- Garmin-Milieuzones.jpg (43.93 KiB) 859 keer bekeken
Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?
Re: Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?
Mijn Garmin camper kan dat ook.
Gaat uiteraard om de vaste milieuzones (bijvoorbeeld Parijs of Grenoble), niet die variabele waarbij het vandaag wel en morgen niet van toepassing is, zoals die in Frankrijk die afhankelijk zijn van weersomstandigheden en smogalarm. Dan moet je gewoon naar buiten kijken naar waarschuwingsborden.
Laatst gewijzigd door EasyBee op di 31 jan 2023, 14:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- Bob Diesel
- Berichten: 31863
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?
Dit zegt TT bij de Go Camper max
MILIEUZONES
Je kunt op je GO Camper Max een optie inschakelen waardoor je een visuele waarschuwing krijgt wanneer er een milieuzone op je route ligt of wanneer je op het punt staat een milieuzone in te rijden. De optie kun je inschakelen in Hoofdmenu > Instellingen > Geluid > Waarschuwingen en geluiden > Waarschuwingen milieuzone
MILIEUZONES
Je kunt op je GO Camper Max een optie inschakelen waardoor je een visuele waarschuwing krijgt wanneer er een milieuzone op je route ligt of wanneer je op het punt staat een milieuzone in te rijden. De optie kun je inschakelen in Hoofdmenu > Instellingen > Geluid > Waarschuwingen en geluiden > Waarschuwingen milieuzone
-
- Berichten: 2297
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?
Google maps geeft dat in een berichtje aan. Hoe dat in de praktijk werkt weet ik niet.
https://tweakers.net/nieuws/179902/goog ... -gaat.html
- DiffRental
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?
En weer terug naar de vraag van TS.
Een euro 5 heeft tot 2025 geen problemen, de eerste euro 6 temp tot 2027 geen problemen in milieus zones (zo ver ik weet).
De emissie techniek van een euro 5 is redelijk beproefd als je naar de laatste series kijkt, de eerste euro 6 temp heeft wel wat nood sprongen moeten maken om aan de eisen te voldoen. (Lijkt allemaal ook wel in orde bij Fiat) De Peugeots en Citroëns hadden al wat eerder AD blue nodig, weer een extra systeem wat weer extra kosten met zich meebrengt.
Dus maak voor jezelf uit of je echt die 2 jaar langer in de steden wil komen en dat die meerprijs het waard is.
Een euro 5 heeft tot 2025 geen problemen, de eerste euro 6 temp tot 2027 geen problemen in milieus zones (zo ver ik weet).
De emissie techniek van een euro 5 is redelijk beproefd als je naar de laatste series kijkt, de eerste euro 6 temp heeft wel wat nood sprongen moeten maken om aan de eisen te voldoen. (Lijkt allemaal ook wel in orde bij Fiat) De Peugeots en Citroëns hadden al wat eerder AD blue nodig, weer een extra systeem wat weer extra kosten met zich meebrengt.
Dus maak voor jezelf uit of je echt die 2 jaar langer in de steden wil komen en dat die meerprijs het waard is.
Groeten Peter
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?
Waze:
Dit is in het Fries, want ik heb Waze in het Fries ingesteld.
Nynke praat ek Frysk tsjin my.
- Bas vd laar
- Berichten: 6228
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?
Buiten Nederland en Belgie ( camera's ) rijden we gewoon overal, blijkbaar zijn er maar bar weinig tot geen camera's in Frankrijk, Spanje en Portugal.
Nog nooit een boete gehad.
Nog nooit een boete gehad.
Re: Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?
Ik heb geen geld voor een euro 5 of euro 6 camper.
Helaas kom ik niet verder dan een euro 3.
En het mooie is ik heb net zoveel plezier als meneer/mevrouw met euro 5 of 6.
Dus maak je daar niet druk om.
Gr jan
Helaas kom ik niet verder dan een euro 3.
En het mooie is ik heb net zoveel plezier als meneer/mevrouw met euro 5 of 6.
Dus maak je daar niet druk om.
Gr jan
Re: Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?
Behaalde resultaten in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Het probleem is dat je er totaal geen voorspelling op los kunt laten hoe het verder gaat met de milieunormen en uitbreidingen van milieuzones.
Het is nu allemaal nog wel prima te doen met een oudje, maar wat het over een paar jaar gaat geven is koffiedik kijken.
Ik heb zelf het vermoeden dat milieuzones komende jaren uit gaan breiden als een olievlek, en dan zou mijn keuze toch eerder voor de E6 gaan als voor de E5. (en vervolgens hopen dat dit nog 15 jaar mee kan)
Daarnaast is het ook maar afwachten wat het fiscaal gaat geven als de mrb daadwerkelijk op de schop gaat (blijft het kwarttarief wel in stand???)... dat brandstofmotoren de grote melkkoe blijven staat wel ongeveer vast, en deze fossiele melkkoeien mogen nu geleidelijk aan (met de diesels voorop) ook wel richting de slachtbank verdwijnen om z.s.m. plaats te maken voor de "emissievrije" prikmotoren.
Maar goed, zolang je maar ruimschoots blijft betalen zal je in 2035 vast nog wel ergens mogen rijden met een dieselcamper.
Het probleem is dat je er totaal geen voorspelling op los kunt laten hoe het verder gaat met de milieunormen en uitbreidingen van milieuzones.
Het is nu allemaal nog wel prima te doen met een oudje, maar wat het over een paar jaar gaat geven is koffiedik kijken.
Ik heb zelf het vermoeden dat milieuzones komende jaren uit gaan breiden als een olievlek, en dan zou mijn keuze toch eerder voor de E6 gaan als voor de E5. (en vervolgens hopen dat dit nog 15 jaar mee kan)
Daarnaast is het ook maar afwachten wat het fiscaal gaat geven als de mrb daadwerkelijk op de schop gaat (blijft het kwarttarief wel in stand???)... dat brandstofmotoren de grote melkkoe blijven staat wel ongeveer vast, en deze fossiele melkkoeien mogen nu geleidelijk aan (met de diesels voorop) ook wel richting de slachtbank verdwijnen om z.s.m. plaats te maken voor de "emissievrije" prikmotoren.
Maar goed, zolang je maar ruimschoots blijft betalen zal je in 2035 vast nog wel ergens mogen rijden met een dieselcamper.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?
Wallonië is een mooi voorbeeld.
Eerst leek het erop, dat we per 1-1-2025 niet meer met ons busje Euro 3 Wallonië in mogen. Dat lijkt nu weer op losse schroeven te staan. https://www.kampeermagazine.nl/nkc-stre ... schroeven/
Hoe dan ook, we zijn de laatste jaren nog eens extra naar de Belgische Ardennen gegaan. Is het een probleem dat we op zekere datum nooit meer naar Wallonië kunnen met ons busje? Niet echt.
Dat is een probleem wat zich tussen je oren kan gaan nestelen, dat je dat onverteerbaar vindt. Nooit meer????!!!!!
Er blijft echter genoeg Europa over om wel te bezoeken. En wellicht komt er een uitzonderingsregel, met beperkte toegang tegen betaling en of registratie, zoals nu al voor Brussel geldt. En anders ook maar niet.
Ik laat me niet leiden (lijden) door huidige of toekomstige maatregelen, zolang ons busje nog blijft voldoen. Sta je voor de keus van koop, dan zal het eerder zijn; Wat kan ik kopen voor mijn geld? Ik begrijp de worsteling, maar Euro 5 of 6 zou voor mij niet de beslissing zijn. Daarvoor is het verschil te klein. Misschien wordt het tegen die tijd wel een EV.
Eerst leek het erop, dat we per 1-1-2025 niet meer met ons busje Euro 3 Wallonië in mogen. Dat lijkt nu weer op losse schroeven te staan. https://www.kampeermagazine.nl/nkc-stre ... schroeven/
Hoe dan ook, we zijn de laatste jaren nog eens extra naar de Belgische Ardennen gegaan. Is het een probleem dat we op zekere datum nooit meer naar Wallonië kunnen met ons busje? Niet echt.
Dat is een probleem wat zich tussen je oren kan gaan nestelen, dat je dat onverteerbaar vindt. Nooit meer????!!!!!
Er blijft echter genoeg Europa over om wel te bezoeken. En wellicht komt er een uitzonderingsregel, met beperkte toegang tegen betaling en of registratie, zoals nu al voor Brussel geldt. En anders ook maar niet.
Ik laat me niet leiden (lijden) door huidige of toekomstige maatregelen, zolang ons busje nog blijft voldoen. Sta je voor de keus van koop, dan zal het eerder zijn; Wat kan ik kopen voor mijn geld? Ik begrijp de worsteling, maar Euro 5 of 6 zou voor mij niet de beslissing zijn. Daarvoor is het verschil te klein. Misschien wordt het tegen die tijd wel een EV.
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?
Niks broodje aap. Je kan ook gewoon lezen wat er staatseth_space schreef: ↑di 31 jan 2023, 13:33Even dat "chauffeur" verhaal..
400.000km in een jaar en dan ook nog "vele dagen" stilstand.
Zullen we dit maar tot de broodje verhalen rekenen.
Waar staat dat er in 1 jaar 400.000km word gereden?! Er zijn €11000 aan kosten gemaakt in een jaar bij een km stand van 400.000.
een kilometerstand van rond de 400.000 kilometer in een jaar alleen aan mijn trekker versleuteld voor bijna € 11000,- en dan heb ik het niet eens over de dagen stilstaan en ergenis !!!
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
- seth_space
- Berichten: 8596
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?
De missende punt in de zin is al eerder aangehaald. Topic blijven volgen.
De zin kan nu op meerdere manieren geïnterpreteerd worden.
De zin kan nu op meerdere manieren geïnterpreteerd worden.
een kilometerstand van rond de 400.000 kilometer in een jaar
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?
Scheelt ook nog flink in belasting, alleen is de dorst wat groter
Vopper
Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Re: Onze worsteling: Euro 5 of Euro 6?
We kunnen er m.i. niet omheen, er komen steeds meer milieuzones. Gezien de snelheid waarmee de ontwikkelingen nu gaan komt er binnen afzienbare tijd een moment waarop besloten zal worden dat je met vervuilende verbrandingsmotoren überhaupt niet meer voor je lol een stad in mag rijden, dus alleen nog als je er woont of noodzakelijkerwijze moet zijn. Dan maakt het niks meer uit of je euro 5 of euro 6 hebt.....