Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door jan- »

Mooi, nu ook met de lengtes er bij.

Vanaf de startaccu zou je ook 16mm² kunnen gebruiken. Is denk ik wat makkelijker te verbergen in je camper. Je raakt dan wel 0,4 V kwijt, maar dat compenseert de DC/DC wel weer. En het vermogensverlies is te verwaarlozen t.o.v. wat je in de DC/DC kwijt raakt. En 16mm² gebruik je ook al elders.

En ik mis nog de bedrading van je woonaccu naar je zekeringskast of Electro Block of hoe dat ook bij jouw heet. Dat zal ook een lange afstand zijn, dus dan is het handig te weten wat dar het max. verbruik is.
Laatst gewijzigd door jan- op wo 30 nov 2022, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door CaradoT135 »

Die 16 mm² kabels aan de klemmen van de Smartsolar 75-15 gaat niet passen.

Past niet.JPG
Past niet.JPG (12.9 KiB) 305 keer bekeken
camperdiksmuide
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door camperdiksmuide »

Ik zou het opdelen naar zekeringen in de garage met daar uw Li-batterij en omvormer 12V/230V. En zekeringen die komen ter hoogte van de orignele batterij en zekeringkast, waar dan uw mppt-laders-DC/DC lader- batterijlader allemaal kan aangesloten worden. Heb je volgens mij ruim voldoende met 35mm² tussen deze beide. Hier zal max. een stroom vloeien van 30 of 60A indien 2 batterijladers.
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door myway »

CaradoT135 schreef:Die 16 mm² kabels aan de klemmen van de Smartsolar 75-15 gaat niet passen.

Past niet.JPG
Net als 35 mm2 aan een orion.
Zo zijn er nog wel meer kabeldikte waar ik ?? Bij zet
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Frankenellen »

jan- schreef:
wo 30 nov 2022, 19:05
Mooi, nu ook met de lengtes er bij.

Vanaf de startaccu zou je ook 16mm² kunnen gebruiken. Is denk ik wat makkelijker te verbergen in je camper. Je raakt dan wel 0,4 V kwijt, maar dat compenseert de DC/DC wel weer. En het vermogensverlies is te verwaarlozen t.o.v. wat je in de DC/DC kwijt raakt. En 16mm² gebruik je ook al elders.

En ik mis nog de bedrading van je woonaccu naar je zekeringskast of Electro Block of hoe dat ook bij jouw heet. Dat zal ook een lange afstand zijn, dus dan is het handig te weten wat dar het max. verbruik is.
Met die bedrading van de zekeringkast zit ik nog een beetje mee. Die zitten nu nog aangesloten op mijn huidige AGM accu. Als ik die accu ga verwijderen kan ik dan die kabels rechtstreeks (verdeelblok oid) aansluiten op de plus en min kabels van mij lithium accu komen die dus vanuit de garage komen?
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Frankenellen »

myway schreef:
wo 30 nov 2022, 19:31
Net als 35 mm2 aan een orion.
Zo zijn er nog wel meer kabeldikte waar ik ?? Bij zet
Die 35mm2 zou ik gebruiken omdat de afstand ongeveer 6 meter is. Volgens mij kun je beter wat te dikke kanels gebruiken dan te dun toch?

En waar zet jij je vraagtekens nog meer bij dan?
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Frankenellen »

camperdiksmuide schreef:
wo 30 nov 2022, 19:25
Ik zou het opdelen naar zekeringen in de garage met daar uw Li-batterij en omvormer 12V/230V. En zekeringen die komen ter hoogte van de orignele batterij en zekeringkast, waar dan uw mppt-laders-DC/DC lader- batterijlader allemaal kan aangesloten worden. Heb je volgens mij ruim voldoende met 35mm² tussen deze beide. Hier zal max. een stroom vloeien van 30 of 60A indien 2 batterijladers.
Volgens mij moet je laders zo dicht mogelijk bij de accu zetten toch? Vandaar dat ik alles bij elkaar wil zetten (in de garage). De originele accu zit er ongeveer 6 meter van af.
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door DJSmiley »

Frankenellen schreef:
wo 30 nov 2022, 20:06
myway schreef:
wo 30 nov 2022, 19:31
Net als 35 mm2 aan een orion.
Zo zijn er nog wel meer kabeldikte waar ik ?? Bij zet
Die 35mm2 zou ik gebruiken omdat de afstand ongeveer 6 meter is. Volgens mij kun je beter wat te dikke kanels gebruiken dan te dun toch?

En waar zet jij je vraagtekens nog meer bij dan?
Gewoon de handleiding bekijken. 16mm2 is tot 10m voldoende. En idd, met 35 ga je het onnodig moeilijk maken omdat dat weer niet past in dat ding.

De MPPT 75/15 met een 20A zekering en 6mm2

En ik mis een zekering bij de startaccu: De 6m naar de DCDC moet ook met 60A afgezekerd worden aan de zijde van de startaccu.

Verder zou ik persoonlijk een shunt installeren (Victron BMV) zodat je goed kan zien wat er uit je accu komt, of in gaat en de capaciteit is.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door kampo »

1. Na het afschakelen met de hoofdschakelaar blijft o.a. de koelkast werken op zonne energie. Of al rijdende op de booster.
2. Ik mis nog de smartshunt in de minus
3. teken de voeding naar het 12V zekering kastje
4. De 230V walstroom, geen aardlekschakelaar en zekering automaat ?

:thumbup: Top gedaan dit schema, nu nog de paar kleine details.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Frankenellen »

DJSmiley schreef:
wo 30 nov 2022, 20:15
En ik mis een zekering bij de startaccu: De 6m naar de DCDC moet ook met 60A afgezekerd worden aan de zijde van de startaccu.

Verder zou ik persoonlijk een shunt installeren (Victron BMV) zodat je goed kan zien wat er uit je accu komt, of in gaat en de capaciteit is.
Ik ga het aanpassen in mijn schema van die 16mm2 en 6mm2😀👍
Zag vanavond bij mij startaccu een paar zekeringen zitten, maar geen idee nog waar die voor zijn. Had er een foto van gemaakt:
Bijlagen
B2E25BCF-C3C8-43ED-A7C7-0DDCC1F66A35.jpeg
B2E25BCF-C3C8-43ED-A7C7-0DDCC1F66A35.jpeg (170.14 KiB) 256 keer bekeken
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Frankenellen »

kampo schreef:
wo 30 nov 2022, 20:19
1. Na het afschakelen met de hoofdschakelaar blijft o.a. de koelkast werken op zonne energie. Of al rijdende op de booster.
2. Ik mis nog de smartshunt in de minus
3. teken de voeding naar het 12V zekering kastje
4. De 230V walstroom, geen aardlekschakelaar en zekering automaat ?

:thumbup: Top gedaan dit schema, nu nog de paar kleine details.
We zijn aardig op weg zo😀 Dank je wel voor compliment👍

Zag dat DJ ook de smartshunt miste. Ehm wat is dat precies dan? Nog helemaal niet naar gekeken. Moet ik dan een bepaald merk/type hebben?
Voeding naar zekering voeg nog toe👍
Heb de aardlekschakelaar nog niet kunnen vinden nog niet kunnen vinden, maar denk wel dat hij ergens zit lijkt mij😉
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Frankenellen »

Even aan googelen geweest naar die Smartshunt.
Zie dat een smart Victron bmv) gewoon een monitor is voor een accu. Deze zou ik kunnen gebruiken voor mijn startaccu.
Een smarthunt is een ander apparaatje. Is dat ook een soort monitor, maar dan via Bluetooth?

Mijn Lithium accu kan ik aflezen met een app via BT😉

En welke shunt / smarthunt zou ik dan moeten hebben voor mijn startaccu (weet inmiddels dat het een 800A startaccu is😉)? Zie verschillende types.
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door jan- »

Frankenellen schreef:
wo 30 nov 2022, 19:55
Met die bedrading van de zekeringkast zit ik nog een beetje mee. Die zitten nu nog aangesloten op mijn huidige AGM accu. Als ik die accu ga verwijderen kan ik dan die kabels rechtstreeks (verdeelblok oid) aansluiten op de plus en min kabels van mij lithium accu komen die dus vanuit de garage komen?
Je kan hem inderdaad aansluiten op de bedrading waar je oude accu stond, of rechtstreeks aansluiten op de plek waar die kabels van de oude accu heen gingen.

Je startaccu moet je niet gaan monitoren. De stroom bij het starten is daarvoor te hoog en de accu is meestal toch bijna vol. Als je tevreden bent de gegevens van de App van je LFP accu, is een andere accu monitor (Smart shunt, BMV700, TK15, TR16 o.i.d.) niet nodig. Die meet op dezelfde plek dezelfde data. Soms willen de gegevens van een LFP accu wel eens wat minder nauwkeurig zijn. Vooral hoe vol de accu nog is. Hoe dat bij jouw accu zit, weet ik niet.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Welke Victron DC-DC voor 300Ah LFP-accu?



Bericht door Frankenellen »

Zat nog even te kijken naar het schema, maar wat ik voor mezelf nog mis zijn de verdeelstrips/blokjes.
Welke raden jullie mij aan (merk/type) voor de min verbindingen? Er zijn zoveel verschillende soorten.
Zit te denken aan een met zowel m6 als m8.
Zoiets als deze?
Bijlagen
DAABAC9D-F89C-4759-AE83-209F4BE34114.jpeg
DAABAC9D-F89C-4759-AE83-209F4BE34114.jpeg (117.67 KiB) 131 keer bekeken
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Plaats reactie