Thetford T2175 compressorkoelkast met probleem

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Thetford T2175 compressorkoelkast met probleem



Bericht door myway »

Indien de omgevingstemperatuur niet boven de 25 graden komt kan hij ook overdag in de nachtstand blijven staan
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Thetford T2175 compressorkoelkast met probleem



Bericht door jheeck »

De laatste generatie Thetford compressorkoelkasten schakelt na 12 uur automagisch over van nacht- naar dagstand.
Thetford-nacht.jpg
Thetford-nacht.jpg (88.46 KiB) 531 keer bekeken
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Thetford T2175 compressorkoelkast met probleem



Bericht door de Jonckheer »

Het is natuurlijk onzin. Immers, als de koelkast niet aanslaat zal de temperatuur oplopen, er wordt immers niet gekoeld? Dat moet dan later weer ingehaald worden. Een normale koelkast zal sowieso 's nachts weinig aanslaan, de deur blijft immers gesloten. Dat hangt natuurlijk wel af van het energie label (dus de isolatie) maar wacht, dat hebben die 12 volt kasten niet! Het is dus weer een toevoeging die weinig brengt en die dingen weer extra duur maakt terwijl ze dat in vergelijking met een 230 volt kast al best wel zijn.
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Thetford T2175 compressorkoelkast met probleem



Bericht door isoplus »

Ja hoor Nico zonder te weten hoe zo'n 12 volt kastje uit dit topic werkt heb je weer gelijk. :-B :wink:
Gelukkig is de vraag van TS weer beantwoord, elders stoort men zich aan nieuwkomers die vragen stellen waarop de antwoorden via de zoekfunctie te vinden zouden zijn. Deze nieuwkomers worden soms wat onbeleefd behandeld.
Je zou je eerder kunnen storen aan het gezwam nadat een vraag beantwoord is of een probleem is opgelost.
Jouw verknochtheid aan een 230 volt huishoudkoelkast kennen we onderhand ook al wel heel lang :cheers:
Niet iedereen rijdt in een omgebouwd busje, of nou ja de meeste campers zijn feitelijk omgebouwde busjes maar missen de ruimte voor grote huishoudelijke apparaten.
Kijk zo kletsen we voor een eenvoudig al lang opgelost probleem weer vele pagina's vol :clap:
Het is zondag en het regent dus geen moer te doen, dus heb ik even tijd en zo is het gekomen... Neem mij niet kwalijk :wink:
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Thetford T2175 compressorkoelkast met probleem



Bericht door de Jonckheer »

grote huishoudelijke apparaten.
Bedoel je dat er geen kleine huishoudelijke apparaten bestaan? Foutje, die bestaan wel hoor!
Er is een groeiend aantal camper eigenaren die omschakelen naar een 230 volt koelkast(je) op een omvormer maar dat is jou wellicht ontgaan?
Trouwens, daar ging mijn reactie niet eens over, ik schreef dat zo'n nachtstand onzin is omdat feitelijk een koelkast sowieso minder vaak in de nacht zal aanslaan omdat de deur dan dicht blijft. En ook omdat de omgevingstemperatuur dan lager is, dat komt er nog bij. Maar goed, begrijpend lezen is niet aan iedereen besteed zullen we maar denken. Komt misschien door het weer? :lol3:
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Thetford T2175 compressorkoelkast met probleem



Bericht door jaap van duijn »

@Isoplus en Jonkheer,

Dan kom ik maar met de vraag :
Er staat een flinke Dometic 9034 kk in de camper, gas, 12V en 230V mogelijk, alle 3 op de hand in te schakelen via keuze schakelaar en dan gas nog apart knop in drukken en laten vonken.
Eigenlijk een kreng van een ding - denk ik.
Goed nu hebben we toch al veel los van de paal gestaan in Frankrijk - Spanje en Duitsland en ook nog met volop zon.
De kk dan op gas en heb ik volle accu's van de 2x 180Wh zonnepanelen.
Als ik nu die kk verwissel voor een compressor unit - kijk even niet naar kosten - waar loop ik dan vast?
Ja aan de paal zal deze het altijd doen.
Ja onder het rijden kan ik via de dynamo en opladen (eventueel nog met zon van zonnepanelen) met de 1000W sinus omvormer 230V geven en genoeg heb ik getest.
En dan minder zon geen paal hoe hou ik de spullen koel, hoe hou ik die compressor kk aan de praat, bovenal hoe doen jullie dat.

Hoor graag groet Jaap

En maar weer terug on topic
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Thetford T2175 compressorkoelkast met probleem



Bericht door de Jonckheer »

Het is een rekensom met veel onzekerheden. Die onzekerheden zijn hoofdzakelijk of de zon schijnt of niet. Dan de grootte van de accu's de capaciteit van de panelen en bovenal je verbruik. Kom je tekort kun je gaan rijden, de motor laten lopen, een aggregaat, enz. Een goede A+++ koelkast gebruikt extreem weinig energie. Daarbij komt het verbruik van de omvormer maar bij een goede valt dat ook wel mee. Bovendien kun je, als je handig bent, de koelkast de omvormer laten in- en uitschakelen, dat scheelt dan ook weer.
Het is ook een financieel plaatje. Een 12volt compressor kast is extreem duur en daarbij, gezien het aantal klachten, ook niet erg betrouwbaar dus storing gevoelig. Een 230 volt huis koelkast is niet alleen veel goedkoper maar daarbij ook heel betrouwbaar, die gaan eigenlijk nooit stuk. De mijne heb ik vervangen alleen omdat een nieuwe veel zuiniger is, niet omdat de oude het niet deed. En die was al oud toen ik hem plaatste, ik kocht hem via Marktplaats.
Qua werking is er niets beter dan een compressorkast, vooral als je zorgt dat hij zijn warmte kwijt kan. En wat vooral voor zelfbouwers van belang is is het feit dat er aan huis koelkasten enorm veel formaten te verkrijgen zijn.
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Thetford T2175 compressorkoelkast met probleem



Bericht door isoplus »

Jaap,
Als je voor jouw vraag even een nieuw topic inscheert dan krijg je antwoord van mensen die iets dergelijks al eens bij de hand gehad hebben.
Ik weet het slechts van mijn bootje en dat is niet te vergelijken met de camper omdat er niet op gewicht gelet hoefde te worden en er ruimte genoeg was voor accu's en energiepanelen.
N.B. de Thethford compressorkoelkast, in dit topic genoemd, schakelt in de nachtstand niet uit maar draait op een lager vermogen.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Thetford T2175 compressorkoelkast met probleem



Bericht door jaap van duijn »

@Isoplus, heb ik gedaan nu mijn bericht hier nog weg?

Jaap
enschedem
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 04 mar 2012, 22:36
Locatie: Enschede

Re: Thetford T2175 compressorkoelkast met probleem



Bericht door enschedem »

isoplus schreef:
za 02 okt 2021, 18:59
Ben ik nu de enige oude knar hier die dat moderne spul wel leuk vindt? :-B
Nee hoor.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Thetford T2175 compressorkoelkast met probleem



Bericht door Kroppie »

ben nu 74, en vind dat moderne spul best leuk, vooral de jongere modernen :-B :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie