Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door HoK »

Het is indd OSB3, dus vocht zou geen probleem moeten zijn. Ik denk dat ik de achterkant 1 laagje lak geef en dan zou dat zeker weten goed moeten komen. Het gewicht is wel een dingetje met die platen, maar alleen de onderkant wordt zo heftig stevig. De bovenlaag wordt gewoon 6mm multiplex (tzt maar even wat beter uitzoeken qua gewicht en prijs).

Wat je zegt met kwarttarief en bed heb je helemaal gelijk in. Het plan is wel om altijd met een bed in de bus rond te rijden. Maar daar moet ik ook nog even wat WAD (Wood Aided Design) op uitvoeren. Iets murphy bed achtigs is het plan, maar hoe exact weet ik nog niet.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door MarceldeHoog »

Als je met lak de watervastheid wil verbeteren, denk vooral aan kopse kanten, daar loop je het meeste risico.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door DucatoDolf »

Kom ik weer met mijn hefbed aankakken. Kijk even bij mij hoe weinig ruimte dat inneemt. Ook ik kan in theorie bijna de gehele laadruimte gebruiken.

Ook de keuken en afsluitbare mogelijkheid moeten altijd (vast aan de auto) aanwezig zijn. Dat laatste is niet zo moeilijk (bij mij enkele vloerluiken), de keuken is wel een ding. Ik heb een opklapkeuken daarvoor bedacht. Gebruik ik nooit, maar hij neemt nauwelijks ruimte in.

En dan nog de zitplaatsen, maar met draaischijven dek je dat ook af.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door HoK »

@MarceldeHoog: Daar ga ik rekening mee houden :)

@DucatoDolf: Jouw bouw is wel een heel stukje inspiratie geweest voor mij. Ook een versie met veel glas en net ietsje anders als normaal. Zeker het bed is een mooie oplossing in jullie geval. Vanwege mijn lengte is een hefbed niet de eerste keus. Omdat ik een lengtebed wil hebben verlies ik relatief veel ruimte aan bed. Wil ik nog een enigzins ruimere keuken moet ik een bed hebben waarbij ik geen stahoogte verlies. Daarom wil ik eerst een poging doen tot iets anders uitvinden.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door HoK »

Onderkant zijwanden geplaatst
Ik heb alle OSB platen 2x gelakt met een bootlak met PU hars aan de zichtkant en de achterkant ook één keertje. Hopelijk zijn ze nu aardig watervast. OSB is normaal een hout wat nogal makkelijk splintert en dat is door deze behandeling compleet voorbij. Erg prettig.
IMG20220929222133.jpg
IMG20220929222133.jpg (160.46 KiB) 5255 keer bekeken
Achter de platen zit 5cm dik schapenwol (de bus had al isolatie, dus dikker kon ik niet passend krijgen). Ik ben erg benieuwd hoe het met de geluidisolatie zit met dit materiaal. Als je tegen het blik van de bus klopt is het geluid veel minder hol dan op plekken waar niet geisoleerd is. Lijkt goed dus, maar nog geen ervaringen in tijdens rijden!
IMG20221009174435.jpg
IMG20221009174435.jpg (142.52 KiB) 5255 keer bekeken
Daarnaast heb ik de eerste kabels al door de wand gevoerd. Als de planning een beetje mee wil werken is dit onderdeel deze week afgewerkt. Eind vd week moet de bus weer voor APK, en dan verder met de andere wanddelen maken.
IMG20221009174425.jpg
IMG20221009174425.jpg (125.13 KiB) 5255 keer bekeken
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door HoK »

Zijwanden beplaten
Inmiddels ben ik al een tijdje stil geweest. Same old, genoeg andere dingen te doen dan wordt de camper vooruit geschoven. Maar er is vooruitgang. In mijn hoofd is de indeling duidelijk, dus ik kan bezig met de wandbeplating. Voordat de wanden platen krijgen is heb ik de kozijntjes gemaakt en opbergvakjes naast het toekomstige bed. Omdat ik een frees heb kan ik deze beter eerst monteren omdat ik dan niet precies hoef te zagen maar gewoon op de juiste plek de frees moest plaatsen.
IMG20221128120547.jpg
IMG20221128120547.jpg (144.26 KiB) 4243 keer bekeken
Men neme 2 kozijnen en 2 opbergvakjes. Omdat ik zo slim ben geweest om geen hardhout te kopen heb ik de niet zichtbare kanten een laag grondverf en lakverf gegeven.

De kozijnen zijn in het werk gemaakt
1. Men zaagt strips hout die een tikkeltje breder zijn dan de wanddikte
2. Strips op lengte maken door in de bus met hout naast het kozijn de maat af te tekenen
3. Eerst de onder- en bovenkant en dan de zijkant
4. Frames lijmen en aan elkaar schroeven
5. Frames klemmen in het framewerk met een oversteek die overal hetzelfde is
6. De maat van de oversteek is de maat die je moet aanhouden tussen glas en kozijn aftekenen.
IMG20221129212429.jpg
IMG20221129212429.jpg (143.13 KiB) 4243 keer bekeken
Voordat ik de kozijnen in de bus gemonteerd heb heb ik tochtstrip aan de kopse kanten van het kozijn geplakt. Het idee hierbij is dat de tochtstrip evt bewegingen van het frame in de bus beter en stiller kan opvangen als strak tegen het raam monteren.
kozijnenenvakjes.jpg
kozijnenenvakjes.jpg (126.57 KiB) 4243 keer bekeken
En dan krijg je dit eindresultaat. Nu kan ik de grote platen op maat maken en met een frees de vakjes losfrezen in de wandbeplating.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door HoK »

Ik leef nog :lol:
Eigen bedrijf, vrienden, familie, feestdagen. Allemaal mooie dingen, maar dan wordt project camper weer verder geschoven. Maar in de tussentijd ook tijd gehad om wat te klussen aan de bus.

Ik had het goede idee om 6mm plaatmateriaal aan de wanden te maken en had de intentie om de platen te buigen bij het monteren. Zo makkelijk is dat niet dus bij platen van 244 bij 122. Dus op naar plan b, twee delig maken. Ik heb aluminium H-profiel (normaal koppel je daar polycarbonaat platen mee) gebruikt van de bouwmarkt om de scheiding te maken. Voor montage heb ik de multiplex aan de achterkant geschilderd (1x grond- en 1x normale verf). Verder zit er achter de panelen schapenwol verstopt (10cm dik), een vriend wilde me helpen dus ik vond het geen handig moment om fotos te maken tijdens isolatiewerkzaamheden.
IMG20230115195238.jpg
IMG20230115195238.jpg (106.56 KiB) 3345 keer bekeken
De bestuurderskant is iets langer dan één plaatlengte. Om het geheel mooier te laten lijken heb ik de platen over elkaar gelegd door aan beide platen met een halfhoutverbinding 'over' elkaar gelegd. Enige wat nog ontbreekt zijn de gaten voor ramen en opbergvakjes.

En dan is een frees weer een ideaal stukje gereedschap. Een paar gaten boren om met de frees door het hout te kunnen komen. Kopieerbitje erin (tip, smeer de lager soms anders gaat ie roken :angel: ), daarop volgend een afrondbitje en dan krijg je dit:
IMG20230115213158.jpg
IMG20230115213158.jpg (102.38 KiB) 3345 keer bekeken
IMG20230115213145.jpg
IMG20230115213145.jpg (94.37 KiB) 3345 keer bekeken
Nu door naar de bovenste helft!
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door Rob vd S »

Dag HoK,
Goed bezig!
Ik lees dat jij de achterkant van de platen ook verft. Daar had ik nog niet aan gedacht. Verwacht je daar zoveel vocht? Door de binnenkant van de bus te beplakken met een dunne laag armaflex zou dat toch mee moeten vallen. Mijn plafond zit er inmiddels in. Die heb ik aan de achterzijde niet geverfd. Wel hardhout plaat gebruikt (4 mm okume). Ik vraag me nu af of ik het misschien toch had moeten verven. Nou ja, dat gaan we dus ervaren. Zo te zien verf jij jouw constructiebalkjes niet.
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door fostar82 »

Mooie voortgang Hok!

@Rob, het kan geen kwaad de platen ook aan de achterkant te verfen. Heb ik ook gedaan. Ondanks alle pogingen om condens uit te sluiten, kun je het niet helemaal uitsluiten.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door HoK »

Bedankt. De boodschappen zijn gedaan om de wanden te kunnen vullen en schilderen.

Als ik okoume had gekocht had ik het hout niet geschilderd. Ik heb alleen aan het plafond armaflex zitten. De rest wordt met schapenwol geisoleerd. Dit product zou prima vochtregulerend werken zeker i.c.m. het feit dat de panelen nooit perfect af gaan dichten (->voldoende ventilatie ook achter de wanden). Dat is de reden dat ik de vuren balkjes onbehandeld heb gelaten. Is het verstandig, weet ik niet. Had ik het achteraf anders gedaan? Nee, ik heb nauwelijks extra gaten in de bus hoeven boren juist door de vuren balkjes.

Dit hout (standaard bouwmarkt multiplex) is goedkoper maar wordt door de laag verf weer even duur als hardhout/okoume. Ik heb de luxe van een binnen werkplek op het eigen bedrijf dus geen tijdsdruk. Daarnaast gun ik mezelf de tijd niet om het over te moeten doen (passen en meten kost veel tijd, schilderen is de droogtijd meer dan de tijd om te schilderen) dus deze kleine verzekering vind ik het wel waard. Bijkomend voordeel is dat ik als ik de zichtkant ga schilderen geen aandacht meer hoef te hebben voor de kopse kanten omdat die al geschilderd zijn.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door HoK »

Jullie moeten niet te ver achter komen
Ik heb inmiddels de wanden voorzien van 3 lagen lak. Aansluitingen tussen plaatmateriaal zijn gevuld. Paar dingen geleerd in dit proces. Opschuren tussen laagjes wil het beste met scotchbrite en daarna weer ontvetten. Als je een roller gebruikt, natrekken met een kwast want anders krijg je bubbeltjes in je verf.
IMG20230212224632.jpg
IMG20230212224632.jpg (112.14 KiB) 2110 keer bekeken
De wanden zijn gevuld met 10cm schapenwol, wat zorgt voor een best prima isolatie. Maar wat me nu echt opvalt is hoe stil het geworden is in de bus. Tijdens het rijden is het fors stiller geworden.
IMG20230212224653.jpg
IMG20230212224653.jpg (87.82 KiB) 2110 keer bekeken
Nu ben ik bezig met de zithoek, maar da's veel werk met metaal waar ik te weinig verstand van heb. Ik leer een boel, maar echt uitleggen wat ik doe is moeilijk.
Rob vd S
Berichten: 315
Lid geworden op: di 25 jan 2022, 12:34

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door Rob vd S »

Ziet er netjes uit. Ga zo door. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door DJSmiley »

Als je er nog bij kunt zou je kunnen overwegen de led strip te vervangen door een COB strip. Bij de ouderwetse conventionele strips zie je zoals op de foto nog duidelijk de individuele ledjes. (vaak 60-120 leds per meter)

Bij de nieuwere COB strips zie je dat nauwelijks tot niet. Dan heb je 300-800 leds per meter.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L3H2: van rolstoel- naar vakantiebus



Bericht door HoK »

Goeie tip. Voorlopig laat ik het even zo, maar vervangen zou wel kunnen omdat ik het in profieltjes heb zitten waar ik gewoon bij kan. Eerst de bouw maar eens af, wat gebruiken en dan kijken hoe verder. Misschien dat de RGB zooi wel verhuist, misschien niet.
Plaats reactie