Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?



Bericht door pwhooftman »

Ok dank voor alle feedback. Dan heb ik een volgende leuke uitdaging: in mijn Hobby camper zit een CBE unit (benaming in de handleiding 12V DISTRIBUTON MODULE DS-300HB).

De plus kabel vanaf de startaccu zit op aansluiting B1, de plus kabel naar de huishoudaccu zit op aansluiting B2, en de massa's zitten gezamenlijk op één aansluiting. Als ik de pluskabel van de startaccu losneem van de CBE en aan de Renogy DC-DC koppel geeft het boordpaneel in de camper continu een melding dat de startaccu is losgekoppeld. Bovendien zou dan de on-board 230V-12V lader nog steeds langs de Renogy heen de hh-accu laden, en dat wil ik juist niet vanwege de continu floatspanning die deze dan afgeeft.

Ik kan de Renogy DC-DC ook tussen de B2 van de CBE en de hh-accu zetten, dan gaan laadstroom van de dynamo én de 230-12 door de Renogy. Maar dan zijn de verbruikers in de camper weer niet met de hh-accu verbonden. Wat ik kan oplossen met enkele scottky diodes over de Renogy heen (de spanningsval die die veroorzaken is niet zo'n probleem vanwege de vlakke spanning die de LifePo4 afgeeft. Sterker nog, de spanningsval zorgt er voor dat de 230-12V lader niet direct denkt dat de accu al vol is).

Op dit schema ben ik dus nu, tenzij iemand nog ideeën heeft? De bestaande 230-12 lader er uitgooien gaat niet zomaar, die zit met meerdere aansluitingen aan de CBE.
Overigens doe ik dit alleen om het voortdurend floaten aan de paal te voorkomen, de laadstroom blijft uit zichzelf al beperkt tot zo'n 25A. Dus de DC-DC helemaal niet plaatsen is voor mij ook nog steeds een optie.
NB. ik kan de zonnepaneel regelaar zo instellen dat die niet float.
schema.png
schema.png (80.62 KiB) 1080 keer bekeken
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?



Bericht door jheeck »

En de bestaande lader loskoppelen van de 230v maar verder fysiek laten zitten, is dat een optie? Dat ben ik van plan te doen met mijn EBL met ingebouwde lader, domweg de stekker er uit laten.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?



Bericht door Schovie »

Ik heb de booster direct gekoppeld aan de + en de - van de startaccu, dus buiten de EBL om. Alleen de D+ heb ik afgetakt van de EBL.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?



Bericht door pwhooftman »

De 230-12 lader loskopppelen ga ik inderdaad ook nog proberen, en de bij de accu meegeleverde lader er voor in de plaats. Ik ben echter wel benieuwd wat die Lifepo4 lader doet als de accu vol is en daarna weer leger raakt door de verbruikers in de camper, dan moet hij wel weer beginnen met laden. Ga ik maar eens uittesten.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?



Bericht door pwhooftman »

Schovie schreef:
wo 30 nov 2022, 18:23
Ik heb de booster direct gekoppeld aan de + en de - van de startaccu, dus buiten de EBL om. Alleen de D+ heb ik afgetakt van de EBL.
Dan blijft de dynamo via de EBL en de onboard 230-12 lader dus doorladen als de booster gestopt is. Wat is dan het nut van de booster, louter de iets hogere laadspanning?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?



Bericht door DJSmiley »

De normale DS-300 heeft een ingebouwde scheidingsrelais, die B1 en B2 brugt.

Dus als je een booster over B1 en B2 zet, dan zal dat scheidingsrelais de booster bypassen. Je kan het scheidingsrelais intern afkoppelen op meerdere manieren. Bij een aantal modellen is dat R30 (een 0 ohm draadbrugje)
https://www.12voltplanet.co.uk/user/dow ... nators.pdf
Aternatieven zijn bij andere modellen het printspoortje volgen/verbreken die de relaisspoel bekrachtigd.

In beide gevallen zal de DCDC dan prima werken als je 'm parallel zet aan B1 en B2

De DCDC tussen de accu en B1 kan ook, maar dan gaat het bedienpaneeltje zeuren: zonder booster mist ie de startaccu. Dat kun je omzeilen door een kleine weerstand tussen de in- en uitgang van de booster te zetten: 56 Ohm @ 2 watt ofzo.
Die weerstand is te klein om echt het laadproces te beinvloeden, maar zorgt wel dat het bedienpaneel netjes de startaccuspanning ziet. Omdat de meter met een hele lage stroom werkt, is de spanningsval over die weerstand minimaal en zorgt dat niet voor noemenswaardige afwijkingen in het aflezen van de spanning.

De standaard CBE lader (516/522) zijn in een aantal gevallen prima bruikbaar voor LFP, deze hebben een float van 13.5V. Die kun je, in die gevallen (dus niet de versie met een 6-stage lader) gewoon laten zitten.
Float op 13.5V is niet perse erg, dan zal ie gewoon als voeding fungeren indien aan de paal.

De lader vervangen kan prima, de CBE laders zijn niet onderdeel van het bussysteem bij de DS300 modellen. Er zitten 2 + uitgangen op die laders (daarom al die kabeltjes): De normale lader (voor de huishoudaccu), een kleine laagvermogen uitgang om 'walstroom indicatie' te verzorgen zodat je schermpje dat netjes aangeeft.
Als je de lader vervangt door een andere mis je dus de walstroomindicatie. Wil je dat perse dan kun je op die aansluiting ook een losse kleine voeding hangen (12V 50mA) die zorgt voor de aanduiding.

Persoonlijk vind ik het scheidingsrelais afkoppelen de mooiste optie. Je DCDC laad dan netjes de accu. De eventuele koelkast schakelt dan netjes om naar de startaccu.

De DCDC in de kabel voor de B1 zorgt dat een eventuele absorbtiekoelkast ook gevoed wordt via de DCDC, en er dus netto een stuk minder laadstroom overblijft (koelkast die 14A trekt van de 30A....)

Bij een compressorkoelkast heb je dat probleem niet zo erg.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?



Bericht door jheeck »

DJSmiley schreef:
do 01 dec 2022, 9:35
Als je de lader vervangt door een andere mis je dus de walstroomindicatie. Wil je dat perse dan kun je op die aansluiting ook een losse kleine voeding hangen (12V 50mA) die zorgt voor de aanduiding.
Ah, goeie, die neem ik mee in mijn plannen :thumbup:
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?



Bericht door DJSmiley »

Bij de EBL 211 zit de lader intern, en niet zoals bij CBE extern.

Hetzelfde kun je wel realiseren via pin 3 (mains indicator) van het 10-polige snoertje naar het bedienpaneel, maar uit het schema lijkt er een voorschakelweerstand in de EBL te zitten, dus je kan daar vermoedelijk niet direct +12V op zetten. Als je een beetje handig bent kun je die weerstandswaarde wel weer achterhalen als je de EBL los hebt liggen.

maar als je die fancy optie wilt kun je ook een simpele druppellader nemen en die gebruiken voor zowel mains indicator als aansluiten op pin 10 en daarmee de startaccu via de walstroom laden.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?



Bericht door jheeck »

Die weerstand zag ik inderdaad maar de EBL ligt niet los dus het lampje laat ik dan maar even. Ik was al wel van plan te meten wat er op pin 3 komt te staan bij aangesloten walstroom.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?



Bericht door DJSmiley »

Let ook op eventuele stroombegrenzingen. t kan goed dat die weerstand alleen maar een voorschakelweerstandje is van een ledje. Dan meet je 2-3V ofzo (afhankelijk van het type led) maar zul je zonder stroombegrenzing die led snel frituren
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?



Bericht door pwhooftman »

Dank DJSMiley voor de uitgebreide toelichting!, altijd fijn om te leren.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Hoe doen jullie dat met het sluipverbruik van een DC-DC booster?



Bericht door jheeck »

Ik word daar ook erg blij van :thumbup:
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Plaats reactie