De oorlog in Oekraïne

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Beroepsreiziger

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door Beroepsreiziger »

Nog zo'n mooi stukje.
Rusland dreigt: Straling kan zich verspreiden van Zaporizja-centrale naar Europa
De kerncentrale van Zaporizja moet mogelijk worden stilgelegd als Oekraïne erop schiet, zegt het Russische ministerie van Defensie.

De centrale is tijdens de oorlog meerdere keren beschoten, maar over de schutter is geen zekerheid.

Volgens Rusland zijn de veiligheidssystemen van de fabriek beschadigd bij de aanvallen.

Bij een ongeluk zou radioactief materiaal uit de centrale zich verspreiden naar Duitsland, Polen en Slowakije, dreigt het ministerie.

Zaporizja-centrale ligt in het gebied bezet door Russische troepen in Oekraïne. Het ligt op ongeveer 200 kilometer van de officiële grens met Rusland. De grens met Slowakije, genoemd door het ministerie van Defensie, ligt op ruim 800 kilometer van de centrale.

Bron: Reuters
RUSLAND DREIGT.........
Weinig dreigen denk, want ik denk dat de Rus zelf slim genoeg is om te weten dat de wind ook de andere kant op kan waaien.
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door Zonneke »

In den tijd van Tsjernobyl hebben ze wolken onderweg naar Moskou vroegtijdig doen regenen. :mrgreen:
Beroepsreiziger

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door Beroepsreiziger »

Off topic, en toch on topic.
Zo speeld met het in hogere politiek. (Denk ik tenmisnte.)
De centrale bank van Turkije heeft de rente donderdag verrassend verlaagd, hoewel de inflatie in het land bijna 80 procent is. Normaal gesproken verhogen centrale banken hun rentes bij een hoge inflatie.

Het belangrijkste rentetarief van het land stond de afgelopen zeven maanden op 14 procent. Dat werd met een vol procentpunt verlaagd tot 13 procent.

De beleidsrente wordt doorgaans verhoogd om de inflatie af te remmen. Grote centrale banken over de hele wereld, zoals de Europese Centrale Bank, de Amerikaanse Federal Reserve en de Bank of England, verhoogden onlangs allemaal het belangrijkste rentetarief.

Maar het beleid van de Turkse president Recep Tayyip Erdogan wijkt hiervan af. Hij kiest ervoor - met directe invloed op de centrale bank - de rente juist zo laag mogelijk te houden. Daarmee wil hij de economie stimuleren in plaats van afremmen, met als gevolg dat de inflatie alleen maar verder stijgt.
Turkije wat bij de EU wil, maar dat door hun eigen politiek maakt dat de EU ze niet meer wil.
Oekraiene wat onder normale omstandingheden nog lang niet klaar is voor de EU, kreeg een toezegging erg snel voor elkaar.
Erdogan speeld nu een slim spelletje.
Goede vriend zijn voor Oekraiene, en dat later gebruiken.

Verder speeld die het wel slim, door ergens tussen het Westen en Rusland te blijven.
Die graandeal, waar die zo graag bij betrokken was, leverd het voordeel op, dat als die schepen varen, Turkije daar inkomen uit krijgt.

Door de super inflatie, word Turkije voor Europeanen super goedkoop, wat toeristen aantrekt.
Ook de Russen zijn nog steeds welkom in Turkije.
Win win situatie.

En ik schat zo in, dat die over 5-10 jaar zijn beleid aanpast, en poeslief gaat worden voor de EU.
Kijk eens hoe belangrijk wij zijn voor de toeristen van Europa.
En kijk eens hoe arm land wij zijn.
Kan je alsjublieft Miljarden overmaken?

Ondertussen is die nog steeds vriendjes met Rusland.
En de EU nog steeds Rusland boycotten.
Turkije koopt dan die dingen.
Turkijke geen EU land, en doet ook niet mee aan de boycot.
Turkijke kan die dingen dan weer verkopen aan Rusland.

Russchiesche vrachtwagens komen de EU niet meer binnen, maar is het iemand al opgevallen hoeveel Turkse vrachtwagens je wel niet ziet tegenwoordig?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door hathi »

Ach niet alleen Turkse vrachtwagens,maar ook Russisch gas,of dacht je dit aan de buitenkant kan zien,zeker als het vermengt is ,allemaal Hypocriet,die sancties,men gooit de eigen ruiten in ipv de Russische,die kunnen beter omgaan,met tekorten,en zullen het ook langer volhouden,wacht maar af,……PS de 2 e grote fout,welke de EU maakt,na het veel te lang opkopen van schulden,ipv de rente te verhogen,….Italië staat na Griekenland op omvallen,en de rest word meegezogen, in het betalen van de EU schulden, dus de Euro,zakt nog meer dan Nu al !
Hans
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door Marco Polo »

Met tekorten bouw je geen tanks of raketten :mrgreen:

Of alleen hele goedkope :-B
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door Marco Polo »

Ondertussen zijn Erdogan en de baas van de UN bij Zelensky op bezoek geweest vooral in verband met de situatie rind de Kerncentrale cq militaire basis.
Er zijn grote zorgen over een eventueel nucleair incident wat uit de voortdurende gevechten kan volgen.

CNN heeft een beetje rondgevraagd en de door hun geraadpleegde experts geven aan dat we niet in Chernobyl termen moeten denken als het misgaat maar meer aan Fukushima.
Moderne reactoren en beveiligingsmechanismen zorgen er volgens de experts voor dat zelfs in het slechtste scenario vooral de lokatie zelf en een gebied tot 10 a 20KM in de omtrek van de centrale door nucleaire fallout getroffen zal worden.

https://www.cnn.com/2022/08/18/europe/z ... index.html

Da’s dan weer een beetje jammer voor de Oekraïense propaganda :wink:
En blijkbaar die van Rusland :lol3:

Maar goed, de Oekraïners blijven wat dat betreft ook niet bij de pakken neer zitten en er worden weer explosies gemeld op de Krim.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door gjvonk »

Ik kan dit verhaal geen propaganda noemen, maar meer een signaal dat het halve (Zo niet hele) Russische leger op omvallen staat; de enigen die het niet lijken te weten zijn de Russische machthebbers zelf...

Ze hebben ons in absolute wilden veranderd, zegt Russische ex-militair - https://nos.nl/l/2441156

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door seth_space »

De economie in de eu draait echter prima. Weliswaar valt de Groei wat tegen, met slechts 2,5procent. Maar vergeleken met de Russische ineenstorting van de economie met een daling van ca 10% hebben de maatregelen aantoonbaar effect.
Probleem is alleen dat mensen die dat mededelen in Rusland meteen vastgezet worden terwijl in de eu iedere onbenul van alles kan roepen en nog aanhangers vindt die hem geloven.
Dat is de prijs van vrijheid van meningsuiting.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door PE1OPQ Theo »

De laatste update van Danys Davydov
https://www.youtube.com/watch?v=EYjXXVF841U

Theo
Beroepsreiziger

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door Beroepsreiziger »

hathi schreef:
vr 19 aug 2022, 0:26
Ach niet alleen Turkse vrachtwagens,maar ook Russisch gas,of dacht je dit aan de buitenkant kan zien,zeker als het vermengt is ,allemaal Hypocriet,die sancties,men gooit de eigen ruiten in ipv de Russische,die kunnen beter omgaan,met tekorten,en zullen het ook langer volhouden,wacht maar af,
Op gas zit geen boycot toch?

Ik ben bang dat je erg weing kennis heeft van Rusland.
Je Rusland ziet als een 'rijk' land zoals wij in Europa.

In Noord Korea denken ze ook in het beste land van de Wereld te wonen.
Beroepsreiziger

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door Beroepsreiziger »

hathi schreef:
vr 19 aug 2022, 0:26
PS de 2 e grote fout,welke de EU maakt,na het veel te lang opkopen van schulden,ipv de rente te verhogen,….Italië staat na Griekenland op omvallen,en de rest word meegezogen, in het betalen van de EU schulden, dus de Euro,zakt nog meer dan Nu al !
Ja dat lees ik vaker.
De € zakt steeds verder weg.
Maar tegenover wat?
Mijn inkomen is in € mijn uitgaven ook.
Ik ben heel benieuwt wat het uitmaakt of de € nu meer of minder waard is.

Italie en griekenland, nou niet bepaald de sterkste economienen van de EU.
We hebben de finaciele crisis gehad.
Ik heb nou niet echt de indruk dat we er de laatste 10 jaar minder van zijn geworden. Integenstellig zelfs.
Beroepsreiziger

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door Beroepsreiziger »

gjvonk schreef:
vr 19 aug 2022, 4:58
Ik kan dit verhaal geen propaganda noemen, maar meer een signaal dat het halve (Zo niet hele) Russische leger op omvallen staat; de enigen die het niet lijken te weten zijn de Russische machthebbers zelf...
Rusland is niet in oorlog.
Ze voeren speciale operatie's uit.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door Marco Polo »

Beroepsreiziger schreef:
za 20 aug 2022, 23:21
hathi schreef:
vr 19 aug 2022, 0:26
Ach niet alleen Turkse vrachtwagens,maar ook Russisch gas,of dacht je dit aan de buitenkant kan zien,zeker als het vermengt is ,allemaal Hypocriet,die sancties,men gooit de eigen ruiten in ipv de Russische,die kunnen beter omgaan,met tekorten,en zullen het ook langer volhouden,wacht maar af,
Op gas zit geen boycot toch?

Ik ben bang dat je erg weing kennis heeft van Rusland.
Je Rusland ziet als een 'rijk' land zoals wij in Europa.

In Noord Korea denken ze ook in het beste land van de Wereld te wonen.
Sommige Nederlanders denken dat ze in het slechtste land ter wereld wonen :mrgreen:
(En gaan er toch niet weg 8-)

https://www.bbc.com/news/58888451

15% reductie voor de komende 7 maanden en 2/3e binnen een jaar aan gas.

Olie niet meer over zee tegen het einde van het jaar.

Rusland kan een 1/3e tot de helft van zijn olie-inkomsten verliezen als gevolg van de sancties.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: De oorlog in Oekraïne



Bericht door Marco Polo »

Beroepsreiziger schreef:
za 20 aug 2022, 23:32
gjvonk schreef:
vr 19 aug 2022, 4:58
Ik kan dit verhaal geen propaganda noemen, maar meer een signaal dat het halve (Zo niet hele) Russische leger op omvallen staat; de enigen die het niet lijken te weten zijn de Russische machthebbers zelf...
Rusland is niet in oorlog.
Ze voeren speciale operatie's uit.
Alleen jammer dat ze dit heel slecht verkopen :lol3:
Alleen de Russen lijken dit te geloven :mrgreen:
Of het lijkt ze het meest verstandige om dit te geloven 8-)

De Oekraïners kennen de waarde van goede propaganda een stuk beter :mrgreen:

Is het aloude adagio niet, wie de media heeft heeft de macht ? :wink:
Plaats reactie