Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Frankenellen »

Denk dat ik het nu een beetje voor elkaar heb met het schema (hoop ik althans!)

Edit:
Zie dat het verdeelblok onder de dc-dc overbodig is en de kabel van de lithium naar verdeelblok is 0,5 mter lang en denk dat ik die ook op 50mm2 moet zetten ivm de omvormer?
Bijlagen
camper schema hh.jpg
camper schema hh.jpg (124.92 KiB) 446 keer bekeken
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door kampo »

kampo schreef:
wo 30 nov 2022, 20:19
1. Na het afschakelen met de hoofdschakelaar blijft o.a. de koelkast werken op zonne energie. Of al rijdende op de booster.
2. Ik mis nog de smartshunt in de minus
3. teken de voeding naar het 12V zekering kastje
4. De 230V walstroom, geen aardlekschakelaar en zekering automaat ?
Ik zie dat je in je nieuwe schema de opmerkingen van hierboven niet hebt meegenomen.
1. De zon. Er hoort eigenlijk nog een hoofdschakelaar te staan tussen MPPT en stroomverbruikers. Je krijgt zoals je het nu doet rare toestanden. Je schakelt de HH accu met de hoofdschakelaar uit maar tijdens het DC/DC rijden en met de zon kan je gewoon verder stroom krijgen waar je het niet wilt.
2. Zo een mooi systeem en dan geen smartshunt voorzien. Waag het niet !
3. Is nu OK
4. ??
5. De inverter bekabeling kan je beter veel dikker tekenen op je plan. Tenslotte gaat daar de volle 200A door. Bij “busbar” kastjes en 275A hoofdschakelaar op een groot 12V systeem met 300Ah LFP denk ik eerder aan M10 ! als aan M8
6. de optie start assist zie ik niet, die kost weinig maar wordt hier vergeten.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door jan- »

Zo'n smartshunt heeft zin als je de State Of Charge van de accu zelf niet kan vertrouwen. Want wat is de verdere toegevoegde waarde van zo'n Smartshunt?

Zo'n omvormer in de garage wil je op afstand kunnen uitschakelen. Want als je geen 230V nodig hebt, verbruikt zo'n grote omvormer nog relatief veel. Wat wil je eigenlijk allemaal laten draaien op die omvormer?

Wat is er op het zekeringsblok aangesloten? Toch niet je koelkast op 12V/230V/gas?. Want op 12V trekt die de accu wel heel snel leeg. Compressorkoelkast kan wel. Als alleen lichte verbruikers zoals een pompje en verlichting zijn aangesloten, mag die 16 mm2 ook wel dunner. Maar neem wel minsten 10 mm2 voor het geval je er in de toekomst een compressorkoelkast op wilt laten draaien.

Probeer de afstand tussen accu en omvormer zo kort mogelijk te houden. Is het wel nodig om via een schakelaar en een busbar te gaan? Dat geeft ook weer risico op spanningsverlies. 2000W / 12V = 167A Bij 1 meter en 50mm2 is dat 0.119V * 167 A = 20 Watt op zo'n klein stukje. Dus dat wordt wel warm.

Hoe werkt dat met een start assist? Is het de bedoeling dat de startstroom (gedeeltelijk) uit de woonaccu komt? Want bij zulke hoge stromen helpt dat niet zo veel met een 16 mm2 kabel van totaal ong. 14 meter lengte. De zekeringen moeten er ook tegen kunnen. Je kan de startaccu wel kort laden vanuit de woonaccu.

Ik zou achter de hoofdschakelaar alleen de zekeringskast plaatsen. Als je de camper in het donker stalt, zou je de panelen ook achter de hoofdschakelaar kunnen zetten, omdat die een lekstroom van enkele tientallen mA kunnen hebben. Je kan de schakelaar dan ook in de min zetten, zodat je ze wel apart in de plus kan zekeren. Al je veel schakelaars in bouwt, kan je ze ook weer vergeten of je weet de volgorde niet meer.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Frankenellen »

kampo schreef:
za 03 dec 2022, 8:20
Ik zie dat je in je nieuwe schema de opmerkingen van hierboven niet hebt meegenomen.
1. De zon. Er hoort eigenlijk nog een hoofdschakelaar te staan tussen MPPT en stroomverbruikers. Je krijgt zoals je het nu doet rare toestanden. Je schakelt de HH accu met de hoofdschakelaar uit maar tijdens het DC/DC rijden en met de zon kan je gewoon verder stroom krijgen waar je het niet wilt.
2. Zo een mooi systeem en dan geen smartshunt voorzien. Waag het niet !
3. Is nu OK
4. Heb de aardlekschakelaar nog niet gevonden. Moet even weten waar die zit.
5. De inverter bekabeling kan je beter veel dikker tekenen op je plan. Tenslotte gaat daar de volle 200A door. Bij “busbar” kastjes en 275A hoofdschakelaar op een groot 12V systeem met 300Ah LFP denk ik eerder aan M10 ! als aan M8
6. de optie start assist zie ik niet, die kost weinig maar wordt hier vergeten.
1. Had ik niet begrepen, maar heb er nu een extra hoofdschakelaar tussengezet.
2. Kan mijn hh accu aflezen dmv Bluetooth.
Dat leek mij voldoende?!
3👍
4
5 dikkere kabels getekend
M8 ipv M10 kan toch ook?
Hoofdschakelaar klopt met M10, maar de rest is M8.
6 start assist?
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Frankenellen »

jan- schreef:
za 03 dec 2022, 13:37
1) Zo'n smartshunt heeft zin als je de State Of Charge van de accu zelf niet kan vertrouwen. Want wat is de verdere toegevoegde waarde van zo'n Smartshunt?

2) Zo'n omvormer in de garage wil je op afstand kunnen uitschakelen. Want als je geen 230V nodig hebt, verbruikt zo'n grote omvormer nog relatief veel. Wat wil je eigenlijk allemaal laten draaien op die omvormer?

3) Wat is er op het zekeringsblok aangesloten? Toch niet je koelkast op 12V/230V/gas?. Want op 12V trekt die de accu wel heel snel leeg. Compressorkoelkast kan wel. Als alleen lichte verbruikers zoals een pompje en verlichting zijn aangesloten, mag die 16 mm2 ook wel dunner. Maar neem wel minsten 10 mm2 voor het geval je er in de toekomst een compressorkoelkast op wilt laten draaien.

4) Probeer de afstand tussen accu en omvormer zo kort mogelijk te houden. Is het wel nodig om via een schakelaar en een busbar te gaan? Dat geeft ook weer risico op spanningsverlies. 2000W / 12V = 167A Bij 1 meter en 50mm2 is dat 0.119V * 167 A = 20 Watt op zo'n klein stukje. Dus dat wordt wel warm.

5) Hoe werkt dat met een start assist? Is het de bedoeling dat de startstroom (gedeeltelijk) uit de woonaccu komt? Want bij zulke hoge stromen helpt dat niet zo veel met een 16 mm2 kabel van totaal ong. 14 meter lengte. De zekeringen moeten er ook tegen kunnen. Je kan de startaccu wel kort laden vanuit de woonaccu.

6) Ik zou achter de hoofdschakelaar alleen de zekeringskast plaatsen. Als je de camper in het donker stalt, zou je de panelen ook achter de hoofdschakelaar kunnen zetten, omdat die een lekstroom van enkele tientallen mA kunnen hebben. Je kan de schakelaar dan ook in de min zetten, zodat je ze wel apart in de plus kan zekeren. Al je veel schakelaars in bouwt, kan je ze ook weer vergeten of je weet de volgorde niet meer.
1) Denk dat het in de gaten houden van de HH accu met bluetooth voldoende is.
2) Omvormer kan ik bedienen met de Bluetooth app. Wil er apparaten op draaien, zoals koffiezetapparaat, waterkoker en oven/magnetron
3) Lees dat de koelkast alleen op 12V kan als de motor draait. Dus dat zou geen probleem moeten geven.
4) Afstand tussen accu en omvormer zal kleiner zijn dan die 50cm die aangegeven staat op het schema. Komt idd zo dicht mogelijk bij de accu te staan.
5) Start assist zegt mij niet zoveel.
6) Heb de extra hoofdschakelaar ook voor de zekeringskast geplaatst. Leek mij ook de beste plaats.
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Frankenellen »

Nu zijn wij er bijna denk ik dan!
Bijlagen
camper schema hh.jpg
camper schema hh.jpg (129.99 KiB) 214 keer bekeken
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Kroppie »

start assist is m.i dat je in noodgeval de hh accu bij de (lege) startaccu kan schakelen om toch te kunnen starten, MAAR kan de hhaccu (en dan de bms daarin) die hoge startstroom (+200amp) wel leveren, de bms is vaak beperkt daarin
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door myway »

Een dc-dc booster heeft geen start-assist, het is geen cyrix.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door hathi »

Ik lees ook nergens,dat iemand dat beweerd??
Hans
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door DJSmiley »

Wat voor koelkast is het?

Als het een absorbtiekoelkast is dan wil je die alleen via de dynamo tijdens het rijden. Dan moet je die voeding ook ergens vandaan halen en dan zou ik die parallel aan de ingang van de booster zetten. Met AES schakelt ie dan automatisch om van gas naar elektra tijdens het rijden. Wel heb je daar ook een D+ draad voor nodig (maar die zal er vermoedelijk al zitten).

Een compressorkoelkast kan prima via het zekeringblokje lopen, wel met een voldoende dikke kabel (6mm2) en zekering (20A) afzekeren

1 hoofschakelaar lijkt mij voldoende. Ik zie niet de meerwaarde van de aparte extra schakelaar voor het kleine zekeringblokje.

Kwa zekeringen: Ik zou een 60A midi zekering nemen voor de DCDC ook aan de huishoudaccukant ipv 40. Dat is ook confirm de victron specificaties

Zoals gezegd zou ik ook een batterijmonitor monteren. Maar die moet dan in de - van de huishoudaccu. De plek waar ie nu zit (in de - van de startaccu) heeft geen nut, tenzij je die wilt monitoren. En die shunt heeft overigens ook een voedingskabeltje nodig.

Tenslotte: Omvormer die je via bluetooth kunt schakelen? Welke is dat? die uit het plaatje (Xenteq) heeft bij mijn weten geen bluetooth. Meeste omvormers niet, vaak is een bedienpaneeltje een optie. Bluetooth is bij heel weinig modellen een losse optie.

En let wel op met oven/magnetron enz: voor zover ik kan zien levert die accu max 150A. Dat betekend dat je zo'n 1800W max kunt benutten, geen 2000W (en ik vermoed dat de BMS die 150A langdurig ook niet heel leuk vind).
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Kroppie »

Frankenellen schreef:
za 03 dec 2022, 15:25

5) Start assist zegt mij niet zoveel.
ik gaf antwoord op deze opmerking
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door myway »

hathi schreef:Ik lees ook nergens,dat iemand dat beweerd??
Ja Hans Afbeelding

Het valt in ieder geval mee dat je niet zegt dat ik niet kan lezen Afbeelding
roekie
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door roekie »

Frankenellen schreef:
za 03 dec 2022, 16:14
Nu zijn wij er bijna denk ik dan!
moeten de schakelaars niet aan de andere kant van de laadregelaars ? (kampo punt 1 de zon:...)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door kampo »

Hier een voorbeeld van de "start assist" over de Orion DC/DC en ook de 4 schakelaars op de "zon".

Afbeelding
Groeten Kampo
Plaats reactie