Productielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik: wachten op de eerste waterstofcamper
- hurktoilet
- Berichten: 8230
- Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
- Contacteer:
Productielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik: wachten op de eerste waterstofcamper
Autoweek meldt dat een Duits bedrijf een productielijn voor waterstofaandrijving van busjes (onder meer VW-crafter) in gebruik neemt. Bedrijf claimt dat je op en tank waterstof verder komt dan op een tank diesel. Dat moet ook wel zo lang je nog bijna nergens waterstof kunt tanken, maar het is een forse stap in de richting van duurzaam camperen, lijkt me. Wanneer zou de eerste waterstofcamper op de markt komen?
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Twitter: @Camper_toerist
- seth_space
- Berichten: 8594
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Pruductielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik, wachten op de eerste waterstofcamper
Interessant, alleen de vraag wat er aan laadvermogen overblijft. Daar gaat nogal wat vanaf namelijk.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Pruductielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik, wachten op de eerste waterstofcamper
Inderdaad veel te zwaar doordat er zonodig een brandstofcel in moet.
Terwijl onze dieselmotoren zeer efficiënt op rechtstreekse waterstofverbranding lopen..
maar ja, EU deed de Internal Combustion Engine in de ban...(dus ook die op waterstof lopen )
Terwijl onze dieselmotoren zeer efficiënt op rechtstreekse waterstofverbranding lopen..
maar ja, EU deed de Internal Combustion Engine in de ban...(dus ook die op waterstof lopen )
- Autocaravana
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
- Locatie: Gelderland
- Contacteer:
Re: Pruductielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik: wachten op de eerste waterstofcamper
Vergeet het maar. Waterstof voor aandrijving is zeer verspillend omdat er in de verschillende stappen, productie, vervoer en verbruik zoveel energie verloren gaat dat veel minder dan de helft over blijft voor de aandrijving.een forse stap in de richting van duurzaam camperen
Een ander probleem is dat er nog geen groene waterstof is, dus waterstof gemaakt door elektrolyse, met behulp van wind- of zonnestroom.
Het derde probleem is dat waterstof eerst wordt aangewend voor toepassingen waar geen andere groene methoden mogelijk zijn, zoals fabricage van staal en kunstmest. Ook voor opslag van overschotten aan wind- en zonne-energie zal waterstof nodig zijn.
Dus het wordt niets met die waterstofvoertuigen en gelukkig maar. Het wordt allemaal batterij-elektrisch, ook vrachtverkeer en binnenscheepvaart. De Tesla Semi truck heeft een range van 800 km.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Re: Pruductielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik: wachten op de eerste waterstofcamper
Als ik mij niet vergis, is o.a. Shell bezig met de bouw van een grote electrolyser in het Rotterdamse havengebied. Die boodschap zat in een nieuwsbericht over stroom tekort in o.a. die regio.
Groene elektrolyse zou de oplossing kunnen bieden voor die gebieden waar ze nu regelmatig stroom teveel produceren en zonnepanelen afgeschakeld worden omdat het net de stroom niet af kan voeren.
Waterstof vervoeren? Er ligt een gigantische gasleiding infrastructuur, in ieder geval in NL. Blijft over: het liquificatie proces (onder zeer hoge druk vloeibaar maken).
Het vraagt om perspectief wissel in je gedachten. Het lijkt wel of iedereen bij waterstof aandrijving nog veel teveel denkt aan transport met een gastankwagen, aan gas cilinders op een stadsbus, de gaszak van de auto met houtgasgenerator uit WOII en de ramp met de Hindenburg.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Groene elektrolyse zou de oplossing kunnen bieden voor die gebieden waar ze nu regelmatig stroom teveel produceren en zonnepanelen afgeschakeld worden omdat het net de stroom niet af kan voeren.
Waterstof vervoeren? Er ligt een gigantische gasleiding infrastructuur, in ieder geval in NL. Blijft over: het liquificatie proces (onder zeer hoge druk vloeibaar maken).
Het vraagt om perspectief wissel in je gedachten. Het lijkt wel of iedereen bij waterstof aandrijving nog veel teveel denkt aan transport met een gastankwagen, aan gas cilinders op een stadsbus, de gaszak van de auto met houtgasgenerator uit WOII en de ramp met de Hindenburg.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Pruductielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik: wachten op de eerste waterstofcamper
Wat te denken van het maken van diesel of dat niks kost.
Alle nieuwe ideeën kosten geld en moeten eerst gemeen goed worden alvorens het goedkoper wordt.
Elektrische auto's waren in het begin (en nu nog ) niet te betalen maar nu er meer fabrikanten komen met een elektrische auto worden ze "goedkoper".
Laten we maar even afwachten ik zie wel toekomst in waterstof auto's maar ik ben maar een leek.
Alle nieuwe ideeën kosten geld en moeten eerst gemeen goed worden alvorens het goedkoper wordt.
Elektrische auto's waren in het begin (en nu nog ) niet te betalen maar nu er meer fabrikanten komen met een elektrische auto worden ze "goedkoper".
Laten we maar even afwachten ik zie wel toekomst in waterstof auto's maar ik ben maar een leek.
Onderweg naar (t)huis
Re: Pruductielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik: wachten op de eerste waterstofcamper
Volgens mij lost probleem 3 (overschotten groene energie in waterstofenergie omzetten) eigenlijk probleem 2 (geen groene waterstof mogelijk) uiteindelijk op.Autocaravana schreef: ↑za 03 dec 2022, 2:39Vergeet het maar. Waterstof voor aandrijving is zeer verspillend omdat er in de verschillende stappen, productie, vervoer en verbruik zoveel energie verloren gaat dat veel minder dan de helft over blijft voor de aandrijving.een forse stap in de richting van duurzaam camperen
Een ander probleem is dat er nog geen groene waterstof is, dus waterstof gemaakt door elektrolyse, met behulp van wind- of zonnestroom.
Het derde probleem is dat waterstof eerst wordt aangewend voor toepassingen waar geen andere groene methoden mogelijk zijn, zoals fabricage van staal en kunstmest. Ook voor opslag van overschotten aan wind- en zonne-energie zal waterstof nodig zijn.
Dus het wordt niets met die waterstofvoertuigen en gelukkig maar. Het wordt allemaal batterij-elektrisch, ook vrachtverkeer en binnenscheepvaart. De Tesla Semi truck heeft een range van 800 km.
En v.w.b. rendementsverlies, het maakt niets uit als het uitstootvrij gebeurt. Kwestie van anders gaan denken over rendement.
Re: Pruductielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik: wachten op de eerste waterstofcamper
Hallo,
Volgens mij zijn we nog maar aan het begin van waterstof. Rendement is nu nog een issue maar er worden kleine fabriekjes ontwikkeld die bij een windmolen of zonnepark moeten komen. Deze worden door capaciteit problemen regelmatig "uitgeschakeld" dus leveren 0 op zo'n moment.
Als er dan waterstof van wordt gemaakt wordt die 0 opeens ongeveer 35% en dat is veel rendabeler dan 0.
Volgens mij komt er nog veel inventiviteit los de aankomende tijd.
Groeten,
HJM
Volgens mij zijn we nog maar aan het begin van waterstof. Rendement is nu nog een issue maar er worden kleine fabriekjes ontwikkeld die bij een windmolen of zonnepark moeten komen. Deze worden door capaciteit problemen regelmatig "uitgeschakeld" dus leveren 0 op zo'n moment.
Als er dan waterstof van wordt gemaakt wordt die 0 opeens ongeveer 35% en dat is veel rendabeler dan 0.
Volgens mij komt er nog veel inventiviteit los de aankomende tijd.
Groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋♂️, maar we werken hier aan.
- DucatoDolf
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Productielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik: wachten op de eerste waterstofcamper
Rendementsverlies van brandstofmotoren is ook ongeveer 70%, over de productie van huidige brandstoffen nog maar te zwijgen. En dat is ook haalbaar geweest. Het verhaal van rendementsverliezen lijken mij dan ook van ondergeschikt belang als de energie zelf veel 'schoner' geproduceerd wordt. En niet alleen verlies van energie bij productie, maar ook bij transport en opslag.
Ja we kunnen elektrisch rijden, maar dat kunnen we al bijna net zo lang als dat de auto bestaat. Het opslaan van elektrische energie op een economische en ecologische manier is vooralsnog de grootste horde die genomen moet worden. En dat lukt eigenlijk nog steeds niet zo. Dus lijkt waterstof een plausibele manier om tenminste eens een keer in de praktijk te gaan testen en onderzoeken.
Ja we kunnen elektrisch rijden, maar dat kunnen we al bijna net zo lang als dat de auto bestaat. Het opslaan van elektrische energie op een economische en ecologische manier is vooralsnog de grootste horde die genomen moet worden. En dat lukt eigenlijk nog steeds niet zo. Dus lijkt waterstof een plausibele manier om tenminste eens een keer in de praktijk te gaan testen en onderzoeken.
-
- Berichten: 1336
- Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
- Locatie: Roosendaal
Re: Pruductielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik: wachten op de eerste waterstofcamper
En met hoeveel treingewicht ( MTM) en wat soort traject heeft hij dat gereden. ??
Die range van 800 km zegt op zich niet zoveel ;in mijn arbeidzame leven reed ik met een Volvo (F12) daar lag 1300 ltr diesel onder en had daarmee een range van 4250 km,bij een max treingewicht van + 40 ton.
Re: Productielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik: wachten op de eerste waterstofcamper
Ik denk dat je hier even een belangrijk detail over het hoofd ziet.gjvonk schreef: Waterstof vervoeren? Er ligt een gigantische gasleiding infrastructuur, in ieder geval in NL. Blijft over: het liquificatie proces (onder zeer hoge druk vloeibaar maken).
Want hoe denk je dat te doen? Een hele wijk/stad/dorp op dag x van het gas afhalen en waterstof door die leidingen pompen?
En op die dag alle kachels ombouwen?
En waar komt die waterstof dan vandaan? Hoe komt dat in een deel van het leidingennet?
Re: Pruductielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik: wachten op de eerste waterstofcamper
Tesla Semi Truck In-Depth Analysis https://youtu.be/5eo7YllazFIPeter+Annie schreef: ↑di 06 dec 2022, 23:14En met hoeveel treingewicht ( MTM) en wat soort traject heeft hij dat gereden. ??
Die range van 800 km zegt op zich niet zoveel ;in mijn arbeidzame leven reed ik met een Volvo (F12) daar lag 1300 ltr diesel onder en had daarmee een range van 4250 km,bij een max treingewicht van + 40 ton.
Does The Tesla Semi Make Any Sense? https://youtu.be/Uv44W7xa4IU
Mercedes say Tesla's 500 mile Semi defies the laws of physics https://youtu.be/JAQuZBF15zA
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Productielijn voor waterstofaandrijvingen in gebruik: wachten op de eerste waterstofcamper
@Paul: woonwijken gaan in toenemende mate van het gas af en nieuwe worden daar niet eens meer op aangesloten...
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan