lichtgewicht versus standaard zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door CaradoT135 »

DJSmiley schreef:
di 24 jan 2023, 14:08
oa https://ergonrobots.nl/collections/accu ... oot-camper heeft ze.

Ik heb er zelf geen ervaringen mee (Zowel die tent niet als die panelen). Wel een vrij onlogische webshop: Grasmaaiers en zonnepanelen.. :lol3:
Hoezo onlogisch, combinatie met accu aangedreven robotgrasmaaier en "gratis" stroom lijkt mij een erg logische combinatie.
https://ergonrobots.nl/products/solar-p ... eq=uniform
BoxerCamp
Berichten: 386
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door BoxerCamp »

hathi schreef:
di 24 jan 2023, 15:50
Dank Easy Bee , ,Boxer camp,….met een beetje fantasie ,is dat niet zo moeilijk,lijkt me :-B
Een afkorting van een afkorting en dat in andere volgorde :( ik had even geen idee :lol3: :-B
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door hathi »

:thumbup: Kan gebeuren
Hans
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door Going »

Ik lees hier bijna atijd over wat (ver)nieuw(d) is:
De kwaliteit is er niet
Het is niet te vinden langer dan tig jaren werkende.
Het is te duur.
Het is te slap.
En nog meer van deze kreten.
Zo jammer die reacties.
Antwoorden op nieuwe producten kunnen niet positief of negatief zijn, immers ze zijn nog niet VOLDOENDE geprobeerd.
Vooral de vaak antwoorden van het gaat niet zolang mee vindt ik te kort schieten.
Hoelang wilt u uw camper houden. De meeste onder ons doen 8 jaar of minder. Wel dan alles je er bij opbouwt gaat waarschijnlijk zolang mee. En dat is voor jezelf toch alleen belangrijk.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door kampo »

Er zijn zoveel verschillende flexibele panelen op de markt. Daar zullen ook wel betere tussen zitten. Bovendien zijn flexibele lichtgewicht panelen in theorie zeer zeker geschikt voor campergebruik.
In tegenstelling tot wat gjvonk denkt zijn er velen waaronder ikzelf die er al verschillende uit geprobeerd hebben. En vervolgens een analyse gemaakt hebben. Wat is daar negatief aan ?

Maar als de meeste daarvan stuk gaan dan mag dat gezegd worden. Je denkt dan eerst dat het bv aan de bevestigingswijze ligt maar later kom je tot de vaststelling dat het toch een kwaliteits issue is.
Ik ben benieuwd of er iemand is die langdurig goede ervaringen heeft.
Groeten Kampo
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door Camper-T »

Wattstunde heeft de EFX serie verbeterde flexibele panelen in verschillende afmetingen tot 180WP waar je zelfs op zou mogen lopen.
Met prestatiegarantie 10 jaar (op 80% van de prestaties): https://www.wattstunde.de/files/wattstu ... _DRUCK.pdf
Alleen weet ik niet hoe 'Prestatiegarantie" juridisch wordt gezien als een paneel het simpel niet meer doet om wat voor oorzaak dan ook.

Via een ander specificatieblad lees je weer wat anders: https://www.wattstunde.de/files/wattstu ... %20ENG.pdf
Er worden andere maten panelen en ander piekvermogens opgegeven en nergens is iets terug te vinden over garantie.
Misschien een ander of nieuw type paneel?
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door Arie55 »

ik laat me leiden door beschikbare ruimte en prijs. Eigenlijk vallen de flexibele exemplaren af. De kabels kunnen met de gewone exemplaren onder de panelen door gelegd worden. Dat vind ik weer prettig
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik heb van horen zeggen:

Panelen die nieuw zijn, hebben een grotere opbrengst dan waarvoor ze verkocht zijn. Dit zodat er niet claims komen dat de "werkingsgraad" onvoldoende zou zijn.
Zelf heb ik Eco-Worthy van 100 Wp. Ik heb er 11 op liggen. Mooie maat van 101x51 en 5 busbars. Deze panelen gaven ook een kortsluitstroom van 5.13 Amp bij 23 Volt, dus 118 Watt. Nog steeds zie ik panelen met dezelfde waardes maar veel groter. Nu voor het eerst dat de bovengenoemde Semi Flex, ongeveer dezelfde afmetingen heeft.

Ik heb nog twee 80 Wp Chinese Flex panelen. Afgelopen zomer nog gecontroleerd, maar die doen het nog prima en zijn 5 jaar oud.
Verder heb ik nog twee Phillips panelen van pakweg 20 jaar oud. Enorm zwaar! 1 ligt nu bij een forumlid op zijn prieeltje. Ook deze panelen doen nog wat er achter op de sticker staat.

Op het dak van mijn camper is nu één Eco Worthy paneel naar de bliksem. Dat wil zeggen, de omlijsting is er vanaf gescheurd door mijn rit door de wasstraat. Dat was twee maanden geleden, en nu na vele regenbuien, is er nog geen meetbaar verschil met het zusterset wat er naast ligt. Aangezien ik genoeg op het dak heb, hoef ik niet elke paar weken de panelen schoon te maken, maar als ik thuis kom, zal ik het demonteren en wat foto's neerzetten. Dus de Chinese "troep" schijnt tegen een stootje te kunnen.

Ook ik heb dus al verschillende merken en kwaliteiten in de handen gehad. Dat ik voor de panelen heb gekozen die ik nu heb, had te maken met de afmetingen en de prijs. Ik kon met deze panelen precies een perfect dakplan met mijn inschuifbare panelen maken. Tevens waren ze maar ongeveer 5,5 kg (+/- 300 gram, hoe ze die verschillen kregen lijkt niet goed, maar is verklaarbaar).

Heel vroeger heb ik gelezen over de drie voorwaarden van een artikel. Kwaliteit - Prijs - Comfort/Levensduur! Men noemt dit de "Duivelsdriehoek". Als je weet waar jouw belangstelling het meest naar uit gaat, kun je een goede beslissing nemen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door FrankdB »

Going schreef:
wo 25 jan 2023, 0:41
Hoelang wilt u uw camper houden. De meeste onder ons doen 8 jaar of minder. Wel dan alles je er bij opbouwt gaat waarschijnlijk zolang mee. En dat is voor jezelf toch alleen belangrijk.
Ik vind het persoonlijk belangrijk dat dingen hun waarde langere tijd behouden. Uit duurzaamheidsoverwegingen en het maakt de camper meer waard als ik deze (na 3 jaar, na 8 jaar, of na 10 jaar) wil verkopen.

Uiteraard kost het tijd voor een nieuw product om zich op langere tijd te bewijzen. Omgekeerd, als een nieuwe product herhaaldelijk na een korte periode al kapot gaat, hoef je niet zo lang te wachten om een kwaliteitsoordeel te kunnen geven.

Frank
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door jan- »

hathi schreef:
di 24 jan 2023, 17:17
Ja het is bij gewicht,altijd afwegen,wat voor jouw het voornaamste is, ik heb er 2 panelen bijgeplaatst,maar ook 2 zuuraccus (48 kg)…en de stroomkabel ( 30 kg)eruit gehaald ,….toch ( geschat) 55 kg minder gewicht ,en dat is veel meer dan de 20kg van die panelen er bij ..??…. ieder zijn keuze?
Hoe lang was die kabel dan? 30 Kg is wel heel veel.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door gjvonk »

kampo schreef:Er zijn zoveel verschillende flexibele panelen op de markt. Daar zullen ook wel betere tussen zitten. Bovendien zijn flexibele lichtgewicht panelen in theorie zeer zeker geschikt voor campergebruik.
In tegenstelling tot wat gjvonk denkt zijn er velen waaronder ikzelf die er al verschillende uit geprobeerd hebben. En vervolgens een analyse gemaakt hebben. Wat is daar negatief aan ?

Maar als de meeste daarvan stuk gaan dan mag dat gezegd worden. Je denkt dan eerst dat het bv aan de bevestigingswijze ligt maar later kom je tot de vaststelling dat het toch een kwaliteits issue is.
Ik ben benieuwd of er iemand is die langdurig goede ervaringen heeft.
Uhm wat ik denk? Ik kan me zelf én niet in postings in dit topic terugvinden én ik heb geen ervaringen dus ook geen mening over flexibele zonnepanelen...kortom, mijn naam wordt hier onterecht genoemd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Laatst gewijzigd door gjvonk op wo 25 jan 2023, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
Camperrer
Berichten: 136
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 18:32

Re: lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door Camperrer »

En deze semi flexibele panelen ?https://www.bluepowershop.nl/solar/sola ... xibel.html
Is dit iets, iemand ervaring mee?
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door gjvonk »

Misschien is het een idee om, als je op een camperplaats staat, eens af te stappen op een camperaar die een flexibel paneel heeft? Met name op kleinere campers met hefdaken (Volkswagen Transporters en Mercedes Vito's) zie ik ze relatief vaak toegepast. En ook in de pleziervaart, zeker op zeiljachten zijn ze te vinden. Eens navragen op een watersportforum of bij leden van een Watesport vereniging?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door kampo »

gjvonk schreef:
wo 25 jan 2023, 13:08
...Uhm wat ik denk? Ik kan me zelf én niet in postings in dit topic terugvinden én ik heb geen ervaringen dus ook geen mening over flexibele zonnepanelen...kortom, mijn naam wordt hier onterecht genoemd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Sorry het is mijn vergissing ik bedoelde Going...
Groeten Kampo
Plaats reactie