Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6

Beroepsreiziger

Re: Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6



Bericht door Beroepsreiziger »

Aloys schreef:
do 05 jan 2023, 0:01
Zullen we weer on topic? Ik lees hier meer over kinderen dan over Noorwegen! :D
Ze gaan wel naar Noorwegen met 2 kleine kinderen.

Of het Noorwegen of Frankrijk , of de Veluwe is, zal voor die kinderen niet uitmaken.

Weet je wat mijn mooiste vakantie's waren?
Tot me 10de.
We gingen altijd ergens in NL naar een huisje.
Toen kreeg me Moeder kanker.
Op me 14de begon de vechtscheiding.
Op me 18de nam ik afscheid van me Moeder.

Ik werd int chauffeur, en heb echt de meest mooiste plekken wel gezien.
Maar nooit meer de gelukkige thuis situatie.
maarten_mu
Berichten: 5
Lid geworden op: di 03 jan 2023, 11:47

Re: Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6



Bericht door maarten_mu »

Het gaat hier wel alle kanten op. Maar we zijn dus gewoon op zoek naar tips over de route. We willen niet iedere dag verkassen. Dus wat zijn goede plekken als uitvalsbasis. Dat soort tips. Die kinderen regelen wij zelf wel ;-).
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6



Bericht door seth_space »

Als je echt Zuid Noorwegen wilt doen dan is de Byglandsfjord en de weg langs het water vanaf ca Kristiansand daarnaartoe een absolute aanrader.
Veel toeristen slaan dat deel van Zuid Noorwegen wonderlijk genoeg over terwijl het ongelooflijk mooi natuurschoon bevat.
Evje, Krossen allemaal de moeite waard en relatief dichtbij.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6



Bericht door JMD »

Zoals al eerder opgemerkt zou ik Bergen links laten liggen. Wegen 51 en 55 zijn wat mij betreft prachtig. Ook de route 'over' de Laerdaltunnelen!
Je zou eventueel Geiranger nog aan kunnen doen...

Hier nog een foto van een infobord met de mooiste routes (gemaakt in 2018). Zoek ook eens op Turist vegen

20180723_123417.jpg
20180723_123417.jpg (101.9 KiB) 12357 keer bekeken
Probeer zelf ook gewoon eens wegen in de 'duiken' die je op Google Maps ziet. Zo hebben wij de Fv5400 gereden, prachtig! Maar kom je bijvoorbeeld nergens als tip tegen...

Wij zijn trouwens vanaf Denemarken naar Bergen gevaren, vandaar onze route (grof): Vossevangen, Gjerde, Skjolden, Lom, Gjendesheim, Geilo, Kongsberg, dan via Zweden terug naar NL. Hadden toen ca. 4300 km in 3 weken, achteraf best veel. Kinderen waren toen 6 en 9, we hebben ze niet gehoord.

Succes met de voorbereiding, geniet er vooral van!

Grt JMD
maarten_mu
Berichten: 5
Lid geworden op: di 03 jan 2023, 11:47

Re: Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6



Bericht door maarten_mu »

Bedankt voor de reactie. Ik denk dat we Bergen overslaan. Ik zit er nu aan te denken om niet via Geilo terug te gaan, maar eerst naar Hardangerfjord en dan terug via de E314.

Daarnaast twijlel ik nog of we via Lillehammer (E6) naar het Noorden rijden of via Valdres NP (routes E16 en 51). Iemand tips?
Pirke123
Berichten: 203
Lid geworden op: di 21 jul 2015, 0:01

Re: Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6



Bericht door Pirke123 »

Afgelopen zomer hebben we 6 weken Scandinavië gedaan. Een weekje Denemarken (veel te kort), een weekje Zweden (veel te kort) en 4 weken Noorwegen (ja, ook veel te kort :)). Met twee kinderen, eentje van 3 (werd 4 op vakantie) en de andere 5,5.

Een strandje aan zee of aan een fjord, of een leuke rivierbedding is echt genoeg voor kinderen om een geweldige tijd te hebben. We hebben slechts 2 nachtjes op een camping doorgebracht, de rest in de vrije natuur (Zweden en Noorwegen). Lekker samen hout sprokkelen en 's avonds opstoken in een zelf gemaakte vuurpit. En maiskolven op een stokje roosteren. Meestal bleven we 1 a 2 nachten op een plek, soms 3 als het er echt leuk en mooi was. Dan hebben de kinderen ook echt speeltijd ipv dat ze alleen maar in de stoel moeten zitten want papa en mama willen graag veel en lang rijden... Op een rij dag probeerden we het te beperken tot 1 a 2 uur (in de praktijk vaker 2 dan 1). En als je onderweg iets leuks ziet: gewoon stoppen en gaan bekijken of een stukje wandelen.

Neem vanuit Oslo de E16 richting Valdres en daar de 51 omhoog. Geweldige route. Berg beklimmen, in de sneeuw spelen, stenen ketsen in een rivier, koeien en schapen lopen er los rond, en een prachtig uitzicht. Daarna via de 55 weer naar beneden, prachtig. De westkust hebben we niet aangedaan, er was alleen maar regen voorspelt in het 14 dagen overzicht, we zijn naar het Telemark gebied gegaan en hebben oa de grootste sluizen bekeken (Vrangfoss). Daarna verder naar het zuiden nog lekker een weekje zon, strand en wat haventjes meegepikt voordat we uiteindelijk met de ferry Kristiansand-Groningen weer naar huis gingen.

Dat relatief kleine rondje in Noorwegen was dus al vier weken, Noorwegen is geen land om veel kilometers te maken in een korte tijd, dat redt je gewoon niet op die wegen daar, zeker niet met kleine kinderen. Reken op een gemiddelde snelheid van 50 km/u als je eenmaal van de snelweg af gaat.

Tip: ga 1 a 2 keer per week naar een gemeentelijk binnenzwembad, even zoeken op google is vaak genoeg. Vaak is er een bubbelbad, waterglijbaan en peuterbadje. Superleuk voor de kinderen en het scheelt ook weer met douchen in de camper op zo'n reis :) Het water is er ook lekker warm, in tegenstelling tot de fjorden...

Neem ook hartje zomer genoeg winterkleding en winterbeddengoed mee. Zeker in de bergen werd het overdag slechts 10-15 graden en 's nachts hadden we een paar keer vorst.

Met de park4night app kun je goed zoeken naar prachtige gratis plekken. Onze camper is bijna 9 meter lang en paste overal wel.

Mocht je een ander rondje willen, kijk vooral hier: https://www.nasjonaleturistveger.no/en/routes/ Dat zijn de mooiste stukjes om doorheen te rijden. Het verschil met de snelweg of een andere doorgaande weg is gigantisch. Route 51 (Valdresflye) en 55 (Sognefjellet) staan er ook tussen.

Dat kleine stukje route 51 van slechts 49km hebben we een week over gedaan... zonde om er in 2 uurtjes doorheen te jagen. Elke paar kilometer heb je wel een plek waar je kan slapen, en als je de nog kleinere zijweggetjes pakt (zie park4night app) kom je op echt prachtige plekken.
Bürstner Argos 747-2 G luisterend naar de naam "Betsie"
Beroepsreiziger

Re: Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6



Bericht door Beroepsreiziger »

Mooie bijdrage Pirke.

Hopelijk kan Maarten goed begrijpend lezen.
Want er staan div postings van mensen die meermaals in Noorwegen zijn geweest.
Dat is anders als de eerste keer.
Dat kleine stukje route 51 van slechts 49km hebben we een week over gedaan... zonde om er in 2 uurtjes doorheen te jagen.
Dit vind ik zo'n mooie zin. :P
Er zijn er genoeg die het in minder als een uur kunnen hoor.

Lopende zie je meer als rijdende.
Wat ik daarmee bedoel te zeggen, de meeste rijden heel wat moois voorbij zonder het te zien.
Pirke123
Berichten: 203
Lid geworden op: di 21 jul 2015, 0:01

Re: Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6



Bericht door Pirke123 »

Beroepsreiziger schreef:
di 24 jan 2023, 23:52
Mooie bijdrage Pirke.

[...]

Dit vind ik zo'n mooie zin. :P
Er zijn er genoeg die het in minder als een uur kunnen hoor.

Lopende zie je meer als rijdende.
Wat ik daarmee bedoel te zeggen, de meeste rijden heel wat moois voorbij zonder het te zien.
Bedankt.

En je rijdt inderdaad heel snel veel moois voorbij. Bij Kristiansand staat het op 1 na grootste kanon ter wereld, nog door de Duitsers gebouwd. Zeer indrukwekkend om te zien, gratis toegankelijk wandelgebied met nog meer overblijfselen: kazematten, oude bunkers, opslag, treinbaantje om ammunitie te vervoeren (1 kogel weegt 800kg...), en heel veel lekkere bramen en frambozen klaar voor de pluk. Het museum in de bunker onder het kanon is wel betaald maar ook echt de moeite waard als je een klein beetje interesse hebt in de geschiedenis van toen. En toch zien de meesten Kristiansand alleen als een plek om de boot op/af te rijden...

Dit was onze tweede keer in Noorwegen. De eerste keer was 6 jaar eerder en nog zonder camper. Toen zijn we met een stukje trein en vooral heel veel Hurtigruten etappes helemaal naar het noorden gegaan. Van daaruit weer teruggevlogen. Bij een dorpje/stadje uitstappen, 1 a 2 nachtjes slapen en weer de boot op om naar de volgende haven te varen. Dwars door de fjorden en Lofoten heen. Dat was ook een prachtige reis. Met kinderen was hij minder geschikt, maar de eerste zat toen net in de buik. Op deze manier reizen was prettig aangezien mn vrouw toen niet lang in een auto kon zitten en we op de boot toch heel veel natuur en mooie fjorden zagen en wel door alle dorpjes konden wandelen.
Bürstner Argos 747-2 G luisterend naar de naam "Betsie"
Beroepsreiziger

Re: Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6



Bericht door Beroepsreiziger »

Dat je nog wat heb kunnen vinden over WW2 is al knap.
Noorwegen heeft dat proberen uittewissen.

In Narvik staat een prachtig museum daarover.

En ik las, dat de de film, de slag om Narvik een hit is op Netflix.

Ik weet niet waar je woont. Ook niet belangrijk.
Maar ik zeg Maarssen.
Iedereen hier is langs Maarssen gereden.
Maarssen? Duhhhh snel doorijden, bestemming......
Vraag het de mensen in Maarssen. In Maarsen is zat te doen/zien.

Ik was 2 weken terug in Almelo.
Je weet wel, het stoplicht springt op Rood, het stoplicht springt op Groen.
Ik heb stoplichten gezien, maar ook meer.
Ik vond Amelo leuk. Heel leuk.

Mijn jongste herineriging gaat terug toen ik 6 of 8 was.
Op de camping in Maarn.
Leuke vakantie van 14 dagen. Ik weet die ijsjes nog.
Die andere 13,5 dagen...... Ook ijsjes eten denk?
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6



Bericht door Jan en Simonne »

Nog iets meer WW2.
Wij zijn naar het plaatsje Rjukan geweest.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rjukan
Daar staat een waterkrachtcentrale, die in de oorlog bezet is geweest door de Nazi's, die daar zwaar water wilden produceren.
De Noorse verzetsbeweging heeft daar sabotage acties gepleegd.
We hebben eerst de film gezien "The Heroes of Telemark", heel oud, maar het geeft een mooi beeld van de omgeving en het gebeuren.
Toen rondgezworven in de omgeving, heel mooi daar.

Nog een ander weetje: de ski-techniek telemarken is genoemd naar de provincie Telemark, waar die techniek ontwikkeld is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Telemarken_(ski%C3%ABn)
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Pirke123
Berichten: 203
Lid geworden op: di 21 jul 2015, 0:01

Re: Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6



Bericht door Pirke123 »

Beroepsreiziger schreef:
vr 27 jan 2023, 3:29
Dat je nog wat heb kunnen vinden over WW2 is al knap.
Noorwegen heeft dat proberen uittewissen.
De kanonnen bij Kristiansand hebben ze nog een tijdje zelf in gebruik gehad in de jaren na de oorlog. Van de 4 is er nog 1 over, dat is nu dus museum. Echt een aanrader als je er toch in de buurt bent. Ze konden een 800kg kogel tot halverwege Denemarken schieten. In Denemarken stond het broertje die de andere helft van het water afdekte.
Bürstner Argos 747-2 G luisterend naar de naam "Betsie"
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6



Bericht door beatrix18 »

Beroepsreiziger schreef:
vr 27 jan 2023, 3:29
Dat je nog wat heb kunnen vinden over WW2 is al knap.
Noorwegen heeft dat proberen uittewissen.
Maar als ze er geld mee kunnen verdienen dan doen ze daar niet zo moeilijk over.
In een ander draadje had iemand ook al intresse, hier wat lees-/bezoek voer:


https://www.visitnorway.nl/activiteiten ... log-sites/


Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6



Bericht door Aloys »

Jan en Simonne schreef:
vr 27 jan 2023, 8:14
Nog iets meer WW2.
Wij zijn naar het plaatsje Rjukan geweest.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rjukan
Daar staat een waterkrachtcentrale, die in de oorlog bezet is geweest door de Nazi's, die daar zwaar water wilden produceren.
De Noorse verzetsbeweging heeft daar sabotage acties gepleegd.
Niet alleen de Noren, ze deden het samen met Engelse commando's: https://nl.wikipedia.org/wiki/Operatie_Gunnerside

Ik heb de films en mini-series in de loop der jaren ook gezien, ik kende ook het schip uit die films waarmee het zwaar water werd vervoerd, de Hydro. Kom ik bij het meer de hoek om schrik ik me rot! Daar ligt het schip wat ik ken uit die films, het schip dat tot zinken werd gebracht in WW2 (en nu meer dan 100m diep of zo op de bodem van het meer ligt.)
Blijkt het de Ammonia te zijn, het zusterschip van de Hydro uit begin vorige eeuw, die is er nog steeds als museumschip!

Mijn kleurenfoto hieronder, 2022, komt van https://www.aloys.nl/2022-3-weken-noorwegen-week-1
Je ziet de Ammonia op haar nieuwe ligplaats. Het schipt hoort op de plek waar nu een modern(er) schipt ligt, op de achtergrond.

B1.jpg
B1.jpg (103.17 KiB) 11481 keer bekeken
De zwartwit foto toont de Hydro, nog vóór de tweede Wereldoorlog en op haar eigen ligplaats:

B2.jpg
B2.jpg (83.98 KiB) 11481 keer bekeken
Als je geocacher bent, dan zijn er in Noorwegen nog talloze overblijfselen uit WW2 te vinden! Omdat ze niet door de overheid of gemeente worden aangegeven met bordjes, heb je er wel een GPS of smartphone met een goede ingebouwde GPS voor nodig!
Simpel voorbeeldje:

B3.jpg
B3.jpg (134.38 KiB) 11468 keer bekeken
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie