Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door kampo »

myway schreef:
zo 04 dec 2022, 20:07
Tja het lijken soms net bootjes mensen hier die zijn ook dol op schakelaars.
Op de dc/dc zit een mogelijkheid om hem handmatig te schakelen dus die schakelaar kan al weg. ...
Dit zorgt voor verwarring. In en uitschakelen van de DC/DC is helemaal iets anders als een overbrugging van de DC/DC maken om in noodgeval te kunnen starten op de huishoudaccu. In dit geval een 300Ah LFP die een korte piek van 350A ! kan leveren.
Dus onder beleid is het mogelijk. Beleid betekend hier een paar minuten wachten na het verbinden.
Als je een éénvoudige "start assist" wil voorzien dan moet je 2 dikkere kabels (plus en minus) gebruiken, aangepaste zekeringen en er een dikke hoofdschakelaar tussen zetten. Een voorbeeld werd op het schema ingetekend.

Je hebt gelijk dat er mensen zijn die dol zijn op schakelaars. Die worden helikopter piloot :-B
Ik probeer me in te denken in de situatie van Frankenellen. Wat andere kampeerders allemaal doen, denken of hebben schakel ik even uit. Dat is hier niet van toepassing.
De HH accu staat hier zo ver weg dat je er niet aankan met een startkabel set van 3,5 m.

In de rang volgorde van belang voor dit voertuig (mijn gedacht):
1. Algemene hoofdschakelaar op de HH accu (basis veiligheid)
2. Start assist "overbrugging" schakelaar (bespaart je in voorkomend geval veel centen en tijd)
3. Solar schakelaars voor en achter de MPPT (winterberging, bij storingen, werkzaamheden,...). Jammer maar door de 2 strings zijn het hier dan 4 stuks.
4. Algemene hoofdschakelaar op de startaccu. Minder/niet noodzakelijk voor een camper die dagelijks gebruikt wordt

De afmetingen daar is geen discussie over want worden net zoals kabelsectie, zekering bepaald door de stroom die er door moet. Van de kleine schakelaars uit China is bekend dat de kwaliteit maar zo zo is en je best reserve kan nemen.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door myway »

Als en met nadruk op als, je een startassist systeem in dit systeem wil gaan voorzien moet je gaan werken met aparte kabels hiervoor.
Het systeem zoals het nu in het schema staat is daar niet voor geschikt.
Tja wil je voor een paar honderd euro zo’n systeem er naast plaatsen?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door hathi »

Of een kans berekening,( dat kan er ook nog wel bij)hoe vaak je het ooit nodig mocht hebben :-B
Hans
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door myway »

Ik heb in de 25 jaar dat ik de camper nu heb de startkabels een aantal keer gebruikt…………………….. voor anderen
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door jan- »

Over het schema: mooi compromis gevonden met het aantal schakelaars. Met de hoofdschakelaar alles uit (zoals DJSmiley meen ik voorstelde). En om te voorkomen dat de panelen apparatuur gaan voeden zonder accu, ook de panelen uitschakelbaar gemaakt (wat kampo dacht ik voorstelde).

Volgens mij heeft die schakelaar voor de zekeringenkast dan geen nut meer, maar kan ook geen kwaad. Misschien heb ik je daarbij op het verkeerde been gezet. Maar mijn bedoeling was om met 1 schakelaar alleen de sluipverbruikers uit te zetten (en eventueel daar de paneelregelaars aan toe te voegen). Maar de hoofdschakelaar bij de accu doet dit al. En misschien heeft je ElektroBLok (EBL) ook al zo'n schakelaar.

En een schakelaar voor een omvormer is heel wat anders dan voor een paneel. Voor het laatste heb je niet zo'n zware schakelaar nodig. Als een schakelaar niet meer werkt kan je de draden ook rechtstreeks op elkaar aansluiten

Ik maak me wel een beetje zorgen of je (gezien de shunt perikelen) straks niet voor allemaal verrassingen komt te staan. Je hebt niet veel ervaring met het gebruik van schema's en hoeveel stromen er kunnen gaan lopen. Heb je het goede gereedschap? Of laat je straks de dikke kabels op lengte maken?

Verder vraag ik me af wat je in de winterstalling met je startaccu gaat doen. Hoe heb je dit tot nu toe gedaan? Stond de camper aan de 230V? Dan vraag je nu misschien weer om advies, maar dat hangt weer van een hoop zaken af zoals:
1) Sluipverbruik startaccu
2) Hoe lang in de winterstalling
3) Wel of geen daglicht beschikbaar
4) Wel of niet aan de lader
5) Kan je makkelijk bij de startaccu
6) Moet hij verzet kunnen worden
7) Heb je licht nodig tijdens het stallen
8) Wil je de instellingen van je klok, radio enz. behouden
.....

Mogelijke oplossingen:
1) Paneelladers met een extra aansluiting voor de startaccu
2) Klein zonnepaneeltje (b.v. op je dashboard)
3) Standby charger
4) Startaccu loskoppelen
5) Extra schakelaar inbouwen naar de verbruikers van de auto (DC/DC is niet nodig)
6) Startaccu laden
....
En over al deze oplossingen valt weer veel te vertellen over de voor en nadelen.

Over dat laatste (startaccu laden): op dit forum lees je veel wat je met de huidige lader in je EBL moet doen, want het beste is om deze uit te schaken, maar dan werken sommige andere zaken ook niet meer goed zoals het info display en het laden van je startaccu. Vorstventiel van de boiler wil ook wel eens voor verrassingen zorgen bij het uitschakelen van de accu.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Frankenellen »

@Jan
Schakelaar voor de zekeringkast lijkt mij nu ook overbodig. Denk dat ik die dus achter de start accu ga zetten.

Voor de omvormer heb ik een bijbehorende schakelaar besteld.

De schakelaars voor de panelen heb ik op 50A gehouden. De andere 2 zijn een stukje zwaarder met 275A. Dat moet volgens mij goed zijn.

"Ik maak me wel een beetje zorgen of je (gezien de shunt perikelen) straks niet voor allemaal verrassingen komt te staan. Je hebt niet veel ervaring met het gebruik van schema's en hoeveel stromen er kunnen gaan lopen. Heb je het goede gereedschap? Of laat je straks de dikke kabels op lengte maken?"
Als het schema goed is kan ik het gewoon zelf aanbrengen.
Heb het goede gereedschap (speciale kniptang en perstang) voor de kabels. Kan ze dus zelf op maat maken😉 Staarde mij blind op de dikke kabel van de busbar naar de hh accu. Die moest dus anders. Achteraf gezien was dat wel logisch😀

Winterstalling doen wij niet aangezien wij altijd om de 2 weken op pad gaan.
Neem in ieder geval wel de tips mee voor het geval dat👍
Bijlagen
Schermafbeelding 2022-12-05 om 21.36.00.png
Schermafbeelding 2022-12-05 om 21.36.00.png (44.93 KiB) 409 keer bekeken
Schermafbeelding 2022-12-05 om 21.35.13.png
Schermafbeelding 2022-12-05 om 21.35.13.png (60.91 KiB) 409 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Frankenellen op ma 05 dec 2022, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Frankenellen »

Volgens mij is het schema tot zover gereed?
De juiste apparatuur (combinatie), juiste kabeldikte, juiste zekeringen, alles op de goede plaats?

Nog wat aanpassingen en vraagjes:
-De schakelaar voor de zekeringshouder verplaatsen naar achter de startaccu.
-Zit nog te denken aan een start-assist, maar ben daar nog niet uit. Wat voor schakelaar zou dit moeten zijn?

-De aanbevolen (DJSmiley) Installatieautomaat AC/DC 1 polig 20A karakteristiek C zijn deze dan ook geschikt om die eventueel zowel voor als achter de MPPT's te zetten? Maar is dat echt nodig om ze ook achter de MTTP's te zetten of alleen maar handig?
Bijlagen
camper schema hh.jpg
camper schema hh.jpg (143.24 KiB) 338 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Frankenellen op di 06 dec 2022, 18:27, 4 keer totaal gewijzigd.
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Frankenellen »

Ben er inmiddels achter wat voor koelkast ik heb in onze camper.
Lekker op tijd, maar het is even zoeken in een nieuwe camper!
In augustus gekocht. 1 keer mee weggeweest. Op de terugreis aanrijding gehad. Camper 3 maanden bij autoschade gestaan.
Dus nog weinig tijd gehad om uit te zoeken wat er precies allemaal in zit!
Maar hij is er weer sinds gisteren! Dus wij gaan aankomend weekend beginnen met de klus!

Maar goed even over de koelkast.
Het is een absorptie koelkast/vries combinatie. De Thetford N3000. Betekent dat hij op 3 bronnen kan lopen. 12V, 230V en gas.
Hij draait ook alleen op 12V als de motor draait, zodra motor afgezet wordt schakelt hij over naar 230V of gas.
Heeft dit nog gevolgen of aanpassingen nodig aan het schema? Volgens mij niet.
De 16mm2 kabels die van voor naar achteren lopen krijgen dus geen verbruikers stroom (zeg het waarschijnlijk verkeerd;)) van de koelkast.
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Frankenellen »

Had de vraag al gesteld, maar wat voor “schakelaar” moet ik gebruiken voor die startassist? Nog niet begrepen wat ik hiervoor zou moeten gebruiken😀
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door kampo »

Een voorbeeld van een startassit systeem als een brug over de Orion zie je toch op het schema staan ?
Een 200A hoofdschakelaar op een kabel van minstens 25mm2 en met zekeringen van 300A aan de start en de aankomst.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Frankenellen »

Top dank je wel👍
Duidelijk!

Voor de rest ziet het schema er zo toch goed uit?
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door myway »

kampo schreef:Een voorbeeld van een startassit systeem als een brug over de Orion zie je toch op het schema staan ?
Een 200A hoofdschakelaar op een kabel van minstens 25mm2 en met zekeringen van 300A aan de start en de aankomst.
Waar staat die dan in het schema?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Frankenellen »

Staat (nog) niet in mijn schema, maar in dat schema van Kampo😉
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Kroppie »

voor die misschien heel enkele keer dat het nodig is, en als het gewicht geen probleem is, neem dan gewoon een paar startkabels mee, en als het gewicht wel een probleem word, originele startkabels zijn voor een bij jouw auto nodige lengte vaak veeel te lang, stuk afknippen en klemmen overzetten, dat scheelt vaak al de helft in gewicht, en je hebt gelijk 2 dikke stukken kabel die weer ergens anders kan gebruiken :idea:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie