Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door kampo »

Goed dat je dit gevonden hebt.
Het gebeurd wel eens meer en is een potentieel gevaarlijke situatie. Dus iets wat je in het oog moet blijven houden. Het gaat namelijk van kwaad naar erger.
Als je zo een defecte accu blijft laden wordt de lading omgezet in warmte. Water verdampt en daarbij komt onzichtbaar en reukloos waterstof gas vrij. Dat is knalgas.
Je ruikt in de latere fase ook zwavel, rotte eieren.
Eerst vervormd het plastic omhulsel, daarna kan het zelfs smelten. Ik heb eens temperaturen gemeten van boven de 100°C

Het moet niet zo erg zijn maar je kan maar beter bekend zijn met het verschijnsel. Dus bewaak de accutemperatuur. Ook tijdens het rijden.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5995
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door TestCase »

Zeeer vervelend en goed gevonden! Maar dit is niet de oorzaak van een kapotte zekering naar de Maxxfan, dat probleem is er nog.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door AdCoertjens »

Ik heb de camper, zoals gezegd, aan de 220v kabel hangen en de 15 Amp. zekering weer terug gestoken naar een 10 Amp. zekering zoals het was, de Maxxfan staat heel de avond en nacht tot in de morgen te draaien, geen enkel probleem. Als we (over ‘n paar weken) weer naar huis gaan kunnen we alleen de koelkast niet op gas laten werken, daar blijkt een h. h. accu voor gebruikt te worden.
Andere vraag:
Ik heb nu dus de kabels van de hh accu gehaald en geïsoleerd zodat ze geen contact met de carrosserie kunnen maken, als ik nu de camper zou starten welke spanning zou ik dan aan de plus en min kabels van de h h accu moeten meten? Minstens 13,5 volt ? of hoger.
Kan iemand dat mij vertellen?

Al vast bedankt en Mvg. Ad Coertjens.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door Peter LMC »

Daar meet je dezelfde spanning als op de polen van de startaccu Ad.
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door AdCoertjens »

Houdt dat dan in dat de oplaad module goed is en de spanningsregelaar naar de h h accu ook oké is ?? En ik die uit kan sluiten van het probleem ?
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door rongreven »

Ja, als de beide spanningen gelijk zijn is de conclusie dat alleen de huishoudaccu defect is.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door kampo »

Een volle HH accu gaat onbelast ongeveer 12,8 tot 13,0 volt zijn.
Als hij leeg , belast of defect is dan minder als 12,6V
Beetje moeilijk maar het is als meten op een elastiek.

Vraagje
Zie je het zitten om daar in GR een tijdelijke accu te kopen en er in te plaatsen ?
Maakt niet zoveel uit dat het een verkeerde soort is als die maar in de bak past ?
Groeten Kampo
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door AdCoertjens »

Dank voor jullie antwoorden en mee denken, blij mee.

Kampo, als antwoord op jou vraag of ik hier in Kroatië een accu zou kunnen bemachtigen ga ik nu hier niet doen, ik moet zeggen alles werkt nu na behoren, straks als ik thuis ben ga ik er mee verder. Ik moet hier niet hebben dat er iets kapot gaat, misschien is dat niet hoor maar dat doe ik toch liever thuis.

Ron jij ook bedankt voor je antwoord, dat kan ik natuurlijk wel uit proberen, even starten en meten.

Nogmaals manne, Bedankt.
Mvg. Ad
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door rongreven »

Fijne vakantie! :thumbup:
Groet, Ron Greven
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Re: Maxxfan inbouwen: zekering springt er uit?



Bericht door AdCoertjens »

Hallo mannen ( Vrouwen hebben niet gereageerd, dus ga ik uit van : manne)
Ik ben weer een aantal dagen thuis, alles uit gepakt en de camper weer stelling-klaar gemaakt, maaaaaar voor hij de stalling in gegaan is heb ik eerst mijn accu probleem opgelost. Wat ik gedaan heb is: Ik had thuis nog een goede start accu staan, deze heb ik er in gezet als huishoud accu en precies het zelfde gedaan als wat ik op weg naar onze vakantiebestemming deed, en telkens de zekering kapot ging, dus accu op zijn plaats, aan sluiten, 12 volt in geschakeld en rijden, ( op weg naar de vakantiebestemming was de zekering dan al kapot gesprongen) nu bleef de zekering heel, camper gestopt, uit gezet, zoveel mogelijk 12 volt gebruikers aan ook de Maxxfan aan en weer starten en rijden, ‘n behoorlijk stuk rijden, stoppen, niets aan de hand, zekering niet stuk en de accu totaal niet warm, weer al 12 volt gebruikers uit gezet alleen de Maxxfan aan, weer rijden en na een tijdje weer stoppen, zekering niet kapot en de Maxxfan deed zijn werk, dus niets aan de hand, alles werkte na behoren, met draaiende motor de start accu en huishoud accu laad-spanning gemeten, allebei gelijk, 14,2 volt. Dit was voor mij voldoende om er vanuit te gaan dat al de problemen waren ontstaan door een kapotte huishoudaccu waar kortsluiting in zat en daardoor ook bloedheet werd. Ik kan mij voorstellen dat een kortsluiting in een accu het zelfde is als kortsluiting in een of ander elektrisch component en daardoor de zekering springt.

Ik heb inmiddels een nieuwe huishoudaccu gekocht en ontvangen, het is een 12 volt DYNAC 105 Amp. Semi Tractie accu geworden, zou ik voor meer Amp. gekozen hebben wordt de accu gelijk een stuk groten en dus veel zwaarder, gezien wij camperaars zijn die naar een camping rijden en aan de kabel gaan, dus niet op eigen voorzieningen ergens gaan staan voor een langere tijd. Dus ik denk dat het probleem opgelost is.

Ik dank jullie allen voor het enthousiasme om mee denken en te zoeken naar een oplossing, mooi forum.
Met vriendelijke groet en veel camper-plezier toegewenst.
Ad Coertjens.
Plaats reactie