LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
roekie
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door roekie »

wat voor schakelaar zouden jullie adviseren om de plus draad vanaf de startaccu naar EBL te onderbreken ? en aan beide zijde van de orion een zekering ? 40ah of zo ? is het ook nog verstandig om een dikke (275ah) schakelaar aan de plus van de 300ahLifepo4 te zetten ? : https://webshop.cedel.nl/Hoofdstroomsch ... -275-1250A om bij langere tijd geen gebruik de accu geheel los te koppelen ? hoewel je met de BMS uitzetten hetzelfde bereikt.......
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door DJSmiley »

60A zekering bij een 30A Orion aan beide kanten (bij de start en huishoudaccu), dat is ook wat in de handleiding geadviseerd wordt

Hoofdschakelaar zou ik zelf wel doen. BMS uitzetten is een softwarematig iets, niet elke BMS kan dat, en soms moet je laden en ontladen afzonderlijke uitzetten. Een domme fysieke schakelaar is gegarandeerd uit ;)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
roekie
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door roekie »

Dank Smiley, en wat voor schakelaar om de startaccu plus naar ebl te onderbreken waar carado het over heeft ? zoiets of is dat overdreven ..? : https://webshop.cedel.nl/Hoofdstroomschakelaar-2-polig
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door hathi »

Quote Jan-….hathi: Wat is er dan zo nieuw aan die accu? Dat je hem aan elke lader kan hangen, wordt al heel lang door andere fabrikanten beweerd. Maar wat voor effect dat op de levensduur heeft, blijft vaag.,………………………….. ja Jan zekerheid kan niemand je bij Lfp je geven,….dat doen ook anderen,niet,omdat,ze die ervaring ( nog) niet hebben,alsof die Dc dc de oplossing is ,er word gewoon de laadstroom afgeknepen,meer niet,dus duurt het laden in ieder geval veel langer,dan met het uitschakelen vd Lpf laadstroom,wat nu juist een heel groot voordeel is,. tevens word er niets warm, de gehele bekabeling,waar velen hier zo over schrijven,blijft orgineel in Takt,dus nu gaat men een stap verder,en word alles geregeld in de accu,dat is niet zo moeilijk te begrijpen, sorry,maar er word enorm veel gekocht,en geïnstalleerd,maar volgens mij niet bereikt,waarvoor het is aangeschaft,wel een dure Hobby
Hans
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door CaradoT135 »

jan- schreef:
wo 30 nov 2022, 19:39
Die 2 meter was een gok. En achteraf gezien nog niet eens zo verkeerd. Want in http://www.polz.info/leitungsrechner/? moet je de afstand 1 kant op geven. Dus als je 2 meter opgeeft, is de totale kabellengte 4 meter. Ik had dat er natuurlijk wel bij moeten zetten.
In mijn geval dan eerder 7-8 meter of hoef ik nu niet te min mee te rekenen.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door jan- »

Maakt die min ook zo'n omweg? Als de + en de - in totaal 8 meter is, moet je 4 meter opgeven in die tool. Ik heb dus verkeerd gegokt en de verliezen zijn dan ongeveer het dubbele, maar dat is ook nog geen probleem.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door jan- »

CaradoT135 schreef:
di 29 nov 2022, 19:02
CaradoT135 schreef:
di 22 nov 2022, 20:24
in de nabije toekomst zal de Orion met 16 mm² tussen de HH- en startaccu zijn werk doen.

Afbeelding
Hoe krijg je handig die 16mm2 draden van je startaccu naar de woonaccu?
Bij een Ducato zit de startaccu voor de bestuurdersstoel en de woonaccu dus meestal onder de passagiersstoel. Steek je dan rechtstreeks over onder de mat (eventueel met extra bescherming) of ga je via een omweg langs de bestaande bedrading, dus links van de bestuurdersstoel en dan achter de stoelen langs?

Omdat ik al een omvormer heb, zit ik er serieus over na te denken om mijn accu's sneller te gaan laden met 2 relais zie: viewtopic.php?t=8482027&start=19 en deze lader: https://www.caravan-campershop.nl/a-584 ... escription
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door jheeck »

In mijn fabriekscamper wordt de startaccu-verbinding gelegd onderaan de B-stijl rechts, vlak naast de huishoudaccu, daar zitten de connectoren en zekeringen die Fiat aanlwvert t.b.v. ombouwers.

Ik verbaas me daarom over de route van laadstroom van startaccu (linksvoor) via Fiat contact rechts, naar booster onder passagiersstoel, naar EBL onder bestuurdersstoel en weer terug naar de huishoudaccu onder de passagiersstoel. Dat kan korter door de booster met een eigen zekering op de huishoudaccu aan te sluiten.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door CaradoT135 »

Vanaf de startaccu naast de al aanwezige ander + kabels richting stoelconsole. Via mantelbuis onder de console door, vanaf hier parallel met de originele EBL+ kabel. De - kabel richtig de stoelconsole en toen via de bestaande kabelgoot richting de bijrijdersstoel, via de smartshunt naar de Orion.

Kabelgoot.JPG
Kabelgoot.JPG (120.86 KiB) 365 keer bekeken
Smartshunt1.JPG
Smartshunt1.JPG (77.62 KiB) 365 keer bekeken
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door CaradoT135 »

jheeck schreef:
vr 02 dec 2022, 10:30
Ik verbaas me daarom over de route van laadstroom van startaccu (linksvoor) via Fiat contact rechts, naar booster onder passagiersstoel, naar EBL onder bestuurdersstoel en weer terug naar de huishoudaccu onder de passagiersstoel. Dat kan korter door de booster met een eigen zekering op de huishoudaccu aan te sluiten.
In mijn geval is de kabel tussen HH accu en EBL een éénrichtingverbinding, alle stroom (dynamo, PV) gaat rechtstreeks zonder inmenging van de EBL naar de HH accu.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door jheeck »

Dat staat hier nog te gebeuren. Morgen ga ik een andere lader kopen.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door kampo »

Nog een paar paar algemene tips:
Hou het veilig. Zonder kennis of ervaring is en blijft het een uitdaging.
Maak alles voldoende vast. Ik, zie geen colson bandjes op de plaatsen waar die horen te zitten. Kabels in een voertuig trillen op termijn altijd los.
Een accu vliegt bij een incident door je voorruit als je hem slecht vastmaakt.
Ik ben fan maar de afwerking ontbreekt vaak helemaal bij "jullie" montages.
Misschien, nog beter, laat het als je klaar bent, nakijken, afwerken en desnoods verbeteren door een vakman :thumbup: .
Groeten Kampo
roekie
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door roekie »

Lijkt mij een uistekend advies ! dat zou ik ook willen laten doen door een vakman ! bij deze een oproep ; zijn er vakmannen onder jullie die mijn DHZ electra werk willen controleren ? ik woon omgeving Balk/Lemmer enne hoeft niet gratis he :wink:
Laatst gewijzigd door Dafluc op vr 02 dec 2022, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
roekie
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?



Bericht door roekie »

jan- schreef:
wo 30 nov 2022, 22:42
Maakt die min ook zo'n omweg? Als de + en de - in totaal 8 meter is, moet je 4 meter opgeven in die tool. Ik heb dus verkeerd gegokt en de verliezen zijn dan ongeveer het dubbele, maar dat is ook nog geen probleem.
met de ongeisoleerder versie heb je dat 'probleem' toch niet ? dan neem je dichtsbij gelegen massa ..
Plaats reactie