Dat is toch een kwestie van meer accu's dat moet wel lukken als je een C1 rijbewijs auto gaat gebruiken.CaradoT135 schreef: ↑ma 03 okt 2022, 7:12Dan moet je wel een e-camper vinden die dat kan halen, een Toyota Proace Shuttle L 75 kWh haalt net de de helft (260 km) en dan zit er nog geen camper interieur in.
Elektrische camper
Re: Elektrische camper
Re: Elektrische camper
Nee, de ontwikkeling van andere oplossingen voor het laden / toevoegen van stroom moet omhoog: waterstof en brandstofcel, inductie laadlussen bij verkeerslichten en op winkel parkeerplaatsen, etc., inductie stroomvoorziening,...
Meer accu's is zoals je zegt meer gewicht, dus minder transport efficiency.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Meer accu's is zoals je zegt meer gewicht, dus minder transport efficiency.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
-
- Berichten: 631
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: Elektrische camper
Voor bedrijfswagens is er een mogelijkheid om met 4.25 ton te rijden met een B rijbewijs. Je moet dan klein aanvullend testje dien. Weet iemand of dat er ook is / komt voor elektrische campers?
Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 3:53
Elektrische camper
Het punt is : je kan er een ton of 2 batterijen bij steken , geen probleem. Dat rijbewijs zal wel opgelost geraken dan.
Maar als je met de zware fiets van je opa een berg opgaat of met een koersfiets… we weten toch allemaal hoeveel extra moeite de eerste kost. Die extra batterijen moeten altijd mee , en vreten dan weer aan de actieradius/efficiëntie.
En ze moeten ook gemaakt/vervangen worden. Net als de nodige elektriciteit.
En uiteindelijk ben je meer aan het vervuilen dan gewoon met een moderne diesel te blijven rijden. En daar ging het toch over.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Maar als je met de zware fiets van je opa een berg opgaat of met een koersfiets… we weten toch allemaal hoeveel extra moeite de eerste kost. Die extra batterijen moeten altijd mee , en vreten dan weer aan de actieradius/efficiëntie.
En ze moeten ook gemaakt/vervangen worden. Net als de nodige elektriciteit.
En uiteindelijk ben je meer aan het vervuilen dan gewoon met een moderne diesel te blijven rijden. En daar ging het toch over.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Re: Elektrische camper
en het stroomnet is nu op veel plaatsen al vol of overbelast, en dat is niet 123 opgelost, en over vervuiling, wat denk je dat de productie en plaatsing van al die benodigdheden aan energie en milieu zaken kost, buiten de plaats die nu voor de gewone elektrische auto al krap is, al ik hier in d buurt kijk zijn er al gewone parkeer plekken te kort, en dan allemaal met laadpaal ?, word leuk in b.v. amsterdam, ja droom lekker verder, duurt allemaal nog wel ff
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Elektrische camper
Jos dat komt omdat ze ondanks de waarschuwingen,weer veel te laat zijn ,men heeft meer aandacht ,en bemoeienis met onnodige zaken,en andere landen,terwijl de eigen huishouding word vergeten,kijk ons eens
Hans
Re: Elektrische camper
Stukje over Waterstof, en het verschil tussen direct gebruik in een verbrandingsmotor versus gebruik van de brandstofcel (wat de vrijgekomen waterstofenergie in een accu stopt)
https://www.cummins.com/news/2022/01/27 ... fuel-cells
https://www.cummins.com/news/2022/01/27 ... fuel-cells
Re: Elektrische camper
Waterstof heeft idd geen CO2 uitstoot. Echter, het blijft een verbrandingsmotor die dus warmte uitstoot - opwarming van de aarde.
Voor de zon-arme landen zoals NL - B ... is dit de oplossing.
Zonrijke landen zoals Spanje, Italie... is elektrisch de oplossing. Spanje is de laatste 5 jaar grote zonnepaneelparken aan het plaatsen. Ook zijn er steeds meer mensen die prive initiatief beginnen te nemen door zonnepanelen en zonneboilers te plaatsen.
Voor de zon-arme landen zoals NL - B ... is dit de oplossing.
Zonrijke landen zoals Spanje, Italie... is elektrisch de oplossing. Spanje is de laatste 5 jaar grote zonnepaneelparken aan het plaatsen. Ook zijn er steeds meer mensen die prive initiatief beginnen te nemen door zonnepanelen en zonneboilers te plaatsen.
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP
West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Greetz, JP
West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Re: Elektrische camper
Hmm, en ik maar denken dat de aarde opwarmt door de zon, en geïsoleerd door atmosfeervervuiling i.p.v. door dat beetje warmte van een verbrandingsmotor.
Re: Elektrische camper
Als een verbrandingsmotor alleen maar warmte zou afgeven zou het inderdaad een heel ander verhaal zijn. Maar dat is dus niet zo.
Re: Elektrische camper
Hier staat alles goed te begrijpen uitgelegd: https://www.mvwautotechniek.nl/watersto ... ndstofcel/
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
-
- Berichten: 631
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: Elektrische camper
In Italië is de Ducato chassis cabine sinds kort verkrijgbaar met een actie radius 260 ..335 km. Half integraal of integraal campers kunnen op dit chassis of op een verlaagd chassis gebouwd gaan worden.
Waterstof is nog erg experimenteel en nog meer jaren weg. Een accu blijft ook bij waterstof nodig, althans bij waterstof / elektrisch combi.
Brandstofcel is nog niet verkrijgbaar bij chassis cabines.
De techniek is er, materiaal komt snel beschikbaar, maar de vraag is wil de consument aan een elektrische camper.
Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
Waterstof is nog erg experimenteel en nog meer jaren weg. Een accu blijft ook bij waterstof nodig, althans bij waterstof / elektrisch combi.
Brandstofcel is nog niet verkrijgbaar bij chassis cabines.
De techniek is er, materiaal komt snel beschikbaar, maar de vraag is wil de consument aan een elektrische camper.
Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
Re: Elektrische camper
ach als er niets anders meer te krijgen/koop is zal ie wel moeten , niet iets om je nu al druk om te maken
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Elektrische camper
Nou, mensen die er hun brood mee willen gaan verdienen maken zich er nu wel al druk over. En mensen die nadenken er een aan te schaffen ook. Vooruitkijken kan nooit kwaad. Misschien niet meer op jouw leeftijd (met alle respect natuurlijk). Maar voor de wat jongere garde zeker wel.