Weinsberg Caraloft: achterlicht vervangen

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
caracampo
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 17 aug 2022, 17:57

Re: Weinsberg Caraloft: achterlicht vervangen



Bericht door caracampo »

Dag hallo.
Het duurde even maar bedankt voor de reacties.
Ik stuur een foto door van de achterlichten van onze camper.
Vanuit de binnenkant (opbergruimte ook wel 'garage' genoemd) heeft geen zin. Daar kan je niet bij de verlichting komen.
De enige mogelijkheid is vanuit de buitenkant om de lamp eruit te halen. Is dit nu verlichting met LED lampjes erin?
Is dit verlichting die als het ware een geheel vormen en je er geheel en al uit moet halen? Maar hoe dan?
In de Weinsberg brochure gaan ze uit van een verticale verlichting met schroeven aan de buitenkant. Maar deze zitten horizontaal.
Het is mij een raadsel.
Bedankt voor reacties.
caracampo
Bijlagen
achterlicht.jpg
achterlicht.jpg (106.55 KiB) 621 keer bekeken
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Weinsberg Caraloft: achterlicht vervangen



Bericht door EasyBee »

caracampo schreef:
do 18 aug 2022, 17:26
Hallo
Een vraag. Het gaat om de achterlichten van de Weinsberg Caraloft camper (b.j. 2022) op een onderstel van de fiat ducato.
Bouwjaar 2022. Daar is een simpele oplossing voor : garantie. Laat de dealer het oplossen als het fout gaat.
Als je er zelf aan gaat zitten, loop je nog risico op verlies van garantie.
Tot die tijd laat je het de dealer doen en vraag je de dealer hoe het eventueel los moet voor noodgevallen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Weinsberg Caraloft: achterlicht vervangen



Bericht door hathi »

Lijkt inderdaad op een Led tube,daar kun je niets mee, enkel compleet vernieuwen,maar daar staat tegenover,dat ze bijna nooit kapot gaan,dus eigenlijk is je vraag overbodig
Hans
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Weinsberg Caraloft: achterlicht vervangen



Bericht door jaap van duijn »

@Haiti,

Als TS dit ineens gedaan had, ja dan was ik weer iets niet wijzer geworden.
Ik had moeten weten van dag 1 hoe mijn lampen te verwisselen.
O en heb zowel van camper dealer als FIAT dealer de reserve lampen set meegekregen / laten controleren bij aankoop camper.

En ik begrijp elke dag beter, waarom de "oude knarren" steeds maar zagen over foto's, type en modellen.
Dat zegt zoveel meer.

Groeten Jaap van Duijn.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Weinsberg Caraloft: achterlicht vervangen



Bericht door hathi »

:thumbup: Jaap,al doende leert men, dus ook TS :-B
Hans
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Weinsberg Caraloft: achterlicht vervangen



Bericht door jaap van duijn »

@Haiti,

Geweldig toch, zelfs dingen die je al wist en weten moest leer je weer terug ontdekken :)

Groet Jaap van Duijn.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Weinsberg Caraloft: achterlicht vervangen



Bericht door de Jonckheer »

Led lampen gaan idd bijna nooit stuk. Zo werd ik horendol van het steeds maar weer lampen wisselen bij de autoambulance, door het gerammel gingen alle lampjes eraan. Bij Ali Led achterlicht units besteld, nog spotgoedkoop ook, 12/24 volt. Na 7 jaar nog gewoon heel. Ik bedoel maar, maak je geen zorgen, die blijven nog wel even heel...
Gebruikersavatar
Erik S
Berichten: 1945
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 17:56
Locatie: Het Gooi

Re: Weinsberg Caraloft: achterlicht vervangen



Bericht door Erik S »

Op je rug onder de camper: Achter de bumper zie ik 2 moeren per unit, M6 of zo, als je die lost kun je de hele unit vervangen, lees voor unit: rem, richtingaanwijzer of achteruitrijlamp.
caracampo
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 17 aug 2022, 17:57

Re: Weinsberg Caraloft: achterlicht vervangen



Bericht door caracampo »

Goedemorgen
Nog even over de achterlichten. Zie ook foto.
Er is een grijs gebied wat nu Weinsberg doet en wat Fiat doet. De opbouw is Weinsberg, dus ik ga er vanuit dat deze achterlichten ook van Weinsbergs is.
Op de foto zie je drie horizontale lampen. Vanuit binnenuit repareren kan niet. Er zitten geen schroefverbindingen e.d. aan de binnenkant dus repareren/vervangen moet vanaf de buitenkant. Maar aan de buitenkant zitten geen schroeven o.i.d. zoals ik op de foto's heb gezien van de gewaardeerde reacties. Waren er maar schroeven. Mijn vraag blijft en ik zal mijn dealer hier maandag a.s. over berichten en ik zal hun reactie terugkoppelen naar jullie, is dit nu een ronde lamp met b.v. 1 of 2 gecombineerde ledlampjes die als er eentje stuk is je deze hele verlichting moet vervangen of kan je deze ronde lampen op een mysterieuze losmaken van de bumper en dan dat kapotte ledje vervangen???? Vraag me dan wel af hoe je kan zien hoe dat ledje kapot is, maar laten we daar niet over beginnen.
Het kan toch niet zo zijn dat als je pech hebt onderweg en de politie zegt b.v. vervang die kapotte lamp op die parkeerplaats 1. je niet weet hoe dat moet en 2. je ook niet b.v. 6 van die achterlichten bij je hebt. Ik heb een gereedsschapskist(je) voor allerhande problemen mochten die voorkomen, maar je kan toch ook niet alles aan onderdelen meenemen. Trouwens, als je een auto koopt zit daar een setje lampjes bij (6 jaar terug overigens). Bij deze camper (bevalt uitstekend hoor) zat dat er niet bij. Hoort dat nu wel of niet? Zal maandag ook eens vragen.
Bij deze.
Groet
achterlicht.jpg
achterlicht.jpg (106.55 KiB) 397 keer bekeken
achterlicht.jpg
achterlicht.jpg (106.55 KiB) 397 keer bekeken
caracampo
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 17 aug 2022, 17:57

Re: Weinsberg Caraloft: achterlicht vervangen



Bericht door caracampo »

Dus onder de achterzijde camper kruipen en de boel losdraaien?
Ik zal maandag eens navragen.
gr
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Weinsberg Caraloft: achterlicht vervangen



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Wees wel donders voorzichtig want het is allemaal zwak kunststof van zeg 3 mm dik, even teveel trekken en plukken en je hebt het zitten. Zie maar mijn eerder post en foto's is dan niet van LED armatuur maar wel zelfde materiaal waarin gebouwd.

Succes en groet Jaap van Duijn.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Weinsberg Caraloft: achterlicht vervangen



Bericht door Kroppie »

misschien een punt van onderzoek en overweging bij de aanschaf van een nieuwe camper, deel de fabrikant je besluit en waarom maar mee.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Weinsberg Caraloft: achterlicht vervangen



Bericht door jaap van duijn »

@Kroppie,

Ach Jos, je weet ondertussen bestaan de opbouw en ombouw van campers voor 80 % uit kunststof zo ook de auto's.
En zie maar eens als een camper een paaltje raakt, gelijk zijkant, of onderkant er uit.
En wat ik bij onze Weinsberg zie van de onderste 30cm is helemaal dun en zwakspul.
Keken we daar specifiek naar toen we kochten? Was met caravan ook en keken we ook niet.
Dat doe je pas als er schade is en de rekening komt :)
Ik wil dien mens alleen waarschuwen, wees voorzichtig toch?
Groet Jaap van Duijn
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Weinsberg Caraloft: achterlicht vervangen



Bericht door gjvonk »

@TS: zitten de lampunits niet per ongeluk met een soort bajonet sluiting vast? Licht indrukken en een kwart slag draaien (meestal tegen de wijzers van de klok in.

In een buscamper is overduidelijk de autofabrikant verantwoordelijk voor hoe lampen vervangbaar zijn, maar daar maakt de inbouwer het vaak weer heel spannend om bij de achterlichtunits te komen. Bij mij zal ik rechtsachter toch ooit een houten paneeltje (wat alleen een visuele functie heeft bij een geopende achterdeur ) deels moeten voorzien van uitsparingen (én waarschijnlijk een spiegeltje moeten plakken) om bij de moeren van de achterlichtunit te komen. Had de bouwer de vuldop van de watertank 10 cm naar voren geplaatst en een uitsparing in de bovenkant van de watertankombouw gemaakt, had het probleem er niet geweest.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie