Verwarming thuis

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Verwarming huis



Bericht door johan1950 »

In ons huis, een verbouwd boerderijtje, heb ik gedwongen door slechte bouw alle ruimtes aan de binnenkant geisoleerd.
Voordeel hiervan is dat ik geen stenen muren en betonnen vloeren hoef op te warmen.
Alle radiatoren zijn voorzien van thermostaatkranen en de radiatoren dicht bij de ketel ook van voetventielen.
Nadat de kinderen uit huis gingen zijn we overgestapt van weersafhankelijke regeling naar regeling via een zelflerende kamerthermostaat.
In de huidige situatie zijn alle radiatoren in het deel wat we veel gebruiken vervangen door lage temperatuur radiatoren. Al deze radiatoren heb ik voorzien van ventilatoren.
De regeling gaat primair met de kamerthemostaat die de ketel aanstuurd. Als aanvulling heb ik een domotica systeem geinstalleerd die de temperatuur in elke ruimte meet, de aanvooer temperatuur van elke radiator meet en de ventilatoren van de radiatoren aanstuurd.
De watertemperatuur van de ketel staat op max 35 ºC.
Door de isolatie aan de binnenkant en de ventilatoren in de radiatoren gaat bij afwezigheid de CV helemaal uit en 's winters naar 15 °C omdat de opwarmtijd maar 2 uur is.
De volgende logische stap is dus een warmtepomp.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Verwarming huis



Bericht door jan- »

Ik vraag me af hoeveel zin het heeft de max. ketel aanvoer heel laag te zetten. Voordeel van een lage retourtemperatuur is dat de waterdamp in de schoorsteen kan condenseren, wat extra warmte oplevert. Maar dat gebeurt ook al bij wat hogere temperaturen. Nadeel is dat als je de thermostaat pas hoog zet als je thuiskomt, het langer duurt voordat het weer warm is. Dus ga je de klokthermostaat gebruiken die dan wel eens te vroeg gaat stoken of je zet de thermostaat minder laag. Dat kost ook weer gas. En verlagen van de max. CV aanvoer bespaart meestal alleen bij opwarmen. Als de kamer op temperatuur is, gaat de ketel vaak uit en zijn de radioteren niet meer zo warm. Dus dan is de retourtemperatuur toch al laag, ook al staat de aanvoer op max. 90 graden. Ik heb de max. aanvoer op 55 graden staan en doe verder geen moeite. Bij een warmtepomp wordt het een ander verhaal, maar kom je met 55 graden tegenwoordig ook al een heel eind.

En je moet uitkijken dat je door ventilatoren en domotica, niet meer elektriciteit verbruikt dan dat je op gas bespaart.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Verwarming huis



Bericht door Jan en Simonne »

Wij zijn al een poosje aan het uitproberen, wat het zuinigst is, want we willen absoluut onder het plafond blijven.
Een vrijstaand huisje, midden op kilometers open vlakte, uit 1908, is niet echt warm.
De ketel temperatuur op 60 graden, de thermostaat op 18,5.
We verwarmen alleen de kamer, waar we overdag vertoeven en de rest van de radiatoren in het hele huis staat op vorstvrij.
De ketel gaat aan van 8.00 tot 10.00 en van 14.00 tot 18.00.
Mocht het in de tussentijd te koud worden, dan zetten we de airco-kachel twee uur aan en we hebben verwarmde voetenmatjes.
We verbruiken namelijk gemiddeld 500 Kwh minder per jaar dan het plafond van 2900, dus we hebben daar nog wat over.
In de (aparte) voorkamer, waar we alleen 's avonds tv kijken, staat een houtkachel, maar die gaat nog niet aan.
We zitten onder een paar dekens, dat is ook warm.
Wat een gedoe...
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Verwarming huis



Bericht door henk en lila »

In mijn ketel handleiding wordt het rendement gespecificeerd bij 40/30 graden. Ik neem aan dat dat de aanvoer- en retour temperatuur zijn in een lab-opstelling. Via Google vond ik veel suggesties: eentje stelt zelfs dat er pas onder 58,6 graad retour echt condensatie plaats vindt. Ik denk toch eerder dat het een glijdende schaal is.

Ik vond deze van de Consumentenbond wel praktisch:
"Handig weetje
Ga eens buiten staan als het koud is. Zie je een flinke witte rookwolk boven je afvoerpijp? Dan zit er veel waterdamp in de afvoergassen van je ketel. Er condenseert dan weinig of geen water en de ketel werkt niet met maximaal rendement. Dit is oké als het 's ochtends is, bij het opwarmen vanuit koude toestand, of als net iemand een douche neemt. Maar zie je witte rook terwijl de ketel gewoon je huis op temperatuur houdt? Dan verspil je energie. "

En ja, laatst na vier dagen afwezig zijn, werd het die avond niet meer warm (lees 18+ graden) dus inmiddels staat hij weer richting de 60 graden max aanvoer. Ik heb ook wel het max vermogen ook lager gezet. Om extreem pendelen tegen te gaan. Ik kan tussen 8 en 24 kW regelen, overigens zonder indicatie. Al het extreem gaat vriezen zal dat en/of de aanvoertemperatuur wellicht iets omhoog moeten.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Verwarming thuis



Bericht door hathi »

Geen gedoe hier, met een mix van gas en elektra, Thermostaat ,staat al jaren ingesteld,maar nu met die hoge prijzen even wat gas terug op 20,5 ,en mij valt op dat de winst van die 1-2 graden zo enorm is( niet gedacht), als het dus 20,5 graden is en je zit stil,gaat iedere dag de Elektrische kachel aan,en als deze om 11/12 uit gaat is het tot nu toe 23/24 graden, ik heb niet voor niets Solar, ….wel,alles geleerd vanuit de Camper ook de gratis stroom !,kreeg afgelopen jaar bijna €600,- terug,en de maandtermijn staat nu op €66,- dus ik klaag dan ook niet
Hans
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verwarming thuis



Bericht door Bob47 »

Daarbij heb ik nog stralingswarmte warmte van een voormalige perplex etalage reflector lamp (120w) op een meter van m,n nek ( vind ik lekker) terug gedimd naar +- 75 watt (geeft ie lekker veel infra-rood warmte) en kan ik de temostaat toch gewoon op 19 ° houden !
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Verwarming huis



Bericht door jan- »

gebruikersnaam schreef:
di 08 nov 2022, 0:31
Het laten monteren van radiatorkranen waarmee je waterzijdig kunt inregelen kan ik aanbevelen.
Vaak kan een radiatorkranen al waterzijdig ingeregeld worden als er geen regelkraan in het voetventiel zit. Welliswaar lang niet altijd met een dynamische debietregelkraan, maar de maximale stroming kan afgeknepen worden. Bij mij was het: dopje van de kraan er af en met een speciaal tooltje https://www.warmteservice.nl/Huis-%26-G ... p/44358203 kan je hem inregelen. Je moet het maar net weten. Bij mij zat de vensterbank te dicht op de knop dus ik heb het tooltje zelf gemaakt door een gleuf in een boutje te zagen. Het was bovendien veel goedkoper.

Mijn installatie:
Ketel wordt aangestuurd met een modulerende Open Therm thermostaat (Remeha I-Sense).
Dubbel instelbaar kranen op alle radiatoren (euro SAR).
1 pijps systeem, 50% shunts in alle onderblokken, 4 circuits met een regelventiel in elk circuit:

Code: Selecteer alles

      Nefit Proline NXT CW4             Radiatoren:
.-->----------ketel---------->--.      rA douche achter
│            6-24 KW            │      rb slaapkamer achter
│                               │      rC slaapkamer (klein) voor rechts
│--x-------------------------<--│      rD slaapkamer (groot) voor links
│  1    │rB│          │rA│      │      rE hal achter
│                               │      rF eetkamer achter
│--x-------------------------<--│      rG woonkamer voor rechts
│  2    │rD│          │rC│      │      rH woonkamer voor links
│                               │
│--x-------------------------<--│      Regelventielen:
│  3    │rF│          │rE│      │      1 boven achter:   dicht, 1/2 slag open
│                               │      2 boven voor:     dicht, 1/2 slag open
'--x-------------------------<--'      3 beneden rechts: helemaal open
   4    │rH│          │rG│             4 beneden links:  helemaal open             
Ik heb dus 12 regelventielen. Dat maakt het waterzijdig inregelen lastig. Omdat ik boven nauwelijks stook en een voldoende delta-T wou hebben, had ik de circuits boven wat geknepen. Maar omdat ik moest gaan thuiswerken vanwege de Corona, had ik 1 circuit boven weer iets verder open gezet. Vanmorgen was het dakraam in de badkamer dichtgevroren. Dan de radiator maar open. Maar door de Corona-aanpassing deed deze niets meer. Dus dat circuit ook maar weer een kwart slag verder open gedraaid. Ik heb een elektrotechnische achtergrond, dus of je nu elektrische stroompje moet regelen of water stroompjes, zou weinig uit moeten maken, maar het blijft lastig. Want nu zal mijn delta weer minder zijn. En dan kan je ook nog spelen met de pompsnelheid en nadraaitijd. En hoe je een 1 pijps systeem met meerdere circuits moet afregelen, wordt meestal niet uitgelegd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
strooien
Berichten: 133
Lid geworden op: wo 25 dec 2019, 20:55

Re: Verwarming thuis



Bericht door strooien »

gedver wat een geneuzel bij thuis thermostaat op 23 bij op reis met de camper op 16 en volop reizen , je leeft maar EEN KEER :cheers:
Vopper
Berichten: 2195
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Verwarming thuis



Bericht door Vopper »

En nodeloos gas verstoken wat een ander dan niet meer kan benutten, ikke ikke. :thumbdown:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
metatoon
Berichten: 9690
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Verwarming thuis



Bericht door metatoon »

Strooien.

Fijne opmerking hoor .
Mocht je ooit andere nodig hebben in je leven ,is het te hopen dat ze jouw manier van denken
niet met je delen.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verwarming thuis



Bericht door Kroppie »

hier bijna klaar, zomers koeling, s,winters verwarming, (airco/warmtepomp), nu infrarood vloer en plafondpanelen, en stroom van de (zomer)zon :thumbup:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
metatoon
Berichten: 9690
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Verwarming thuis



Bericht door metatoon »

Jos.

Goed bezig lijkt me zo
:thumbup:

Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verwarming thuis



Bericht door Kroppie »

ja, vind ik ook, kreeg met de eindafrekening, ondanks vorig jaar ook al elektrisch verwarmen bijna 1400 euro terug (0 gasverbruik), daar maar de airco/warmtepomp van gekocht, met wat beter weer de buitenunit installeren , en proberen maar :D
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Verwarming thuis



Bericht door bently »

@ Kroppie, heb je dan ook € 0,- voorschot moeten betalen ? Ook al gebruik je géén gas, de energie en transportkosten blijven even hoog.
Maar als je ondanks géén voorschot toch € 1400,- terug krijgt is dat prima geregeld . :thumbup:
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Plaats reactie