Is mijn huishoudaccu aan vervanging toe?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
npbosch
Berichten: 24
Lid geworden op: za 30 okt 2021, 18:18

Is mijn huishoudaccu aan vervanging toe?



Bericht door npbosch »

Ik heb sinds 1 jaar een 5 jaar oude Rapido in bezit. Net terug van een reis van 8 wkn en voor het eerst regelmatig in het wild gestaan.
Ik heb een 96 Ah gel HH accu en een zonnepaneel.
Het bedieningspaneel geeft de accu status weer middels 8 ledje, 2 rood 2 oranje en 4 groen (0-100%).
Wanneer de zon onderging stond de status op 90-100%. Na 3 uurtje tv kijken (21 wat) en enkele ledlampjes aan stond de accu op 10%. De volgende ochtend na een uurtje licht (geeneens zon stond hij weer op 100%. Vreemd dat er ook avonden waren dat de status gewoon op 70-80 bleef.

Als ik ervan uit ga dat de tv + ledjes + satelliet ontvanger 50 wat verbruikt dan wordt er 4 A afgenomen. Dan zou er op een avond van 3 uur 12 Ah uit de accu zijn. Nu neem ik aan dat niet alle 96 ah te gebruiken zijn, maar mij lijkt dat een forse afname op het display.

Ik zou graag de mening van een meer ervaren camperaar horen. Moet ik aan vervanging gaan denken of is dit normaal. Kan ik op een andere manier eea nog testen?
Alvast dank voor jullie hulp.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Is mijn huishoudaccu aan vervanging toe?



Bericht door Bas vd laar »

Even een tester erop, elke garage heeft er een.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Is mijn huishoudaccu aan vervanging toe?



Bericht door myway »

Dat soort testers zijn bedoeld voor startaccu’s
Ik gebruik hem ook wel op een hh-accu voor een korte test en soms geeft hij dan aan dat de accu echt stuk is.
Voor een juiste test doe je een belastingtest.
Laad de accu met een goede lader,zodat je weet dat hij vol zou moeten zijn.
Zet er dan een belasting op, voor deze accu een verbruiker van 50 watt.
Dit moet dan een uur of tien gebruikt kunnen worden.
Die ledjes op het display is leuk maar zegt niet zo heel veel.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Is mijn huishoudaccu aan vervanging toe?



Bericht door kampo »

Ja je moet aan vervanging gaan denken.
Waarschijnlijk heb je de accu mishandeld door veel diep ontladen. 96Ah loodzuur dat is om van paal naar paal te rijden. Op termijn onvoldoende om 3h tv te kijken tijdens vrijstaan in combinatie met andere verbruikers. Denk daarvoor aan een installatie van 180 a 230Ah. En 》300Wp zonnepanelen.

Led jes zijn een indicatie maar vertellen te weinig.
Plaats meteen een batterij monitor zoals victron smartshunt.

Het is heel gebruikelijk van zo een upgrade te doen bij een fabriekscamper. Tenslotte werd die gebouwd met alles zo goedkoop mogelijk.
Groeten Kampo
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Is mijn huishoudaccu aan vervanging toe?



Bericht door DJSmiley »

batterijmonitor is een nuttig ding om gevoel te krijgen bij je verbruik/capaciteit

Ik zou als je weer een loodaccu neemt, ook een batteryprotect installeren. Die voorkomt dat je ongemerkt de accu tever leegtrekt.
Bij een lithiumaccu zit dat er al in.

tever leegtrekken is funest, afhankelijk van hoe vaak en hoe diep je dat doet kun je een accu in no-time slopen.

Een goede accu gaat 4-6 jaar mee indien netjes behandeld. Een high-end accu (Yellowtop bv) die goed behandeld is gaat langer mee.

Een beetje gebruikte accu, met incidenteel iets te diep ontladen is 2-3 jaar niet gek.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51280
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Is mijn huishoudaccu aan vervanging toe?



Bericht door Kroppie »

een versleten accu is vaak heel snel vol en heel snel weer leeg
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Is mijn huishoudaccu aan vervanging toe?



Bericht door myway »

Vandaar mijn test die TS zelf kan uitvoeren.

Een batteryprotect
Vroegu stond die op 10.5 volt
Nu kun je de betere op 10 standen instellen, maar waar zet je hem nou op.
Ik adviseer altijd neem een bmv en hou het zelf in de gaten.
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Is mijn huishoudaccu aan vervanging toe?



Bericht door JanJD »

Weet wat je meet!
Wat geven die LEDjes weer? Vaak is dit een weergave van de accuspanning. En alleen bij bepaalde condities (minimaal half uur rust en onbelast) kan op basis van de spanning iets over de laadtoestand gezegd worden. Zodra gebruikers of actieve lader aan een loodaccu aansluit geeft de meter niet meer de laadtoestand maar het effect van de belasting of lader op de accuspanning aan. En natuurlijk is ook belangrijk te weten dat de laadspanning OK is en of de accuspanning niet te ver inzakt bij een belasting (is teken van afname kwaliteit accu). Een (al genoemde) batterij monitor (BMS) geeft betere informatie over de laadtoestand. Wil je dit echt weten dan is het aan te raden een dergelijk apparaat toe (te laten) voegen.

Ter illustratie van de betekenis van de gemeten spanning bij een loodaccu in relatie met de laadtoestand (State of Charge, SOC) heb ik drie plaatjes toegevoegd:
1: De open batterijspanning versus SOC.
2: De batterijspanning tijdens laden versus SOC.
3: De batterijspanning tijdens ontladen versus SOC.

Opgemerkt dient te worden dat bij een goede acculader de laad spanningen (en stromen) beperkt worden om schade aan de accu te voorkomen, de hoogste laadspanning bij een normale loodzuur accu is ongeveer 14,25 V. En ook deze spanning mag maar voor een beperkte duur aangeboden worden waarna een acculader de spanning op ongeveer 13,25 houdt. De 2 genoemde spanningen zijn hoe dan ook hoger dan de 100% 'vol' spanning in onbelaste toestand.
Indien de meter, en dit is meestal het geval, de laadstatus op basis van onbelaste toestand weergeeft dan zal tijdens laden, ook als de accu maar 30% 'vol' zit, 100% SOC weergeven. En bij belasting zal de accuspanning wat zakken waardoor ten onrechte een te lage SOC wordt weergegeven. Na afschakelen zal de spanning weer iets stijgen waardoor het kan lijken dat zonder actieve lader de accu toch bijgeladen is.
Deze normale verschijnselen komen overeen met de beschreven waarnemingen al kan natuurlijk een gedegradeerde accu niet uitgesloten worden.

Je doet er dus goed aan bij rust de accuspanning te meten. Je kan een indicatie van de beschikbare accucapaciteit krijgen door een test (zoals myway al voorstelt) uit te voeren. Start met de accu 100% te laden. Meet dan na een uurtje rust de open spanning en controleer die met de grafiek, dit om het startpunt gecontroleerd te hebben. Vervolgens moet een bekende hoeveelheid energie 'eruit genomen' worden. Doe dit bij voorkeur met lage stroom, bijvoorbeeld 1/20 van de capaciteit. In dit geval zou met 4,8 Ampere 8 uur belasten 40% energie onttrokken zijn. (Hierbij neem ik aan dat de gespecificeerde 96Ah de C20 waarde is.) Hierna de accu weer een uurtje met rust laden en de open spanning meten. Vergelijk de 2 spanningen met bijvoorbeeld de SOC in het grafiekje. Er is sprake van afgenomen accucapaciteit indien na ontladen een aanzienlijk lagere spanning dan verwacht wordt gemeten.
Tip 1: Online zijn vele tabellen te vinden, zoek naar de tabel voor de betreffende accu want deze kan wat afwijken.
Tip 2: Doe deze test niet dagelijks of wekelijks, dit gaat ten koste van de accu levensduur :-B . (Een accu kan een beperkt aantal laad-ontlaad cyclussen doorlopen.)


Bijlagen
Open-circuit-voltage-V-OC-vs-state-of-charge-SOC-for-the-employed-12-V-Lead-Acid.png
Open-circuit-voltage-V-OC-vs-state-of-charge-SOC-for-the-employed-12-V-Lead-Acid.png (33.12 KiB) 512 keer bekeken
soc voltage during charging.jpg
soc voltage during charging.jpg (56.81 KiB) 512 keer bekeken
soc voltage during discharging.jpg
soc voltage during discharging.jpg (50.53 KiB) 512 keer bekeken
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
npbosch
Berichten: 24
Lid geworden op: za 30 okt 2021, 18:18

Re: Is mijn huishoudaccu aan vervanging toe?



Bericht door npbosch »

Hartelijk dank voor alle info.
Er staat veel over loodachtig in jullie antwoorden, ik heb een gel accu. 96 ah is inderdaad bij c20.
In de manual van mijn panel staat dat als het laatste rode ledlampje brandt de spanning rond 10,5 v is en dat dan de hoofdschakelaar gaat knipperen en vervolgens gaat alles uit. Hetgeen ook al een keer gebeurd is.
Dat was na een tocht van uren rijden. Ik neem aan dat die accu dan wel vol was, zeker met ook nog veel zon op het paneel. Na 3 uur tv kijken en geschatte stroomvraag van 4 A gebeurde bovenstaande. Daarmee is de test die jullie voorstelden wel gedaan

Ik zal hem bij de volgende beurt laten testen en evt de boel wat laten upgraden.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Is mijn huishoudaccu aan vervanging toe?



Bericht door myway »

Ook een gel accu is een lood accu.
Plaats reactie