Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner



Bericht door Japie »

Zit het scheidingsrelais voor de D plus niet onder de motorkap en wordt gevoed door de dynamo of haal ik nu dingen door elkaar.
Vaak zit dat relais tegen binnenkant spatbord.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 949
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner



Bericht door Duco »

Denk dat je “probleem” zit in die zwarte draad, die is niet origineel. In de blauwe hoort idd een zekering te zitten.

Dus even uitvinden waarom ze die zw draad hebben bedacht. De schakelaar is ook niet origineel maar als de weerstand niet te hoog is hoeft dat geen probleem te geven.

@japie d+ word voor zover ik weet bij bustner vanaf de dynamo zonder relais gestuurd naar lampje Dashboard en cramer daar stuurt d+ relais aan voor koelkast. En loopt er een draadje om de hh accu te laden.
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner



Bericht door Japie »

Duco, wist ik niet. Weer wat geleerd.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
camperferbeau
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 20:34

Re: Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner



Bericht door camperferbeau »

Ok, update:

Scheidingelais is niet te vinden onder de motorkap. Zoals Duco zegt gaat deze rechtstreeks naar de Cramer.
En inderdaad vanaf de plus van de HH accu is een zekering.

Ik ga kijken wat er gebeurd als ik de zwarte kabel die van de Startaccu loopt naar de Cramer loshaal. Ik ben dan benieuwd of de startaccu nog oplaad door de dynamo.

Als dit het geval is, kan ik die zwarte permanent loshalen zodat de accus weer los van elkaar komen te staan.
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 949
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner



Bericht door Duco »

Als je een multimeter hebt probeer dan eens te meten hoeveel er geladen wordt. Bij mij was dat met draaiende motor ongeveer 4-6 amp. Dat was echt heel erg weinig. Aan de paal was het ook al niet veel beter. Vandaar dat ik heb gekozen voor een laadbooster 30 amp. Rechtstreeks vanaf de startaccu en geactiveerd door de d+

Heb de stroomkabel nu al voor het 2e jaar niet mee. En dat met maar 100 amp lifepo4.
camperferbeau
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 20:34

Re: Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner



Bericht door camperferbeau »

@ Duco, ik heb een multimeter, maar weet niet zo goed hoe ik de laadstroom kan meten. Kun jij dit uitleggen?

Update: Zodra ik de motor start zie ik in de de cramer dat er een relais wordt geschakeld. Dit is dus waarschijnlijk het scheidingsrelais.
Ik heb nu de zwarte draad van de startaccu naar de cramer losgehaald (zekering ertussen uitgehaald zodat de stroomkring onderbroken wordt).

Dit heeft als resultaat dat de startaccu niet meer in verbinding staat met de Cramer.

Mijn idee is nu om dit zo te houden en een nieuwe HH accu te installeren en deze op de cramer aan te sluiten via dezelfde manier als de oude HH accu.
Deze staat dan geheel los van de startaccu en kan alleen geladen worden door de zonnepanelen en de walstroom.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51287
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner



Bericht door Kroppie »

ik heet wel geen Duco, maar reageer toch.
laadstroom meten?, kabel welke van toepassing is bij 1 aansluiting los nemen en op de beide punten de aansluitingen van de amperemeter zetten, deze op de stand a dc, na het meten de draad weer aansluiten
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 949
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner



Bericht door Duco »

Goed zo, zie dat er al geantwoord is, ben met de camper onderweg dan lukt het niet altijd gelijk te antwoorden. Vandaag door de bewolking nauwelijks solar gelukkig de hh accu na uurtje rijden weer op 100%

Druk voor de zekerheid de rode draad van je multimeter in de 10A poort. Dan kun je kleine stromen goed meten. Wil je meer meten als die 10A heb je een stroom tang nodig.

Afbeelding
camperferbeau
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 20:34

Re: Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner



Bericht door camperferbeau »

Bedankt voor de reactie heren !

Dus als ik het goed begrijp meet ik de stroom op de dynamo zelf?
Dus op de b+ en op de b- klopt dit?

Verder heb ik nog een nieuwe vraag. Waar is het volgens jullie belangrijk om een zekering te plaatsen?

Ik was van plan:
Op de plus tussen de laadregeleraar en de accu (40 amp)
Op de plus tussen accu en cramer (40 amp)

Is het ook aan te raden om een zekering te doen tussen zonnepaneel een laadregelaar?
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 949
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner



Bericht door Duco »

De stroom op van de dynamo zelf hoef je niet te meten, gaat ook niet lukken met een gewone multimeter. Je kan meten wat de laadstroom is die aankomt bij je HH accu vanaf de Cramer.

Neem aan dat alle bedrading zoals die zit al gezekerd is dus snap niet helemaal wat je wilt zekeren?

De regel is om te zekeren na draaddikte en in tweede plaats gebruikers. In de draad vanaf de panelen hoeft geen zekering.

De draad vanaf de laadregelaar naar de accu moet wel gezekerd worden liefst dicht bij de accu. Welke laadregelaar ga je gebruiken en welke dikte en lengte draad? Je gaf aan 2 panelen Van 100wp te willen plaatsen je laad dan een ampere of 8 Max. Dus die zekering van 40 is veel te zwaar. De zekering moet altijd eerder gaan smelten als je bedrading tenslotte.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51287
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner



Bericht door Kroppie »

voor draadikte afhankelijk van lengte en amperes zie

http://www.polz.info/leitungsrechner/
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
camperferbeau
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 20:34

Re: Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner



Bericht door camperferbeau »

Oke, dank voor de extra uitleg.
Hm oke, dat is alleen een beetje lasting. Ik heb alleen een paars kabeltje vanaf de dynamo naar de cramer dit is de b+ denk ik.
Ik heb gezien dat als ik de motor start er een relais geschakeld wordt dit is vermoedelijk de b+ die dit aanstuurt. Ik heb verder geen andere kabels naar de HH accu gaan. Dus als ik wil meten wat de laadstroom is moet ik dan die paarse kabel (b+) tussen het chassis meten?

Zekeringen:

Oke duidelijk. Ik gebruik vanaf de panelen naar de laadregelaar (Mppt 75/15) 6 mm2. En plaats geen zekering
Vanaf de laadregelaar naar de accu was ik van plan 10 mm2 te gebruiken. Maar dit is een overkill en past ovirgens ook niet in de klemmen van de laadregelaar. Ik ga nu voor 6 mm2. En 40 amp zekering is hiervoor vermoedelijk dus te hoog. Beter om voor 20 amp zekering te gaan zeker?
De lengte van de kabel tussen laadregelaar en accus zal niet meer dan 3 meter zijn.

@ kroppie, bedankt voor de handige tool!
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 949
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner



Bericht door Duco »

Vanaf de dynamo naar de kramer is niet zo belangrijk. d+ is enkel om een signaal af te geven dat er laadspanning voor handen is bij draaiende motor. Niet bedoelt om gebruikers op aan te sluiten. Je moet de draad hebben die uitkomt bij je hh accu om deze bij te laden.
camperferbeau
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 20:34

Re: Zonnepanelen plaatsen en accu Peugeot J5 Burstner



Bericht door camperferbeau »

Hm momenteel zitten er alleen 3 draden aan de accu. 1 naar het chassis. 1 plus naar de cramer en 1 min naar de cramer. En dan direct vanaf de dynamo die paarse naar de cramer.

Vanaf de plus van de start accu gaat er ook direct een kabel naar de cramer.

Kan het zo zijn dat die paarse kabel dus het relais aanstuurd in de cramer.
De startaccu wordt geladen door de dynamo bij draaiende motor.
De startaccu via de cramer de HH accu gaat laden...?
Plaats reactie