Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
- Frankenellen
- Berichten: 340
- Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Denk dat ik het nu een beetje voor elkaar heb met het schema (hoop ik althans!)
Edit:
Zie dat het verdeelblok onder de dc-dc overbodig is en de kabel van de lithium naar verdeelblok is 0,5 mter lang en denk dat ik die ook op 50mm2 moet zetten ivm de omvormer?
Edit:
Zie dat het verdeelblok onder de dc-dc overbodig is en de kabel van de lithium naar verdeelblok is 0,5 mter lang en denk dat ik die ook op 50mm2 moet zetten ivm de omvormer?
- Bijlagen
-
- camper schema hh.jpg (124.92 KiB) 446 keer bekeken
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Ik zie dat je in je nieuwe schema de opmerkingen van hierboven niet hebt meegenomen.kampo schreef: ↑wo 30 nov 2022, 20:191. Na het afschakelen met de hoofdschakelaar blijft o.a. de koelkast werken op zonne energie. Of al rijdende op de booster.
2. Ik mis nog de smartshunt in de minus
3. teken de voeding naar het 12V zekering kastje
4. De 230V walstroom, geen aardlekschakelaar en zekering automaat ?
1. De zon. Er hoort eigenlijk nog een hoofdschakelaar te staan tussen MPPT en stroomverbruikers. Je krijgt zoals je het nu doet rare toestanden. Je schakelt de HH accu met de hoofdschakelaar uit maar tijdens het DC/DC rijden en met de zon kan je gewoon verder stroom krijgen waar je het niet wilt.
2. Zo een mooi systeem en dan geen smartshunt voorzien. Waag het niet !
3. Is nu OK
4. ??
5. De inverter bekabeling kan je beter veel dikker tekenen op je plan. Tenslotte gaat daar de volle 200A door. Bij “busbar” kastjes en 275A hoofdschakelaar op een groot 12V systeem met 300Ah LFP denk ik eerder aan M10 ! als aan M8
6. de optie start assist zie ik niet, die kost weinig maar wordt hier vergeten.
Groeten Kampo
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Zo'n smartshunt heeft zin als je de State Of Charge van de accu zelf niet kan vertrouwen. Want wat is de verdere toegevoegde waarde van zo'n Smartshunt?
Zo'n omvormer in de garage wil je op afstand kunnen uitschakelen. Want als je geen 230V nodig hebt, verbruikt zo'n grote omvormer nog relatief veel. Wat wil je eigenlijk allemaal laten draaien op die omvormer?
Wat is er op het zekeringsblok aangesloten? Toch niet je koelkast op 12V/230V/gas?. Want op 12V trekt die de accu wel heel snel leeg. Compressorkoelkast kan wel. Als alleen lichte verbruikers zoals een pompje en verlichting zijn aangesloten, mag die 16 mm2 ook wel dunner. Maar neem wel minsten 10 mm2 voor het geval je er in de toekomst een compressorkoelkast op wilt laten draaien.
Probeer de afstand tussen accu en omvormer zo kort mogelijk te houden. Is het wel nodig om via een schakelaar en een busbar te gaan? Dat geeft ook weer risico op spanningsverlies. 2000W / 12V = 167A Bij 1 meter en 50mm2 is dat 0.119V * 167 A = 20 Watt op zo'n klein stukje. Dus dat wordt wel warm.
Hoe werkt dat met een start assist? Is het de bedoeling dat de startstroom (gedeeltelijk) uit de woonaccu komt? Want bij zulke hoge stromen helpt dat niet zo veel met een 16 mm2 kabel van totaal ong. 14 meter lengte. De zekeringen moeten er ook tegen kunnen. Je kan de startaccu wel kort laden vanuit de woonaccu.
Ik zou achter de hoofdschakelaar alleen de zekeringskast plaatsen. Als je de camper in het donker stalt, zou je de panelen ook achter de hoofdschakelaar kunnen zetten, omdat die een lekstroom van enkele tientallen mA kunnen hebben. Je kan de schakelaar dan ook in de min zetten, zodat je ze wel apart in de plus kan zekeren. Al je veel schakelaars in bouwt, kan je ze ook weer vergeten of je weet de volgorde niet meer.
Zo'n omvormer in de garage wil je op afstand kunnen uitschakelen. Want als je geen 230V nodig hebt, verbruikt zo'n grote omvormer nog relatief veel. Wat wil je eigenlijk allemaal laten draaien op die omvormer?
Wat is er op het zekeringsblok aangesloten? Toch niet je koelkast op 12V/230V/gas?. Want op 12V trekt die de accu wel heel snel leeg. Compressorkoelkast kan wel. Als alleen lichte verbruikers zoals een pompje en verlichting zijn aangesloten, mag die 16 mm2 ook wel dunner. Maar neem wel minsten 10 mm2 voor het geval je er in de toekomst een compressorkoelkast op wilt laten draaien.
Probeer de afstand tussen accu en omvormer zo kort mogelijk te houden. Is het wel nodig om via een schakelaar en een busbar te gaan? Dat geeft ook weer risico op spanningsverlies. 2000W / 12V = 167A Bij 1 meter en 50mm2 is dat 0.119V * 167 A = 20 Watt op zo'n klein stukje. Dus dat wordt wel warm.
Hoe werkt dat met een start assist? Is het de bedoeling dat de startstroom (gedeeltelijk) uit de woonaccu komt? Want bij zulke hoge stromen helpt dat niet zo veel met een 16 mm2 kabel van totaal ong. 14 meter lengte. De zekeringen moeten er ook tegen kunnen. Je kan de startaccu wel kort laden vanuit de woonaccu.
Ik zou achter de hoofdschakelaar alleen de zekeringskast plaatsen. Als je de camper in het donker stalt, zou je de panelen ook achter de hoofdschakelaar kunnen zetten, omdat die een lekstroom van enkele tientallen mA kunnen hebben. Je kan de schakelaar dan ook in de min zetten, zodat je ze wel apart in de plus kan zekeren. Al je veel schakelaars in bouwt, kan je ze ook weer vergeten of je weet de volgorde niet meer.
- Frankenellen
- Berichten: 340
- Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
1. Had ik niet begrepen, maar heb er nu een extra hoofdschakelaar tussengezet.kampo schreef: ↑za 03 dec 2022, 8:20Ik zie dat je in je nieuwe schema de opmerkingen van hierboven niet hebt meegenomen.
1. De zon. Er hoort eigenlijk nog een hoofdschakelaar te staan tussen MPPT en stroomverbruikers. Je krijgt zoals je het nu doet rare toestanden. Je schakelt de HH accu met de hoofdschakelaar uit maar tijdens het DC/DC rijden en met de zon kan je gewoon verder stroom krijgen waar je het niet wilt.
2. Zo een mooi systeem en dan geen smartshunt voorzien. Waag het niet !
3. Is nu OK
4. Heb de aardlekschakelaar nog niet gevonden. Moet even weten waar die zit.
5. De inverter bekabeling kan je beter veel dikker tekenen op je plan. Tenslotte gaat daar de volle 200A door. Bij “busbar” kastjes en 275A hoofdschakelaar op een groot 12V systeem met 300Ah LFP denk ik eerder aan M10 ! als aan M8
6. de optie start assist zie ik niet, die kost weinig maar wordt hier vergeten.
2. Kan mijn hh accu aflezen dmv Bluetooth.
Dat leek mij voldoende?!
3
4
5 dikkere kabels getekend
M8 ipv M10 kan toch ook?
Hoofdschakelaar klopt met M10, maar de rest is M8.
6 start assist?
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
***RollerTeam Zefiro (2015)***
- Frankenellen
- Berichten: 340
- Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
1) Denk dat het in de gaten houden van de HH accu met bluetooth voldoende is.jan- schreef: ↑za 03 dec 2022, 13:371) Zo'n smartshunt heeft zin als je de State Of Charge van de accu zelf niet kan vertrouwen. Want wat is de verdere toegevoegde waarde van zo'n Smartshunt?
2) Zo'n omvormer in de garage wil je op afstand kunnen uitschakelen. Want als je geen 230V nodig hebt, verbruikt zo'n grote omvormer nog relatief veel. Wat wil je eigenlijk allemaal laten draaien op die omvormer?
3) Wat is er op het zekeringsblok aangesloten? Toch niet je koelkast op 12V/230V/gas?. Want op 12V trekt die de accu wel heel snel leeg. Compressorkoelkast kan wel. Als alleen lichte verbruikers zoals een pompje en verlichting zijn aangesloten, mag die 16 mm2 ook wel dunner. Maar neem wel minsten 10 mm2 voor het geval je er in de toekomst een compressorkoelkast op wilt laten draaien.
4) Probeer de afstand tussen accu en omvormer zo kort mogelijk te houden. Is het wel nodig om via een schakelaar en een busbar te gaan? Dat geeft ook weer risico op spanningsverlies. 2000W / 12V = 167A Bij 1 meter en 50mm2 is dat 0.119V * 167 A = 20 Watt op zo'n klein stukje. Dus dat wordt wel warm.
5) Hoe werkt dat met een start assist? Is het de bedoeling dat de startstroom (gedeeltelijk) uit de woonaccu komt? Want bij zulke hoge stromen helpt dat niet zo veel met een 16 mm2 kabel van totaal ong. 14 meter lengte. De zekeringen moeten er ook tegen kunnen. Je kan de startaccu wel kort laden vanuit de woonaccu.
6) Ik zou achter de hoofdschakelaar alleen de zekeringskast plaatsen. Als je de camper in het donker stalt, zou je de panelen ook achter de hoofdschakelaar kunnen zetten, omdat die een lekstroom van enkele tientallen mA kunnen hebben. Je kan de schakelaar dan ook in de min zetten, zodat je ze wel apart in de plus kan zekeren. Al je veel schakelaars in bouwt, kan je ze ook weer vergeten of je weet de volgorde niet meer.
2) Omvormer kan ik bedienen met de Bluetooth app. Wil er apparaten op draaien, zoals koffiezetapparaat, waterkoker en oven/magnetron
3) Lees dat de koelkast alleen op 12V kan als de motor draait. Dus dat zou geen probleem moeten geven.
4) Afstand tussen accu en omvormer zal kleiner zijn dan die 50cm die aangegeven staat op het schema. Komt idd zo dicht mogelijk bij de accu te staan.
5) Start assist zegt mij niet zoveel.
6) Heb de extra hoofdschakelaar ook voor de zekeringskast geplaatst. Leek mij ook de beste plaats.
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
***RollerTeam Zefiro (2015)***
- Frankenellen
- Berichten: 340
- Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Nu zijn wij er bijna denk ik dan!
- Bijlagen
-
- camper schema hh.jpg (129.99 KiB) 214 keer bekeken
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
start assist is m.i dat je in noodgeval de hh accu bij de (lege) startaccu kan schakelen om toch te kunnen starten, MAAR kan de hhaccu (en dan de bms daarin) die hoge startstroom (+200amp) wel leveren, de bms is vaak beperkt daarin
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Een dc-dc booster heeft geen start-assist, het is geen cyrix.
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Wat voor koelkast is het?
Als het een absorbtiekoelkast is dan wil je die alleen via de dynamo tijdens het rijden. Dan moet je die voeding ook ergens vandaan halen en dan zou ik die parallel aan de ingang van de booster zetten. Met AES schakelt ie dan automatisch om van gas naar elektra tijdens het rijden. Wel heb je daar ook een D+ draad voor nodig (maar die zal er vermoedelijk al zitten).
Een compressorkoelkast kan prima via het zekeringblokje lopen, wel met een voldoende dikke kabel (6mm2) en zekering (20A) afzekeren
1 hoofschakelaar lijkt mij voldoende. Ik zie niet de meerwaarde van de aparte extra schakelaar voor het kleine zekeringblokje.
Kwa zekeringen: Ik zou een 60A midi zekering nemen voor de DCDC ook aan de huishoudaccukant ipv 40. Dat is ook confirm de victron specificaties
Zoals gezegd zou ik ook een batterijmonitor monteren. Maar die moet dan in de - van de huishoudaccu. De plek waar ie nu zit (in de - van de startaccu) heeft geen nut, tenzij je die wilt monitoren. En die shunt heeft overigens ook een voedingskabeltje nodig.
Tenslotte: Omvormer die je via bluetooth kunt schakelen? Welke is dat? die uit het plaatje (Xenteq) heeft bij mijn weten geen bluetooth. Meeste omvormers niet, vaak is een bedienpaneeltje een optie. Bluetooth is bij heel weinig modellen een losse optie.
En let wel op met oven/magnetron enz: voor zover ik kan zien levert die accu max 150A. Dat betekend dat je zo'n 1800W max kunt benutten, geen 2000W (en ik vermoed dat de BMS die 150A langdurig ook niet heel leuk vind).
Als het een absorbtiekoelkast is dan wil je die alleen via de dynamo tijdens het rijden. Dan moet je die voeding ook ergens vandaan halen en dan zou ik die parallel aan de ingang van de booster zetten. Met AES schakelt ie dan automatisch om van gas naar elektra tijdens het rijden. Wel heb je daar ook een D+ draad voor nodig (maar die zal er vermoedelijk al zitten).
Een compressorkoelkast kan prima via het zekeringblokje lopen, wel met een voldoende dikke kabel (6mm2) en zekering (20A) afzekeren
1 hoofschakelaar lijkt mij voldoende. Ik zie niet de meerwaarde van de aparte extra schakelaar voor het kleine zekeringblokje.
Kwa zekeringen: Ik zou een 60A midi zekering nemen voor de DCDC ook aan de huishoudaccukant ipv 40. Dat is ook confirm de victron specificaties
Zoals gezegd zou ik ook een batterijmonitor monteren. Maar die moet dan in de - van de huishoudaccu. De plek waar ie nu zit (in de - van de startaccu) heeft geen nut, tenzij je die wilt monitoren. En die shunt heeft overigens ook een voedingskabeltje nodig.
Tenslotte: Omvormer die je via bluetooth kunt schakelen? Welke is dat? die uit het plaatje (Xenteq) heeft bij mijn weten geen bluetooth. Meeste omvormers niet, vaak is een bedienpaneeltje een optie. Bluetooth is bij heel weinig modellen een losse optie.
En let wel op met oven/magnetron enz: voor zover ik kan zien levert die accu max 150A. Dat betekend dat je zo'n 1800W max kunt benutten, geen 2000W (en ik vermoed dat de BMS die 150A langdurig ook niet heel leuk vind).
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
ik gaf antwoord op deze opmerking
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
Ja Hanshathi schreef:Ik lees ook nergens,dat iemand dat beweerd??
Het valt in ieder geval mee dat je niet zegt dat ik niet kan lezen
Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?
moeten de schakelaars niet aan de andere kant van de laadregelaars ? (kampo punt 1 de zon:...)