Gloeibougies controleren?
Re: Gloeibougies controleren?
iets minder uitstoot direkt na het aanslaan, de aanzuiglucht word door die gloeiers wat verwarmt.
ook bij de oudere types diesel zonder computer inspuiting dus bleven de gloeiers vaak na het aanslaan nog even doorgloeien
ook bij de oudere types diesel zonder computer inspuiting dus bleven de gloeiers vaak na het aanslaan nog even doorgloeien
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en geeft dus nooit problemen, ja 1, word misschien eens gemist.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en geeft dus nooit problemen, ja 1, word misschien eens gemist.
too old to worry about anything
- ducati 900
- Berichten: 6379
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Gloeibougies controleren?
Jos was te snel en ik te traag.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- Marco Polo
- Berichten: 25640
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Gloeibougies controleren?
Bij ons komt de melding eigenlijk alleen na een warme start.
Wat zou daar de reden van kunnen zijn?
(Minimaal 1 gloeipit slecht is al eens gemeten).
Wat zou daar de reden van kunnen zijn?
(Minimaal 1 gloeipit slecht is al eens gemeten).
Gloeibougies controleren?
Mijn Ducato vind bijna nooit dat er voorgegloeid moet worden.
Dus is het bij mij wrs ook alleen na een warme start.
Het treedt pas recent op...
Paul
Dus is het bij mij wrs ook alleen na een warme start.
Het treedt pas recent op...
Paul
Re: Gloeibougies controleren?
zou ook nog kunnen zijn dat je niet lang genoeg hebt voorgegloeid, ik krijg die melding ook weleens als ik iets teveel haast had met starten en niet had laten uitgloeien.
- Bas vd laar
- Berichten: 5331
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Gloeibougies controleren?
Het is altijd goed om de sleutel op contact te zetten, 5 seconden te wachten en dan te starten.
Bij benzine en diesel, er moet namelijk aardig wat opgestart worden aan computers bij moderne auto's
Bij benzine en diesel, er moet namelijk aardig wat opgestart worden aan computers bij moderne auto's
Re: Gloeibougies controleren?
Ik heb een zelfde fiat en bij 80.000km ook deze melding.
Ampere gemeten aan startrelais deze zit onder linkerkoplamp en te bereiken via L wielkuip .
Er bleek 1 bougie geen stroom trok.
Gloeibougies zitten onder inlaatspruitstuk en je komt er moeilijk bij.
Plastic neus incl bumper middenstuk demonteren
Beide koplampen
Zwarte balk met kapstuiting losschroeven en opzij leggen.
Behuizing koelventilatoren losmaken en weg nemen
Nu kan men bij de stekkers vd bougies komen en de bougies met gevoel losdraaien ( bij mij zaten ze niet heel vast).
Kortom veel werk maar met enige sleutelvaardigheid goed te doen.
Coen.
Ampere gemeten aan startrelais deze zit onder linkerkoplamp en te bereiken via L wielkuip .
Er bleek 1 bougie geen stroom trok.
Gloeibougies zitten onder inlaatspruitstuk en je komt er moeilijk bij.
Plastic neus incl bumper middenstuk demonteren
Beide koplampen
Zwarte balk met kapstuiting losschroeven en opzij leggen.
Behuizing koelventilatoren losmaken en weg nemen
Nu kan men bij de stekkers vd bougies komen en de bougies met gevoel losdraaien ( bij mij zaten ze niet heel vast).
Kortom veel werk maar met enige sleutelvaardigheid goed te doen.
Coen.
Re: Gloeibougies controleren?
voor gloeien is geen must, mijn MB 508 heeft het gewoon niet, en start ook perfect
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
-
- Berichten: 132
- Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54
Re: Gloeibougies controleren?
Sinds de aanschaf (november 2021) van onze bus (bouwjaar 2017) krijg ik ook af en toe deze melding over de gloeiboegies. Toen de bus voor apk (december 2021) moest heb ik meteen even nagevraagd of ze deze konden controleren. Er werd gezegd dat ze niet heel gemakkelijk bereikbaar zijn, dus heb het nog niet laten doen. Hij doet meer onderhoud aan camper Ducato's en raadde mij aan om de stroomverdeelunit (of hoe het ding ook heet) te vervangen. Dat zou het probleem wel eens kunnen verhelpen. Of dat zo is weet ik niet, want heb het nog niet gedaan. Maar ik dacht misschien heeft iemand wat aan deze info..
Re: Gloeibougies controleren?
Daar ga ik eens op letten.Bas vd laar schreef:Het is altijd goed om de sleutel op contact te zetten, 5 seconden te wachten en dan te starten.
Bij benzine en diesel, er moet namelijk aardig wat opgestart worden aan computers bij moderne auto's
Paul
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: wo 29 dec 2021, 16:09
Re: Gloeibougies controleren?
Iemand ervaring met het vervangen van stroomverdeelunit zoals aangegeven door martijnoes?martijnoes schreef: ↑vr 13 mei 2022, 11:30Sinds de aanschaf (november 2021) van onze bus (bouwjaar 2017) krijg ik ook af en toe deze melding over de gloeiboegies. Toen de bus voor apk (december 2021) moest heb ik meteen even nagevraagd of ze deze konden controleren. Er werd gezegd dat ze niet heel gemakkelijk bereikbaar zijn, dus heb het nog niet laten doen. Hij doet meer onderhoud aan camper Ducato's en raadde mij aan om de stroomverdeelunit (of hoe het ding ook heet) te vervangen. Dat zou het probleem wel eens kunnen verhelpen. Of dat zo is weet ik niet, want heb het nog niet gedaan. Maar ik dacht misschien heeft iemand wat aan deze info..
Mijn Fiat Ducato 2.3 2016 geeft namelijk dezelfde melding. Van het weekend alle gloeibougies vervangen bij de garage, maar melding bleef. Startrelais doorgemeten, was ook goed. Gister nog wat test ritjes gedaan en geconstateerd dat het bij een koude start geen melding geeft, maar bij een warme motor wel. Hij start gewoon, maar geeft wel een melding. Wat kan het zijn en hoe lossen we het op?