Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door MonRoe »

tranny schreef:
do 01 dec 2022, 18:13
Ik heb jaren geleden al eens een boekje geschreven over hoe het 4x4 virus verloopt als je er eenmaal mee besmet bent:
https://www.modderpoel.nl/phpbb/viewtop ... =17&t=6258
Mooi verhaal! Maar ik hoop dat het bij ons niet zo gaat ;-)
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5662
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Camperic »

kampo schreef:
do 01 dec 2022, 7:26
Handschakelen en manueel rijden is voorbijgestreefd.
Dit jaar ben ik nog opleiding gaan volgen over rijden met de nieuwste Land Rover Defender.
(...)
We hadden voor de vergelijking ook de oude Defender met permanente 4x4 en al zijn manuele sperren mee.
Met de keuzeprogramma's (rock, snow, mud,..), automaat met low gearing, elektronica die ingrijpt en wielen afremt kan de nieuwste Defender duidelijk veel meer als wat je zelf ooit uit een manuele Defender van vroeger kan halen.
Kennis van me rijd al héél lang Defenders. Heeft o.a. een Series en 130 en sinds kort ook een nieuwe Defender waar ik even mee heb gereden. Helaas niet off road, maar ook zo al indrukwekkend. Hij is instructeur bij LR Experience, dus weet waar hij het over heeft :wink: en vindt de nieuwe Defender indrukwekkend, maar minder leuk. Kan ook leuke verhalen vertellen over deelnemers aan de Experience :lol:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 682
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Vopper schreef:
wo 30 nov 2022, 23:54
Ik vraag me ook af hoe down hill dan werkt, is dat ook met continu remmen? :shock: Dan krijg je toch ook loeihete remmen?
Het wordt toch altijd aangeraden om kort en krachtig af te remmen en dan weer loslaten?
:wave: Vopper
Onderstaand uitleg uit een door mij geschreven 3 delige serie, welke geplaatst zijn in het LRCH Magazine in 3-2007 en 4-2007.
Alhoewel geschreven over de Freelander, is deze uitleg voor vele moderne 4x4 SUV's en 4x2 SUV's (!) nog steeds van actueel. Sterker nog, onze Ducato CaraBus van 2021 heeft 'optioneel' zowel Traction Control (dus alleen op de voorwielen) en 'Hill Desent Control' (op 4 wielen). Inderdaad, ondanks dat het een 4x2 bus is, is de werking identiek ! !
Vele merken hebben ASR (Antie Slumpf Regeling) standaard. Een systeem waarbij het doorslaan van (één van) de voorwielen wordt beperkt. Verschil bij ASR is, dat door ingrepen in de electronica, het motor vermogen wordt terug geregeld. Is dus niet hetzelfde als TC ! !

De Eectronische Traction Control.
Er komt in het terrein een moment dat één of meer wielen hun grip verliezen of je "een pootje ligt". Bij een Defender of een Discovery (zonder ETC) zal het vrij draaiende wiel alles krijgen en ondanks ingeschakelde midden sper stoppen deze beide Land-Rovers resoluut.
Ook bij de Freelander zal alleen de gesperde viscosekoppeling je niet verder kunnen helpen. Geheel van deze tijd komt de elektronica ongevraagd, maar zeer welkom, te hulp. De ETC is bij de Freelander niet zelf in of uitschakelbaar.
Het ETC is een elektronisch systeem wat gebruik maakt van het ABS (Anti Blokkeer Systeem) remsysteem en voorkomt dat je wielen bij verlies van grip gaan spinnen. De werking berust op snelheidsmeting op elk van de vier wielen.

Bij het ABS remsysteem meten snelheidssensoren op alle vier de wielen of de wielen even snel draaien. Bij langzamer draaien of blokkeren van één of meer wielen, laat de ABS remmodule de remdruk van dit wiel terug lopen waardoor het weer even snel gaat draaien. Het ETC benut dezelfde snelheidssensoren. Bij de ETC worden de rollen omgekeerd. Het wiel wat sneller gaat draaien (tov de andere wielen) als gevolg van grip verlies, wordt nu door elektronisch opgebouwde remdruk afgeremd.

Niet schrikken van de herrie. Het kort en pulserend blokkeren van één wiel klinkt alsof er iemand ritmisch met een flinke hamer tegen het onderstel staat te slaat!! Voelt (zeker de eerste keer) ongemakkelijk aan, maar het hoort zo.
De ETC is eigelijk een tegenstrijdig principe. Je geeft als bestuurder gas om tractie te verkrijgen, terwijl de electronica met "twee benen" op de rem gaat staan. Door het ingrijpen van de ETC komt er opeens weerstand op de aandrijflijn en de overige wielen krijgen hun aandrijf koppel terug. Er moet dan wel motor koppel paraat zijn. Als je met een te laag motortoerental rijdt of het gas net even teveel laat opkomen, slaat je motor direct af. Houdt de motor dus steeds op toeren. Bij terreinrijden dus altijd spelen met het gas. Laat de motor ALTIJD rond het maximum koppel toerental draait. Zeker op het moment dan één wiel grip gaat verliezen en het ETC je spontaan en onaangekondigd te hulp schiet.

Houdt rekening met het volgende. De ETC remt het (doorslaande) wiel af, terwijl jij gas geeft. De energie van die rem zal worden omgezet in warmte. Bij veelvuldig gebruik van de ETC kan de temperatuur in de remmen (ook door de minimale koeling) behoorlijk oplopen. Dat ruik je, zeker vanaf de achter gemonteerde remtrommels. Ook het rempedaal kan na een stevig potje ETC'en opeens anders aanvoelen (sponsig en/of dieper staan).


De Hill Desent Control
Het HDC is een hulpmiddel, welke probeert (!) tijdens het afdalen van een helling de snelheid onder controle te houden. De HDC bij de Freelander is vast afgesteld op 9 KMh en zit gekoppeld aan het motor management, het ABS en het ETC systeem. Het HDC systeem is handmatig in en uitschakelbaar en is alleen actief als je in de eerste of de achteruit versnelling rijdt (voor de automaat, zie instructie boekje). Ook de HDC maakt gebruik van de ABS / ETC snelheidssensoren. Tijdens het afdalen meten de wielsensoren nauwkeurig de draaisnelheid van elk wiel.

Bij afdalen rem je primair op de motor, zet de Freelander dus NOOIT in zijn vrij. Als de snelheid boven de 9 KMh komt, treed automatisch de (mits ingeschakeld) HDC in werking. Daal je te snel, dan wordt de elektronische opgebouwde remdruk over de vier wielen verdeeld. Pulseren worden de wielen individueel bijgeremd. Dit merkje aan het "slaan" van de wielen. Geen paniek, hoort zo!

Verliest één wiel (tijdelijk) zijn grip, dan regelt de ABS module de remdruk voor dat wiel terug tot de snelheid weer gelijk is. Hierdoor wordt blokkeren en daardoor wegglijden voorkomen. Alle vier de wielen blijven met gelijke snelheid draaien waardoor de Freelander goed onder controle blijft.
Feitelijk een normale ABS rem cyclus. Alleen wordt nu de remdruk niet met je rechtervoet maar veel nauwkeuriger middels een door de elektronica gestuurde pomp opgebouwd. Voorwaarde voor het optimaal benutten van de HDC ondersteuning is om absoluut van gas-, rem- en vooral koppelingspedaal af te blijven!!!
Je kunt bij een dagje terrein rijden gerust de hele dag de HDC aan laten staan. Zodra je gas geeft of zelf remt overrule je het systeem, zelfs tijdens het afdalen. De HDC kan tot afdalingen van zo'n 33 procent (en dat is echt stijl!) de Freeelander onder controle houden. Uiteraard, mits er voldoende grip onder de wielen voorhanden is. Op een gladde helling, bijvoorbeeld met vast gereden sneeuw, moet je niet op een wonder rekenen. Toch kun je beter op de HDC gecontroleerd en niet te snel gaan en zo de auto onder controle houden als dat je ongecontroleerd "gelanceerd" wordt.
Is de HDC actief, brand het controlelampje constant, niet actief (maar wel ingeschakeld) knippert het lampje.


Overigens, een 'lekker' draadje aan het worden.
Leef weer helemaal op, Rob
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Vopper
Berichten: 2195
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Vopper »

Maar als de HDC langdurig werkt worden de remmen dan niet loeiheet?

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1590
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door tranny »

Een hele mooie uitleg, zo deftig kan ik het niet verwoorden. :thumbup:

Persoonlijk blijf ik voorstander van de mechanische differentieelsperren, de praktijk heeft mij al vaak genoeg laten zien dat al die elektronische systeempjes ook tot een hoop storingen (en dure reparaties) kunnen leiden tijdens en na het modderen en ook aardig wat slijtage aan het remsysteem geven... en dan wordt het offroad avontuurtje ok al snel een feestje voor het garagebedrijf.
Maar goed, voor mij betekent het offroad rijden ook wel iets meer als de 4x4 op ongeveer autonome wijze door een bos of zandafgraving heen te sturen, als het heel gemakkelijk zou moeten gaan dan kan ik ook wel gaan offroad wandelen of gewoon op de gebaande paden blijven.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door kampo »

Camperic schreef:
vr 02 dec 2022, 9:58
Kennis van me rijd al héél lang Defenders. Heeft o.a. een Series en 130 en sinds kort ook een nieuwe Defender waar ik even mee heb gereden. Helaas niet off road, maar ook zo al indrukwekkend. Hij is instructeur bij LR Experience, dus weet waar hij het over heeft :wink: en vindt de nieuwe Defender indrukwekkend, maar minder leuk. Kan ook leuke verhalen vertellen over deelnemers aan de Experience :lol:
De remmen van die modernste types gaan niet gloeien zoals op een Suzuki van destijds. Downhill met assistentie of hindernissen met de elektronica programma, zo kan je het zelf niet, ook niet na 40 jaar terrein ervaring.
Dat is mijn vaststelling na wat testjes.
Gaat het stuk ? Vooral door onkunde, net zoals vroeger, dat is gebleven.

Met de 4x4 campers zijn we wel voorzichtiger. Je kan maar best met 2 van dezelfde gewichtsklasse op pad of binnen bereik van een recovery bulldozer blijven. En waar een Wrangler wel doorgaat kan je met een 13ton 4x4 beter niet proberen...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door ducati 900 »

Vopper schreef:
vr 02 dec 2022, 17:52
Maar als de HDC langdurig werkt worden de remmen dan niet loeiheet?

:wave: Vopper
Je gaat niet met 80 naar beneden in terrein hoor.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8450
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door EasyBee »

Misschien wel elektrisch het terrein in. Met de Munro MK_1.
Op youtube https://youtu.be/JbfIkgu3c0E
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door MonRoe »

De afgelopen 3 a 4 weken wat auto's bekeken en één bleef er toch steeds bovenuit steken. Vorige week een proefrit gemaakt en alles goed bekeken, gisteren een aankoopkeuring laten doen door een specialist en de auto gekocht. Deze vandaag opgehaald en de 1e modder zit er op ;-)

Morgen naar het terrein van vliegveld Weeze, daar is een 4x4 event, volgende week zaterdag gaan we meedoen aan een rit en zondag een trainingsdag.

We hebben er zin in!
30861248-3.jpg
Jeep
30861248-3.jpg (79.59 KiB) 315 keer bekeken
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Bob Diesel »

Mooi :thumbup:
Veel plezier er mee

Specs :?:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1590
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door tranny »

Ik zie het al, JEEP heeft z'n naam weer eens waar gemaakt. (Just Empty Every Pocket :lol: )

Maar deze ziet er goed uit :thumbup: , en ook een lekker opvallend fris kleurtje.
Nog even 5 fatsoenlijke banden erop en rijden maar, have fun. :wink:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27440
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Marco Polo »

Gefeliciteerd en veel plezier ermee :thumbup: :cheers:

Heeft Luc ook niet zoiets?
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1590
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door tranny »

Als ik me niet vergis heeft Luc een Jeep XJ (cherokee/wagoneer) van ergens rond de eeuwwisseling?
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80380
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Dafluc »

Klopt. Een Cherokee van 2003. Maar mooie keus. Had deze ook al zien staan. Have fun :wink:
Afbeelding
Plaats reactie