Stap 1: vervanging van accu door LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Stap 1: vervanging van accu door LiFePO4 accu



Bericht door Leon60Hobby »

Zoals al in andere items aangegeven ga ik mijn stroomvoorziening opwaarderen. Ik begin nu met stap 1: het vervangen van de accu.

De huidige situatie is cf deze afbeelding:
https://drive.google.com/file/d/1CzochW ... sp=sharing

De B2 accu wordt dus vervangen door een LiFePO4 accu van Creabest (270Ah) en ik heb een Victron Multiplus 12/1600/70 en een Victron Orion 12-12 30 TR Smart gekocht.
Als ik het schema van hierboven zoveel mogelijk intact wil houden, dan kan ik één op één de CB516 vervangen door de Multiplus en de oude AGM accu (B2) door de LiFePO4 accu. Maar om te voorkomen dat de nieuw accu ook wordt geladen via de DS300 zal ik ergens in moeten grijpen neem ik aan? Maar ik ken niet de impact als ik de B2 accu los koppel van de DS300. Als die koppeling er alleen ligt voor het laden dan is dat geen probleem. Ws zal de PC100 dan niet meer de status tonen van de HH-accu, maar dat is geen punt. Ik ben echter bang dat de koppeling noodzakelijk is voor de voeding van de 12V apparaten....
Alternatief is om de Multiplus aan de DS300 te hangen en niet direct aan de B2 accu, maar ik weet niet of die DS300 daar wel tegen kan (stroomsterkte).
Vervolgens wil ik dan de Orion tussen de twee accu's in hangen. Die hoeft m.i. niet aan de DS300 te worden geknoopt.

Zekeringen heb ik hier nog even buiten beschouwing gelaten

Ik hoor graag jullie commentaar.
hblek
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 12 dec 2021, 21:50

Re: Stap 1: vervanging van accu door LiFePO4 accu



Bericht door hblek »

Om de cirquit te scheiden moet je het bypass relais in de cb300 uitschakelen. Is hier beschreven.
https://www.wohnmobilforum.de/w-t141312.html

Je de cb512 blijven gebruiken om de startaccu op peil te houden wanneer je aan de paal staat. Dan wel alleen aansluiten op start batterij.

Groeten Henk
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Stap 1: vervanging van accu door LiFePO4 accu



Bericht door Leon60Hobby »

Henk,

Bedankt voor de link. Ik heb e.e.a. gelezen en denk idd dat dit de oplossing moet zijn. Het verwijderen van deze weerstand R37 zorgt er voor dat de DS300 de koppeling tussen de twee accu's niet meer zal leggen, dus niet zal laden. Terwijl de beide accu's wel aan de DS300 blijven hangen, en dus ook op het PC100 display worden getoond. Heb ik het dan begrepen?

Groeten,
Leon
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Stap 1: vervanging van accu door LiFePO4 accu



Bericht door Leon60Hobby »

Nu ik even verder google zie ik ook een verhaal hierover op de website van djsmiley: https://www.boetronics.nl/cbe/
hblek
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 12 dec 2021, 21:50

Re: Stap 1: vervanging van accu door LiFePO4 accu



Bericht door hblek »

Hi Leo,
Ik heb afgelopen een soortgelijke wijziging in mijn camper doorgevoerd. Ander electrische systeem andere componenten maar zelfde oplossing. Werkt bij mij allemaal perfect. Volgens mijn analyse en overtuiging moeten lood accu's en lifepo4 accu's inclusief de laadsystemen van elkaar ontkoppeld worden.
Succes met je modificaties. Groeten Henk
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Stap 1: vervanging van accu door LiFePO4 accu



Bericht door Leon60Hobby »

Ik heb nog even extra energie in de voorbereiding gestoken en een tweetal schema's gemaakt. Ten eerste, de huidige situatie:
Oorspronkelijke situatie.png
Oorspronkelijke situatie.png (160.93 KiB) 1876 keer bekeken
Zoals ook aangegeven in een ander draadje ben ik nog op zoek naar de lokatie van de aardlek, maar dat is altijd op te lossen.

En vervolgens zoals e.e.a. er na stap 1 uit moet zien:
Situatie na stap 1.png
Situatie na stap 1.png (214.2 KiB) 1876 keer bekeken
Bedrading en zekeringen zijn wat mij betreft duidelijk, maar mogelijk moet ik een paar schakelaars toevoegen voor 'noodgevallen'.
Als ik niet achter de lokatie van de aardlek kom, dan leg ik 230V heen en terug tussen binnenkomst walstroom en multiplus; het is niet anders.
Op dit moment begrijpt de DS-300 wanneer ik aan de walstroom hang, en laat dat o.a. zien op de PC-100. Maar volgens mij doet de DS-300 meer op basis van die indicatie (om het laden van de hh-accu te onderdrukken knip ik de weerstand R37 al los). In de huidige situatie krijgt de DS-300 dat signaal dus op één of andere manier van de CB-516, maar dat houdt dus op. Ik moet dus mogelijk een alternatief verzinnen om tegen de DS-300 te vertellen dat ik aan de walstroom hang. Als het alleen vanwege de inidicator op de PC-100 is dan hoeft dat voor mij niet. Iemand enige ervaring hiermee?

Ik ben elke keer weer blij met de op- en aanmerkingen van jullie, heel leerzaam!
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1064
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Stap 1: vervanging van accu door LiFePO4 accu



Bericht door campertje »

Even een korte opmerking/vraagje,
Er staat rechts bij de 12 v gebruikers ook een solar regelaar.
Is het nu niet beter om deze rechtstreeks aan HH accu te hangen ipv via de DS300??? De startaccu kan niet meer geladen worden via de DS300 als ik het goed begrijp??

Als je aan de 220V staat wil je dan je startaccu niet laden?
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Stap 1: vervanging van accu door LiFePO4 accu



Bericht door Leon60Hobby »

@campertje
V.w.b. de solar regelaar..... de DS300 heeft ruimte voor aansluiten van een solar regelaar, maar die ga ik niet gebruiken. De DS300 wil ik alleen gebruiken voor de 12V load. Voor de zonnepanelen die ik wil gaan aanschaffen neem ik een MPPT-lader die rechtstreeks op de HH-accu komt. Dus jouw constatering is terecht, niks met solar op de DS300.
V.w.b. de startaccu het volgende. Normaliter wordt de startaccu natuurlijk vanuit de dynamo geladen, en in de huidige situatie ook vanuit de DS300 als ik aan de walstroom sta. In de nieuwe situatie wordt de startaccu opgeladen vanuit de Multiplus en ik denk alleen als de spanning te laag wordt, met een minimale stroom. Zo is het volgens mij in de installatiehandleiding beschreven.

Dus lijkt me dat alles moet blijven functioneren.
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Stap 1: vervanging van accu door LiFePO4 accu



Bericht door Leon60Hobby »

Inmiddels heb ik de nieuwe accu in gebruik, in combinatie met mijn multiplus 1600 en orion smart 12-12 30. Lijkt allemaal goed te werken. Nu op naar stap 2: de panelen op dak en voeden naar de accu.

Voor iemand die interesse heeft: ik heb nu een gel accu Banner Running Bull van 92Ah over en een goed werkende CB-516 lader. Voor wie er iets mee kan......
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Stap 1: vervanging van accu door LiFePO4 accu



Bericht door Arie55 »

Stap 0: doe je huiswerk voor het laden van de accu in de nieuwe situatie

heb je ook een MK2-usb dingetje gekocht om de multi+ goed naar jouw idee/wens te configureren? Die staat op het laden van AGM accu's. En de configuratie die erin zit, hoeft niet de juiste te zijn voor jouw type accu
En als je zo'n adapter hebt, heb je dan enig idee hoe je de accu geladen wil hebben? Echt helemaal vol, of conservatief? Dit i.v.m. de door jouw gewenste levensduur.
Heb je ook de laadregelaars van je zonnepanelen op de nieuwe situatie aangepast?

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Stap 1: vervanging van accu door LiFePO4 accu



Bericht door Leon60Hobby »

@Arie
Stap 0: doe je huiswerk voor het laden van de accu in de nieuwe situatie
Ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoelt....
heb je ook een MK2-usb dingetje gekocht om de multi+ goed naar jouw idee/wens te configureren? Die staat op het laden van AGM accu's. En de configuratie die erin zit, hoeft niet de juiste te zijn voor jouw type accu
Ik had dus met de dipswitches de accu instelling goed gezet (high level), maar niet in detail. Ik had de hoop dat met de Smart dongle te kunnen, maar dat kan niet. Daarom heb ik maar een nieuw draadje geopend....
En als je zo'n adapter hebt, heb je dan enig idee hoe je de accu geladen wil hebben? Echt helemaal vol, of conservatief? Dit i.v.m. de door jouw gewenste levensduur.
Van de accu leverancier heb ik een sheet gekregen en volgens mij zou ik daar alle instellingen moeten kunnen vinden.
Heb je ook de laadregelaars van je zonnepanelen op de nieuwe situatie aangepast?
Ik had nog geen zonnepanelen. Dit was voor mij stap 1, en panelen wordt stap 2, met eigen mppt-laders.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Stap 1: vervanging van accu door LiFePO4 accu



Bericht door Arie55 »

Met stap 0 bedoelde ik ermee dat dit type accu's beduidend anders geladen wordt en de gebruiker een andere denkwijzen dient aan te leren. Vooral dat laatste toen ik het las, verraste mij. De kennis die je op hebt gedaan met lood- en agm accu's gelden hier niet. Vandaar stap 0, lees je in, in de materie. Het is geen systeem dat je zomaar even uitwisseld.

Met die dipswitches in de multi+ kan je de binnenkomende stroomsterkte mee instellen. Welleswaar in vrij grote en onhandelbare stappen. Ook iets met de spanning meen ik. Maar de voor ingestelde laadcurve daarmee, is niet de juiste. Zeker als je al een ouder type multi+ hebt. Is het een hele nieuwe dan vermoed ik dat er ook de lithium stand ingesteld kunnen worden. Die is, of kan zo zijn, dat die voor jouw exemplaar van lithium accu niet voldoet. Met de MK2 pas je dat aan. Zoek maar op de site, ik heb ergens (weet niet meer waar) een plaatje met de instellingen geplaatst voor mijn situatie.
Later heb ik zelf zo'n multicontrol aangeschaft, daarmee kan je heel precies vanaf 2,5A tot 16A de walstroom instellen. Een heerlijk ding, bijna een must have

De victron mppt laders kan je ook helemaal naar jouw hand instellen. De adapter daarvoor kan je eventueel zelf maken

Het instellen dien je niet voor lief te nemen. Het luisterd toch vrij nauw. Ten eerste om de boel heel te houden en als je verder wil gaan om een bepaald levensduur te verwezenlijken. Ook dat kan. Zelfs zo dat je heel je leven doet met een set accu's, dit volgens Will Prowse. Dat zal wel loslopen.
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Stap 1: vervanging van accu door LiFePO4 accu



Bericht door Leon60Hobby »

@Arie55

Ik had me wel ingelezen op het onderwerp van LiFePO4 accu's, en ook veel informatie hier op het forum gevonden. Het is niet zo dat ik alleen de accu vervangen heb, ook de lader is vervangen (en ingesteld op juiste type cf handleiding) en de Multiplus is er bij gekomen.

Ik heb een nieuwe Multiplus 1600VA en die heeft een dipswitch instelling voor LiFePO4 accu's. Dat heb ik ingesteld bij de installatie. Maar ik wil verfijnder kunnen instellen, daarom heb ik nu de MK3-USB besteld. Eerder had ik de hoop dat ik e.e.a. met de Iphone/smart dongle kon maar dat is niet zo.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Stap 1: vervanging van accu door LiFePO4 accu



Bericht door Arie55 »

Let wel dat de instellingen die in de multi+ zitten, specifiek voor de Victron accu's bedoelt zijn. Kan heel goed, dat de instelling prima is voor jouw accu. Waarschijnlijk niet. Controleren dus. Zelf zag ik dat diverse spanningen veel te hoog waren.
Ander ding is, met die mk3 kan je de boel goed verstieren. Voorzichtigheid is geboden.

Voordeel is juist nu, dat er een extra 'drempel' is voordat je iets verandert. Je moet immers er van alles bijhalen. Op een telefoon gaat het m.i. veel te makkelijk en een type foutje is sneller gemaakt.

Misschien een idee; als je de instellingen hebt verandert (er voor en erna), maak daar een scherm afdruk van. Kan je later nog even kijken. Hoef je ook de boel niet eerst op te tuigen

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie