Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Bob Diesel »

Hoe staat mijn quote hier tegen over je reactie :?:

Mijn banden advies is ook ervaring
Sterker ik beschrijf die ervaring van geluid toename zelfs
Ik ervaar na de wisseling van zomer naar AS banden echt wel meer afrol geluid in de personen auto
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door ducati 900 »

De Laro s in mijn diensttijd kon je van veraf aanhoren komen,.
Als ik aan het fietsen ben dan hoor je gelijk of er een auto met terreinbanden aankomt.
Onder onze ML zitten ook zulke banden en die hoor je ook heel goed aankomen maar binnen hoor je er niet veel van.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Dekker-Achterhoek »

De LaRo's van het NL leger reden op zgn NATO profiel banden. inderdaad, boven de 50 kmh oordoppen in (ook voor de fietsers welke je passeerde :lol3: )
Niet te vergelijken met de moderne All Terrain banden, zoals BF Goodrich, Good Year, Maxxis ed. die leveren.
Ik rij al sinds 1984 op BGF AT's onder alle 4x4's die wij gereden hebben. Van de Panda Sisley 4x4 (165/70 R 14), tot onze Land Rover Camper (265/70 R 16. En ja, ook onder onze CaraBus komen binnenkort BFG AT's, in de maat 225/70 R 16.
Meer geluid ? Mogelijk, maar ik heb liever een beetje meer comfort (AT's hebben een flexibeler karkas) en meer grip op een modderwegje, een zandpad, op nat gras en in de winter :thumbup: , dan die originele 'knijterharde' Continetal CP's (staan binnenkort op Marktplaats)
Kwestie van ervaring, Rob.
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 29 nov 2022, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door tranny »

De bandenkeuze kun je wel bepalen na de aanschaf van de 4x4, eerst maar even gaan bepalen welke 4x4 het beste bij je past. :wink:

Ik ben in de jaren '80 begonnen in het 4x4-wereldje.
Eerst met een Suzuki LJ80, daarna in een Daihatsu Taft en daarna een Landcruiser BJ40.
Allen prima terreinauto's en zonder compromis puur ontworpen voor offroad gebruik: hufterproof, het comfort zit op het niveau van een veredelde landbouwtractor en de acceleratie meet je met een kalender.
De Toyota was een lompe beer die prima heel zwaar werk aan kon (trekgewicht met muilkoppeling 5 ton), maar z'n eigen gewicht was offroad ook gelijk z'n grootste beperking... overal waar de lichtgewicht LJ80 simpel overheen huppelde graafde de Toyota zich diep de aardbol in.
Eind jaren '80 met diverse Suzuki SJ413/Samurai verder gegaan, want het trekgewicht was voor mij geen noodzaak.
Naar hedendaagse begrippen ook heel spartaans maar in vergelijking met een LJ80 toch al veel comfortabeler... andere stoelen met een verend onderstel erin verbeteren ook al veel aan het comfort, op offroad capaciteit inleveren was voor mij een no-go. (tussendoor nog eventjes een Suzuki Vitara gereden, maar daar merkte ik heel goed dat het extra comfort wel direct ten koste ging van de offroad prestaties)
Het grote voordeel van die Samurai's was dat onderdelen overal verkrijgbaar waren, ze zeer sleutelvriendelijk zijn en heel gemakkelijk zijn aan te passen naar eigen smaak en behoeftes... eigenlijk prima te vergelijken met de latere Jimny's.
M'n laatste Samurai (een lange wielbasis) was uiteindelijk getransformeerd in een pickup offroad monstertje die 35 cm hoger op z'n pootjes stond als origineel, maar daar werden de wetshandhavers en apk-keurmeesters ook niet altijd even vrolijk van :mrgreen: )
Ik heb tot 2010 met veel plezier en weinig problemen gereden met die Suzuki's door geheel Europa, totaal ca. 500.000 km.
Na die tijd begon de trekcapaciteit voor mij ook een stevige rol mee te spelen, en dankzij een aangeboren heupafwijking het rijcomfort ook wel wat meer.
Een Daihatsu Rocky TDI F75 gekocht: 3500 kg legaal aan de trekhaak, "iets" comfortabeler, en toch ook nog prima geschikt om er stevig mee offroad te spelen... die dingen werden ook wel de "poor man's Landcruiser" genoemd, en wat mij betreft klopt dit ook als een zere vinger. (een stuk goedkoper in aanschaf en onderdelen maar wel vergelijkbare prestaties en ook degelijk... er zit dan ook een redelijk nauw familieverband tussen Daihatsu en Toyota)
Bij die Rocky heb ik gelijk wel weer hetzelfde probleem ervaren als in de beginjaren van m'n offroad rijden: het gewicht is en blijft de grootste beperking.
Toen de Rocky teveel mankementen (roest in het chassis) begon te vertonen op zoek gegaan naar wat anders in de vorm van een Laro Defender 110, maar gezien de prijzen uiteindelijk per toeval in een Nissan King Cab Pickup (D22) terecht gekomen... en daar heb ik ook nog geen moment spijt van gehad, die met een polyester kap overdekte laadbak is gewoon veel praktischer en veelzijdiger te gebruiken als de binnenruimte in een gewone 4x4.
Een nadeel offroad is er echter ook, en niet alleen in het gewicht maar nu ook in de langere wielbasis... maar qua rijcomfort echter wel weer aanmerkelijk beter als al z'n voorgangers.

Mijn ervaring is dat rijcomfort en offroad prestaties eigenlijk niet met elkaar samen gaan, de één gaat gewoon ten koste van de ander.
Diverse merken hebben daar een aardig succesvolle balans in gevonden (o.a. Range Rover, Jeep XJ/WJ series, Nissan Patrol, Toyota Landcruiser), maar dit zijn in aankoop niet de goedkoopste 4x4's en in onderhoud vaak ook niet... daarnaast moet je bij deze auto's ook niet bang zijn voor wat meer krasjes/deukjes en modderige tapijtjes tijdens het offroad rijden.
De huidige generatie terreinauto's is veel meer gericht op luxe en rijcomfort, en de benodigde terreincapaciteit wordt inmiddels stevig bepaald door een hoop elektronica.
Maar al die moderne elektronica maakt het offroad rijden helaas weer kostbaar en kwetsbaar: traction control, hillhold en dat soort snufjes vreet remblokken en schijven, ABS sensoren en modder zijn slecht verdraagzaam ten opzichte van elkaar, relais gestuurde knopjesbediening van de tussenbak is ook gevoelig voor vochtproblemen/modder, en automatische vrijloopnaven willen nog wel eens spontaan blijven hangen of ongewenst uitschakelen.

Kijk gewoon hoe je denkt de 4x4 voornamelijk te gaan gebruiken en stem daar je keuze op af, ga dan proefrijden en bepaal waar het gebruik en het rijcomfort het beste op je aansluit... de uiteindelijke keuze is toch iets strikt persoonlijks en zal voor een kilometervreter totaal anders uitpakken als voor een evenementenrijder.
Houd er in ieder geval rekening mee dat het stoere uiterlijk in de praktijk nog het meeste zegt over het (gebrek aan) rijcomfort, soms doe je er beter aan om in eerste instantie voor het rijcomfort te kiezen en nadien het uiterlijk wat op te leuken met praktische offroad accessoires. (en die after-market is heel groot voor 4x4's)
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door EasyBee »

SUV Battle 2021: Crossovers versus Off-Roaders : Pajero, Tiguan, Outback, Touareg, Land Cruiser, X5, Duster, Yeti, E-Pace en meer.
https://youtu.be/eXuPsMGfBFU
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door tranny »

Dat is enkel een mooie demonstratie van de werking van elektronische traction control in die SUV's... dat de remvoering na een dag zo rijden al compleet afgesleten is hoor je ze helaas niet over, dat mag je zelf gaan ervaren... en dat de veel zwakkere aandrijfasjes/homokineten bij deze capriolen al als luciferhoutjes kunnen breken ook.
Die offroad traction control is niets meer als de very low budget versie van mechanische langssper + 2x dwarssper zoals je die in b.v. Mercedes G vindt, alleen werken sperren op het differentieel en niet op de remmen.
Ik heb vroeger wel eens geëxperimenteerd met line-lockers in de remleidingen, dat is hetzelfde als handbediende traction control op de remmen... ik was er heel snel weer van genezen, een strak afgesteld LSD dif of een lockright in het dif doet al exact hetzelfde maar zonder de remmen op te vreten en aandrijfassen nodeloos zwaar te belasten.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Vopper »

Ik vraag me ook af hoe down hill dan werkt, is dat ook met continu remmen? :shock: Dan krijg je toch ook loeihete remmen?
Het wordt toch altijd aangeraden om kort en krachtig af te remmen en dan weer loslaten?

