Vierde turbo stuk binnen 3 maanden
Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden
We hopen dat het deze keer verholpen is maar inderdaad je staat te kijken van zo een diagnose. Toegegeven turbo's zijn al zeker niet mijn specialiteit.
Door een valse luchtlek in de aanzuig krijg je een turbo normaal niet zo snel stuk dacht ik. Of dat lek binnen een paar maand en beperkt aantal km kan leiden tot onbalans komt me niet aannemelijk over. Afwachten.
Door een valse luchtlek in de aanzuig krijg je een turbo normaal niet zo snel stuk dacht ik. Of dat lek binnen een paar maand en beperkt aantal km kan leiden tot onbalans komt me niet aannemelijk over. Afwachten.
Groeten Kampo
Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden
4x een motor opbouwen en dan een luchtlek niet constateren??, ik zou zeggen dat al na de 1e keer alle zintuigen op een zeer kritische stand moeten staan bij het weer monteren, en dan niets zien??, nou sorry hoor onbegrijpelijk, buiten dat het onbegrijpelijk is dat een turboturbinewiel ongelijk slijt van een luchtlek, nog nooit van gehoord, slijten zal het sneller, maar ongelijk??
maar succes, hopelijk blijft e.e.a. nu heel
maar succes, hopelijk blijft e.e.a. nu heel
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden
Ok .het is een mogelijkheid…maar dan komt bij mij meteen de vraag : lekkage na het luchtfilter is toch ook gewoon hoorbaar ??
Hans
Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden
of het de oorzaak was?, de tijd zal het leren
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden
Een klein beetje schone lucht toegevoerd achter het luchtfilter kan geen kwaad. Leidt zeker niet tot zulke snel ontstane schade. Mengen van 2 luchtinlaatstromen gebeurt sowieso bij echt grote turbo's. Omdat het vaak niet mogelijk is om een buis te leggen met de benodigde diameter. Wel is het dan zaak om het mengen zo ver mogelijk van de turbo inlaat te doen. Dus voor het luchtfilter. Maar 2 luchtfilters komt ook voor.
Wat ook voorkomt is dat de hoeveelheid oliesmering van de turbo verkeerd is. Een restrictor in de olieleiding met een bepaalde doorlaat regelt dan de juiste druk. Of dat ook geldt voor dit type turbo?
Misschien zijn de geplaatste toch net iets anders.
Wat ook voorkomt is dat de hoeveelheid oliesmering van de turbo verkeerd is. Een restrictor in de olieleiding met een bepaalde doorlaat regelt dan de juiste druk. Of dat ook geldt voor dit type turbo?
Misschien zijn de geplaatste toch net iets anders.
Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden
Ben geen Fiat kenner,maar…als ik een beetje inlees in deze motor, lijkt alsof er geen luchtmassameting plaats vind,zoals eigenlijk wel hoort, bij een Turbo motor?…..en dan zou zoiets niet kunnen gebeuren,en is tevens dan ook de reden waarom het niet zo bekend is , ,want die hoort er gewoon op te zitten,voor de nooddoop.welke dan volgt..maar daar weet Kareltje , vast het fijne wel van ?
Hans
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: do 23 sep 2021, 14:04
Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden
Dit was het antwoord van de expert;309T16 schreef: ↑di 24 jan 2023, 12:20Voor mij een wat vreemde diagnose. Onbalans turbo zit hem vooral in slngering van de as. Te weinig oliedruk en smering en i.i.g. olieverbruik tot gevolg .
Slijtage schoepen resulteert in metalen deeltjes in de verbrandingsruimte. Dan praten we over serieuze motorblokschade.
Invloed valse lucht. Zat de lekkage vlakbij de inlaat van de turbo?
Hoop voor jullie dat het voorbij is!
De turbo is opnieuw defect door een lekkage van inlaatlucht na het luchtfilter. De inlaatschoepen zijn daardoor aan de kopse kant beschadigd waardoor de turbo in onbalans in gekomen met versnelde slijtage van de lagering van de turbo as tot gevolg.
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 24 jan 2023, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foutieve quote aangepast.
Reden: Foutieve quote aangepast.
Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden
Ik vind het een plausibel antwoord, Hoop On Tour,…. maar zou ook graag weten of er nu lucht massa gemeten word ja of nee,normaal gebeurd dat wel,….en zou er dan een lekkage zijn , word dat ( druk verlies) meteen gemeten, komt er een melding, en gaat de motor in nooddloop, zodat de turbo daardoor niet kapot kan ,lopen
Hans
Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden
Vervuilde lucht met zand ok. Kan een turbo kapot maken. Maar zo snel en zo vaak?
Hoop echt dat de problemen voorbij zijn. Zou zeker nu lokaal km's maken om niet tijdens verre reis ....
Hoop echt dat de problemen voorbij zijn. Zou zeker nu lokaal km's maken om niet tijdens verre reis ....
Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden
Lezen jullie de openingspost nog eens.
Een turbo draait niet in/'op' olie.
Distributieriem die breekt.
Olie vergeten.
Dat zijn dingen waar de schuld niet bij de turbo ligt.
Een turbo draait niet in/'op' olie.
Distributieriem die breekt.
Olie vergeten.
Dat zijn dingen waar de schuld niet bij de turbo ligt.
Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden
Lees jij post #26 van TS nog eens, vanaf daar zijn het reacties op zijn terugkoppeling...
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
-
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
- Locatie: Herentals (B)
Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden
Na mijn vraag enkele dagen terug is er nog steeds geen antwoord van de topicstarter op gekomen van welke pk versie enzovoorts,dus er zijn nog meerdere dingen verschillend qua egrsysteem,turbo,luchtmassameter,enzovoorts en blijft dus giswerk voor iedereen.hathi schreef: ↑di 24 jan 2023, 16:15Ben geen Fiat kenner,maar…als ik een beetje inlees in deze motor, lijkt alsof er geen luchtmassameting plaats vind,zoals eigenlijk wel hoort, bij een Turbo motor?…..en dan zou zoiets niet kunnen gebeuren,en is tevens dan ook de reden waarom het niet zo bekend is , ,want die hoort er gewoon op te zitten,voor de nooddoop.welke dan volgt..maar daar weet Kareltje , vast het fijne wel van ?
Ook alle verhalen van nieuwe motor lijken me zeer sterk, een revisie of herstelde motor met velgen spray doet wonderen voor de ogen
En dat de oorzaak van al deze defecte turbo's met het verhaal dat deze ergens valse lucht aanzoog lijken me zeer onwaarschijnlijk
gr Glen
- ducati 900
- Berichten: 7490
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden
Het relaas van TS is erg onduidelijk maar wel duidelijk is geworden dat het ruil draaiende gedeeltes zijn waar alle oude aanbouwdelen weer op gemonteerd zijn.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- seth_space
- Berichten: 8694
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden
En dat de berichtgeving vanuit de garage erg verdacht is. Gelukkig hebben ze tot nu toe hun fouten zelf betaald als ik het goed begrijp.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”