Vier jaar geleden kwam ik naar dit forum om advies te vragen toen ik een low budget busje wilde kopen. Na vier jaar in een afgeragde bus gereden te hebben ben ik op zoek naar iets nieuws: Een fatsoenlijke bus die ik zelf ga ombouwen.
De bus die ik nu heb is mechanisch nog perfect en die heeft ALTIJD zonder problemen gestart. Dus het doet wel een beetje pijn om m straks weg te doen. Maar hij is lek en roest onder me vandaan, en heel veel onderdelen zijn aan vervanging toe. Daarnaast is maakt ie zo veel herrie! Ik kan geen muziek luisteren zonder gehoorschade en geen lang gesprek voeren omdat de motor zoveel herrie maakt. Dat put me uit tijdens het rijden en is niet gezellig ook.
Ik hoop dat jullie weer jullie expertise willen delen met mij!
Het budget is deze keer zo’n 15000 euro.. Ik dacht zelf aan 10k voor de bus, 5k voor het ombouwen.
Eisen van de bus:
- Veilig (ABS, airbags voor passagier en bijrijder)
- Stil tijdens het rijden
- “Future proof” voor zo ver dat kan met een diesel. Maar een bus die een beetje waardevast is, waar makkelijk onderdelen voor beschikbaar blijven, die dealers kunnen repareren etc
- L2H2 lijkt me een prima formaat.
- Hebben jullie tips voor budgetverdeling? Kan ik bijvoorbeeld beter voor 8k een bus kopen, 2k reserveren voor reparaties (en 5k houden voor het ombouwen). Of misschien zeggen jullie nee voor 12k heb je echt een significant betere bus, zonde als je niet daarvoor spaart.
- Ik zie veel busjes staan met 250k op de teller. Waarom is dat? Is dat een soort afstand waarop bepaalde onderdelen vervangen moeten worden, en dat bedrijven ze dan verkopen oid?
- Zouden jullie eerder gaan voor een oudere bus met een lagere KM stand, of een jongere bus met hogere KM stand (ze sluiten elkaar vaak uit voor dit budget).
- Hoe zit het met zuinigheid/dieselverbruik. Is dat doorgaans vergelijkbaar of kan ik ergens op letten dat ik een zo zuinig mogelijke bus koop?