Wij zijn sinds 2 jaar de gelukkige eigenaren van een 2014 (vorig model) Ducato 250 met Multijet 115 (2.0 L diesel).
Tot nu toe doet zeer tevreden over en ent terug van een rondje Duitsland, Zwitserland en Frankrijk met flink klimwerk.
Toen we hem net hadden hield hij een keer in op de snelweg en even later liep alles weer prachtig. Kwartier later zelfde probleem en auto geparkeerd en WW gebeld. Toen de WW kwam starte hij normaal en was er niks meer aan de hand. We zijn op advies van de WW naar huis gereden en verder alles prima. Bij de garage was men afwachtend omdat niets te vinden was en er meerdere oorzaken zouden kunnen zijn.
In de opvolgende vakantie van 2021 hadden we een paar keer dat de motor wel startte maar dat je geen gas kon geven. Bij een 2e of 3e startpoging was dat weer voorbij. Prima vakantie gehad en klacht niet meer gehad.
Een paar maanden geleden weer af en toe dit probleem. Net voor de vakantie wilde hij helemaal niet meer starten.
WW gebeld en bij uitlezen bleek er een probleem met het gaspedaal te zijn, afwijkende spanning tussen 2 potmeters. Ivm levertijd eerst een gebruikt gaspedaal geïnstalleerd en probleem bleek niet verholpen. 3 dagen later het nieuwe gaspedaal geplaatst en alles werkte weer prima dus lekker op vakantie gegaan.
Na een paar dagen kwam het startprobleem af en toe weer terug. Na het afdalen van een zeer hoge bergpas een geel motorstoringslampje en daarom in Zwitserland een Fiat garage bezocht. Bij het uitlezen vond hij de volgende storingsmelding:
P2620 Papillon motorisé (feedback)
Volgens de garage geen acuut probleem maar wel iets om thuis te laten verhelpen.
Ik heb op dit forum een uitgebreid verhaal gelezen over de vlinderklepproblemen met de 3L diesel en ik krijg de indruk dat dit een soortgelijk probleem is. Ik kan me voorstellen dat als de klep dicht blijft plakken dat de motor dan niet lekker wil starten.
Vreemd dat ik pas diep in Zwitserland een keer een motorstoringslampje krijg.
Ben benieuwd naar jullie reacties en adviezen hoe dit op te lossen zonder schrikbarende rekening!
Gasklep (butterfly valve) Multijet 115 probleem
Re: Gasklep (butterfly valve) Multijet 115 probleem
Een andere Garage op zoeken ( gaspedaal vernieuwen )…Uitlezen geeft n.m.nooit het exacte mankement aan ,maar de zoek richting……De gasklep sluit dan niet meer ,en er kan dan ook niet gerenegeerd worden ,dus of de gasklep vernieuwen,…of mss nog zuiver te maken,…een goedkopere oplossing kan ook nog zijn dat de de stekkers door vocht of oxidatie een slechte verbinding maken, wat de werking verhinderd,,eigenlijk dient een garage,dat veelvuldig voorkomende probleem , zeker bij Fiat dat te weten….PS moet er een nieuwe gasklep op, bestel deze dan bij Iveco,en niet bij Fiat, die verkopen als nieuw, maar dan gereviseerde i.p.v geheel Nieuw, en in het vervolg ,flink op het gas,het gaat echt niet kapot ,want dat is ook een van de oorzaken
Hans
- Bob Diesel
- Berichten: 31984
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Gasklep (butterfly valve) Multijet 115 probleem
Hathi bedoelt , vergeet het zg nieuwe rijden
Maar geef gewoon goed gas ,toeren maken tot et randje
Berg op bv ff door rijden en het gas ies terug nemen ipv ,,
hij kan een versnelling hoger, wel de hoge toeren aan houden
En voor een garage in Alphen met camper ervaring
En eerlijke prijzen
.
Kijk eens hier klik
Maar geef gewoon goed gas ,toeren maken tot et randje
Berg op bv ff door rijden en het gas ies terug nemen ipv ,,
hij kan een versnelling hoger, wel de hoge toeren aan houden
En voor een garage in Alphen met camper ervaring
En eerlijke prijzen
.
Kijk eens hier klik
-
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
- Locatie: Herentals (B)
Re: Gasklep (butterfly valve) Multijet 115 probleem
bij iveco hebben ze enkel gaskleppen van de 2.3 en 3.0 hdi/hpi of hoe iedereen het wilt noemenhathi schreef: ↑vr 13 jan 2023, 12:50Een andere Garage op zoeken ( gaspedaal vernieuwen )…Uitlezen geeft n.m.nooit het exacte mankement aan ,maar de zoek richting……De gasklep sluit dan niet meer ,en er kan dan ook niet gerenegeerd worden ,dus of de gasklep vernieuwen,…of mss nog zuiver te maken,…een goedkopere oplossing kan ook nog zijn dat de de stekkers door vocht of oxidatie een slechte verbinding maken, wat de werking verhinderd,,eigenlijk dient een garage,dat veelvuldig voorkomende probleem , zeker bij Fiat dat te weten….PS moet er een nieuwe gasklep op, bestel deze dan bij Iveco,en niet bij Fiat, die verkopen als nieuw, maar dan gereviseerde i.p.v geheel Nieuw, en in het vervolg ,flink op het gas,het gaat echt niet kapot ,want dat is ook een van de oorzaken
De 2.0 multijet heeft niets met iveco te maken
Re: Gasklep (butterfly valve) Multijet 115 probleem
Ja dat zal jij beter weten dan ik,maar de boodschap is hopelijk duidelijk , voor het merendeel (2,3)…niet de gasklep bij Fiat nemen,maar bij Iveco, Ik heb die wetenschap van een vriend …..heeft 150 Campers in onderhoud, en sommige hadden de klep onderweg v Spanje moeten of laten vernieuwen,v d hoofdprijs, maar in NL nog een keer, met weer dezelfde storing,een gewaarschuwd mens ……
Hans
-
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
- Locatie: Herentals (B)
Re: Gasklep (butterfly valve) Multijet 115 probleem
dat weet ik,ik heb ze ook altijd nieuw origineel van iveco voor de 2.3 en 3.0 in voorraad maar aan al deze info (of soms verkeerde info) heeft deze topic-starter niets aan
Re: Gasklep (butterfly valve) Multijet 115 probleem
Dus Karel,ik heb geheime bedrijfsinformatie gedeeld ,doe er hier ( forum) je voordeel mee zou ik zeggen,het is een manier op het randje,als het niet vermeld word,dat het revisie is
Hans