Apple beveiligings update

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Apple beveiligings update



Bericht door Bob Diesel »

Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Apple update



Bericht door jaap van duijn »

@Bob,

Reeds gedaan en niets verkeerd ondervonden daarvoor.

Groeten Jaap van Duijn
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: Apple update



Bericht door marchugo »

Op onderstaande webpagina van Apple staat een lijst met alle updates voor alle apparaten in de afgelopen jaren.

Daar kun je ook nagaan of een ouder toestel met ouder besturingssysteem kwetsbaar is of niet.

Zo loopt een oude iPad Mini 4 uit 2012, met IOS 12.5.4, geen risico (er gelden geen “CVE entries” = kwetsbaarheden voor deze versie).

https://support.apple.com/en-us/HT201222

Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
Ontario
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 10:32
Locatie: Veluwe

Re: Apple update



Bericht door Ontario »

Raar verhaal. BNN/Vara zocht zeker een onderwerp dat nieuwsgierigheid aanjaagt. Toch al niet een club die uitblinkt in zinvolle en doordachte info. Sinds 1984 heeft Apple mij en mijn gezin bij al onze gebruikte apparaten van dat merk altijd zelf gewezen op de noodzakelijke updates e.d. en veelal e.e.a. verzorgd zonder dat ik er moeite voor moest doen. Hooguit een keer extra opstarten.

Henk
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Apple update



Bericht door Bob Diesel »

Ja ja ,
Zijn ze bij de buren zeker ook gek

https://rp-online.de/digitales/smartpho ... m_campaign

San Francisco Betroffen seien etliche Geräte, unter anderem iPhones ab Generation 6s und iPads ab der fünften Generation. Hacker könnten durch die Lücke kompletten Zugang zu den Systemen bekommen.

Apple hat mit einer Serie von Software-Updates für seine Geräte zwei Sicherheitslücken geschlossen, die möglicherweise bereits ausgenutzt wurden. Eine der Schwachstellen steckte in Apples WebKit-Software, mit deren Hilfe Inhalte in Webbrowsern dargestellt werden. Präparierte Websites könnten die Lücke nutzen, um einen beliebigen Software-Code ausführen zu lassen, erläuterte Apple.

„Einfach gesagt, könnte ein Cyberkrimineller Schadsoftware auf ihrem Gerät platzieren, wenn sie sich nur eine ansonsten harmlose Webseite angeschaut haben“, warnte danach die IT-Sicherheitsfirma Sophos am Donnerstag.

Durch diese Schwachstelle waren iPhones und iPads noch stärker bedroht als Mac-Computer: Denn auf den mobilen Geräten laufen alle Browser mit WebKit und nicht nur das hauseigene Programm Safari. Die zweite Sicherheitslücke befand sich im sogenannten Kernel, dem zentralen Teil des Betriebssystems. Ein Angreifer, der sich bereits Zugriff auf das Gerät verschaffte, könne damit alle möglichen Daten abgreifen, betonte Sophos.
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Apple update



Bericht door EasyBee »

Ontario schreef:
vr 19 aug 2022, 21:21
Raar verhaal. BNN/Vara zocht zeker een onderwerp dat nieuwsgierigheid aanjaagt. Toch al niet een club die uitblinkt in zinvolle en doordachte info. Sinds 1984 heeft Apple mij en mijn gezin bij al onze gebruikte apparaten van dat merk altijd zelf gewezen op de noodzakelijke updates e.d. en veelal e.e.a. verzorgd zonder dat ik er moeite voor moest doen. Hooguit een keer extra opstarten.

Henk
Kijk dan even op je Apple dinges bij instellingen / Algemeen / Software Update. Kleine moeite.
En Tweakers , Algemeen Dagblad, RTLNieuws en NU.nl waarschuwen ook.
Hopelijk zit er een voor jou wel betrouwbare bron bij. Heeft niets met BNNVARA te maken.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Apple update



Bericht door evdoetelaar+larana »

Ontario schreef:
vr 19 aug 2022, 21:21
Sinds 1984 heeft Apple mij en mijn gezin bij al onze gebruikte apparaten van dat merk altijd zelf gewezen op de noodzakelijke updates e.d. en veelal e.e.a. verzorgd zonder dat ik er moeite voor moest doen. Hooguit een keer extra opstarten.
Mijn ervaring is toch anders. De waarschuwing kwam overigens eerder deze week al via iCulture en Appletips.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Apple update



Bericht door hathi »

Ook ik vind het vreemd want alle updates worden, zoals Ontario aangeeft, vtv aangegeven, dus je kan ze handmatig downloaden maar ook, mits je het aangevinkt hebt, Automatisch 's avonds, dus geheel geen omkijken naar?
Hans
Ontario
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 10:32
Locatie: Veluwe

Re: Apple update



Bericht door Ontario »

Bob Diesel schreef:
vr 19 aug 2022, 22:07
Ja ja ,
Zijn ze bij de buren zeker ook gek

................

Gek zijn ze vast wel niet. Mijn opmerking over 'raar verhaal' plaatste ik omdat het me deed denken aan tal van publicaties in tijdschriften, dagbladen, organisaties (als in dit geval de BNN/VARA), en via internet, over populaire technische zaken. Lees eens gepubliceerde (ingekochte) auto- of b.v campertests en dan herken je wel de waarde; mits je op dat terrein dan zelf goed bekend bent. Ik denk dat ook de redactie van de Rheinische Post niet de meest betrouwbare info-bron over genoemd onderwerp is. Lees niet dat ik hen slechte journalistiek verwijt maar zo'n regionale krant lijkt mij nou eenmaal niet de meest voor de hand liggende partij om diepergaand over digitale ontwikkelingen te schrijven. Ook info uit die hoek over de andere merken zou ik met de nodige reserves ter kennis nemen. Laat ze bij de buren trouwens eerst maar eens zorgen dat men modern leert communiceren i.p.v. alom toegepast fax-gebruik.
Duitsland loopt trouwens op digitaal terrein wel vaker achter, zeker wanneer het om Apple-producten gaat. Jarenlang kon je de Cupertino-spullen al op zo ongeveer elke straathoek in Nederland kopen maar moest je in Duitsland daarvoor naar een handvol zaken in de grootste steden om überhaupt wat aanbod te vinden. Het grote publiek kende vnl. het niet-Apple-aanbod en gebruikt ook nu vooral Android-genestelde smartphones.

Henk
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Apple update



Bericht door Marco Polo »

Updates gedaan
Klaar
Nu wachten op IOS 16 :mrgreen:
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Apple beveiligings update



Bericht door DiffRental »

Deze update was vooral voor een gevaarlijk data lek.
Schijnbaar al een paar besmette gevallen bekend, niet via een vreemde download gekregen maar gewoon al via het bezoeken van een schijnbaar normale website.

De Apple updates stel ik vaak nog een paar dagen/weken uit of zie te laat dat er update zijn, ik was dus blij met de meldingen van diverse nieuwssites en op de radio met het advies om zo snel mogelijk te updaten.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Apple beveiligings update



Bericht door Duco »

Ik heb IOS 16 er al een tijdje opstaan als Beta tester. Probleem zit hem met name in de oudere apparaten die niet meer ge-update worden. Heb zelf nog een iPad die op IOS 14 draait, doet het prima maar gebruik ik niet voor bankzaken en achter een beveiligde router voor internet.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Apple beveiligings update



Bericht door Bob Diesel »

Voor mij was het slechts een mededeling
Had toevallig 1 dag eerder gezien dat er een update was
En las dus de dag er op dit bericht, normaal vind ik het allemaal wel best

Krijg ergens wel het gevoel dat je dit soort berichten
Maar beter achterwege kan laten ::S ::S
Tenslotte maar een raar verhaal :thumbdown:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Apple beveiligings update



Bericht door Duco »

Bob, melden is altijd goed! Zijn altijd mensen die om data te besparen de update’s uitzetten. En dan vervolgens op onbeveiligde WiFi netwerken gaan internetten. Met z’n allen een beetje scherp blijven lijkt me niet verkeerd.
Plaats reactie