Klopt, maar als de batterij 25A vraagt en de paal stelt zichzelf in dat ie maar 16 kan geven met die aansluiting zullen het er niet meer dan 16 worden.
Huishoudaccu opladen via EV paal
Re: Huishoudaccu opladen via EV paal
Re: Huishoudaccu opladen via EV paal
TestCase bedoeld dat je wel een dikke 300A lader kunt hebben, maar dat de accu (inwendige weerstand) tenslotte bepaald wat er maximaal kan gaan lopen.
En bij een loodaccu is dat al heel snel relatief weinig. Bij een lithiumaccu gaat het veel harder, maar ook daar zijn grenzen aan.
Maar de accu kan prima met 25A laden, de paal geeft 16A, maar wel bij 230V. Dus aan de DC zijde kun je (veel) meer dan 16A laden natuurlijk.
In het geval van TS met 2x 200Ah lithium kan er makkelijk met 150A geladen worden. Wel zal dan de temperatuur gaan meespelen. Bij de meeste accu's kun je (mag je) bij lage temperaturen minder laden. Pas vanaf een graag of 20 mag je vol gas, met 1C laden.
Bij een graadje of 10 mag dat 'maar' met 0.5C. Maar goed, met 400Ah lithium is dat nog altijd 200A.
Pas als de temperatuur onder de 7-8 graden daalt kom je binnen mogelijke beperkingen, dan is het meestal 0.2-0.25C, dus zo'n 100A.
En bij een loodaccu is dat al heel snel relatief weinig. Bij een lithiumaccu gaat het veel harder, maar ook daar zijn grenzen aan.
Maar de accu kan prima met 25A laden, de paal geeft 16A, maar wel bij 230V. Dus aan de DC zijde kun je (veel) meer dan 16A laden natuurlijk.
In het geval van TS met 2x 200Ah lithium kan er makkelijk met 150A geladen worden. Wel zal dan de temperatuur gaan meespelen. Bij de meeste accu's kun je (mag je) bij lage temperaturen minder laden. Pas vanaf een graag of 20 mag je vol gas, met 1C laden.
Bij een graadje of 10 mag dat 'maar' met 0.5C. Maar goed, met 400Ah lithium is dat nog altijd 200A.
Pas als de temperatuur onder de 7-8 graden daalt kom je binnen mogelijke beperkingen, dan is het meestal 0.2-0.25C, dus zo'n 100A.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Huishoudaccu opladen via EV paal
Je Multiplus 3000/12V/120A kan als je rekent met 15% omzettingsverliezen ongeveer
14V x 120A x 1,15= 1.932Watt uit het 230V net trekken. Dat is ongeveer 8,4A bij 230V
De Multiplus acculader staat standaard op 80% van 120A ingesteld, dat is 96A.
Normaal is laden aan 100A geen probleem voor je 400Ah LFP accupack.
Dan kan je een lege accu aan zo een paal laden in iets meer dan 3h.
Interessante oplossing.
Je moet wel de CEE stekkerversie nemen ipv de Schuko
Groeten Kampo
Re: Huishoudaccu opladen via EV paal
Klopt.
Schuko is makkelijk, maar bij een camper moet je toch naar CEE. En verder is Schuko niet zo ideaal bij langdurig hogere stromen. 10A is de max en dat is al lang niet altijd ideaal.
(Daarom hebben sommige auto-thuisladers ook een temperatuursensor in de stekker - omdat die nog wel eens willen oververhitten)
CEE kan 16A gewoon veel beter aan en is dus de voorkeur bij langdurig hoog verbruik
Schuko is makkelijk, maar bij een camper moet je toch naar CEE. En verder is Schuko niet zo ideaal bij langdurig hogere stromen. 10A is de max en dat is al lang niet altijd ideaal.
(Daarom hebben sommige auto-thuisladers ook een temperatuursensor in de stekker - omdat die nog wel eens willen oververhitten)
CEE kan 16A gewoon veel beter aan en is dus de voorkeur bij langdurig hoog verbruik
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Huishoudaccu opladen via EV paal
Ja dat is de juiste. Hij is nog goedkoper ook.
Nu nog een kaart RFID laadpas en ontgrendelen.
Ik zou vooraf nakijken of de 230V invoer bekabeling in je voertuig wel in 2,5mm² werd uitgevoerd en de 12V kabel van de multiplus 70mm² of meer. Er gaan tenslotte stevige stromen vloeien en wil je tegelijk nog een koffie maken.
Misschien komt dit soort van opladen je veel beter uit als een camping te bezoeken.
Vergeet niet dat je daarbij ook de parkeer voorschriften moet naleven.
Aan wat discussie kan je je verwachten.
In de industrieparken staan er s'avonds laadpalen vrij. Ikea Lidl en ander grootwarenhuizen, het moet niet altijd het centrum van Amsterdam zijn.
Nu nog een kaart RFID laadpas en ontgrendelen.
Ik zou vooraf nakijken of de 230V invoer bekabeling in je voertuig wel in 2,5mm² werd uitgevoerd en de 12V kabel van de multiplus 70mm² of meer. Er gaan tenslotte stevige stromen vloeien en wil je tegelijk nog een koffie maken.
Misschien komt dit soort van opladen je veel beter uit als een camping te bezoeken.
Vergeet niet dat je daarbij ook de parkeer voorschriften moet naleven.
Aan wat discussie kan je je verwachten.
In de industrieparken staan er s'avonds laadpalen vrij. Ikea Lidl en ander grootwarenhuizen, het moet niet altijd het centrum van Amsterdam zijn.
Laatst gewijzigd door kampo op vr 02 dec 2022, 8:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Re: Huishoudaccu opladen via EV paal
MP zit met 70mm aangesloten (cm of 40), 35mm2 per individuele accu (50cm ofzo), elke accu is afzonderlijk afgezekerd op 125A.
Dus dat moet prima gaan, ook met 150A (of nog meer - als de MP de volle 2400W moet leveren)
2.5mm2 is idd wel raadzaam. 1.5mm2 zou nog kunnen als je alleen laad, maar als er ook nog eens een zware verbruiker tijdens het laden bijkomt wordt het anders. Alternatief is om de power assist aan te laten en op 10A zetten, dan zal tijdens het koffiezetten de lader even terugregelen zodat de paal niet over die 10A gaat
Dus dat moet prima gaan, ook met 150A (of nog meer - als de MP de volle 2400W moet leveren)
2.5mm2 is idd wel raadzaam. 1.5mm2 zou nog kunnen als je alleen laad, maar als er ook nog eens een zware verbruiker tijdens het laden bijkomt wordt het anders. Alternatief is om de power assist aan te laten en op 10A zetten, dan zal tijdens het koffiezetten de lader even terugregelen zodat de paal niet over die 10A gaat
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Huishoudaccu opladen via EV paal
In een centrum(van welke stad dan ook) kom ik niet, camper is te groot en ivm milieu zones.kampo schreef: ↑vr 02 dec 2022, 8:39Misschien komt dit soort van opladen je veel beter uit als een camping te bezoeken.
Vergeet niet dat je daarbij ook de parkeer voorschriften moet naleven.
Aan wat discussie kan je je verwachten.
In de industrieparken staan er s'avonds laadpalen vrij. Ikea Lidl en ander grootwarenhuizen, het moet niet altijd het centrum van Amsterdam zijn.
Het zal idd een industrieterrein of langs de snelweg worden.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
My camper, my home!
Too old to die young!
Re: Huishoudaccu opladen via EV paal
Begin volgend jaar ga ik (met hulp) het een en ander aanpassen om te zorgen dat ik kan laden via een EVpaal.
Word vervolgd.......
Word vervolgd.......
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
My camper, my home!
Too old to die young!