Productielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik: wachten op de eerste waterstofcamper

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Productielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik: wachten op de eerste waterstofcamper



Bericht door hurktoilet »

Autoweek meldt dat een Duits bedrijf een productielijn voor waterstofaandrijving van busjes (onder meer VW-crafter) in gebruik neemt. Bedrijf claimt dat je op en tank waterstof verder komt dan op een tank diesel. Dat moet ook wel zo lang je nog bijna nergens waterstof kunt tanken, maar het is een forse stap in de richting van duurzaam camperen, lijkt me. Wanneer zou de eerste waterstofcamper op de markt komen?
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Pruductielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik, wachten op de eerste waterstofcamper



Bericht door seth_space »

Interessant, alleen de vraag wat er aan laadvermogen overblijft. Daar gaat nogal wat vanaf namelijk.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Elliot 5
Berichten: 680
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: Pruductielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik, wachten op de eerste waterstofcamper



Bericht door Elliot 5 »

Inderdaad veel te zwaar doordat er zonodig een brandstofcel in moet.
Terwijl onze dieselmotoren zeer efficiënt op rechtstreekse waterstofverbranding lopen..

maar ja, EU deed de Internal Combustion Engine in de ban...(dus ook die op waterstof lopen 🤬)
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Pruductielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik: wachten op de eerste waterstofcamper



Bericht door Autocaravana »

een forse stap in de richting van duurzaam camperen
Vergeet het maar. Waterstof voor aandrijving is zeer verspillend omdat er in de verschillende stappen, productie, vervoer en verbruik zoveel energie verloren gaat dat veel minder dan de helft over blijft voor de aandrijving.
Een ander probleem is dat er nog geen groene waterstof is, dus waterstof gemaakt door elektrolyse, met behulp van wind- of zonnestroom.
Het derde probleem is dat waterstof eerst wordt aangewend voor toepassingen waar geen andere groene methoden mogelijk zijn, zoals fabricage van staal en kunstmest. Ook voor opslag van overschotten aan wind- en zonne-energie zal waterstof nodig zijn.

Dus het wordt niets met die waterstofvoertuigen en gelukkig maar. Het wordt allemaal batterij-elektrisch, ook vrachtverkeer en binnenscheepvaart. De Tesla Semi truck heeft een range van 800 km.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Pruductielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik: wachten op de eerste waterstofcamper



Bericht door gjvonk »

Als ik mij niet vergis, is o.a. Shell bezig met de bouw van een grote electrolyser in het Rotterdamse havengebied. Die boodschap zat in een nieuwsbericht over stroom tekort in o.a. die regio.

Groene elektrolyse zou de oplossing kunnen bieden voor die gebieden waar ze nu regelmatig stroom teveel produceren en zonnepanelen afgeschakeld worden omdat het net de stroom niet af kan voeren.

Waterstof vervoeren? Er ligt een gigantische gasleiding infrastructuur, in ieder geval in NL. Blijft over: het liquificatie proces (onder zeer hoge druk vloeibaar maken).

Het vraagt om perspectief wissel in je gedachten. Het lijkt wel of iedereen bij waterstof aandrijving nog veel teveel denkt aan transport met een gastankwagen, aan gas cilinders op een stadsbus, de gaszak van de auto met houtgasgenerator uit WOII en de ramp met de Hindenburg.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: Pruductielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik: wachten op de eerste waterstofcamper



Bericht door kowa »

Wat te denken van het maken van diesel of dat niks kost.
Alle nieuwe ideeën kosten geld en moeten eerst gemeen goed worden alvorens het goedkoper wordt.
Elektrische auto's waren in het begin (en nu nog ) niet te betalen maar nu er meer fabrikanten komen met een elektrische auto worden ze "goedkoper".
Laten we maar even afwachten ik zie wel toekomst in waterstof auto's maar ik ben maar een leek.
Onderweg naar (t)huis
Elliot 5
Berichten: 680
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: Pruductielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik: wachten op de eerste waterstofcamper



Bericht door Elliot 5 »

Autocaravana schreef:
za 03 dec 2022, 2:39
een forse stap in de richting van duurzaam camperen
Vergeet het maar. Waterstof voor aandrijving is zeer verspillend omdat er in de verschillende stappen, productie, vervoer en verbruik zoveel energie verloren gaat dat veel minder dan de helft over blijft voor de aandrijving.
Een ander probleem is dat er nog geen groene waterstof is, dus waterstof gemaakt door elektrolyse, met behulp van wind- of zonnestroom.
Het derde probleem is dat waterstof eerst wordt aangewend voor toepassingen waar geen andere groene methoden mogelijk zijn, zoals fabricage van staal en kunstmest. Ook voor opslag van overschotten aan wind- en zonne-energie zal waterstof nodig zijn.

Dus het wordt niets met die waterstofvoertuigen en gelukkig maar. Het wordt allemaal batterij-elektrisch, ook vrachtverkeer en binnenscheepvaart. De Tesla Semi truck heeft een range van 800 km.
Volgens mij lost probleem 3 (overschotten groene energie in waterstofenergie omzetten) eigenlijk probleem 2 (geen groene waterstof mogelijk) uiteindelijk op🤔.

En v.w.b. rendementsverlies, het maakt niets uit als het uitstootvrij gebeurt. Kwestie van anders gaan denken over rendement.
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 488
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Pruductielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik: wachten op de eerste waterstofcamper



Bericht door HJM »

Hallo,
Volgens mij zijn we nog maar aan het begin van waterstof. Rendement is nu nog een issue maar er worden kleine fabriekjes ontwikkeld die bij een windmolen of zonnepark moeten komen. Deze worden door capaciteit problemen regelmatig "uitgeschakeld" dus leveren 0 op zo'n moment.
Als er dan waterstof van wordt gemaakt wordt die 0 opeens ongeveer 35% en dat is veel rendabeler dan 0.
Volgens mij komt er nog veel inventiviteit los de aankomende tijd.
Groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Productielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik: wachten op de eerste waterstofcamper



Bericht door DucatoDolf »

Rendementsverlies van brandstofmotoren is ook ongeveer 70%, over de productie van huidige brandstoffen nog maar te zwijgen. En dat is ook haalbaar geweest. Het verhaal van rendementsverliezen lijken mij dan ook van ondergeschikt belang als de energie zelf veel 'schoner' geproduceerd wordt. En niet alleen verlies van energie bij productie, maar ook bij transport en opslag.

Ja we kunnen elektrisch rijden, maar dat kunnen we al bijna net zo lang als dat de auto bestaat. Het opslaan van elektrische energie op een economische en ecologische manier is vooralsnog de grootste horde die genomen moet worden. En dat lukt eigenlijk nog steeds niet zo. Dus lijkt waterstof een plausibele manier om tenminste eens een keer in de praktijk te gaan testen en onderzoeken.
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Pruductielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik: wachten op de eerste waterstofcamper



Bericht door Peter+Annie »

Autocaravana schreef:
za 03 dec 2022, 2:39
[. De Tesla Semi truck heeft een range van 800 km.
En met hoeveel treingewicht ( MTM) en wat soort traject heeft hij dat gereden. ??

Die range van 800 km zegt op zich niet zoveel ;in mijn arbeidzame leven reed ik met een Volvo (F12) daar lag 1300 ltr diesel onder en had daarmee een range van 4250 km,bij een max treingewicht van + 40 ton.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Productielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik: wachten op de eerste waterstofcamper



Bericht door PaulBng »

gjvonk schreef: Waterstof vervoeren? Er ligt een gigantische gasleiding infrastructuur, in ieder geval in NL. Blijft over: het liquificatie proces (onder zeer hoge druk vloeibaar maken).
Ik denk dat je hier even een belangrijk detail over het hoofd ziet.
Want hoe denk je dat te doen? Een hele wijk/stad/dorp op dag x van het gas afhalen en waterstof door die leidingen pompen?
En op die dag alle kachels ombouwen?
En waar komt die waterstof dan vandaan? Hoe komt dat in een deel van het leidingennet?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Pruductielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik: wachten op de eerste waterstofcamper



Bericht door EasyBee »

Peter+Annie schreef:
di 06 dec 2022, 23:14
Autocaravana schreef:
za 03 dec 2022, 2:39
[. De Tesla Semi truck heeft een range van 800 km.
En met hoeveel treingewicht ( MTM) en wat soort traject heeft hij dat gereden. ??

Die range van 800 km zegt op zich niet zoveel ;in mijn arbeidzame leven reed ik met een Volvo (F12) daar lag 1300 ltr diesel onder en had daarmee een range van 4250 km,bij een max treingewicht van + 40 ton.
Tesla Semi Truck In-Depth Analysis https://youtu.be/5eo7YllazFI
Does The Tesla Semi Make Any Sense? https://youtu.be/Uv44W7xa4IU
Mercedes say Tesla's 500 mile Semi defies the laws of physics https://youtu.be/JAQuZBF15zA
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Productielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik: wachten op de eerste waterstofcamper



Bericht door gjvonk »

@Paul: woonwijken gaan in toenemende mate van het gas af en nieuwe worden daar niet eens meer op aangesloten...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie