Victron Multiplus of losse componenten?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Victron Multiplus of losse componenten?



Bericht door kampo »

@MarcoG en Leon60Hobby
Ik begrijp dat jullie graag off grid wensen te staan en daarbij een omvormer van >1500watt voor de klassieke 230V stroomverbruikers zoals Magnetron,Nespresso, haardroger, waterkoker, enz.

Als je dat doet met een mooie LFP installatie met bij behorende accu van 200Ah of 300Ah, laders en groot zonnepanelen systeem dan kom je, zoals ik hier al ergens schreef, uit op een investering van misschien meer dan 5000 €. Het kan zeker iets goedkoper door "2de keus" merken te gebruiken, maar dat wilt niet iedereen, zoals je hier ook kan lezen.

Bovendien moeten we vast stellen dat de kennis of mogelijkheden om zo een systeem zelf te monteren er vaak niet zijn. Ik vermoed dat minder dan 10% van de kampeerders overweegt van dit soort systemen echt zelf te gaan monteren. Het kan allemaal wel natuurlijk, maar enige ervaring is best.

Zelf heb ik er voldoende gemonteerd en dan weet je dat je met een "kleine" upgrade toch gemakkelijk 20 tot 40 uur bezig bent. In de straat voor de deur zou ik er al helemaal niet willen aan beginnen. Grote systemen of zelfbouw LFP accu's, daar kruipt nog heel veel meer tijd in.
Het verschil in prijs tussen een combi(multiplus) of een split toestel/oplossing valt helemaal weg als je het totaal plaatje gaat bekijken.

De meeste kampeerders vinden zo een "LFP+inverter investering" te duur en gaan gewoon aan de paal, wat tenslotte slechts een paar € per dag kost.
Maar dat is dan geen off grid comfort ...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2633
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Victron Multiplus of losse componenten?



Bericht door jan- »

Ik vind het leuk om zelf wat in elkaar te knutselen. Maar in de kou en moeilijk bereikbaar is inderdaad weer wat anders. En er gaat inderdaad vaak meer tijd in zitten dan je denkt. Daarom heb ik in mijn vorige camper thuis achter mijn buro alles op een plankje in elkaar gezet zodat ik in mijn camper alleen het volgende hoefde aan te sluiten:
Stekker 230V paal.
stopcontact 230V verbruikers.
+ woonaccu.
+ startaccu.
de min.
kabeltje naar de accumonitor.
Stekker naar 12V schakelaars en verbruikers.

Dit moet je bij een Multiplus ook aan kunnen sluiten.

DJSmiley schreef:
za 26 nov 2022, 11:00
Als je budget echt superbeperkt is, zou je een Ective kunnen overwegen. Maar dan laad je maar met 20A (da's wel traag als je 280Ah wilt opladen), en kun je 0,0 instellen. In de basis kan dat voor sommige mensen genoeg zijn.
En dat is dan weer het voordeel van losse componenten. Als je wat sneller laden belangrijker vindt, kan je als lader (zoals Topic Starter al noemde) ook kiezen voor de Vechline lader 40A € 110,50 https://www.caravan-campershop.nl/a-584 ... ulader-40a Eventueel 2 parallel als je heel snel wil laden. Maar ik ken die lader verder niet.

En wat het goedkope chinese spul betreft: ik weet niet of ik steeds geluk heb, maar over het algemeen gaat dat spul ook niet zo snel stuk. Soms zit er wat bij wat niet werkt zoals je had gehoopt, maar gezien het prijsverschil kan je af en toe een miskleum wel veroorloven.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Victron Multiplus of losse componenten?



Bericht door Leon60Hobby »

Beste lezers en bijdragers,

Ik heb mijn keuze gemaakt, mede dankzij jullie input. Omdat het prijsverschil tussen de beide oplossingen niet zo groot is (afgezet tegen de totale investering) heb ik er voor gekozen om toch voor de Multiplus 12/1600/75 te gaan. Omdat ik de camper als mijn woning gebruik kan ik er iets meer in investeren dan de gewone 'vakantie gebruiker'.

Maar ik was wel blij met jullie argumenten!
Op naar de volgende stap!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Victron Multiplus of losse componenten?



Bericht door kampo »

Top :thumbup:
Je gaat voor de beste oplossing.
Het is een 1600 maar die geeft maximaal 1300 Watt
Dus geen 230V toestellen kopen die meer verbruiken dan 1300 Watt.
Dat geeft een maximum verbruik van ongeveer 125A.
De inverter kan je best in de buurt van de LFP accu zetten.
Zekering 200A
Kabelsectie 2x 35mm² als het ongeveer 1m is
Groeten Kampo
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Victron Multiplus of losse componenten?



Bericht door DJSmiley »

Yep, helemaal eens met hierboven.

Eventueel nog een multicontrol of bluetooth dongle toevoegen als je powerassist wilt gebruiken. Zonder die dingen zou ik de omvormer gewoon instellen op een paalstroom van max 6A, dan zit je in 90% van de gevallen altijd goed.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2633
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Victron Multiplus of losse componenten?



Bericht door jan- »

Voordeel van losse componenten is ook dat de DC/DC vervangen kan worden door 2 relais, als je toch al een 230V lader en een 12v/230V omvormer hebt. (Als je daarna over gaat van lood naar LFP, hoef je nog maar 1 lader anders in te stellen :-) )

D+ kan ook gemaakt worden via 12V contact en vertragingsrelais.
En niet vergeten de randaarde van de 230V aansluitingen aan elkaar te kopen.
De +12V van de acculader, omvormer, woonaccu en startaccu kan je (via zekeringen) met ogen op R1 aansluiten. En de minnen op de woonaccu (of de shunt).
R2 kan je in een lasdoosje o.i.d stopen, met een stopcontact voor de 230V lader, een stekker naar de paal en een stekker naar de omvormer.
Je kan ook de omvormer, lader, relaiskastje en scheidingsrelais op een plankje schroeven en de snoeren rechtstreeks in het relaiskastje aansluiten.
En dan vanuit het relaiskastje 2 draden naar de D+ en 2 draden naar de remote op de omvormer.

R1 € 12,95 12V 1x wissel 250A https://nl.aliexpress.com/item/1005003954347405.html
R2 € 4,25 230V 3x wissel 10A https://nl.aliexpress.com/item/1005004898951056.html

Tijdens het rijden:
- 12V van de omvormer via R1 aangesloten op de startaccu.
- 230V van de lader via R2 aangesloten op de omvormer.
- Remote omvormer ingeschakeld via R2

Tijdens stilstand:
- 12V van de omvormer via R1 aangesloten op de woonaccu.
- 230V van de lader via R2 aangesloten op de paal.
- Omvormer kan met de schakelaar op de omvormer aan of uit.
Bijlagen
1.png
1.png (283.7 KiB) 807 keer bekeken
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Victron Multiplus of losse componenten?



Bericht door kampo »

Mijn ervaring van de vele jaren met zelfbouwers is dat ze moeten blijven focussen op wat echt van belang is. Dat is het project af krijgen aan een redelijke kwaliteit.
Aan verwerkingskwaliteit daar scheelt het meestal aan. Je kan alle mogelijke dingen in elkaar schroeven maar het ook nog meteen goed doen is moeilijk. Bezoek kritisch een paar zelfbouw treffens en je zal me gelijk geven.

Net zo voor al die schakelkastjes. Dat is voor ervaren lui met tijd en een elektronica achtergrond zeker haalbaar. Ik koop zo iets kant en klaar en geef voorkeur aan beproefde oplossingen die ik vervolgens netjes ga inbouwen.
Bij de bouw van je eerste camper moet je er ver van weg blijven. Wordt meestal een zooitje. Het gaat helemaal niet over de kostprijs maar wel over de tijd die je nodig hebt om dit bovenop je andere projecten te realiseren.

Te veel hooi op je kleine vork, dan stopt het ergens onderweg. Jammer maar er worden veel projecten terug verkocht die als camper nooit de baan gezien hebben.
Ook krijg je gegarandeerd te maken met reparaties of verbeteringen want het is een prototype. Niet echt leuk tijdens je reizen, zelfs niet als hobby.

Maar wel leuk bedacht om nog een bijkomend schakel schema te maken. Het is niet af.
Tip: Als de D+ er niet is dan kan je een in schakel contact op basis van trillings sensor gebruiken.
https://www.votronic.de/index.php/en/pr ... -simulator
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2633
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Victron Multiplus of losse componenten?



Bericht door jan- »

Wel een terechte waarschuwing van kampo. Maar als je weet waar je straks heen wil met je zelfbouw, kan je het ook in etappes doen. Dus b.v. eerst alleen een scheidingsrelais gebruiken. Want dan kan je toch snel op stap met je camper. Hou wel rekening met wat je aanschaft of je dat later weer kan gebruiken. Dus b.v. een relais met een wisselcontact i.p.v. alleen een maakcontact. Hou ook rekening met de ruimte voor eventuele uitbreidingen. En bij een LFP accu mag de stroom ook weer niet te hoog oplopen als je dikke kabels aanlegt. En misschien heb je een handige kennis die het voor je in elkaar schroeft.

@kampo: Wat bedoel je met dat het schema nog niet af is? Zekeringen enz.? De schakelspanning van R1 en R2 zijn verschillend, maar de spoelspanning zijn van beide relais zijn 12V.

Ik heb nu een kant en klare fabriekscamper met 2 100Ah AGM accu's. Deze accu's zijn nog goed, maar het valt mij tegen hoe snel de accu's onderweg weer geladen worden. Dat komt omdat mijn koelkast veel meer stroom gebruikt dan bij mijn vorige zelfbouwcamper. Er zit al een 12v/230V omvormer in met omschakelautomaat. Ik zit er nu serieus over na te denken om deze 40A lader aan te schaffen: https://www.caravan-campershop.nl/a-584 ... escription
En dan m.b.v. die 2 relais een DC/DC te maken voor tijdens het rijden. 40A is wel overdreven voor AGM, maar ik zal in de toekomst denk ik over gaan op een LFP accu. En dan wordt het een eenvoudige drop in vervanging. Ik kan het ook eerst met dikkere kabels en alleen een scheidingsrelais proberen.

Mocht je een omvormer hebben zonder omschakelautomaat, dan zou je het schema nog wat aan kunnen passen zodat je die ook meteen hebt. Zie hieronder, met een vergelijking met alleen een scheidingsrelais en alleen een DC/DC. Ik vraag me overigens af wat je aan zo'n omschakelautomaat hebt. Als je aan de paal staat, kan je ook je omvormer aanhouden. Lijkt me alleen zinvol als je meer vermogen wil hebben, je omvormer veel herrie maakt of je moet je accu snel laden. Maar je kan dan ook een ander stopcontact gebruiken.

Er zit nog wel een addertje onder het gras. Je moet wel uitkijken wanneer je onderweg koffie wil gaan zetten, want de kabels op de startaccu moeten dit dan wel aankunnen. Die zijn meestal dunner en de afstand is wat langer. Maar fietsaccu's zal niet snel een probleem zijn.

Volgens polz.info/leitungsrechner en 2 meter lengte:
Met de standaard 10mm² kabel kan je tot 60A * 12,5V = 750W gaan.
Eigenlijk wel krap, want je hebt ook nog met verliezen te maken.
Ik heb een 1000W inverter. 1000W / 12,5V = 80A => 16mm²
Let op dat bij hogere wattages verdubbeling van de draadoppervlakte (35 mm²) niet voldoende is:
1700W / 12,5V = 136A => 50mm²

Probleem is op te lossen door dus dikke kabels te nemen, of accepteren dat je onderweg niet te veel vermogen mag gebruiken. Doe je dit toch, loop je het risico dat de zekering stuk gaat. Maar vaak gaan die pas stuk als de stroom ver over de max. waarde heen gaan.
Als je een 4 polige wisselrelais relais neemt, heb je nog een contact over om de kabel naar de stopcontacten te onderbreken.
R3: 230V, 4 x wissel 10A/230V (HH63P LY3NJ): €5,47 https://nl.aliexpress.com/item/32858323757.html

Ik heb een omvormer met ingebouwde omschakelautomaat. Deze heeft een aansluiting op de paal nodig. Je zou dan denken dat het handiger is om de omschakelautomaat in het relaiskastje weg te laten. Maar dat maakt het 230V gedeelte weer complexer. Omschakelautomaat is maar 1 extra relais en het werkt ook met andere omvormers.
Bijlagen
even1.jpg
even1.jpg (19.64 KiB) 247 keer bekeken
even.jpg
even.jpg (94.27 KiB) 250 keer bekeken
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie