Solar - brandstof besparing dynamo berekenen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door Premiumliner »

zwerf-busje schreef:
vr 19 aug 2022, 15:14
Premiumliner schreef:
vr 19 aug 2022, 14:13

Ik persoonlijk vind het dan ook theoretisch geneuzel.
Ik werd echter getriggerd door de opmerking van Kampo dat een hotel goedkoper is dan een camper. Zo kun je natuurlijk iedere discussie plat slaan.
Wat hij echter voornamelijk doet is dure oplossingen aanbieden voor geringe problemen.
Ik ken een forumlid die precies het tegenovergestelde doet: goedkope oplossingen voor dure problemen!
De eerste letter van zijn naam is een H en hij eindigt op oofdnoorman. :-B :lol3:
Met het eeuwige gezeik dat Kampo's oplossingen te duur zijn, sla je ook elke discussie plat...
Met leren lezen zeker een behoorlijke achterstand opgelopen op de lagere school! En daarna nooit verder geleerd?
Verder denk ik dat ik maar niet meer ga reageren in dit topic. :-B
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door Peter LMC »

We houden het wel gezellig hier, toch. :cheers:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door Kroppie »

heel gezellig, en wie het breed heeft laat het breed hangen mag toch, doet iemand niemand kwaad mee
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door Atoz »

Hoe ver kun je afwijken in jouw commentaar ?
Duidelijk heel erg ver.

Maar als je dan toch op de man wil spelen...
Zowel Kampo als Hoofdnoorman zijn personen die proberen hun ervaringen hier neer te schrijven.
Zijn die panelen van Kampo dan zo duur?
Zijn die panelen van Hoofdnoorman dan zo goedkoop?
Twee keer is het antwoord Neen!

En ja een hotelovernachting is goedkoper dan een camper, als je maar een week per jaar weg wil gaan.
En ja 1€ per kWh aan de paal is gratis, zeven dagen per jaar onderweg en je vergeet de prijs van de camping te vermelden.
En ja als je mijn elektrische installatie wil afschrijven, dan ben je boekhouder, geen technieker. Doe ik dus nooit!
Ik koop iets dat ik kan betalen en gebruik het.

Maar misschien moeten we terug naar de vraag: SOLAR - BRANDSTOF BESPARING DYNAMO BEREKENEN
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door Camper-T »

veetee schreef:
vr 19 aug 2022, 12:02
zwerf-busje schreef:
vr 19 aug 2022, 11:51
Interessante materie, heb alleen niet voldoende kennis om aan de discussie bij te dragen.
Ooit dacht ik dat de lading die naar de camper accu ging "gratis" was, het was toch het overschot van de dynamo wat de auto niet nodig had.
Het is makkelijk in te zien dat dit níet zo is, laat de motor maar eens stationair draaien, en die dan een groot licht aan. Je ziet meteen aan het toerental dat dit de motor extra energie kost.
Als leek in de elektro-mechanica had ook het idee dat een dynamo sowieso een x-vermogen opwekt en het daardoor qua brandstofverbruik niet uitmaakt of je het vermogen van de dynamo voor 10% of 100% gebruikt. Het idee van een PV paneel zeg maar.
Ik begrijp dat de spanning van de dynamo inzakt als er stationair draaiend een zwaarder elektrische belasting aan wordt gehangen. Meest mogelijk zal het inzakken van de dynamo spanning door de boordcomputer gecompenseerd worden middels hoger toerental en dus meer verbruik. Maar als je met 90km/u over de weg rijdt dan zou je dynamo toch maximaal moeten presteren en maakt het niet uit of je meer of minder belast? Die zie ik zo snel even niet…
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door Aloys »

Ik denk dat het zo zit: naarmate er meer stroom wordt afgenomen gaat de dynamo zwaarder draaien, is er meer kracht nodig. De motor wordt min of meer afgeremd door de zwaarder draaiende dynamo, alsof je tegen een heuvel opgaat. Dat kost dus gewoon brandstof.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door veetee »

@Aloys, waarom is mijn laatste reactie gegumd?
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door isoplus »

De wet van behoud van energie is al een oudje :wink:
Zelfs als je dynamo geen stroom levert maar slechts ronddraait moet je dieseltje daar energie voor leveren. Daarom worden airco's, koelvinnen en andere energieverbruikers bij moderne voertuigen afgeschakeld indien niet nodig. Het rendement van zelfs een moderne dieselmotor is droevig laag, veel energie gaat verloren met de uitlaatgassen en de koeling, nog steeds.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door Mickel Moen »

Hoe dan ook, energie die via de motor en dynamo in de accu gaat,
komt uit de brandstof.

Als je die energie rechtstreeks van de zon krijgt is die gratis.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door kampo »

Volgens mijn berekening op basis van aannames van de rendementen kom ik uit op een dieselverbruik van 5,3 liter per dag voor de 5.000Wh stroom die ik verbruik. Als ik deze stroom uit de dynamo betrek. Dat giga stroom verbruik is natuurlijk enkel met de nacht airco en in de zomer. Let op jongens dat is veel stroom en niet iets voor een “doorsnee” camper, tenzij je misschien full elektrisch gaat koken en baken.

Bij de ADAC heeft men het over 1 liter diesel per 1000 Wh stroom, hé dat is net evenveel. Maar ondanks wat gegoogel kan ik hun rekenformule niet vinden op het net.
1000Wh dat is ongeveer 75Ah per dag in een 12V systeem.
Een dagverbruik van 50 à 100 Ah /12V dat is een bekende orde grote voor een doorsnee camper met compressor koelkast, een kleine inverter en de gebruikelijke toeters en bellen.

In de praktijk leveren de zonnepanelen ook tijdens de rit en mag je dat beetje van de brandstof aftrekken. Dus de volle 1 liter of 5 liter diesel sparen zal je wel niet, door de dynamo als lader uit te schakelen.

In mijn aanname ga ik uit van een dieselverbruik van 300g/kWh wat me nog steeds realistisch lijkt. Dat kan je aflezen op een dieselmotor mossel of eierdiagram voor een gemiddeld afgenomen koppel/vermogen. Dat je verliezen hebt op de aandrijflijn heeft hier niets mee te maken. De dieselmotor levert zijn vermogen ergens tussen de 200 en de 400 g/kWh. Op zijn best halen dieselmotoren zelfs 190 g/kWh.

Waar het minder bekend is, is het dynamo rendement. Zelf heb ik gerekend met 33% maar op de technische specs van Bosch staat 63 tot 72%. Dat zal wel in optimale condities zijn maar of het dan in de praktijk slechts 33% is dat kan ik niet terugvinden. Als het rendement 66% zou zijn ipv 33% dan halveert dit mijn berekende brandstofverbruik !
Groeten Kampo
Ahjwinth
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door Ahjwinth »

Hoi Kampo,

Ik vind het interessante vraag, zelf heb ik er ook wel eens over nagedacht en om te bepalen hoeveel de terug verdien tijd is van zonnepanelen op de camper vs walstroom of the dynamo.

Ik ben het helemaal eens met je berekening enkel denk ik dat 33% voor een dynamo te laag is. Dit zou beteken dat als je 1000w elektrisch vermogen zou opnemen uit de dynamo er 2000 watt in warmte word gegenereerd en dit is teveel. Daarvoor is de koelcapciteit van de dynamo te weinig, deze zou dan roodgloeiend moeten zijn gezien de massa. Helemaal gezien dat jij een 120A dynamo hebt als ik me goed herinner. Ik moet het met een armetierige 80A/28volt doen :-B

Voor mijn werk heb ik met grotere generatoren te maken van 1MW tot 20MW. Bij deze machines hebben we het over een rendement van 95% en word 5% in warmte omgezet. De industriële generatoren zijn wel van een iets andere klasse als een dynamo, maar een rendement van 33% is wel erg laag dus dat verwachte ik niet. Dat zou een fabrikant ook niet willen omdat dit een negatief effect heeft op de levensduur van de dynamo en veel meer koeling nodig is.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door jaap van duijn »

@Kampo,

Oeps, wij kochten de KHD en M.A.N. motoren met 195gr/Kw gemeten op de proefstand.
Deze motoren waren van 2800Kw tot 21000Kw.
En die hadden toch wel een hoger rendement als 33%
Dit bij mijn baas - tot pensionering :) dan toch.
Wil je een proefstand protocol zien dan effe wachten, zoon is net onder weg - vliegen naar Dubai - naar schip dan hebben we model van een diesel van plm. 6500Kw, dit van / voor de zelfde baas (JdN / Aalst)


groeten Jaap van Duijn
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door Metor »

Energiedichtheid diesel: 11,9 kWh per kilo
Dus 195gr is 2,32kWh energie in diesel.
Als die energie 1kWh mechanische energie oplevert is dus het rendement ruim 43% !!
Deze topwaarden kunnen kennelijk bereikt worden bij hoog vermogen diesel scheepsmotoren die altijd op hun optimale toerental en vermogen draaien.
Voor een diesel die een bestelwagen aandrijft is het praktisch rendement aanzienlijk lager.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Solar - brandstof besparing dynamo berekenen



Bericht door Kroppie »

ik denk dat een rustiger rechter voet meer besparing geeft
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie