Geen elektriciteit meer in woongedeelte

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22858
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Geen elektriciteit meer in woongedeelte



Bericht door PaulBng »

Aan lopende ventilator?

Duik onder de stoel en luister waar het geluid precies vandaan komt....


Paul
Frol
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 26 sep 2022, 16:31

Re: Geen elektriciteit meer in woongedeelte



Bericht door Frol »

DJSmiley schreef:
di 27 sep 2022, 19:50
t ratelen is dus ook met draaiende motor zonder walstroom?

Hier deed het zich alleen voor aan de paal, vermoedelijk door een defecte lader: viewtopic.php?p=1945168

(ook) aan de motor dan zou dat iig uitgesloten zijn. Een defecte accu zou in theorie kunnen (dat geeft ook rare dingen) maar het blijft gissen. Idd eerst 100% zeker zijn dat het echt uit de EBL komt, sommige geluiden zijn lastig te plaatsen. Het zou (bv) ook een aanlopende fan van een (diesel)kachel kunnen zijn.
Ratelen heeft zich enkel zonder walstroom voorgedaan, op dat moment stonden we vrij en had ik niet de mogelijkheid ergens in te pluggen.
Het geluid leek me heel gericht van de EBL te komen, of van één van de elementen er tegen, alleszins van de ruimte onder de bestuurdersstoel.
Dieselkachel ed. lijken me dus weinig waarschijnlijk.
kampo schreef:
di 27 sep 2022, 20:24
Ik begrijp dit topic niet. Zo zijn er wel meer natuurlijk.
Ik zal het toch maar schrijven...
Iedereen hier op het forum wil je helpen maar op basis waarvan ? Gissen ?
Dat schiet niet op en de forum respons die je krijgt is maar zo zo.
Kan ook niet anders.

Je onderneemt weinig actie en geeft enkel een vage omschrijving.
Doe de bak open, haal het deksel eraf, gooi de stoel eruit om er bij te kunnen.
Het staat voor je neus maar het lijkt alsof je je ogen sluit om het niet te zien.
Je verwacht toch niet dat iemand hier kan helpen op basis van enkel een geluidsfilmpje.

Best wel heftig, je hebt door dat er een elektrisch probleem is.
Ik voel me er niet gerust bij en denk zelfs dat de boel zo meteen kan afbranden.
Maak het systeem stroomloos, koppel de accu af en ga hulp zoeken.

Ben ik nu een angsthaas of toch een gewone realist ?
Ik heb hier nochtans al enkele nuttige tips gekregen, en een duidelijk antwoord waarom het water is weggelopen :D
En uiteraard verwacht ik geen pasklaar antwoord op basis van een filmpje, maar het kan altijd dat iemand hetzelfde probleem al ervaren heeft en dit herkent.

De reden dat ik zelf nog geen verdere stappen heb ondernomen, is dat we zondagavond om 23u zijn thuisgekomen, door de week fulltime werk en nog heel wat andere verplichtingen heb... het is mijn plan om het probleem dit weekend verder te onderzoeken, en indien ik met bepaalde tips gerichter kan zoeken of zaken kan uitsluiten maakt het dat alleen makkelijker.
Ik heb wel wat sleutelervaring, maar op het vlak van elektronica is m'n kennis zéér beperkt.

En of je een angsthaas bent laat ik in het midden; ik voelde nergens hitte en had weinig zin om me omwille van een geluid te laten depanneren op 600km van huis, zeker aangezien ik geen afwijkingen opmerkte in het rijgedeelte :wink:
PaulBng schreef:
di 27 sep 2022, 20:52
Aan lopende ventilator?

Duik onder de stoel en luister waar het geluid precies vandaan komt....


Paul
helaas (of gelukkig, 't is maar hoe je het bekijkt), dat geluid is na een paar minuten minder continu geworden en wat later volledig gestopt, dus ik kan er niet meer op af gaan.

Nu vraag ik me wel af, stel dat de EBL defect is... dan laadt de accu niet meer op, maar zou toch nog steeds de verlichting etc. in het woondeel moeten functioneren op de aanwezige lading in de accu? (ik ga er toch van uit dat deze niet van de ene op de andere minuut volledig leeg is, voor ik m'n sleutel omdraaide werkte alles nog perfect, er na niets meer).
Of zie ik het te simplistisch en doet de EBL meer dan ervoor zorgen dat de accu wordt geladen?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22858
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Geen elektriciteit meer in woongedeelte



Bericht door PaulBng »

De EBL stuurt (bijna) alles aan wat er op elektrisch gebied in je camper gebeurt.
Of je de lampjes aan kunt doen, de waterpomp loopt, je absorptie koelkast op 12v gaat werken tijdens het rijden, je trapje wordt ingetrokken wanneer je de motor start...
Of je huishoudaccu geladen wordt tijdens het rijden, of wanneer je aan de paal staat. Etc etc.

Dus ja, je ziet het te simplistisch.


Paul
Gebruikersavatar
Lotjeman
Berichten: 37
Lid geworden op: di 24 nov 2020, 6:33
Locatie: Assen

Re: Geen elektriciteit meer in woongedeelte



Bericht door Lotjeman »

Heb je zonnepanelen?
EBL schakelt automatisch af bij een te lage batterij spanning toch?
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6353
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Geen elektriciteit meer in woongedeelte



Bericht door rongreven »

Zoals ik eerder opmerkte, kijk even naar de zekeringen bij de huishoudaccu.
Als er een probleem voordoet met de stroomvoorziening van het woongedeelte is de kans groot dat één van die zekeringen door is.
Verder vind ik dat je als beginner het probleem goed onder woorden brengt.
Oude rotten in het camperen kunnen dan wel zeggen dat er meer informatie nodig is, dat komt gaandeweg de oplossing vanzelf naar voren.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
BenzWestfalia
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 07 sep 2022, 14:39
Locatie: 8Karspelen

Re: Geen elektriciteit meer in woongedeelte



Bericht door BenzWestfalia »

Hoi,
Zo te horen zou het iets mechanisch kunnen zijn. Een defect relais? Dat kan je aan het relais ook voelen.

Suc6 ermee, AB
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Geen elektriciteit meer in woongedeelte



Bericht door Peter LMC »

Haal er de stoel even uit.
Gaat snel met maar een paar bouten en een gordel kant loshalen.
Onder in zit ook nog elektronica van Mercedes.
Aan de linker zijde kan ook de zwarte kap er uit gekanteld worden.
Hier zitten ook nog wat zekeringen en relais als ik het goed heb.
Maak even een foto voor ons en plaats die hier op het forum.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Geen elektriciteit meer in woongedeelte



Bericht door hathi »

Is het niet gewoon,heel simpel,een leeg getrokken HH accu,…..omdat deze nagenoeg leeg is gaat het water af,en hoor je het scheidingsrelais,in de EBL….maar als je gaat rijden,word de HH accu weer geladen,en is alles weer normaal,dus eigenlijk niets ,dan Te veel stroom verbruikt,nagelang de Accu capaciteit,dus accu laden,en testen, en opletten,met verbruik als je vrij ,gaat staan
Hans
Frol
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 26 sep 2022, 16:31

Re: Geen elektriciteit meer in woongedeelte



Bericht door Frol »

Bedankt voor alle reacties!

Ik heb onverwacht mogelijk wat tijd vanavond, ik ga eens wat zaken demonteren, bekijken, foto's nemen en hier posten.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Geen elektriciteit meer in woongedeelte



Bericht door kampo »

:thumbup: stoel er uit !
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Geen elektriciteit meer in woongedeelte



Bericht door hathi »

,t is maar dat je wat tedoen hebt toch :lol3:
Hans
Frol
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 26 sep 2022, 16:31

Re: Geen elektriciteit meer in woongedeelte



Bericht door Frol »

Ondertussen met wat vertraging de stoel eens gedemonteerd (en vastgesteld dat deze maar met 3 van de 6 schroeven vastzit - 2 vooraan, eentje in het midden, geen achteraan...erg veilig bij een aanrijding!).

Ik zie geen doorgebrande zekeringen, verbrande connectoren of wat dan ook. Overigens zie ik ook geen ventilator in de EBL, dus het geluid moet van een haperende relais oid zijn gekomen.

Ik heb hem ook aan netstroom gehangen (wilde dat deze week nog niet doen zonder dat ik er even bij kon blijven).
Eerst zonder resultaat (behalve dat het metertje op het controlepaneel wel aangeeft dat hij laadt).
Nu een kwartiertje later lijkt alles plots normaal te werken.

Ik snap het niet :eh:

Kapotte accu die niet meer laadde via de alternator? Defecte alternator? (Motoraccu is wel vol, start perfect).

Ik had liever een doorgebrande zekering gehad zodat ik weet wat er mankeerde, dan een self-healing issue dat zich misschien bij de volgende trip in Oostenrijk weer manifesteert 😅

Volgende week wanneer onze camperhersteller uit verlof is toch maar eens binnenbrengen voor nazicht, en misschien de accu etc eens laten uitmeten.

Edit: als laatste test nog even de motor gestart...en dat geluid is er ook terug. Lijkt met 99% zekerheid te komen uit de solar laderegler (schaudt LR1214).
Frol
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 26 sep 2022, 16:31

Re: Geen elektriciteit meer in woongedeelte



Bericht door Frol »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6353
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Geen elektriciteit meer in woongedeelte



Bericht door rongreven »

Dat is nog te overzien dan.
De LR1214 afkoppelen en dan starten, kijken of het weg is.
Bij afkoppelen van zonnepanelen de volgorde PAAP aanhouden:
Panelen los
Accu los
Accu vast
Panelen vast
Groet, Ron Greven
Plaats reactie