Lek of geen lek in de camper?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
marc2mm
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 21:18

Lek of geen lek in de camper?



Bericht door marc2mm »

Goedenavond camperaars,

Wij rijden ongeveer 6 maanden per jaar in onze Adrial Coral 660SP uit 2006 door Europa. We hopen natuurlijk altijd op zon maar hebben zeker ook regen onderweg. Omdat de camper al wat ouder was en de kit wat droog begon te worden hebben we anderhalf jaar geleden (in totaal hebben we de camper bijna 3 jaar) de camper opnieuw laten kitten door een camperbouwer. De hele dakrand is toen gedaan, de dakramen (3x HEKI met constante ventilatie en 1 groot raam met draaikantel techniek) zijn niet gedaan, en de camper is altijd kurkdroog geweest.

Nu zijn we onderweg en hebben we afgelopen nacht en vanochtend regen gehad (medium) en vanochtend tot 11 uur was alles nog droog op bed (ik heb op bed zitten werken en niks gevoeld). Toen zijn we 2 uur op de snelweg gaan rijden in zware regen en heeft de camper 1 1/2 uur geparkeerd gestaan op straat in zware regen. Toen hebben we nog 45 minuten in droog weer gereden. Vervolgens wil ik mijn zoontje om 1930 naar bed brengen in ons vast bed achterin (tweepersoons, wand naar wand) en zie ik dat de hele hoek linksachter nat is. Tot op de molton, niet kletsnat maar wel goed vochtig. Het heeft dus langzaam gedruppelt.
Het vermoeden is dat het vanuit het opbouwspotje boven het bed heeft gelekt. We hebben deze eruit geklikt en hier zat wat vocht in de rand. Het is een opbouwspotje dat met 2 schroefjes is vastgedraaid in het plafond en ook komt er een klein stroomkabeltje uit het plafond.

Het is nu donker en regent weer maar ik heb snel op het dak gekeken met een zaklamp en niks noemenswaardigs kunnen ontdekken. Natuurlijk ga ik morgen met goed licht weer kijken. Ik heb begrepen dat zelfs een klein scheurtje in de kit een lek kan veroorzaken.
Maar ik ben ook benieuwd of het niet gewoon condens kan zijn.

Dus ik heb eigenlijk een paar vragen en ben erg benieuwd naar jullie mening:
1. Kan het ook condens zijn op 1 plek na veel regenval (behalve tijdens het rijden hebben we de dakramen altijd op standje 1)?
2. Hoe spoor je een lek op in je dak?
3. Kan iets 1x lekker bij bepaalde regenval onder bepaalde omstandigheden?
4. Als het een lek is kan het dan in theorie ook van rechtsvoor komen en de weg van de minste weerstand volgen om zo bij het spotje linksachter uit te komen? In dat geval moet ik elk mogelijk zwak kitrandje versterken.

Bedankt voor het meedenken. Alle ideeën en suggesties zijn welkom.

Groet,

Marc
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1736
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Lek of geen lek camper?



Bericht door marjasjaak »

Kan natuurlijk op afstand geen oplossing geven, maar als je last van condens hebt dan zit dat vaak op de zichtbare koude wanden/plafond en niet alleen bij een lampje.
Zou bij daglicht maar eens op het hele dak gaan zoeken. Inderdaad kan een klein scheurtje in de kit al genoeg zijn voor lekkage.
Als het dak van aluminium is, kijk dan ook of er geen gaatjes in de plaat zitten.
Bij oudere campers kan door aluminium rot spontaan gaatjes ontstaan.

Kortom succes met zoeken.
Sjaak.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8448
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Lek of geen lek camper?



Bericht door EasyBee »

Je zult echt alle naden op jouw dak en langs de randen van het dak moeten nalopen, want water kan inderdaad alle kanten op.
Zijn de luiken er uit en de randen open geweest en opnieuw gezet en dichtgemaakt of is er wat schoon gekrabbeld en overheen gekit?
Dat is namelijk wel een heel verschil. Bij ons is afgelopen voorjaar alles er uit en open geweest en opnieuw (nieuwe luiken) geplaatst.

Geen direct antwoord op je vraag. Als je nu onderweg bent en nog een tijd wegblijft is het misschien handiger om alle naden na te lopen en bij geringste twijfel met 3M extreme sealing tape af te plakken dan nu zelf wat te gaan zitten kitten. Het is zeker niet goedkoop, maar wel erg goed spul.
Goedkoop alternatief is Aluband. Stuk goedkoper maar niet bepaald onzichtbaar. Het verwijderen zodat je er niets meer van ziet is wel een klusje.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
roekie
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: Lek of geen lek camper?



Bericht door roekie »

alsje geen lek kunt vinden een stuk plastic over het dak spannen, als het lekken stopt weet je in iedere geval dat het door het dak heen komt... dan misschien de helft afplakken dan kan je het gebied steeds kleiner maken..
marc2mm
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 21:18

Re: Lek of geen lek camper?



Bericht door marc2mm »

Bedankt voor de reacties zover. Ik heb op het dak niks kunnen vinden. Alle kit ziet er nog goed en soepel uit. De dakramen zouden de enige plek zijn waar de kit ververst kan worden maar ook daar is het niet verhard maar juist zacht. Het dak is van kunststof dus alurot speelt geen rol.
Morgen ga ik proberen een vochtmeter te kopen. Wellicht worden we daar wat wijzer van.
Ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lek of geen lek camper?



Bericht door seth_space »

Links achter is dus de zijde van de bestuurder en dan achter.
Alternatief...
Als je l achter van binnenuit ziet denk je bijv aan bevestiging van eventueel luifel.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
marc2mm
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 21:18

Re: Lek of geen lek camper?



Bericht door marc2mm »

Een tijdje terug heb ik hier deze vraag gesteld. Nu onlangs een vochtmeting gedaan en nergens vocht gevonden. We weten dus nog steeds niet wat dit veroorzaakt heeft maar totdat het zich weer voordoet kunnen we niet zoveel. Ik sluit mijn vraag daarom. Bedankt voor het meedenken allemaal.
mikeanber
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 9:49

Re: Lek of geen lek camper?



Bericht door mikeanber »

hallo allen
niet gelezen maar alle dak ramen dicht bij rijden en bij hele zware regen val ook zo
:cheers:
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7480
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Lek of geen lek camper?



Bericht door ducati 900 »

Mooi dat het niet weer heeft gelekt maar mocht het weer voorkomen dan beginnen met zoeken bij de dakramen en luiken omdat die er niet uit zijn geweest.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8448
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Lek of geen lek in de camper?



Bericht door EasyBee »

Vervolgens elke andere plek waar iets (kabel voor zonnepaneel, schotelantenne) door het dak gaat.
Ik heb niet gelezen wat er op het dak ligt behalve dakluiken, maar elke doorvoer is verdacht.
Tenslotte de dakranden waar dak en zijwand bij elkaar komen. Daar zat het in het verleden bij ons.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie