Vierde turbo stuk binnen 3 maanden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door kampo »

We hopen dat het deze keer verholpen is maar inderdaad je staat te kijken van zo een diagnose. Toegegeven turbo's zijn al zeker niet mijn specialiteit.
Door een valse luchtlek in de aanzuig krijg je een turbo normaal niet zo snel stuk dacht ik. Of dat lek binnen een paar maand en beperkt aantal km kan leiden tot onbalans komt me niet aannemelijk over. Afwachten.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Kroppie »

4x een motor opbouwen en dan een luchtlek niet constateren??, ik zou zeggen dat al na de 1e keer alle zintuigen op een zeer kritische stand moeten staan bij het weer monteren, en dan niets zien??, nou sorry hoor onbegrijpelijk, buiten dat het onbegrijpelijk is dat een turboturbinewiel ongelijk slijt van een luchtlek, nog nooit van gehoord, slijten zal het sneller, maar ongelijk??
maar succes, hopelijk blijft e.e.a. nu heel
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13435
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door hathi »

Ok .het is een mogelijkheid…maar dan komt bij mij meteen de vraag : lekkage na het luchtfilter is toch ook gewoon hoorbaar ??
59832A61-D323-4EF6-85EC-48B12EE88628.jpeg
59832A61-D323-4EF6-85EC-48B12EE88628.jpeg (125.62 KiB) 480 keer bekeken
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Kroppie »

of het de oorzaak was?, de tijd zal het leren
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door 309T16 »

Een klein beetje schone lucht toegevoerd achter het luchtfilter kan geen kwaad. Leidt zeker niet tot zulke snel ontstane schade. Mengen van 2 luchtinlaatstromen gebeurt sowieso bij echt grote turbo's. Omdat het vaak niet mogelijk is om een buis te leggen met de benodigde diameter. Wel is het dan zaak om het mengen zo ver mogelijk van de turbo inlaat te doen. Dus voor het luchtfilter. Maar 2 luchtfilters komt ook voor.


Wat ook voorkomt is dat de hoeveelheid oliesmering van de turbo verkeerd is. Een restrictor in de olieleiding met een bepaalde doorlaat regelt dan de juiste druk. Of dat ook geldt voor dit type turbo?
Misschien zijn de geplaatste toch net iets anders.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13435
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door hathi »

Ben geen Fiat kenner,maar…als ik een beetje inlees in deze motor, lijkt alsof er geen luchtmassameting plaats vind,zoals eigenlijk wel hoort, bij een Turbo motor?…..en dan zou zoiets niet kunnen gebeuren,en is tevens dan ook de reden waarom het niet zo bekend is , ,want die hoort er gewoon op te zitten,voor de nooddoop.welke dan volgt..maar daar weet Kareltje , vast het fijne wel van ?
Hans
HoopOnTour
Berichten: 30
Lid geworden op: do 23 sep 2021, 14:04

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door HoopOnTour »

309T16 schreef:
di 24 jan 2023, 12:20
Voor mij een wat vreemde diagnose. Onbalans turbo zit hem vooral in slngering van de as. Te weinig oliedruk en smering en i.i.g. olieverbruik tot gevolg .

Slijtage schoepen resulteert in metalen deeltjes in de verbrandingsruimte. Dan praten we over serieuze motorblokschade.

Invloed valse lucht. Zat de lekkage vlakbij de inlaat van de turbo?

Hoop voor jullie dat het voorbij is!
Dit was het antwoord van de expert;

De turbo is opnieuw defect door een lekkage van inlaatlucht na het luchtfilter. De inlaatschoepen zijn daardoor aan de kopse kant beschadigd waardoor de turbo in onbalans in gekomen met versnelde slijtage van de lagering van de turbo as tot gevolg.
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 24 jan 2023, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foutieve quote aangepast.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13435
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door hathi »

Ik vind het een plausibel antwoord, Hoop On Tour,…. maar zou ook graag weten of er nu lucht massa gemeten word ja of nee,normaal gebeurd dat wel,….en zou er dan een lekkage zijn , word dat ( druk verlies) meteen gemeten, komt er een melding, en gaat de motor in nooddloop, zodat de turbo daardoor niet kapot kan ,lopen
Hans
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door 309T16 »

Vervuilde lucht met zand ok. Kan een turbo kapot maken. Maar zo snel en zo vaak?

Hoop echt dat de problemen voorbij zijn. Zou zeker nu lokaal km's maken om niet tijdens verre reis ....
Beroepsreiziger

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Beroepsreiziger »

Lezen jullie de openingspost nog eens.

Een turbo draait niet in/'op' olie.

Distributieriem die breekt.
Olie vergeten.
Dat zijn dingen waar de schuld niet bij de turbo ligt.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9181
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door gjvonk »

Lees jij post #26 van TS nog eens, vanaf daar zijn het reacties op zijn terugkoppeling...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door kareltje cola »

hathi schreef:
di 24 jan 2023, 16:15
Ben geen Fiat kenner,maar…als ik een beetje inlees in deze motor, lijkt alsof er geen luchtmassameting plaats vind,zoals eigenlijk wel hoort, bij een Turbo motor?…..en dan zou zoiets niet kunnen gebeuren,en is tevens dan ook de reden waarom het niet zo bekend is , ,want die hoort er gewoon op te zitten,voor de nooddoop.welke dan volgt..maar daar weet Kareltje , vast het fijne wel van ?
Na mijn vraag enkele dagen terug is er nog steeds geen antwoord van de topicstarter op gekomen van welke pk versie enzovoorts,dus er zijn nog meerdere dingen verschillend qua egrsysteem,turbo,luchtmassameter,enzovoorts en blijft dus giswerk voor iedereen.
Ook alle verhalen van nieuwe motor lijken me zeer sterk, een revisie of herstelde motor met velgen spray doet wonderen voor de ogen :-B
En dat de oorzaak van al deze defecte turbo's met het verhaal dat deze ergens valse lucht aanzoog lijken me zeer onwaarschijnlijk :roll:

gr Glen
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7490
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door ducati 900 »

Het relaas van TS is erg onduidelijk maar wel duidelijk is geworden dat het ruil draaiende gedeeltes zijn waar alle oude aanbouwdelen weer op gemonteerd zijn.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8694
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door seth_space »

En dat de berichtgeving vanuit de garage erg verdacht is. Gelukkig hebben ze tot nu toe hun fouten zelf betaald als ik het goed begrijp.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie