Lengte bed inbouwen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

Lengte bed inbouwen



Bericht door Kleine Camper »

Hoi,

Wij willen in loop van de tijd een Renault Trafic L2H1 aanschaffen. Maar wat zijn die krengen duur (momenteel)!
Wij (begin 60érs) hebben deze keuze gemaakt, omdat wij de Trafic (of een van zijn broertjes/zusjes) ook gaan gebruiken voor dagelijks gebruik.
En..hij moet in de parkeergarage passen. Dus een H1 met hefdak over de hele lengte (Atrion) zonder slaapplaatsen.

Slapen willen we gaan doen in een bed in de lengte. Waarvan 1 deel vast (ondersteund door de IKEA bedbalk Skorva, hierdoor blijft de ruimte onder het bed volledig vrij). En 1 deel uitschuifbaar of inklapbaar. Nu heb ik een mooi voorbeeld gezien op de site van Mickel Moon in drie delen. In eerste instantie keken we naar een uitschuifbed waarbij we een lineair uitschuifsysteem zouden kunnen gebruiken.
Een andere optie zij kunnen zijn via zo'n systeem als gebruik wordt bij slaapbanken of bedbanken.

Mijn vraag: heeft iemand ervaring met het inbouwen of gebruik van een dergelijk systeem in een buscamper?
En: is er dan gekozen voor een systeem waarbij dit bed onder het vaste gedeelte schuift of is er gekozen voor een systeem waarbij samen met het rug gedeelte een bed wordt gevormd (dus waarbij het grootste gedeelte naar voren wordt getrokken (zoals bij IKEA Friheten)?
ronald026
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 28 okt 2020, 23:34

Re: Lengte bed inbouwen



Bericht door ronald026 »

Wij hebben een lengtebed met twee matrassen. 1,65 ligt vast en de 0,35 is los. Ik heb twee ladegeleiders waarop twee stroken multiplex van 0,175 op liggen.
Beetje zo
------------/\

------------.--.--
De stroken heb ik met pianoscharnier vastgezet. Nu kan ik de bodem uittrekken en heb ik een bodem van 2.0 lang
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Lengte bed inbouwen



Bericht door henk en lila »

Een derde optie is om het tweede bed (bij de schuifdeur) op te klappen tegen de zijwand. Dat doen wij dus. Lattenbodem plus matras is een pakketje van ca 25 cm. Je hebt dan ook nog een strook van onderkant bed tot de vloer om spullen op te bergen. Bij ons bijv de schoonwater jerrycans, wandelstokken en rugzakken. Als je maar genoeg looppad over houdt. En genoeg ruimte om de laden/onderberging onder het vaste bed te bereiken.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Pintie
Berichten: 13
Lid geworden op: za 23 okt 2021, 15:28

Re: Lengte bed inbouwen



Bericht door Pintie »

Ik heb een Fiat scudo L2h1 ingebouwd met een uitschuifbaar bed tot 190x145 cm. Zit ook een Atrion klapdakje op. Draaibare voorstoelen gemaakt en verder alle voorzieningen, er kunnen ook 2 fietsen in voor leuke tochtjes.
Groet Wim
Groet Wim
Fiat Scudo L2h1 2.0
mark_rombouts
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Lengte bed inbouwen



Bericht door mark_rombouts »

Wat betreft de parkeergarages....

Ik heb jaren een Peugeot Expert (nieuw type gereden). Dit is ongeveer de enige bus in die maat die onder 1,90m blijft. Daarmee kun je de meeste parkeergarages net in (er zijn er in de grote steden ook van max 1,80m).

Een Traffic met hefdak blijft net wel of net niet onder de 2,00m. Boven de 2,00m zijn heeeel veeeel parkeergarages niet meer toegankelijk, met 2,00m is er nog wel wat keuze, maar toch ook wel erg beperkt hoor.

Ik weet niet hoe belangrijk dit aspect is voor jullie, maar wellicht goed om wel rekening mee te houden.
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Lengte bed inbouwen



Bericht door bennieh »

Ik heb ook een slaapbank gebruikt voor een proto inrichting, om de bus, een Expert L2H2, eerst maar s door de keuring te krijgen.
Is gelukt.
Later weer omgebouwd naar het opklapbed/bank, geparkeerd tegen de zijkant.
Zou ook in een H1 moeten passen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Peugeot Expert L2H2 2009
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

Re: Lengte bed inbouwen



Bericht door Kleine Camper »

Pintie schreef:
wo 07 dec 2022, 16:20
Ik heb een Fiat scudo L2h1 ingebouwd met een uitschuifbaar bed tot 190x145 cm. Zit ook een Atrion klapdakje op. Draaibare voorstoelen gemaakt en verder alle voorzieningen, er kunnen ook 2 fietsen in voor leuke tochtjes.
Groet Wim
Hoi Wim, heb je een bouwtekening of foto's van de werkwijze? Wat voor soort matras heb je gebruikt en hoe ga je hier mee om (klap je deze op of schuift deze mee)? Ik ben benieuwd! Groet, Jan
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

Re: Lengte bed inbouwen



Bericht door Kleine Camper »

ronald026 schreef:
zo 04 dec 2022, 16:33
Wij hebben een lengtebed met twee matrassen. 1,65 ligt vast en de 0,35 is los. Ik heb twee ladegeleiders waarop twee stroken multiplex van 0,175 op liggen.
Beetje zo
------------/\

------------.--.--
De stroken heb ik met pianoscharnier vastgezet. Nu kan ik de bodem uittrekken en heb ik een bodem van 2.0 lang

Aha, ik snap het. Leuke manier van uitleggen :-). Omdat de ruimte beperkt is, zou ik het liefst zo min mogelijk zicht wegnemen om zo veel als mogelijk openheid te creeeren. Wat voor bus heb jij ?
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

Re: Lengte bed inbouwen



Bericht door Kleine Camper »

mark_rombouts schreef:
do 08 dec 2022, 21:51
Wat betreft de parkeergarages....

Ik heb jaren een Peugeot Expert (nieuw type gereden). Dit is ongeveer de enige bus in die maat die onder 1,90m blijft. Daarmee kun je de meeste parkeergarages net in (er zijn er in de grote steden ook van max 1,80m).

Een Traffic met hefdak blijft net wel of net niet onder de 2,00m. Boven de 2,00m zijn heeeel veeeel parkeergarages niet meer toegankelijk, met 2,00m is er nog wel wat keuze, maar toch ook wel erg beperkt hoor.

Ik weet niet hoe belangrijk dit aspect is voor jullie, maar wellicht goed om wel rekening mee te houden.
Hoi, dit aspect is super belangrijk voor ons. We dienen te bus te kunnen parkeren in 3 bij ons bekende parkeergarages (prive - werk - vrienden). Deze zijn alle drie tot 210 toegankelijk. Dank voor je waarschuwing!
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

Re: Lengte bed inbouwen



Bericht door Kleine Camper »

bennieh schreef:
vr 09 dec 2022, 19:44
Ik heb ook een slaapbank gebruikt voor een proto inrichting, om de bus, een Expert L2H2, eerst maar s door de keuring te krijgen.
Is gelukt.
Later weer omgebouwd naar het opklapbed/bank, geparkeerd tegen de zijkant.
Zou ook in een H1 moeten passen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
[/quote

Hoi, dank voor de foto's. Wij gaan het bed in de lengte laten uitschuiven (140 x 200). Aan de schuifduur kant komt vanaf het vaste deel bed (1 mtr) een zitbank over de hele lengte. Aan de andere kant komt het keukenblok. Aan deze zijde maken we tegen het bed (tussen vaste deel bed en keukenblok) een zitje en uitklaptafel. Voorin maken we de beide stoelen draaibaar. Mogelijk maken we daar ook nog een tafelblad, maar dat weten we nog niet.
Gebruikersavatar
Pintie
Berichten: 13
Lid geworden op: za 23 okt 2021, 15:28

Re: Lengte bed inbouwen



Bericht door Pintie »

20220626_151052.jpg
20220626_151052.jpg (104.34 KiB) 676 keer bekeken
20220626_151226_002.jpg
20220626_151226_002.jpg (102.91 KiB) 676 keer bekeken
20220626_150759.jpg
20220626_150759.jpg (94.43 KiB) 676 keer bekeken
Dag Jan,
Ik heb in mijn Scudo aan 2 kanten kasten tot 72 hoog en een middenruimte van 90 cm voor 2 fietsen. Op de kasten ligt een vast beddeel van 110 cm die in de lengte middels lattenbodem uitgetrokken kan worden tot 190 cm met bij de instap een los steunpootje.
Er blijft tijdens de nacht nog vloerruimte over voor het toiletje.
Via mail kan ik wel meer foto's sturen. Matrassen in 4 delen van 2/72x110 die op het bedeel liggen en 2 losse van 72x80 die voor de fietsen tijdens de rit als stootkussen fungeren.15 cm dik koudschuim.
Groet Wim.
Laatst gewijzigd door Pintie op ma 12 dec 2022, 18:45, 4 keer totaal gewijzigd.
Groet Wim
Fiat Scudo L2h1 2.0
HansToo
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 16 aug 2019, 21:10

Re: Lengte bed inbouwen



Bericht door HansToo »

Wij hebben een uitschuifbed gemaakt - schuift uit in de breedte. Overdag zitten op 70 cm breed; 's nachts slapen op 140 cm. Zie viewtopic.php?f=7&t=8472798 voor het hoe.
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

Re: Lengte bed inbouwen



Bericht door Kleine Camper »

Pintie schreef:
zo 11 dec 2022, 16:30
20220626_151052.jpg20220626_151226_002.jpg20220626_150759.jpgDag Jan,
Ik heb in mijn Scudo aan 2 kanten kasten tot 72 hoog en een middenruimte van 90 cm voor 2 fietsen. Op de kasten ligt een vast beddeel van 110 cm die in de lengte middels lattenbodem uitgetrokken kan worden tot 190 cm met bij de instap een los steunpootje.
Er blijft tijdens de nacht nog vloerruimte over voor het toiletje.
Via mail kan ik wel fotos sturen. Weet nog niet hoe dat hier gaat,sorry. Matrassen in 4 delen van 2/72x110 die op het bedeel liggen en 2 losse van 72x80 die voor de fietsen tijdens de rit als stootkussen fungeren.15 cm dik koudschuim.
Groet Wim, inmiddels zijn de fotos toegevoegd
h
Hoi PIntie, dank voor je toelichting en foto's. Dit komt wel heel erg overeen met het plaatje dat ik in mijn hoofd heb. Ps: mooie vloer! Grappig om te zien dat jij er ook voor kiest om het wastafel gedeelte "verhoogd" te laten zijn. Leuke details. Ik zat inderdaad ook te denken aan koudschuim. Heb jij een bouwtekening van de manier waarop je het uitschuif gedeelte hebt gebouwd. Of misschien kan ik een keer komen kijken? Groet, Jan
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

Re: Lengte bed inbouwen



Bericht door Kleine Camper »

HansToo schreef:
zo 11 dec 2022, 17:15
Wij hebben een uitschuifbed gemaakt - schuift uit in de breedte. Overdag zitten op 70 cm breed; 's nachts slapen op 140 cm. Zie viewtopic.php?f=7&t=8472798 voor het hoe.
Hoi Hans, dank voor je link. Ik denk, omdat wij kiezen voor een in de lengte uitschuifbaar bed, dat een lattenbodem geen handige optie is. Wij zullen, denk ik, gaan kiezen voor een uitschuifsysteem met planken. Ik zal je foto's nog eens goed bekijken om te zien of er ook voor mij bruikbare tips bij zitten. Dank je wel!
Plaats reactie