Wat is de beste touringcar als basis?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
timsam
Berichten: 1
Lid geworden op: do 18 aug 2022, 17:39

Wat is de beste touringcar als basis?



Bericht door timsam »

Beste,

Mijn wens is een touringcar om te bouwen naar wooncamper.

Welke touringcar is hiervoor het meest geschikt?

Groet Jeroen
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5994
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Beste touringcar als basis



Bericht door TestCase »

Ik zou even de zoekfunctie van het forum gebruiken Jeroen, daar vind je al vast wat antwoorden.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Beste touringcar als basis



Bericht door kampo »

Wat wil je als basistype ? Touringcar, Intercity, openbaar vervoer bus, dubbeldekker, Amerikaanse schoolbus, ...
Een nieuwe? Een gebruikte ? of een oldtimer ?
Mag er een beetje werk aan zijn of mag het meer restauratiewerk als ombouw worden ?
Groeten Kampo
tonic
Berichten: 2436
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Beste touringcar als basis



Bericht door tonic »

Denk vooral aan de maximale lengte van 12 meter.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Beste touringcar als basis



Bericht door rongreven »

En zoek even uit wie dit wil verzekeren?
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Beste touringcar als basis



Bericht door de Jonckheer »

Verzekeren zal, eenmaal naar camper gekeurd, niet echt een probleem zijn. Verstandig is het om vooraf een maatschappij te zoeken die dat wil.
Met touringcars is het geen kwestie van de beste, ze zijn allemaal gebouwd en ingericht op passagiers plus bagage zo veilig en comfortabel mogelijk te vervoeren.
Ik neem aan dat je geen nieuwe gaat kopen maar een knappe gebruikte. Zoek er een die qua km nog onder de miljoen km zit of net er boven. Bussen hebben vaak jarenlang dezelfde chauffeur die het ding zien als van henzelf en er als zodanig mee omgaan, goed dus.
Heb je er een op het oog beding dan een keuring zodat je niet meteen heel hoge kosten krijgt want goedkoop zijn reparaties aan een touringcar nooit omdat de materialen duurder zijn dan die van een bestelbusje, wat ook logisch is. Daarentegen gaat het wel weer allemaal veel langer mee.
Comfortabel zijn ze allemaal met volledige luchtvering, luchtremmen en luchtgeveerde bestuurdersstoel en ook geen motor herrie binnen.
Kijk naar roest want dat is soms nog wel een dingetje. Allemaal wel te repareren maar een roestvrije kopen is uiteraard beter.
Qua inrichting is een vlakke voer uiteraard te prefereren maar de meeste hebben een loopgoot wat inbouw beperkingen met zich meebrengt.
Denk niet, ik ga het bus toilet gebruiken want dat is een drama en krijg je spijt van. Alleen de nieuwe bussen hebben een toilet wat ook bruikbaar is als camper toilet.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Beste touringcar als basis



Bericht door gjvonk »

Gewoon uit nieuwsgierigheid: wat noem jij een nieuwe bus met een nieuw als campertoilet bruikbaar toilet? Kun je daar ongeveer een "vanaf bouwjaar" op plakken?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat is de beste touringcar als basis?



Bericht door de Jonckheer »

Nee, dat kan ik niet en dat is ook niet in elke bus hetzelfde. De moderne toiletten hebben een veel grotere inhoud zodat je dus niet bijna dagelijks het ding ergens moet gaan legen want dat is ondoenlijk uiteraard. Zelf zou ik geen enkel bus toilet prefereren, de ruimte is ontzettend krap, goed voor passagiers onderweg maar verre van comfortabel. Sloop die cabine er uit en bouw een fatsoenlijke natte cel met douche en vermaler toilet, daar ga je geen spijt van krijgen. En waarom niet, er is plek genoeg daarvoor in een 12 meter bus.
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Wat is de beste touringcar als basis?



Bericht door Duco »

Ehm, was er laatst niet iemand die zijn tourincar in de verkoop deed op dit forum?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Wat is de beste touringcar als basis?



Bericht door EasyBee »

Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Wat is de beste touringcar als basis?



Bericht door jansloos »

Is de verkrijgbaarheid van onderdelen ook nog van belang?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat is de beste touringcar als basis?



Bericht door de Jonckheer »

Voor mijn 1982 Volvo was dat nimmer een probleem, zelfs imitatiedelen zoals stuurkogels en een stuurpomp uit China...
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Wat is de beste touringcar als basis?



Bericht door rhomodel »

Wat is je budget voor je basis voertuig / touringcar? Er zijn mooie tussen maar die kosten ook wat.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Plaats reactie