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door tranny »

Al die elektronische rij- en offroad hulpjes zijn gebaseerd op de ABS hardware, Downhill Assistant is daar geen uitzondering op en werkt dus inderdaad ook volledig op de remmen.
Voor de fabrikant slechts een kwestie van voor elke functie een extra sensortje en schakelaartje bovenop het al aanwezige ABS-systeem plaatsen, de meerkosten zijn peanuts.
En remvoeringen/schijven zijn nu eenmaal gewone slijtagedelen, die vallen dus buiten de fabrieksgaranties.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door kampo »

Handschakelen en manueel rijden is voorbijgestreefd.
Dit jaar ben ik nog opleiding gaan volgen over rijden met de nieuwste Land Rover Defender.
Dat voertuig, met een "paar" opties kost >120.000 €
We hadden voor de vergelijking ook de oude Defender met permanente 4x4 en al zijn manuele sperren mee.
Met de keuzeprogramma's (rock, snow, mud,..), automaat met low gearing, elektronica die ingrijpt en wielen afremt kan de nieuwste Defender duidelijk veel meer als wat je zelf ooit uit een manuele Defender van vroeger kan halen.

Indrukwekkend is ook het rijden met camera's op de spiegels en snuit vooraan.
Tussen de rotsblokken en bomen. Geen dode hoeken meer aan de voorkant.
Terreinrijden op het scherm.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Provence013
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 23:11

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Provence013 »

Kan ik beamen. 8 jaar geleden op het circuit van Landrover in de buurt van Nijvel (België) een sessie gedaan met mijne Freelander. Ondanks dat die geen lage gearing heeft maar wel wat elektronsiche hulpmiddelen toch wel een klein beetje indrukwekkend wat je daar allemaal mee kan en hoefde niet onder te doen voor zijn grotere broers.
Veel hangt natuurlijk af van de kunde van de chauffeur...
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door dieseltje+ »

Met de keuzeprogramma's (rock, snow, mud,..), automaat met low gearing, elektronica die ingrijpt en wielen afremt kan de nieuwste Defender duidelijk veel meer als wat je zelf ooit uit een manuele Defender van vroeger kan halen.
En weg is de sport :wink:
Voor professioneel gebruik helemaal prima.
Veel hangt natuurlijk af van de kunde van de chauffeur...
Die dus :thumbup:

Vaak genoeg van die 1 dags vliegen meegemaakt, komen met het nieuwste speeltje (van papa) aanrijden, bling bling, toeters en bellen, terrein hulp snufjes en vervolgens sta je hem de hele dag los te lieren :-B

Juiste versnelling, snelheid, toerental, banden keuze, bandenspanning, moment van gas erop, gas los, momentum gebruiken, etc etc....Enne...vaak ben je te bang! Die ervaring brengt je verder dan onervaren met de nieuwste snufjes.
Veel gemaakte fout....modder/blubber pad of door de plas met water ernaast?! :wink:
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door AadenAnke »

@tranny die landcruiser 40 had je in de garage moeten zetten ipv de Horizon een 40 sinus letterlijk goud waard de 70 doet ook aardig in de papieren lopen trouwens :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door tranny »

AadenAnke schreef:
do 01 dec 2022, 15:50
@tranny die landcruiser 40 had je in de garage moeten zetten ipv de Horizon een 40 sinus letterlijk goud waard de 70 doet ook aardig in de papieren lopen trouwens :lol:

Gr Aad
Tsja... als ik alles op wielen bewaard had in de afgelopen 40 jaren dan had ik nu een loop/sloop museum van 1 hectare en een levensgroot probleem met de gemeentelijke milieu-inspectie. :mrgreen:
Het grote verschil is dat de Horizon knetterhard en roestvrij is, terwijl bij het remmen met die Landcruiser in 1987 het chassis eerder stil stond als de carrosserie. :shock:
Apk bestond toen nog niet, gewoon blijven rijden tot het uit elkaar valt en weer verder met de volgende, soms wel 4 of 5 stuks per jaar.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door tranny »

dieseltje+ schreef:
do 01 dec 2022, 12:57

Veel gemaakte fout....modder/blubber pad of door de plas met water ernaast?! :wink:
Dat weet je toch wel?... door de plas water ernaast natuurlijk want je rijd immers met een 4x4?
En dan heb je weer een leermomentje als je ruitenwissers onder de waterspiegel verdwijnen en de ventilatie opeens koud water binnen laat i.p.v. warme lucht: je hebt bij de volgende rit gewoon een snorkel nodig. :-B
Ik heb jaren geleden al eens een boekje geschreven over hoe het 4x4 virus verloopt als je er eenmaal mee besmet bent:
https://www.modderpoel.nl/phpbb/viewtop ... =17&t=6258
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie