Tolbadge Noorwegen

Plaats reactie
DirkWB
Berichten: 89
Lid geworden op: do 30 dec 2021, 15:48

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door DirkWB »

@Chateau Dat klopt helemaal, er gaat niets dubbel.
DirkWB
Berichten: 89
Lid geworden op: do 30 dec 2021, 15:48

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door DirkWB »

Ik ben inmiddels wat verder gekomen:
1. De Brobizz blijft in DK werken, ook bij de Oresundbrug. De Brobizz geeft ook gemak bij de kleinere ponten in DK (die hebben een Brobizz lane).
2. Wil je een andere tag bekendmaken bij de Oresundbrug, dan moet je het kortingscontract (de Bropas) bij de Oresundbrug beëindigen en een nieuw contract aangaan, met de andere tag. Beëindigen van de Bropas kan via de Bropas app (niet te verwarren met de Brobizz app).
3. Bij de Oresundbrug kun je alleen de Noorse Skyttelpass zelf op de website invullen (dit is de enige Autopass die technisch gelijk is aan de Brobizz). Als je een andere Autopass/Noorse tag neemt, dan moet je het nummer daarvan even via mail bij de Oresundbrug en eventueel de Grote Beltbrug aanmelden. Dan komt het goed. Let op de vermelding <3500 kg/M1. Die situatie bestaat al enkele jaren.
4. Bij Autopassferje kun je zelf op de website het nummer van de tag wijzigen, dat gaat heel gemakkelijk.

Ik heb zelf bij https://skyttelpass.no/en/ een Noorse tag aangevraagd, de bezorging duurt 1-2 weken. Bij het bestellen ontvang je meteen al via mail het tagnummer en dat heb ik zelf gewijzigd bij Autopasferje. De Bropas heb ik via de Bropas app opgezegd maar de Brobizz hou ik nog even. Mocht ik toch weer een Bropas (kortingscontract) bij de Oresundbrug willen, dan is dat snel weer aan te gaan en kan ik de nieuwe Skyttelpas gemakkelijk koppelen.
NB de website van Skyttelpass is in het Noors, dat is niet het handigste, er zijn gemakkelijker websites. Maar het was goed te doen, er worden niet veel gegevens gevraagd.
Peter+Annie
Berichten: 1344
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door Peter+Annie »

Met Google Chrome word de pagina gelijk in ( correct) Nederlands weergegeven.
DirkWB
Berichten: 89
Lid geworden op: do 30 dec 2021, 15:48

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door DirkWB »

Prima oplossing, het kan ook met andere browsers.
Beroepsreiziger

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door Beroepsreiziger »

DirkWB schreef:
za 21 jan 2023, 16:53
Ik heb zelf bij https://skyttelpass.no/en/ een Noorse tag aangevraagd, de bezorging duurt 1-2 weken.
Ik heb even op de link gekeken. Het eerste wat ik lees.
Pay for your ferry journeys with the SkyttelPASS tag
Automatically receive a 10% discount on journeys with most ferry connections in Norway, including Bastø Fosen.

With the additional AutoPASS for ferry prepayment agreement, you will receive a 40-50% discount on all ferry connections in the AutoPASS for ferry scheme.
Waarom zou je een SkyttelPASS aanvragen, als je ook afkan met een AutoPASS?
DirkWB
Berichten: 89
Lid geworden op: do 30 dec 2021, 15:48

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door DirkWB »

Een andere Autopass is ook prima, in Noorwegen werken ze allemaal en kun je er hetzelfde mee (behalve binnenkort de Brobizz).

De Skyttelpass is de enige die je zelf op de website van de Oresundbrug kunt registreren als je daar een kortingscontract (Bropas) afsluit. De andere Autopassen moet de administratie van de brug dan handmatig koppelen (dat kun je via mail vragen).
Beroepsreiziger

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door Beroepsreiziger »

Er is maar 1 Autopass. Dat is de Noorse.
Er zullen genoeg andere autopassen zijn.

De Autopass werkt ook in Zweden en Denemarken.
DirkWB
Berichten: 89
Lid geworden op: do 30 dec 2021, 15:48

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door DirkWB »

:( Niet helemaal.
En dan gaat het over personenauto's en campers.
1. Er is 1 AutopassFUNCTIE, maar er zijn meerdere tagissuers die een tag/pass uitgeven, wat is te zien op de website van Autopass. Brobizz (die dus stopt in Noorwegen) staat daar nu nog en de Skyttelpass (technisch gelijk aan de Brobizz) is er ook een. Zie https://www.autopass.no/en/user/contact ... -provider/
2. Geen enkele tag heeft een functie in Zweden.
3. De Noorse tags werken niet bij de Bizzlanes van de kleinere ponten in Denemarken, de Brobizz wel (misschien ook de Skyttelpass, heb ik nog niet uitgeprobeerd).
4. De Noorse tags behalve de Skyttelpass kun je niet zelf koppelen aan een Bropas.
DirkWB
Berichten: 89
Lid geworden op: do 30 dec 2021, 15:48

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door DirkWB »

Voor wie van de Brobizz moet overstappen naar een in Noorwegen uitgegeven pas en zijn ruitbevestiging wil laten zitten: de Noorse Skyttelpass heeft dezelfde ruitbevestiging als de Brobizz, beiden zijn een Kapsch TRP-4010.
Voor het overige: elke Noorse provider is OK.
PS de onderste foto met plaatje in plaatje is een eigen foto, de bovenste foto komt van internet maar heb ik gecontroleerd.
Bijlagen
20230127_092709.jpg
20230127_092709.jpg (81.7 KiB) 1703 keer bekeken
20230129_152458.jpg
20230129_152458.jpg (88.16 KiB) 1703 keer bekeken
Kingpin
Berichten: 4
Lid geworden op: za 31 mar 2012, 23:21

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door Kingpin »

Heeft iemand ervaring met de lengte opgeven voor de fergepass? De camper is 7.75 meter. Als de fietsen evt. meegaan zal dit 8.50 worden. Met een langere opgave stijgt het voorschot flink. Logica is dat ze bij de ponten sowiso de lengte opmeten en juist berekenen. Zelf ben je verantwoordelijk dat er voldoende voorschot op de pas blijft staan. Kun je de normale lengte van de camper opgeven zonder problemen en de korting blijven genieten? Ik meld deze nog aan op de tag van Skyttelpass
Kingpin
Berichten: 4
Lid geworden op: za 31 mar 2012, 23:21

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door Kingpin »

Goedemorgen, er was voor mij vooraf niet uit te komen of er flexibel mee omgegaan wordt op de veerponten met ferjepass met een iets langer voertuig net boven de 8 meter. En je uiteraard wel de juiste bedragen hiervoor wilt betalen alleen met een lager voorschot! Je zorgt zelf tenslotte dat er voldoende opstaat was mijn gedachte mocht het tegoed wat vlotter slinken. Blijkbaar is hier nog geen ervaring mee. Zojuist het voorschot van € 1380.- overgemaakt voor de lengte van 8 tot 18 meter, je wilt tenslotte geen gezeur tijdens je vakantie! Ik ga er van uit dat we dit na de vakantie weer terug krijgen als we ferjepass weer opzeggen.

Verstuurd vanaf mijn SM-S918B met Tapatalk

DirkWB
Berichten: 89
Lid geworden op: do 30 dec 2021, 15:48

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door DirkWB »

Dat is de juiste beslissing, een beetje ferry meet de lengte. En als het meevalt, dan is dat mooi.
Bij opzeggen van het contract wordt het resterende bedrag teruggeboekt (ik heb dat ooit nagevraagd).
metdecamper
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 22 mar 2023, 0:28

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door metdecamper »

Bedankt iedereen voor de goede informatie. Ik heb alle opmerkingen gelezen en toch nog 2 (nieuwe) vragen.

Ik lees dat sommige mensen zeggen dat voor een camper <3500kg of een niet lang verblijf (maanden) het eigenlijk niet zo interessant is om een TAG met een Ferjepas prepaid abonnement af te sluiten. Ik vraag me af over wat voor bedragen we het dan hebben. Stel ik ga in 6weken van Zuid Noorwegen via de kust en de pondjes helemaal naar lapland. Wat kost dat dan ongeveer aan tol en ferry's. Ik weet wel dat je dat zou kunnen opzoeken, maar ik hoor graag een schatting. Hebben we het over €100, €300 of €1000,-?

Dan nog een tweede vraag. Ik heb een huurcamper gereserveerd vanaf 1 juni en overweeg een TAG bij Skyttelpass met een gekoppelde Ferje contract af te sluiten, maar ik wil niet voor eerdere of latere verhuurders betalen. Wat is dan een goede volgorde?

1 maand van te voren TAG bestellen? Ik lees dat het contract DIRECT in gaat, maar dat is volgens mij toch geen probleem omdat andere huurders mijn TAG niet hebben of krijgen?
2 weken van te voren het Ferje contract afsluiten en koppelen aan de TAG? Ik begrijp dat je eerst de TAG moet hebben?
1 week van te voren aanmelden bij Epass24 (als vangnet voor wanneer de TAG niet wordt gescand). Want hoe voorkom je anders dat je de rekening van andere huurders krijgt?

Alvast bedankt!!!
DirkWB
Berichten: 89
Lid geworden op: do 30 dec 2021, 15:48

Re: Tolbadge Noorwegen



Bericht door DirkWB »

Voor de tolwegen is de aanschaf van een Tag niet interessant. Het om enkele tientjes (in Euro's) tolgeld waarop u 20% korting krijgt. Op een route naar de Noordkaap reken ik met Eur 80-100, bij een tag geeft dat max. € 20 korting.
Voor de Ferjepas is het wel interessant, omdat u daar met een tag 50% korting krijgt. Het hangt geheel van het aantal ferry's af hoe het voordeel oploopt. Zoek gewoon een paar ferries op in de route en bekijk de prijs voor een camper (het gaat per lengte). Bijv. 1 pont in de buurt van de Prekestolen, zie https://lysefjorden365.com/pys/car-ferry-lauvvik-oanes/. Het voordeel is NOK 100 (bijna € 9).
De verhuurder wil waarschijnlijk dat je een tag neemt, anders wordt het kenteken gefotografeerd en komt de rekening bij de verhuurder.
Plaats reactie