Flexibele zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Emiel14
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 16:47

Re: Flexibele zonnepanelen



Bericht door Emiel14 »

Inderdaad is het netter om de kabels direct naar binnen te doen. Maar wasstraat was ik sowieso niet meer van plan. Nu kan ik ze inderdaad wel makkelijker losmaken.

Ik heb uiteindelijk voor deze gekozen https://www.bluepowershop.nl/solar/sol ... xibel.html.

Ze liggen op een kanaalplaatje van 4,5mm op het hefdakAfbeelding. Ik heb alles gekit met Sikasil sg-20. Ik had sika gebeld voor advies en dit was volgens hen het beste. Het te plakken materiaal moest ik dan voorbehandelen met sika aktivator 205.

De panelen horen bij de set die ik in mijn eerste bericht heb gelinkt. Hier zat ook een Victron laadregelaar en een setje van die pv-sticks bij. Deze waren voor de meegeleverde kabels die naar binnen gaan. Wel handig dat daar inderdaad geen tang voor nodig is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Flexibele zonnepanelen



Bericht door Pebblesbert »

@kampo

Ik heb er Wattstunde WS100EFX flexibele (marine) zonnepanelen op liggen, hangt wel een iets hoger prijskaartje aan dan de Victron panelen.
Deze: https://solarkontor.de/WS100EFX

Maar ze liggen er - nog - maar 2 jaar op, dus de levensduur is nog niet volledig gestest..

Hersenbrekertje: Als je "normale" (dus met zo'n hoge aluminium rand) zonnepanelen op je camper legt, klopt het dat de opbrengst (elektriciteit) van je zonnepanelen nooit hoger wordt dan het extra brandstofverbruik door die panelen?
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Camper-T
Berichten: 1183
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Flexibele zonnepanelen



Bericht door Camper-T »

Pebblesbert schreef:
do 18 aug 2022, 13:12
@kampo

Ik heb er Wattstunde WS100EFX flexibele (marine) zonnepanelen op liggen, hangt wel een iets hoger prijskaartje aan dan de Victron panelen.
Deze: https://solarkontor.de/WS100EFX

Maar ze liggen er - nog - maar 2 jaar op, dus de levensduur is nog niet volledig gestest..

Hersenbrekertje: Als je "normale" (dus met zo'n hoge aluminium rand) zonnepanelen op je camper legt, klopt het dat de opbrengst (elektriciteit) van je zonnepanelen nooit hoger wordt dan het extra brandstofverbruik door die panelen?
Zoiets als: "Als een aap 5 sigaren kost, hoeveel bloemkolen passen er dan in een onderzeeboot?".
De energie opgewerkt door zonnepanelen wordt niet toegevoegd aan de brandstof die het gebruikte voortuig nodig heeft voor zijn voorstuwing. In die zin is het dus geen vergelijking. Een aerodynamisch model als een camper verbruikt sowieso meer brandstof, met of zonder PV panelen.


Flexibele zonnepanelen blijft een tricky materie waar nog niet alle camperaars zich aan willen wagen. Het flink lagere gewicht en tegenwoordig steeds betere rendement doet menig camperaar twijfelen maar wat nou als die flexibele panelen na 1-3 jaar toch weer snel degraderen...
Wel is het zo dat er naast flexibele zonnepanelen ook semi-flexibele zonnepanelen zijn. Dit type paneel is nog steeds licht maar niet meer compleet oprolbaar. Het voordeel is iets meer rendement en volgens zeggen minder rendementsverlies bij opwarming. Zeker bij witte camperdaken.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Flexibele zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

ik denk dat je rechtervoet, de (tegen)wind en een beetje helling meer invloed heeft op het brandstofverbruik dan het frontale oppervlak van een zonnepaneel, en wil je e.e.a. zo zuinig mogelijk?, gaan fietsen op een gewone niet elektrische fiets
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5458
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Flexibele zonnepanelen



Bericht door Atoz »

Als je op een F1 wat panelen wil plaatsen dan begrijp ik het aerodynamische probleem.
Maar op de gemiddelde camper?

En als je flexibelle omwille van gewicht wil plaatsen koop je dan inderdaad kwaliteit. De bootjes wereld panelen ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63
650 & 80 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 60Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8966
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Flexibele zonnepanelen



Bericht door kampo »

Ik heb wat ervaring met al deze versies van solar panelen.
Theoretisch zijn plakpanelen het best voor eigenlijk alle campers. Omwille van de aerodynamica en het lagere gewicht. Voor een Vito, T5 en T6 met hefdak kan je zelfs moeilijk andere dan die plakpanelen gebruiken..
Jammer dat ze kwalitatief minder goed zijn. Dat is eigelijk op een paar uitzonderingen na wel bewezen.
Niet te vergeten dat je een groter oppervlak moet leggen om aan dezelfde opbrengst te geraken.
De meerprijs is relatief als je de voordelen meeneemt.

Het is een leuke hersenkronkel om te bedenken of je ook brandstof kan sparen door platte panelen ipv uit stekende. Ja ik monteer zelf panelen altijd met een minimale luchtspleet op een voertuig want het verlies in stroom opbrengst door hogere temperatuur zal niooit meer dan 10% bedragen.
De top van de panelen ligt dan op 40 of 45mm boven het dak. Het Alu L profiel laat ik 5mm uitsteken als slede voor de takken. Nog altijd 30mm hoger als met plakpanelen.

Maar deze zomer heb ik mijn Cyrix relais uitgeschakeld en ben gaan rijden zonder Dynamo stroom. o a Atoz doet dit al jaren. De zonnepanelen van 800 Wp waren deze zomer slechts 1 keer ontoereikend.. De nachtairco heb ik bijna iedere nacht gebruikt oo de accubank. Dan heb je veel stroom nodig.
De brandstof besparing door de grote 3360 Watt dynamo gedurende 10.000 km overdag niet te gebruiken moet er zijn. Hoeveel heb ik niet kunnen meten.
Waarschijnlijk kan je het theoretisch berekenen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5458
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Flexibele zonnepanelen



Bericht door Atoz »

kampo schreef:
do 18 aug 2022, 15:06
...
ben gaan rijden zonder Dynamo stroom. o a Atoz doet dit al jaren. De zonnepanelen van 800 Wp waren deze zomer slechts 1 keer ontoereikend.. De nachtairco heb ik bijna iedere nacht gebruikt oo de accubank. Dan heb je veel stroom nodig.
De brandstof besparing door de grote 3360 Watt dynamo gedurende 10.000 km overdag niet te gebruiken moet er zijn. Hoeveel heb ik niet kunnen meten.
Waarschijnlijk kan je het theoretisch berekenen.
Hij gelooft me !
Maar niemand gaat jou nu willen geloven
;-)

Neen ik ben geen groene jongen, verbruik 10 Pieter diesel per 100Km, zonder roetfilter.
Maar het idee dat je al die energie gratis uit de lucht plukt motiveerde me om het zo te doen.

En ja natuurlijk is die installatie niet gratis, weet ik ook wel.

Volgende stap is die camper als home leverancier te gebruiken.

Toch eens uitzoeken hoeveel de besparing is..
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63
650 & 80 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 60Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Flexibele zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

en wil je zo goedkoop mogelijk?, er is ook bij zonnepanelen en regelaars zat 2e hands te koop,

ik lach me rot met mijn 3100Wp panelen in de tuin voor 900 euro, 2500Wp panelen van de woningbouw opdak, voor 15 euro per mnd, 875 Wp met oude panelen van mijn camper en gratis 400Wp flex zonnepanelen op dak vd schuur, infrarood vloer verwarming, en 6m2 vacuumbuis zonnecollector voor elke dag 200liter water van minstens 60 gr, betaal voor energie 50 euro per mnd, gebruik 25m3 gas per jaar en heb op de elektra meter sinds 01-11-2021 reeds 3300Kwh terug geleverd, en vind het een sport om iets zo goedkoop mogelijk te realiseren, toch leuk op een hobby manier

heb je de ruimte voor zonnepanelen?, DOEN!!, en zo veel mogelijk
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Flexibele zonnepanelen



Bericht door DJSmiley »

Camper-T schreef:
do 18 aug 2022, 14:14

Flexibele zonnepanelen blijft een tricky materie waar nog niet alle camperaars zich aan willen wagen. Het flink lagere gewicht en tegenwoordig steeds betere rendement doet menig camperaar twijfelen maar wat nou als die flexibele panelen na 1-3 jaar toch weer snel degraderen...
Wel is het zo dat er naast flexibele zonnepanelen ook semi-flexibele zonnepanelen zijn. Dit type paneel is nog steeds licht maar niet meer compleet oprolbaar. Het voordeel is iets meer rendement en volgens zeggen minder rendementsverlies bij opwarming. Zeker bij witte camperdaken.
De goedkope flexibele panelen zijn plastic-fantastic. Werken 1-2 jaar prima, daarna is het op geluk. Geen kwalitatief hoogwaardige coating die vaak loslaat en verkleurt/dof uitslaat, en/of panelen die helemaal stoppen met werken omdat door de werking (warm/koud, krimpen/uitrekken) de interne structuur beschadigd wordt

De minder flexibele panelen zijn idd de betere. Die Wattstunde is daar 1 van. Dit soort panelen kun je herkennen dat er een aluminium backplate in zit en een EFTE coating aanwezig is. Vaak worden die betere panelen ook 'marine' of 'beloopbaar' genoemd.

Als er flexibele panelen gemonteerd moeten worden omdat het niet anders kan, en je niet over een paar jaar de bende los wilt trekken, dan idd dat soort panelen nemen. Maar die kosten idd ook wat meer.

https://kleinezonnepanelen.nl/nl/zonnep ... 1-10000220
https://www.caravan-campercomfort.nl/pr ... 510-c1016/
https://www.offgridtec.com/en/offgridte ... xible.html
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Flexibele zonnepanelen



Bericht door Zonneke »

Kwam deze onlangs tegen in FB-groep Camperonderhoud:

https://ergonrobots.nl/collections/accu ... neel-100wp
Camper-T
Berichten: 1183
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Flexibele zonnepanelen



Bericht door Camper-T »

Voor het formaat vind ik de piek-opbrengst wat laag. Ik zou dan eerder voor de flexibele panelen kiezen uit @DJSmiley z’n links.
Overigens ook een goed punt wat hij noemt; vastgekitte flexibele panelen zijn niet zo makkelijk te wisselen als normale panelen.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Emiel14
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 16:47

Re: Flexibele zonnepanelen



Bericht door Emiel14 »

Ik denk dat de termen flexibel en semi-flexibel niet heel consequent worden gebruikt op het internet. De mijne zijn volgens de website ‘flexibel’ maar ze hebben echter een harde onderplaat. Ze zijn zeker niet opbouwbaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie