acculader voor AGM accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

acculader voor AGM accu



Bericht door Borinoco »

Onze huishoudaccu is overleden (180 ah semi-tractie) en nu ben ik van plan om een Beaut 145 ah AGM accu te kopen en zit ik er ook aan te denken om gelijk een nieuwe acculader aan te schaffen zodat ik de accu als hij niet gebruikt wordt (winter) eens in de zoveel tijd goed op te laden ipv met de zonnepanelen.
Ik heb een ctek mxs 5.0 accu lader (5 amp. lader) met agm laadfunctie die accu's tot 110 ah kan laden en die ik normaal gebruik voor de startaccu. Deze heeft ook een onderhoudsfunctie voor het laden van accu's tot 160 ah.

Kan iemand mij vertellen of deze acculader genoeg is om een 145 ah accu op te laden of heb ik dan een zwaardere lader nodig.

Alvast bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: acculader voor AGM accu



Bericht door kampo »

De vuistregel is dat je, om op de beste manier te laden minstens 10% en max 25% kan laden.
Voor een 145Ah accu dus minstens 15A en maximum 35A.
5A is definitief te weinig voor een optimale lading.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: acculader voor AGM accu



Bericht door beatrix18 »

Ik heb het vermoeden dat je uiteindelijke vraag niet goed uit de verf komt.
Je hebt het over onderhoudslading om de winter door te komen. Ja, dan is de Ctek van 5A voldoende om incidenteel bij te laden.
Om gewoon te laden, en dat vroeg je, niet (zoals Kampo hiervoor al aangaf).
Als je met je zonnepanelen je accu's niet af en toe kan verwennen dan kan je sowieso beter een zwaardere lader kopen die dat wel, zo af en toe, kan doen.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: acculader voor AGM accu



Bericht door Borinoco »

ik had mischien wat duidelijker moeten zijn. Wij zijn van plan om deze winter naar Spanje en Portugal te gaan en ik had in gedachten dat als het niet zo'n goed weer zou zijn en ons 305 watt zonnepaneel de accu dus niet volledig vol zou laden dat het makkelijk zou zijn om een geschikte acculader mee te nemen die de huishoudaccu weer volledig vol kan laden als we op bijv. een camping staan.

Gezien het antwoord van Kampo ga ik waarschijnlijk een Victron bleusmart lader aanschaffen van 20 AH , dit moet dan voldoende zijn.
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: acculader voor AGM accu



Bericht door DJSmiley »

Prima keuze.

Eventueel de 30A versie nemen. Die is niet heel veel duurder (30-40 euro ofzo) en bied je net wat meer als je de accuset tzt wilt uitbreiden.

Voor de huidige 180 (of 145) voldoet de 20A natuurlijk ook prima
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: acculader voor AGM accu



Bericht door beatrix18 »

Je kan natuurlijk ook nog "merktrouw" blijven. :wink:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: acculader voor AGM accu



Bericht door Borinoco »

Dank je voor jullie reacties, toch nog 1 vraagje: ik weet niet waarom mijn gevoel dit zegt, maar is laden met een 30 ah acculader niet schadelijker voor je accu omdat hij dan met 30 ampere per uur laad tov een 20 amp. lader. Het lijkt mij zoveel die 30amp. maar ik zal het wel verkeerd zien.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8451
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: acculader voor AGM accu



Bericht door EasyBee »

De accu bepaalt wat die wil en kan hebben, niet de lader. Die lader moet het gevraagde kunnen leveren.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

acculader voor AGM accu



Bericht door myway »

Advies is om minimaal 10% van de accu capaciteit als lader te gebruiken en Max 20%
Hou er rekening mee dat indien er geladen wordt en er verbruikers aan staan, dit verbruik van de laadcapaciteit af gaat.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: acculader voor AGM accu



Bericht door beatrix18 »

En laat je dan nou net, bij de gulden middenweg, heel dicht bij de 20A uit te komen ....... :lol:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Tec
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 01 okt 2006, 13:56
Locatie: Groningen

Re: acculader voor AGM accu



Bericht door Tec »

`Je moet even duidelijk onderscheid maken tussen een onderhouds lading of een leeg getrokken accu opladen.
Als je toch aan de stoom staat op een camping neem ik aan dat je normale lader ( electrobloc) in de camper oplaad.
En voor een onderhouds lading is de ctek mxs 5.0 prima. Komt nog bij dat een AGM accu een iets hogere laad capaciteit vraagt en laat die functie nu net op de ctek mxs 5.0 zitten. Bij andere laders is dat niet altijd het geval.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: acculader voor AGM accu



Bericht door Kroppie »

en niet de laadcapaciteit moet bij sommige agm accu,s wat hoger zijn , maar de laadSPANNING (14,7v i.p.v.14,4)
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Tec
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 01 okt 2006, 13:56
Locatie: Groningen

Re: acculader voor AGM accu



Bericht door Tec »

Helemaal correct Kroppie, bedankt voor de aanvulling.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: acculader voor AGM accu



Bericht door myway »

TS wil een Beaut accu en Beaut geeft de accucapaciteit op in c10.
Normaal wordt het opgegeven in c20.
Je mag dus 10% bij de capaciteit optellen.
Gaat dat alweer meer richting de 30 ampère lader, die ook nog eens heel makkelijk is terug te stellen naar 15 ampère , voor de heel securen onder ons.
Plaats reactie