Dynamo, kabels en accu: advies gevraagd

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
juicelake
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 29 mei 2022, 23:13

Dynamo, kabels en accu: advies gevraagd



Bericht door juicelake »

Hoi Allen,

ik ben met behulp van dit forum al een heel eind gekomen met mn Karmann Missouri.

Ik ga een dakairco in de camper bouwen om toch enige koeling tijdens het rijden te kunnen genereren (camper zonder motor airco, en nee die ga ik er ook niet inzetten)
Nu heb ik een 180A dynamo gevonden voor mijn camper (nu 90A), die ga ik er binnenkort inschroeven.

Idee is om dan dikkere kabels naar de hh-accu te trekken. Hier dan een omvormer aan te hangen en uiteindelijk een dakairco te plaatsen.
Ik weet dat hier voor en tegenstanders van zijn maar het gaat me er even om hoe dit technisch nou goed aan te vliegen met de voorgestelde opstelling.

Dus 180A dynamo. Welke kabeldikte naar hh-accu ? 25mm2 50mm2 70mm2? En laat je de oude kabels dan zitten of vervang je alles?

Welke accu's te plaatsen? Ik heb nu 2x80a lood accu's. Die wil ik sowieso vervangen. Ik heb niet de bedoeling om de accu zonder paal of motor te gebruiken dus een super groot vermogen lijkt me niet aller belangrijkste maar voor het opvangen van fluctuaties in de spanning is het ws best handig om fatsoenlijke accu's te hebben.
Ik wil de accu's graag onder de stoel hebben. Dus zit vast aan de 35x17,5x19 maat
Ik heb gezien dat 2x100ah agm en een enkele gelaccu dan zouden moeten passen. Dan kom ik rond de 200ah uit

Tot slot
Welk type en vermogen omvormer/airco zouden jullie adviseren.

Nou een hele hoop vragen maar advies welkom dus

Bvd
Rene

Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Dynamo, kabels, accu advies gevraagd (daar gaan we weer)



Bericht door DJSmiley »

Neem een airco met een beetje stevige koelcapaciteit. Wat je nodig hebt kun je bij benadering wel uitrekenen als je de inhoud van de bus weet.

Met een 180A dynamo is het mogelijk. MAar idd, wel de nodige dikke kabels en een stevige omvormer nemen.

Kort gezegd zou ik dan doen:
70mm2 dynamo - startaccu
70mm2 startaccu - scheidingsrelais
50mm2 scheidingsrelais - huishoudaccu's
50mm2 huishoudaccu's -> omvormer.

Tijdens het rijden draait de airco dan via de dynamo, en tijdens stilstand kun je de omvormer gebruiken voor normale 230V dingen. De airco moet je niet zonder draaiende motor willen doen, dan zijn je hh accu's in notime leeg/stuk, maar voor andere dingen is de omvormer wel bruikbaar

Neem een omvormer met netomschakeling (of externe omschakeling), dan kan de airco op de kampeerplaats via de paal draaien.

Check wel of de riemen die de (dubbel zo zware) dynamo aandrijven ook de extra belasting aankunnen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dynamo, kabels, accu advies gevraagd (daar gaan we weer)



Bericht door Kroppie »

voor kabel dikte afhankelijk van volts, amperes en lengtes, zie:http://www.polz.info/leitungsrechner/, en dan zie je ook de verliezen, zijn van belang om die zo laag mogelijk te houden bij b.v. zonnepanelen
succes
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
juicelake
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 29 mei 2022, 23:13

Re: Dynamo, kabels, accu advies gevraagd (daar gaan we weer)



Bericht door juicelake »

DJSmiley schreef:Neem een airco met een beetje stevige koelcapaciteit. Wat je nodig hebt kun je bij benadering wel uitrekenen als je de inhoud van de bus weet.

Met een 180A dynamo is het mogelijk. MAar idd, wel de nodige dikke kabels en een stevige omvormer nemen.

Kort gezegd zou ik dan doen:
70mm2 dynamo - startaccu
70mm2 startaccu - scheidingsrelais
50mm2 scheidingsrelais - huishoudaccu's
50mm2 huishoudaccu's -> omvormer.

Tijdens het rijden draait de airco dan via de dynamo, en tijdens stilstand kun je de omvormer gebruiken voor normale 230V dingen. De airco moet je niet zonder draaiende motor willen doen, dan zijn je hh accu's in notime leeg/stuk, maar voor andere dingen is de omvormer wel bruikbaar

Neem een omvormer met netomschakeling (of externe omschakeling), dan kan de airco op de kampeerplaats via de paal draaien.

Check wel of de riemen die de (dubbel zo zware) dynamo aandrijven ook de extra belasting aankunnen.
Dank voor je reactie

Over die dynamoriem. Hoe werkt dat met die dingen en sterktes? Ik dacht dan maar meteen een verstevigde nieuwe riem maar welke heb ik dan nodig?


Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Dynamo, kabels, accu advies gevraagd (daar gaan we weer)



Bericht door Peter LMC »

Verstevigde riemen?? :?:
Ik ken ze zelf niet bij de multiriemen.
Wat ik wel weet is dat bv een 90 Amp dynamo veel aangedreven wordt door een riem met 6 ribbels.
Dit heet dan 6 PK ...... in de type aanduiding.
En zwaardere dynamo's van bv 180 Amp zie je dikwijls met een 8 ribbel riem en dit heet dan 8 PK .....
De ...... staan voor de lengte in millimeters.
Maar soms zie ik ook wel een 180 Amp met een 6 PK riem.
Een en ander is ook afhankelijk van de lengte van het contactvlak op de tussen riem en poelie.
Persoonlijk monteer ik nooit een gates riem omdat ik de kwaliteit maar bedenkelijk vind en hiermee slechte ervaring heb.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Dynamo, kabels, accu advies gevraagd (daar gaan we weer)



Bericht door myway »

Mijn advies, niet aan beginnen.
Heb er al veel gezien waarbij het niet of niet fatsoenlijk werkt.
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Dynamo, kabels, accu advies gevraagd (daar gaan we weer)



Bericht door NoStress »

Op mijn oude camperbus (Merc. D312) had ik ook een losse Airco op het dak.
Die door de vorige eigenaar was ingebouwd.

Deze draaide op 12V.
Zat ook een aparte/losse 12V voeding op 220V bij, om hem aan de paal te laten draaien.
(tevens kon de voeding de auto accu laden en was een batterij monitor).

Heeft altijd prima gewerkt.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Dynamo, kabels, accu advies gevraagd (daar gaan we weer)



Bericht door myway »

Dat was een compressor airco of zo een met een watertank.
Een airco direct op 12 volt zijn er niet heel veel geweest.
Bij mijn weten bestaan die niet meer.
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Dynamo, kabels, accu advies gevraagd (daar gaan we weer)



Bericht door NoStress »

Nee gewoon compressor airco.
Keek al even of ik mijn oude airco op google zag, maar zie nog wel andere 12v modellen.
Laatst gewijzigd door NoStress op zo 16 okt 2022, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Dynamo, kabels, accu advies gevraagd (daar gaan we weer)



Bericht door NoStress »

Deze lijkt er qua 12V dc voeding op, bijna het zelfde als wat ik had ook 40A (mijne was alleen blauw)

Schermafbeelding 2022-10-03 om 16.25.39.png
Laatst gewijzigd door NoStress op zo 16 okt 2022, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Dynamo, kabels, accu advies gevraagd (daar gaan we weer)



Bericht door DJSmiley »

1200W koelvermogen... dat is niet heel veel (ongeveer 4000 BTU)

Als je even rekent op 50W/m3 (benodigd vermogen waarmee men rekent voor matig geïsoleerde ruimtes met veel glas) en een bus van 7m x 2m x 2m zou je al op 1400W zitten, en ik zou niet raar op kijken als de warmtelast hoger is dan de 50W in de normale huisaircorekenmodellen.

Maar goed, als je geen 15 graden wenst, en/of een niet te grote bus, dan zou het best wel merkbaar resultaat geven, maar het zal niet in 5min afgekoeld zijn zoals een motorairco in een kleine cabine)


Een Dometic 2200 airco heeft 2050W koelvermogen (da's 50% meer), is goedkoper, en werkt gewoon op 230V. Natuurlijk vereist dat een omvormer tijdens het rijden, maar die kun je ook op de paal draaien. Een 12V airco 'aan de paal' zorgt dat je ook moet investeren in een hele dikke 12V voeding om 'm op de camperplek te kunnen draaien. (En is anders dus alleen tijdens het rijden te gebruiken)
Laatst gewijzigd door DJSmiley op ma 03 okt 2022, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Dynamo, kabels, accu advies gevraagd (daar gaan we weer)



Bericht door Peter LMC »

Ja lijkt er wel op. :)
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Dynamo, kabels, accu advies gevraagd (daar gaan we weer)



Bericht door NoStress »

Ik zal dan maar niet zeggen dat mijn bus toen een L4 H3 was :lol3: :lol3:

Werd gebruikt voor de motorsport.
Zaten na de race vaak met 2, 3 of 4 rijders direct in de bus om af te koelen.

Maar geen idee hoeveel graden het uiteindelijk was of werd... ik (en mijn collega rijders) waren er in ieder geval erg blij mee, werkte prima.
Plaats reactie