Victron Smartshunt ip65 vragen
Re: Victron Smartshunt ip65 vragen
Tenzij de Smart shunt in een boot met potentieel gevaar voor lekkages etc. geplaatst wordt zou ik gewoon voor de normale IP22 versie gaan.
De IP67 versie heeft ingegoten kabels die bij breuk of beschadiging niet te vervangen zijn, de IP22 versie heeft losse stekkeraansluitingen.
Wil je de stromen die in- en uit je accu gaan apart opgesplitst zien dan moet je gebruik gaan maken van een Victron Cerbo GX en het Ve.Direct netwerk. De Ve.Direct uitgang van een Victron Smart Shunt, Victron Smart MPPT lader en bijvoorbeeld een Victron Multiplus lader/omvormer sluit je met losse Ve.Direct netwerkkabels aan op de Cerbo GX. Via de Victron app, of een los Victron GX Touch scherm kun je dan alle stromen zien.
De IP67 versie heeft ingegoten kabels die bij breuk of beschadiging niet te vervangen zijn, de IP22 versie heeft losse stekkeraansluitingen.
Wil je de stromen die in- en uit je accu gaan apart opgesplitst zien dan moet je gebruik gaan maken van een Victron Cerbo GX en het Ve.Direct netwerk. De Ve.Direct uitgang van een Victron Smart Shunt, Victron Smart MPPT lader en bijvoorbeeld een Victron Multiplus lader/omvormer sluit je met losse Ve.Direct netwerkkabels aan op de Cerbo GX. Via de Victron app, of een los Victron GX Touch scherm kun je dan alle stromen zien.
Laatst gewijzigd door Camper-T op ma 06 feb 2023, 12:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Re: Victron Smartshunt ip65 vragen
Het is dus niet zo dat de ip65 uitvoering nieuwer is en dus langer ondersteund wordt?
Re: Victron Smartshunt ip65 vragen
Zeker niet, het is een upgrade van IP22 naar IP67, wat meest mogelijk meer voor de watersport c.q. scheepvaart is bedoeld.
Zo hebben ze naast de IP22 en IP65 acculaders nu ook een IP67 lader met koellichaam, mogelijk ook voor dezelfde markt.
Als je deze IP67 materie in een camper wilt gebruiken is dit zonder meer mogelijk maar dus zeker niet direct noodzakelijk.
Persoonlijk zou ik dus voor de normale IP22 shunt uitvoering gaan, die is technisch verder identiek aan de IP67 versie.
Zo hebben ze naast de IP22 en IP65 acculaders nu ook een IP67 lader met koellichaam, mogelijk ook voor dezelfde markt.
Als je deze IP67 materie in een camper wilt gebruiken is dit zonder meer mogelijk maar dus zeker niet direct noodzakelijk.
Persoonlijk zou ik dus voor de normale IP22 shunt uitvoering gaan, die is technisch verder identiek aan de IP67 versie.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Re: Victron Smartshunt ip65 vragen
Ok als deze 20 euro duurder is zou je voor de normale versie gaan? Ook met de gedachten om ooit alles over t zetten naar andere camper/caravan?
- seth_space
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Victron Smartshunt ip65 vragen
De duurdere versie heeft wel als voordeel dat je later een caravan met vochtproblemen kunt aanschaffen. Verder gooi je alleen 20 euro weg.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
- Peter LMC
- Berichten: 10161
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Victron Smartshunt ip65 vragen
Over een aantal jaren gebruikt (bijna) iedereen een Lifepo4 accu.
En daar zit het standaard ingebouwd.
Overzetten hoeft dan niet meer.
En daar zit het standaard ingebouwd.
Overzetten hoeft dan niet meer.
Re: Victron Smartshunt ip65 vragen
De IP65 is iets gemakkelijker om aan te sluiten.
Maar werkt helemaal hetzelfde.
De veroudering van de accu kan je niet aflezen op een smartshunt.
Wel kan je de Peukert waarde van een AGM naarmate de accu verder slijt steeds slechter instellen. Dat volgt dan de levensloop.
Als de accu "op" is dan zal je dat, als regelmatig gebruiker, merken.
De spanning zal bij een versleten accu sneller en sneller beginnen instorten, als je hem zwaar belast.
Een vuistregel is van de accu te vervangen als de capaciteit nog maar 80% is van de oorspronkelijke.
Maar werkt helemaal hetzelfde.
De veroudering van de accu kan je niet aflezen op een smartshunt.
Wel kan je de Peukert waarde van een AGM naarmate de accu verder slijt steeds slechter instellen. Dat volgt dan de levensloop.
Als de accu "op" is dan zal je dat, als regelmatig gebruiker, merken.
De spanning zal bij een versleten accu sneller en sneller beginnen instorten, als je hem zwaar belast.
Een vuistregel is van de accu te vervangen als de capaciteit nog maar 80% is van de oorspronkelijke.
Groeten Kampo
Re: Victron Smartshunt ip65 vragen
seth_space schreef: ↑ma 06 feb 2023, 13:18De duurdere versie heeft wel als voordeel dat je later een caravan met vochtproblemen kunt aanschaffen. Verder gooi je alleen 20 euro weg.
Of je moet de camper vervangen door een boot
Standaard ingebouwd in een LifePO?!
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: Victron Smartshunt ip65 vragen
Dank voor jullie hulp allemaal.
Nu was ik even over de bekabeling aan het denken.
Op de shunt zit blijkbaar een m10 de rest is allemaal m8 dus ik heb een Dc verdeelrail 250a van victron besteld.
Met de gedachten om de kabels met m8 in takt te laten op de verdeler aan te sluiten.
Alleen nu moet ik een kabel tussen de verdeler en de shunt en de shunt en de accu hebben.
Ik ben altijd wel van houdt rekening met de toekomt.
Dus zat ik te denken aan een 120mm2 tussen accu en de shunt.
En 70mm2 tussen shunt en verdeler (met gedachten dat er altijd een 2e verdeler bij geplaatst kan/moet worden, als je de voorledige ampere van de shunt wilt gebruiken).
Iemand andere kijk erop?
Nu was ik even over de bekabeling aan het denken.
Op de shunt zit blijkbaar een m10 de rest is allemaal m8 dus ik heb een Dc verdeelrail 250a van victron besteld.
Met de gedachten om de kabels met m8 in takt te laten op de verdeler aan te sluiten.
Alleen nu moet ik een kabel tussen de verdeler en de shunt en de shunt en de accu hebben.
Ik ben altijd wel van houdt rekening met de toekomt.
Dus zat ik te denken aan een 120mm2 tussen accu en de shunt.
En 70mm2 tussen shunt en verdeler (met gedachten dat er altijd een 2e verdeler bij geplaatst kan/moet worden, als je de voorledige ampere van de shunt wilt gebruiken).
Iemand andere kijk erop?
Re: Victron Smartshunt ip65 vragen
120mm2?
Waarom dat? Ga je een 10.000W omvormer op 12V draaien?
In andere topics lees ik dat je een hele beperkte installatie hebt, een kleine loodaccu met een standaard NE185 blokje. Wat is dan de reden dat je nu een enorme zware distributie wilt aanleggen?
Of leg je ook 95mm2 tussen je meterkast en een stopcontact aan?
Gezien alle vragen denk ik dat het verstandiger is om gewoon bij een dealer een advies/offerte te vragen. Ja, dat kost wat, maar zonder basiskennis moet je sommige dingen gewoon niet zelf (willen) doen. Kan wel, maar dan wordt het een heel lang traject van aankloten en leren. Soms is uitbesteden niet perse een slechte optie.
Waarom dat? Ga je een 10.000W omvormer op 12V draaien?
In andere topics lees ik dat je een hele beperkte installatie hebt, een kleine loodaccu met een standaard NE185 blokje. Wat is dan de reden dat je nu een enorme zware distributie wilt aanleggen?
Of leg je ook 95mm2 tussen je meterkast en een stopcontact aan?
Gezien alle vragen denk ik dat het verstandiger is om gewoon bij een dealer een advies/offerte te vragen. Ja, dat kost wat, maar zonder basiskennis moet je sommige dingen gewoon niet zelf (willen) doen. Kan wel, maar dan wordt het een heel lang traject van aankloten en leren. Soms is uitbesteden niet perse een slechte optie.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Victron Smartshunt ip65 vragen
Dank voor je bericht.
We hebben een nieuwe camper dus willen het rustig aan gaan uitbereiden.
nou als ik een 3000watt vermogen (misschien omvormer in de toekomst) deel door 12v dan zit ik toch al aan de 250a en dat zou alleen voor een omvormer zijn.
Vandaar ik aan deze dikke kabels zat te denken.
De installatie is dus nu wel heel klein maar dat wordt dus wel in de toekomst uitgebreid.
We hebben een nieuwe camper dus willen het rustig aan gaan uitbereiden.
nou als ik een 3000watt vermogen (misschien omvormer in de toekomst) deel door 12v dan zit ik toch al aan de 250a en dat zou alleen voor een omvormer zijn.
Vandaar ik aan deze dikke kabels zat te denken.
De installatie is dus nu wel heel klein maar dat wordt dus wel in de toekomst uitgebreid.
Re: Victron Smartshunt ip65 vragen
Met de wens van een 3000W omvormer zou ik voor 70mm2 gaan als het korte lengtes zijn.
Da's met de huidige setup dus overkill, maar in dat geval wel vast voorbereid op de toekomst.
Nog dikker hoeft niet perse. Victron zelf geeft 2x50mm2 aan voor de Multiplus tot 5m kabellengte. Bij een lengte van zo'n 1m of korter is 1x70m prima.
Da's met de huidige setup dus overkill, maar in dat geval wel vast voorbereid op de toekomst.
Nog dikker hoeft niet perse. Victron zelf geeft 2x50mm2 aan voor de Multiplus tot 5m kabellengte. Bij een lengte van zo'n 1m of korter is 1x70m prima.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com