Klapperen/bokken in de eerste versnelling

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Klapperen/bokken in de eerste versnelling



Bericht door gjvonk »

Vraag aan allen met deze ervaringen: geven jullie gas voor het aangrijpen van de koppeling? Op zich hebben n.l. de 2 2 en 2,3 motoren voldoende koppel om op een vlakke weg weg te rijden met een stationair draaiende motor. Ik verwacht dat de 2,8 liter van nature ook voldoende koppel heeft om dit te kunnen. Hamvraag is dan ook of het zich onder deze omstandigheid ook voordoet? Ik herken het n.l. als ik gas moet geven om weg te komen omdat de helling van waar ik op moet trekken zo steil is dat er meer koppel gevraagd wordt dan de motor stationair kan leveren. Dat is maar zelden en eigenlijk alleen in flink bergachtig gebied.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Klapperen/bokken in de eerste versnelling



Bericht door Kroppie »

de kunst is het geleidelijk meer laten aangrijpen van de koppeling en het verhogen van het toerental gelijk te laten verlopen, oefenen.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Klapperen/bokken in de eerste versnelling



Bericht door beatrix18 »

VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Klapperen/bokken in de eerste versnelling



Bericht door gjvonk »

Ja, leuk filmpje, dus?

Ik heb in de afgelopen 40 jaar met de nodige auto's gemiddeld 80 tot 200.000 km gereden en heb nog nooit een set koppelingsplaten hoeven vervangen. Afslaan overkomt me nog niet eens 1 x per jaar als ik een hellinkje net verkeerd inschat bij het wegrijden, dus wat ik nou voor leermoment uit dit filmpje moet halen, is me niet geheel duidelijk...



Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Klapperen/bokken in de eerste versnelling



Bericht door beatrix18 »

Je vraagt hoe wij "het" doen.
Nou, ik doe het na bijna 50 jaar nog, ongeveer :wink: , net zo als in het filmpje wordt aangegeven.
Kroppie gaf het ook al zo aan.
In een file geef ik soms ook geen gas als het stilstaan/stapvoets gaat. Verder denk ik er nooit zo over na. (Zeker nu niet meer met een DSG)

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Klapperen/bokken in de eerste versnelling



Bericht door Kroppie »

o jee, weet je hoe ze DSG in duitsland noemen?, Das Scheiss Getriebe
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Klapperen/bokken in de eerste versnelling



Bericht door gjvonk »

beatrix18 schreef:Je vraagt hoe wij "het" doen.
Nou, ik doe het na bijna 50 jaar nog, ongeveer :wink: , net zo als in het filmpje wordt aangegeven.
Kroppie gaf het ook al zo aan.
In een file geef ik soms ook geen gas als het stilstaan/stapvoets gaat. Verder denk ik er nooit zo over na. (Zeker nu niet meer met een DSG)

Peter
Ah, nu snap ik je, maar zoals je zelf constateert bij het in een file rijden: het gas geven bij wegrijden is lang niet altijd nodig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
pwhooftman
Berichten: 1821
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Klapperen/bokken in de eerste versnelling



Bericht door pwhooftman »

gjvonk schreef:
do 18 aug 2022, 19:14
Vraag aan allen met deze ervaringen: geven jullie gas voor het aangrijpen van de koppeling? Op zich hebben n.l. de 2 2 en 2,3 motoren voldoende koppel om op een vlakke weg weg te rijden met een stationair draaiende motor. Ik verwacht dat de 2,8 liter van nature ook voldoende koppel heeft om dit te kunnen. Hamvraag is dan ook of het zich onder deze omstandigheid ook voordoet? Ik herken het n.l. als ik gas moet geven om weg te komen omdat de helling van waar ik op moet trekken zo steil is dat er meer koppel gevraagd wordt dan de motor stationair kan leveren. Dat is maar zelden en eigenlijk alleen in flink bergachtig gebied.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Ík geef altijd gas bij het op laten komen van de koppeling, op een manier dat het toerental zo'n beetje 1500 blijft totdat de koppeling volledig opgekomen is en ik verder kan optrekken. Mijn ervaring is dat als ik iets meer gas geef (het toerental iets hoger ligt) het bokken achterwege blijft. Hoe beter ik dat gedurende langere tijd doe, hoe meer het bokken wegblijft, ook als ik weer naar mijn oude rijstijl ga.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Klapperen/bokken in de eerste versnelling



Bericht door gjvonk »

De stijlen verschillen, daar trek ik de conclusie uit dat het klapperen/bokken dus kennelijk niet alleen een kwestie is van hoe je wegrijdt.

Voor TS betekent dit dat hij dus toch op zoek moet naar de onderliggende oorzaak. Doordat een Ducato en soortgenoten de motor en versnellingsbak dwars hebben liggen, worden de kantelkrachten van het blok voor- en achterwaarts uitgeoefend.

Ja een dieselmotor loopt onregelmatiger wanneer hij net gestart is, maar meestal duurt dat niet lang en of dat nou zo'n effect heeft op de motorsteunen betwijfel ik. Dan zou het effect juist ook merkbaar moeten zijn bij stevig optrekken en stevig remmen.

Controleren van de rubbers in de ophangsteunen van motor en versnellingsbak kan geen kwaad, maar ik vermoed dat de werkelijke oorzaak toch in de koppeling gezocht moet worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Klapperen/bokken in de eerste versnelling



Bericht door Kroppie »

beginnen met de simpelste dingen om te controleren, en dan steeds verder, dan kom je op een end wel de oorzaak tegen, wel beetje nadenken natuurlijk!!, maar bij zuks niet op voorhand zeggen dat of dat is het als je verder niets kent van de auto en de rijder
succes!
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Chevy55
Berichten: 245
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Klapperen/bokken in de eerste versnelling



Bericht door Chevy55 »

Ik ga me onthouden van rijstijl advies , dat gaat echt een beetje te ver .

Beste om dit probleem te takkelen , ophanging motor bak nazien , en de bekabeling bediening koppeling .
De motor ophanging zou ik gewoon vervangen , zeker als het al op leeftijd is , rubber heeft nu eenmaal niet het eeuwige leven .

Probleem niet opgelost of nog in dien aard aanwezig , dat je er niet verder mee wil , dan bak eraf , en koppeling vernieuwen , de kans is groot dat daar het probleem zit .
Kunnen meerder oorzaken zijn , maar ik denk zelf dat de kans groot is dat het vliegwiel contact oppervlak met de koppelingsplaat niet goed is , daar is maar 1 oplossing voor afdraaien of vervangen , dat afdraaien , ik doe het niet meer tenzij de prijs van vliegwiel buitensporig is , dat is in geval van Ducato niet zo ,dus alles nieuw erop , met nieuw drukgroep en lager .
Grote kans dat het nu is opgelost , al zijn er nog wel ander oorzaken , maar dan heb je een nieuwe versnellingsbak/differentieel nodig , die kans acht ik klein .
nico mone
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 11 dec 2011, 16:51

Re: Klapperen/bokken in de eerste versnelling



Bericht door nico mone »

Ik denk dat het de drukgroep is. Ooit hetzelfde gehad totdat de drukgroep het in Frankrijk begaf.

Mvg
Nico Moné
camper job
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 04 jun 2018, 20:06

Re: Klapperen/bokken in de eerste versnelling



Bericht door camper job »

Als het vochtig weer is heeft de koppeling daar wat last van. Had mijn BMW destijds ook en onze camper ook. Niets aan de hand. Na 2x optrekken is het ook weer weg.
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Klapperen/bokken in de eerste versnelling



Bericht door Bob47 »

Met mijn 150 pk Ducato is stationair het koppel al zo hoog dat ik de koppeling al op kan laten komen zonder gas te geven. Daarna geleidelijk gas.
Vaak, als het al lichtelijk, helling af, is doe ik dit zelfs in z,n tweede. De eerste is zo kort dat je die vaak kan overslaan. Dus minimaal gebruik vd koppeling en geen bokken niets van dat al. Ben soms misschien wat langzamer weg bij het stoplicht, maar daar ben ik camper voor :-B
Plaats reactie