LiFePO4: verschillen in gewicht?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

LiFePO4: verschillen in gewicht?



Bericht door MarceldeHoog »

Momenteel aan het kijken voor een LiFePO4 accu als vervanger voor de 220Ah AGM accu die ik nu heb. Dat ding weegt 60.7 kilo, en ik zit arrdig tegen de maximale 3300 kg aan als ik volledig geladen ben. Een lichter accu netto die ook nog eens meer oplevert, is dan wel een optie.

Het idee is naar een 200Ah lifepo4 te gaan, omdat ik in de toekomst wat meer stroom denk te gaan verbuiken (werken in de bus).

Wat me nu erg verbaasd, is dat ik een enorm gewichtsverschil zie tussen de Renogy (27,3kg) en de Creabest (19 kg). Kent iemand beide merken toevallig, en de ruim 8 kilo verschil verklaren?
Mijn voorkeur zou wel uitgaan naar de Renogy (omdat er ook een mooie monitor beschikbaar is) maar 8 kilo is een fiks verschil.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: LiFePO4: verschillen in gewicht?



Bericht door Schovie »

Als ik de beschrijvingen mag geloven zitten in de Creabest 4 celen van ieder 200Ah en in de Renogy (ik tel) 16 cellen van 50Ah?? waarschijnlijk 8 van 100Ah. Dus ik schat dat de Renogy zwaarder is door: het gewicht van de cellen, de grotere doos, de zwaardere BMS en een extra rubberen bescherming.
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: LiFePO4: verschillen in gewicht?



Bericht door CaradoT135 »

Renogy heeft als ik het goed heb pouch cellen, misschien dat zwaarder zijn omdat ze een betere bescherming nodig hebben.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: LiFePO4: verschillen in gewicht?



Bericht door MarceldeHoog »

Dank voor de reacties. Neig ik denk ik toch richting de Creabest, ondanks de afweigheid van een directe monitor (wel via Bluetooth). Elke kilo is er tenslotte een!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Plaats reactie