Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Skippii
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 16:26
Locatie: Up North

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Skippii »

Monique en Roel. Veel plezier met jullie nieuwe plannen. Wat een 4x4 betreft, ik heb jaren een Subaru Forester gereden.
Het is een fijne reiswagen met goede 4x4 eigenschappen en een perfecte bijkomstigheid, je kunt onder het reiden schakelen tussen hoge- en lage gearing. Misschien brengt het jullie op een idee
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door MonRoe »

er zijn heel veel mooie combinaties te vinden, hoe wij het gaan doen, nog geen idee. Op dit moment kijken we naar suzuki Jimny van 2016-2018. Daar kan 1300 kg achter, dus daar moeten we het mee doen.
Maar misschien het 1e jaar helemaal niets erachter en lekker rondzwerven, van hotel naar camping, logis de france, airbnb, etc. Onze 1e vakantie staat gepland voor juni, dus nog tijd zat.
Maar dit is wel erg leuk om te zien.
Bijlagen
mooie combi.jpg
Mooie combinatie
mooie combi.jpg (164.34 KiB) 647 keer bekeken
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Affinity
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2022, 23:18

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Affinity »

Ziet er erg leuk uit.
Maar suzuki Jimny is hobbelen ding. Denk dat je het snel beu bent.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door kampo »

Een vriend van mij heeft een jaar geleden een nieuwe Jimny ontvangen.
Levertijd was toen 1,5 jaar en daarna werd zelfs niet meer geleverd.
Het zijn zeldzame voertuigen en dat maakt dat die misschien over prijs zijn.
Leuk om te spelen zo een micro 4x4, volgens mij bestaat er niet echt veel kleiner.
Is zo iets niet te klein om te reizen en bovendien een aanhangwagen te trekken ?
Ga er eerst eens mee rijden om je een idee te vormen.

Advertenties hier voor modellen 2017: 119 stuks
23.950€ tot 12.650€
Laatst gewijzigd door kampo op ma 21 nov 2022, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Bob Diesel »

Heb 4 jaar een Vitara 2,0 ,3 deurs gehad ,2001/2005 ,de oude versie met ladder chassis en H/L gearing
daar een hobby 440sf achter zijn we voor de 1e x mee naar Spanje geweest,Motril
Trekken als een beer, maar een langere caravan er achter is geen goed idee
Heb een hobby 495 van een maat verplaatst over 50km
De korte vitara word dan wispelturig ,ondanks de korte overhang
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
roma
Berichten: 4524
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door roma »

https://www.bushlapa.com/

Mooie link ter orientatie. Bedenk wel dat die bushcaravans veel tijd en werk vragen om op te zetten. Niet zoals een camper stoppen, motor af en aan de koffie, maar een klein uurtje aanpakken voordat alles staat. Belangrijk is dat de spoorbreedte dezelfde is als die van de trekwagen.
Kijk voor meer ideeen bij "offroad caravans south africa. Er gaat een wereld voor je open.

Met deze toer ik binnenkort weer 3 maanden door Zuid Afrika, Botswana en Namibie:
Afbeelding
Het canvas over de voorkant is bescherming tegen steenslag. Slaapcabine klapt uit naar buiten. Het luifel erboven moet de zonnehitte weren. Onder het voorluifel is de buitenkeuken; bij storm of slagregens vaak problematisch koken. Zonnepaneel en hh-accu's. Achterop 2 jerricans en het reservewiel. Trekwagen is de 4x4 Toyota Hilux.
Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door kampo »

Alles hangt er op en er aan :-B
Opstelling bij Fish River Canyon Namibia

Afbeelding
Groeten Kampo
roma
Berichten: 4524
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door roma »

Roadhouse Campground of Roadhouse Resort? Oh ja, de Canyon Roadhouse. De canyon te diep om af te dalen.
Kwamen jullie zonder kleerscheuren door Namibie?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door kampo »

Ais-Ais hot springs camping in het zuiden van Fish River Canyon
ja maar met deze Toyota Hi Lux

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
roma
Berichten: 4524
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door roma »

Da's de ferry bij Sendelingsdrift over de Oranjerivier van Namibie naar ZuidAfrika. Prachtroute langs de rivier vanaf Aussenkeer.
Filmpje om een idee te geven van de offroadcaravan en de trekwagen: https://www.youtube.com/watch?v=RDAHaWnlGls&t=277s
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Will »

Dat is avontuur wat anders als een camperplaats in Twente schitterend maar dat kan ook met een 4 *4 camper die een vriend van mij heeft.
Mooie combinatie daar kan je inderdaad geen camper voor rijden. :thumbup:

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Camperic »

MonRoe schreef:
ma 21 nov 2022, 19:30
Op dit moment kijken we naar suzuki Jimny van 2016-2018. Daar kan 1300 kg achter, dus daar moeten we het mee doen.
Erg leuke auto die hier ook al heel lang op het verlanglijstje staat! :cheers:
Heb je er al mee gereden? Dat heb ik onlangs voor het eerst gedaan en ervaren dat het helaas geen auto is voor langere (snelweg)ritten voor mij, laat staan met aanhangwagen.
kampo schreef:
ma 21 nov 2022, 20:53
Een vriend van mij heeft een jaar geleden een nieuwe Jimny ontvangen.
Levertijd was toen 1,5 jaar en daarna werd zelfs niet meer geleverd.
Dat is het nieuwe model en niet vergelijkbaar met een 2016-2018 Jimny :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door Dekker-Achterhoek »

kampo schreef:
ma 21 nov 2022, 20:53
Een vriend van mij heeft een jaar geleden een nieuwe Jimny ontvangen.
Levertijd was toen 1,5 jaar en daarna werd zelfs niet meer geleverd.
Het zijn zeldzame voertuigen en dat maakt dat die misschien over prijs zijn.
Leuk om te spelen zo een micro 4x4, volgens mij bestaat er niet echt veel kleiner.
Is zo iets niet te klein om te reizen en bovendien een aanhangwagen te trekken ?
Ga er eerst eens mee rijden om je een idee te vormen.

Advertenties hier voor modellen 2017: 119 stuks
23.950€ tot 12.650€
Wij hebben 23 jaarmet deze Land Rover Freelander 1.8i (Serie 1) gereden (o.a. Woon-werk. En nee, nooit mee op vakantie, hooguit op familie bezoek in Bretagne en Zuid Engeland)
Helaas, de laatste APK werd een wel erg dure reparatie. Dus hebben we 'Freebee' bij de garage achtergelaten :( (gaan er een Sevice wagen van maken).
Freebee NN.JPG
Freebee NN.JPG (101.69 KiB) 182 keer bekeken
Dus deze zomer rond gekeken voor een opvolger.
Helaas, het nieuwe model van de Jimni op geel-kenteken (4 zitplaatsen) zijn sinds 2020 niet meer leverbaar.
En de Jimni 'Professional' op grijs-kenteken (alleen 2 voorstoelen) hebben een levertijd van ruim een jaar (en zelfs dat kon de importeur niet garanderen)
Dus voor een 2e hands op geel-kenteken. Twee zaken; nauwelijks te vinden, en als je er één vindt, voor (bijna) meer als de nieuwprijs :thumbdown:

Bij een Suzuki dealer in Apeldoorn één geleend voor een 'grote' proefrit. Mijn conclusie (na meer als 50 jaar Land Rovers), leuk speelgoed :thumbup:
Maar beslist geen auto om er me naar b.v. Portugal te rijden. Heb je je vakantie nodig, om je rug te revalideren :wave:
En dan ook nog een 'Bush'-trailer erachter? Mijn advies, denk hier nog maar eens diep over na (en maak eerst eens een 'echte' proefrit !)

Wat het voor ons wel gaat worden? Geen idee! (zal wel een 'City'-autootje worden)
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Na ruim 22 jaar is het tijd voor nieuwe avonturen



Bericht door tranny »

Is dat fotootje toevallig gemaakt op de motorcrossbaan in Heerde?... dat terrein komt mij namelijk een beetje bekend voor.

Wat de Jimny betreft moet ik je wel gelijk geven, heerlijke speeldingen maar voor lange afstanden eigenlijk te weinig rijcomfort.
Ik heb zelf vele jaren (1988 tot 2009) met een Suzuki SJ413 door geheel Europa gereden (eerst een korte en later een LWB), als je gestel nog jong is dan gaat het allemaal wel zonder een stukje rijcomfort maar op lange afstanden ben je toch altijd wel blij als je even weer uit kunt stappen om je nieren weer op de juiste plek terug te leggen... met ook nog 1300 kg aan de trekhaak is het zondermeer al geen aanrader, dan rijd je ongeveer continu op de top van wat de auto nog aan kan.
Na de Suzuki's ben ik over gegaan op een Daihatsu Rocky TDI lange wielbasis (F75), en 5 jaar later uiteindelijk in een Nissan D22 Pickup Xtra-cab met polyester huif over de laadbak terecht gekomen... en die laatste bevalt ons nog steeds zeer goed, zowel wat betreft rijcomfort als wat betreft offroad capaciteit.

Gezien de steeds verder beperkte mogelijkheden om in Europa nog legaal offroad te gaan zou Je zou ook kunnen overwegen om voor een Suzuki Grand Vitara te gaan, die geven aardig wat meer rijcomfort en trekgewicht als een Jimny en presteren offroad ook nog sterk.
Gezien de steeds verder beperkte mogelijkheden om in Europa nog legaal offroad te gaan heeft het eigenlijk ook al geen zin meer om speciaal hiervoor een terreinmonstertje te nemen.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie