Lader zonnepaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Lader zonnepaneel



Bericht door Sjef »

Ik heb een i boost lader 165 van Alden. Nu heb ik een los zonnepaneel van 160 watt , heeft tot gisteren al 2 mnd goed gewerkt. Maar gisteren morgen zonnepaneel buiten gezet , aangesloten , laad niets binnen ,na een tijdje heb ik de zekering eruit gehaald , en ineens , hij doet het weer. Vanmorgen weer niks , en weer zekering eruit en erin en T werkt weer.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn .

Sjef
roekie
Berichten: 269
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door roekie »

lijkt mij toch iets van een vuil contact ergens... al WD40 geprobeerd ?
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Sjef »

Nee nog niet geprobeerd , maar moet ik dat op de zekering spuiten ?
Camper-T
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Camper-T »

Het kan ook zijn dat je 160W zonnepaneel misschien niet genoeg zon c.q. daglicht opvangt om iets meer dan 12 volt op te wekken. Je hebt immers altijd iets meer spanning (ca. +5 volt) nodig dan de accuspanning om de zonnelader te activeren, bij te weinig spanning valt de zonnelader stil.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
DJSmiley
Berichten: 4036
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door DJSmiley »

roekie schreef:
ma 28 nov 2022, 15:52
lijkt mij toch iets van een vuil contact ergens... al WD40 geprobeerd ?
Dan wel de contactcleaner. Niet de WD40 smeermiddelversie.

Maar als je een multimeter hebt is even meten de eerste stap: Wat meet je op de 'PV' aansluitingen van de regelaar?

En hoe bepaal je dat ie niet werkt? Als de accu vol is zal de regelaar ook niets gaan doen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
myway
Berichten: 15523
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door myway »

Ook als de accu vol is zal de regelaar toch wel iets gaan doen, al is het maar druppelladen.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door TestCase »

Onwaarschijnlijk dat het een contact probleem van de zekering is tweemaal binnen 1 dag.
Je reset de lader wanneer je de zekering controleert en dan laadt hij wel. Kan te maken hebben met automatische laadspanning keuze?



//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Sjef »

Accu’s waren niet vol , dus na dat ik er de zekering eruit haalde en weer opnieuw hem erin deed lade hij ruim 8amp volgens mijn app op de telefoon. De volgende dag sta ik weer op n andere plek en weer hetzelfde. Reizen nu in Spanje Portugal, morgen gaan we naar n plek waar stroom bij zit. Over n paar dagen ko ik er op terug , als we weer vrij staan .
Gr Sjef
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

volgorde bij het los halen van een zonnepaneel , regelaar , of accu
bij het loshalen EERST het paneel van de regelaar loskoppelen om de regelaar heel te houden, en daarna de accu pas loskoppelen van de regelaar.

bij het aankoppelen van de accu, EERST de accu aan de regelaar koppelen om de regelaar te laten weten wat de accuspanning is en dan pas de panelen weer aan de regelaar koppelen

de volgorde ook aanhouden bij het losnemen van zekeringen, scheelt er aan in welk circuit die zit, tussen paneel en regelaar of tussen regelaar en accu
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Sjef »

Jos : regelaar zit in de garage verbonden met de accu , daar zit een een kabel aan van 6 quadraad deze sluit ik aan op de losse paneel . Savonds maak ik die weer los , en berg de zonnepaneel weer op. Dus in deze volgorde die ik het . Doe ik dan iets verkeerd?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door hathi »

Sjef,dat laatste wat Jos schrijft,en dat weet alleen jij
Hans
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Sjef »

Tussen regelaar en accu
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door hathi »

Dan de volgorde van Jos ,steeds aanhouden,met die zekering
Hans
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Lader zonnepaneel



Bericht door Sjef »

Dus als ik het goed begrijp. Zonnepaneel (kabel losmaken ) dan bij de Alden lader de zekering eruit halen .
Andere dag zekering in de alde stoppen , en de kabel aansluiten op het zonnepaneel.
Klopt dat wat ik zeg ?
Plaats reactie