Wandschakelaar ledspots

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Bepee

Wandschakelaar ledspots



Bericht door Bepee »

Goedenavond allen,

Ik zoek al een poos naar informatie om een wandschakelaar te plaatsen voor de 12 v spotjes in het plafond.
Ik kan echter alleen van die ienie mienie schakelknopjes vinden. Of de lampjes zijn touch dimbaar, das ook niet wat ik zoek.
Zijn er andere oplossingen ? Zodat ik bij binnenkomen in de camper direct verlichting kan aandoen?
Ik ben benieuwd....
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: wandschakelaar led spots



Bericht door Kroppie »

met een gewone aan/uit lichtnet schakelaar voor de verlichting net als thuis kun je ook prima de 12v voor de ledjes schakelen hoor, andersom met die ledschakelaartjes niet de 230 volt verlichting gaan schakelen
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Bepee

Re: wandschakelaar led spots



Bericht door Bepee »

Dank voor je snelle reactie!!
Fijn dat dat gewoon kan, ruim meer keuze!
Aansluiten is zoals bij iedere schakelaar neem ik aan?
Gewoon dezelfde draaddikte naar de schakelaar als naar de lamp toch? Ik gebruik 2,5 mm2
Beetje overpower maar dan ligt er nagenoeg overal hetzelfde , behalve voor de compressor koelkast.
Daar kom in met 6 mtr afstand op 10 mm2 volgens opgave fabrikant
Laatst gewijzigd door Bepee op wo 14 sep 2022, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: wandschakelaar led spots



Bericht door Kroppie »

net als thuis, 1 draad van de 2 naar de led door de schakelaar onderbreken en de led gaat met de schakelaar aan of uit, succes
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: wandschakelaar led spots



Bericht door JMD »

Schakelaar moet wel voorzien zijn van schroefverbinding en geen insteekverbinding.
Berker integro is een mooie lijn, erg vlak, weinig inbouw diepte
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: wandschakelaar led spots



Bericht door Kroppie »

met een adereindhulsje om de kern van een kabel met soepele kern geknepen, is insteek ook prima te gebruiken
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: wandschakelaar led spots



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Bepee schreef:
wo 14 sep 2022, 20:44
Dank voor je snelle reactie!!
Fijn dat dat gewoon kan, ruim meer keuze!
Aansluiten is zoals bij iedere schakelaar neem ik aan?
Gewoon dezelfde draaddikte naar de schakelaar als naar de lamp toch? Ik gebruik 2,5 mm2
Beetje overpower maar dan ligt er nagenoeg overal hetzelfde , behalve voor de compressor koelkast.
Daar kom in met 6 mtr afstand op 10 mm2 volgens opgave fabrikant
Voor een Led lampje is een 1 á 1,5 mm2 meer als voldoende. En met insteekhulsen (al genoemd) over de soepele draad ook in insteek schakelmateriaal.
Heb je geen insteekhulsen en de erbij behorende tang, Dan kun je het draareinde ook met de soldeerbout vertinnen. Bij een 1 mm draad deze even dubbelvouwen voor meer dikte.
En 6 á 10 mm2 voor een compressor koelkast ??
De meest gebruikte Danfoss compressoren trekken 3,5 Ampere. Tenzij je 3 x rond je camper gaat :wink: , kan het over deze 6 meter makkelijk af met een 2,5 mm2 draad ! (is alleen de plus, de min is het carrosserie !)
Succes, Rob
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: wandschakelaar led spots



Bericht door Kroppie »

voor andere draaddiktes, amperages, lengtes, verliezen:

http://www.polz.info/leitungsrechner/
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camper_01

Re: wandschakelaar led spots



Bericht door Camper_01 »

JMD schreef:
do 15 sep 2022, 19:11
Schakelaar moet wel voorzien zijn van schroefverbinding en geen insteekverbinding.
Berker integro is een mooie lijn, erg vlak, weinig inbouw diepte
Lange levertijd voor deze Berker integratie schakelaars en afdekraam. 4 weken geleden besteld, verwachte levertijd 6 weken +
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: wandschakelaar led spots



Bericht door JMD »

Dat ligt eraan waar je besteld... bij Elektrobode veelal op voorraad hoor!
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: wandschakelaar led spots



Bericht door hathi »

Google vtv even…
E5ADCA91-4EC1-4F9F-9DCE-5E60A9E3BEF4.png
E5ADCA91-4EC1-4F9F-9DCE-5E60A9E3BEF4.png (155.52 KiB) 1301 keer bekeken
Hans
Camper_01

Re: wandschakelaar led spots



Bericht door Camper_01 »

Alleen het standaard materiaal in huis, niet in de blinkende hoogglans metalen uitvoeringen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: wandschakelaar led spots



Bericht door Kroppie »

ach, wie mooi wil zijn moet pijn lijden :D
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camper_01

Re: wandschakelaar led spots



Bericht door Camper_01 »

Dit gaat om een uitbreiding vandaar. Het is geen porum om dat grijs materiaal te gebruiken
Plaats reactie