Ik heb de lagers ed eruit kunnen krijgen met een grote poelietrekker.peterpech schreef:Ok bedankt Joske ik ga het proberen en anders ga ik met het hele asstuk naar een Peugeot dealer!joske501 schreef:Procedure:het gaat mij ook erom hoe de lagers eruit moeten
Wielbouten los trekken
Auto op krikken tot wiel van de grond is en wiel demonteren.
Remblokken demonteren
Remklauw demonteren (deze bouten kunnen heel erg klemmen) en remklauw met touw ophangen aan veerpoot, zorg dat de remleiding niet knikt.
Remschijf demonteren,
Afschermkap wielnaaf uitwrikken.
Splitpen uit nemen (of borgring inkeping uit kloppen) en moer lossen, (in versnelling zetten) meestal sleutel 41, bij recentere modellen nog groter.
Onderste moer fuseepen lossen en met behulp van harde blok fuseepen los kloppen, moer nu verwijderen, indien de fuseepen mee draait kan je in de fuseepen onderaan een inbussleutel plaatsen om de fuseepen tegen te houden.
Nu kan je de veerpoot naar u toe trekken en komt de aandrijfsteekas uit de binnenste wielas, opgepast aan de korte zijde van kardanas dat je ze niet uit de versnellingsbak trekt of de olie loopt er uit.
Nu de bouten verwijderen aan de achterzijde van het lager-huis-gietstuk en je kan met licht kloppen dit stuk van de veerpoot schuiven. (sommige types staan er op met bouten)
Nu ben je klaar om eerst de wielas uit te persen en daarna de lagers uit het lagerhuis. Eerst de grote inwendige circlip verwijderen voor je de lagers uit perst.
Montage lagers;
Lager in lagerhuis persen (alles eerst mooi zuivermaken en invetten) en enkel op de buitenring drukken tijdens het inpersen!!!!!
Circlip terug plaatsen.
Wiel as in het lager persen, tijdens dit proces binnenring van lager ondersteunen!!!!
De wielnaaf zit niet geborgd op axiale verschuiving, dit zit enkel vast op klemming. Kan er achteraf ook niet uit daar de remschijf op zijn plaats wordt gehouden door de remblokken en remklauw.
Nu alles in omgekeerde wijze monteren.
Bij het aanspannen van de moer van de kardanas, uit volle kracht vast draaien (er staat een moment opgegeven op de technische fiche van de lagers) en daarna 1/8 toer terug lossen voor de nodige speling.
Daarna moer borgen met borgring of splitpen bij de oudere types.
Veel succes.
Joske
Wat betreft deze tekst [Bij het aanspannen van de moer van de kardanas, uit volle kracht vast draaien (er staat een moment opgegeven op de technische fiche van de lagers) en daarna 1/8 toer terug lossen voor de nodige speling.]bedoel je daar de moer van de aandrijfas mee?
Kan het nl ook zo zijn dat ik met het vernieuwen van mijn aandrijfas rechts de boel te vast heb gezet en het mogelijk is dat de lagers daardoor kapot zijn gegaan?
Ik heb de moer nl met een pijp van een meter of zo aangetrokken!in ieder geval bedankt voor jullie hulp ik laat nog weten hoe het gegaan is.
Peter
Daarna alles in elkaar gezet , nu is het zo dat ik van mening ben dat deze as er erg makkelijk uit kwam!
Nou vraag ik me af is het verstandig om om er enigzins ruimte op te houden en op de wagen monteren dat het net aan vast komt ,ik bedoel daar mee de aandrijfasmoer. want als ik hem erg vast zou zetten denk ik dat het lager misschien te veel druk krijgt.
En dat ik daarna na zeg maar 100 km weer kijk of er ruimte op zit en dan weer met de centrale asmoer aantrek en dan weer borg.