Proces camper importeren uit Duitsland

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Proces camper importeren uit Duitsland



Bericht door macfocus »

Hi,

Ter leering ende vermaeck, het correcte proces m een camper zelf te importeren uit Duitsland.
Onze verkoper, (Nederlander met Duitse vrouw in Duitsland), heeft ons hierbij geholpen met wat zaken uitzoeken en de daadwerkelijke acties zoals samen even naar het StrassenVerkehersAmt.

1. Bepaal welke camper je wilt kopen.
2. Check dat de camper is welke het zou moeten zijn (Vincode, correct op naam etc)
3. Plannen (Overdrachtsdatum, afspraak StrassenVerkersAmt), RDW tbv import keuring)
3a. Overdrachtsdatum (deze zal afhankelijk zijn van 3b en 3c)
3b. Afspraak bij het StrassenVerkehrsAmbt (ivm Corona moet dit op afspraak)
3c. Afspraak bij de RDW inclusief ééndagskenteken. (LET OP; ivm Corona zijn de tijden lang. Ergo, houdt rekening met 4 weken vooruit plannen minimaal!!!)
4. All risk dekking regelen op VIN code bij je eigen verzekeraar. De mijne (NKC) gaf aan dat ze alleen het casco deel doen en NIET het WA deel zolang op Duits kenteken. Tevens geef je aan bij je verzekeraar wat het ééndagskenteken is en wanneer daarmee wordt gereden.

LET OP: je gaat in NL rijden met een Duitse camper. Dat mag als je onderstaande uitvoert maar je moet wel even BPM vrijstelling aanvragen. Dat kan online bij de belasting dienst. Dit doe je nadat je je Duitse exportkenteken hebt en VOORDAT je de Nederlandse grens oversteekt. Dit kan elk jaar voor maximaal 2 weken. Wellicht slim om even bij de verkoper te checken of daar al gebruik van is gemaakt voor het betreffende jaar. Aangezien dit maar voor 2 welen geldt, moet je dus de camper ophalen maximaal 2 weken voordat je naar de RDW gaat.

Nadat je alles gepland hebt is dit de werkwijze.
1. Teken het koopcontract en neem de camper en papieren in ontvangst
2. Ga met de camper naar het StrassenVerkehersAmt (daar heb je een afspraak)
3. Je vindt in de onmiddellijke nabijheid (“Schildenmacher”. Dit zijn bedrijfjes waar je kentekenplaten kunt laten maken.
- Hier ga je als eerste naar toe en wel om een tijdelijke WA verzekering af te sluiten. Die moet lopen t/m de dag dat je naar de RDW gaat. Ik kon kiezen uit 9 dagen (€100,-) of 15 dagen (125,-). Wellicht ook langer, niet naar gekeken. Dit gaat op VIN nummer.
Zorg dat je bv. Een kentekencard van een andere auto bij je hebt waar je eigen woonadres op staat. Anders bv. Een gasrekening of zo.
- Je geeft hier meteen even aan dat je een ZollKennzeichen wilt hebben (export kenteken). Je krijgt nog geen platen (want nog geen kenteken).
4. Nu ga je (volgens je afspraak), naar het StrassenVerkehersAmt zelf.
- Papieren mee, oude kentekenplaten mee en de camper moet op de parkeerplaats staan. Zorg dat je weet waar het VIN is ingeslagen, dat kijken ze na). De verkoper hoeft NIET mee zo bleek.
- Nu geef je aan dat je de auto wilt “ummelden for export”.
- Paspoort en bankpasje even afgeven
- Men vult wat in
- Men geeft je een pasje, je bankpas en je oude duitse kentekenplaten
- Je loopt naar een betaalautomaat, betaalt met beide pasjes.
- Daar vlak naast staat een (in mijn geval) kolomboormachine achtig iets, daar leg je de oude plaat onder (zegel onder de frees) en vernietigt zo de platen.
- Neem de platen mee terug naar het bureau (deed ik niet, vonden ze niet handig)
- Aan het bureau toon je je bonnetje en de ongeldige platen.
- Je krijgt een brief en de oude platen
- De oude platen flikker je in de bak moet oude platen bij die kolomfrees (tenzij je ze mee wilt nemen, mag ook)
- Je gaat terug Naar de “schildenmacher”, met dat papiertje.
- Dit geef je af (en zegt er nog even vriendelijk bij dat je exportplaten wilt (zollKenzeichen)
- Je platen worden gemaakt (met rood vlakje)
- Met de platen ga je weer naar het StrassenVerkehersAmt (ze schuiven je er even handmatig tussen)
- Je krijgt stickers op je platen
- Je ontvangt je platen en al je papieren
- Monteer de platen op de auto
- geef online bij de NL belastingdienst even op dat je RdW vrijstelling wilt
- Rij naar huis
- ga binnen de geldigheid van je WA verzekering, Duitse kenteken én de BPM vrijstelling naar de RDW (die afspraak had je al staan)
- na de RDW keuring (die indien je de CVO (COC) hebt puur administratief is (camper hoeft ook niet leeg te zijn)), doe je BPM aangifte (die kan je prima voor bereiden, zeker als je op voorhand kopiëen van de CVO en kentekenbewijs kunt krijgen)
- Betaal de BpM, wacht op je kenteken, maak platen en rijden maar.
- Zodra je je kenteken weet, meld de camper aan bij de belastingdienst voor het kwarttarief!

Kosten:
WA verzekering 9 dagen + platen €142-
StrassenVerkehersAmt png. €35,-

Het enig wat ik niet weet is het het juridisch zit in de tijd dat je na de RDW keuring wacht op je Nieuwe kenteken. Je hebt dan een auto op de weg staan zonder kenteken.
Laatst gewijzigd door macfocus op zo 18 okt 2020, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Zwerverchris
Berichten: 10
Lid geworden op: do 03 sep 2020, 14:03

Re: Proces camper importeren uit Duitsland



Bericht door Zwerverchris »

Duidelijk verhaal, danke🤪

Nog 2 vragen: zijn er kosten voor de rdw keuring? En waar kan ik de bpm berekenen?

Gr chris
Gebruikersavatar
peter possl
Berichten: 231
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 22:48
Locatie: hoorn

Re: Proces camper importeren uit Duitsland



Bericht door peter possl »

Hartelijk bedankt voor je duidelijke uiteenzetting. Ik vraag mij af of je ook niet met die auto tot aan de duits/nederlandse grens kunt rijden( op het oorspronkelijke duitse kenteken) en dan de camper op een transportwagen te laten brengen naar je dealer voor invoer/service in nederlnd. ( natuurlijk gemakkelijker als je in oost nederland woont.).
Ik kan mij niet voorstellen dat de camperhandel het ook zo doet als jij. Ik heb in ieder geval mijn ideetjes voor zelf importeren van een camper even in de wachtstand gezet. Bewondering voor je vele werk in deze.
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Proces camper importeren uit Duitsland



Bericht door willemzon »

Nog een opmerking/vraag.
Ik weet dat een exportkenteken ook voor een maand kan.
Je haalt een camper in bijv zuid Duitsland, je voert de voornoemde handelingen uit, zou je dan met het exporttkenteken een maand door zuidduitsland kunnen trekken en dan, net voordat de maand afloopt de nl grens overwippen en dan met een eendagskenteken naar de rdw kunnen rijden.
De camper is natuurlijk volgens het exporttkenteken wa verzekerd en je zou de camper bijv via de nkc in die betreffende maand ook all risk kunnen verzekeren.
Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Proces camper importeren uit Duitsland



Bericht door Audiofiel »

Verzekeraars willen casco (all risk) niet zo lang verzekeren op een buitenlands kenteken. Zeker niet voor vakantie-doeleinden. De bedoeling is de kortste weg te nemen tussen plaats van aankoop en huis en daarna de casco dekking thuis voor de periode tot de keuring.

Of er beperkende voorwaarden aan het export kenteken zit qua af te leggen route weet ik niet. Volgens mij is de keuze tussen 14 en 30 dagen vooral bedoeld voor routes door verschillende landen. Met alleen een WA zou ik geen rustige vakantie beleven met een hele jonge camper. Ongeluk zit in een klein hoekje.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Proces camper importeren uit Duitsland



Bericht door macfocus »

Zwerverchris schreef:
za 12 sep 2020, 10:18
Duidelijk verhaal, danke🤪

Nog 2 vragen: zijn er kosten voor de rdw keuring? En waar kan ik de bpm berekenen?

Gr chris

Ik heb de bpm berekening laten doen via bpm online.
Ik moest hem wel even laten corrigeren, want er zat wel een foutje in (jaartal)

Ja er zijn kosten voor het keuren, weet ik zo niet, dacht ergens rond de 100,-
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Proces camper importeren uit Duitsland



Bericht door macfocus »

peter possl schreef:
za 12 sep 2020, 10:52
Hartelijk bedankt voor je duidelijke uiteenzetting. Ik vraag mij af of je ook niet met die auto tot aan de duits/nederlandse grens kunt rijden( op het oorspronkelijke duitse kenteken) en dan de camper op een transportwagen te laten brengen naar je dealer voor invoer/service in nederlnd. ( natuurlijk gemakkelijker als je in oost nederland woont.).
Ik kan mij niet voorstellen dat de camperhandel het ook zo doet als jij. Ik heb in ieder geval mijn ideetjes voor zelf importeren van een camper even in de wachtstand gezet. Bewondering voor je vele werk in deze.
Natuurlijk kan dat op die manier, dan hoeft ie natuurlijk niet rijdend naar de grens, haal hem dan maar helemaal op.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Proces camper importeren uit Duitsland



Bericht door macfocus »

willemzon schreef:
za 12 sep 2020, 11:19
Nog een opmerking/vraag.
Ik weet dat een exportkenteken ook voor een maand kan.
Je haalt een camper in bijv zuid Duitsland, je voert de voornoemde handelingen uit, zou je dan met het exporttkenteken een maand door zuidduitsland kunnen trekken en dan, net voordat de maand afloopt de nl grens overwippen en dan met een eendagskenteken naar de rdw kunnen rijden.
De camper is natuurlijk volgens het exporttkenteken wa verzekerd en je zou de camper bijv via de nkc in die betreffende maand ook all risk kunnen verzekeren.
Gr willem.
Export kenteken (rode markering), kan tot een jaar.
Komt standaard met een WA verzekering. Er zijn Duitse bedrijven die ook all risk aanbieden, geen idee van de prijzen. Zal niet goedkop zijn gezien 9 dagen WA al 100,- is.

Of je nl verzekering de casco voor dit scenario wil doen, moet je daar navragen
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Berttt
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 30 sep 2022, 22:10

Re: Proces camper importeren uit Duitsland



Bericht door Berttt »

Hallo,

ik heb nog een vraag omtrent dit proces. Ik wil een camper invoeren uit Duitsland. Dien je met de verkoper naar het Strassenverkehramt te gaan en eerst de camper over te schrijven op jouw naam? Of heb je alleen deel 1 en 2 van het kenteken nodig..
Hoe gaat dit?

Bij voorbaat dank!

Groeten Bert
Dirk Dreamer
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 3:53

Re: Proces camper importeren uit Duitsland



Bericht door Dirk Dreamer »

Ik heb een paar jaar geleden een auto in D gekocht. Eerst moesten we naar een firma voor een transitplaat (met verzekering) dan naar het Duitse bureau voor de inschrijvingen: daar kwam er iemand naar de wagen kijken : oa chassisnummer en km-stand. Als alles klopt krijg je een formulier van uitschrijving waarmee je terug kan naar de firma van de transitplaten om ze aktief te maken. Et voila je kan negen dagen rijden en inschrijven


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Proces camper importeren uit Duitsland



Bericht door willemzon »

Nee de verkoper hoeft niet mee, ik heb dit nu een keer of vijf gedaan.
Je hebt wel de desbetreffende lente bewijzen nodig en ik had nog een door beiden getekend koopcontract maar daar is in mijn herinnering niet naar gevraagd
Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Proces camper importeren uit Duitsland



Bericht door ducati 900 »

Hangt er vanaf, is de wagen al afgemeld dan koop je, je betaalt en neemt de
wagen mee, niks met overschrijven oid.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie