Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Er zullen inderdaad wel wat uurtjes gaan zitten in het verwijderen van het schap en het weer netjes terugplaatsen van de zonnekleppen, verlichting, etc. Maar dat geeft niet. Ik heb geen haast. Als het zover is, ga ik het in ieder geval verwijderen om te zien wat ik daaronder aantref en vandaar verder. Gewoon terugplaatsen van het geheel kan dan altijd nog.
Trouwens mooi hoe je dat hebt afgewerkt met die handgreep op de schuifdeur. Ook die combi met dat gordijn van de laatste foto spreekt met erg aan. Is dat kunstleer, wat je op die lijst hebt geplakt?
Trouwens mooi hoe je dat hebt afgewerkt met die handgreep op de schuifdeur. Ook die combi met dat gordijn van de laatste foto spreekt met erg aan. Is dat kunstleer, wat je op die lijst hebt geplakt?
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Inderdaad, kunsrtleer ("simlili") . Op de foto hieronder paneeltjes voor op de raamstijl van mijn laatst gebouwde bus.
En op de andere foto is te zien hoe de hemel verwijderd is. Dit is wel van een Ducato H2, geen H3, maar dat zal toch hetzelfde zijn, denk ik.
En op de andere foto is te zien hoe de hemel verwijderd is. Dit is wel van een Ducato H2, geen H3, maar dat zal toch hetzelfde zijn, denk ik.
- Bijlagen
-
- F24F8955-6DBC-4678-962F-F94B015374B1_1_105_c.jpeg (48.15 KiB) 739 keer bekeken
- DucatoDolf
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Als je het opbergvak niet terug wil kun je een 'standaard' zonnekleppending misschien op de sloop vinden met de verlichting enzo.
Er is een keer een draadje geweest over het weghalen van de plafond B-stijl, er zijn er meer die het gedaan hebben. Er zijn fabriekscampers waar het weg is, dus het moet kunnen. Ik weet niet meer of er een alternatieve versteviging voor in de plaats is gemaakt, maar dat zou je eventueel kunnen overwegen.
Dat uit de ramen kijken snap ik. Wij willen nog wel eens een stukje gordijn wegklappen om even te spieken Er zijn ook van die leuke kleine ronde raampjes. Kun je inderdaad altijd later nog plaatsen.
Die greep die Pele heeft geplaatst is top. Ook zou je nog een (eventueel dezelfde) greep kunnen plaatsen aan de rechterzijde van de deur, zodat je de schuifdeur 'zachtjes' in het slot kunt trekken van binnenuit ipv de rotgang die hier normaal voor nodig is. Daar zijn ook flinke discussies over geweest, dus voor wat het waard is.
Er is een keer een draadje geweest over het weghalen van de plafond B-stijl, er zijn er meer die het gedaan hebben. Er zijn fabriekscampers waar het weg is, dus het moet kunnen. Ik weet niet meer of er een alternatieve versteviging voor in de plaats is gemaakt, maar dat zou je eventueel kunnen overwegen.
Dat uit de ramen kijken snap ik. Wij willen nog wel eens een stukje gordijn wegklappen om even te spieken Er zijn ook van die leuke kleine ronde raampjes. Kun je inderdaad altijd later nog plaatsen.
Die greep die Pele heeft geplaatst is top. Ook zou je nog een (eventueel dezelfde) greep kunnen plaatsen aan de rechterzijde van de deur, zodat je de schuifdeur 'zachtjes' in het slot kunt trekken van binnenuit ipv de rotgang die hier normaal voor nodig is. Daar zijn ook flinke discussies over geweest, dus voor wat het waard is.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Even een tussendoor vraag. Ik ben bezig met het bij elkaar zoeken van de elektra. Ik wil accu laden vanaf solar, wal en dynamo en omvormen naar 230 V. Victron is leuk, maar niet te betalen. Dus ik zoek een redelijk alternatief voor een lagere prijs. Ik kom dan bijvoorbeeld uit bij het Duitse merk Ective: https://www.ective.de/
Wie heeft daar ervaring mee?
Ik denk aan een combi van de SSB60 en CSI25.
https://www.ective.de/ECTIVE-SBB-60-Sol ... regler-60A
https://www.ective.de/ECTIVE-CSI-25-250 ... 2V-und-24V
De eerste regelt mijn zonnepaneel, bijvoorbeeld een 395 Wp en laadt de accu met de dynamo tijdens het rijden.
De tweede laadt de accu met walstroom en genereert voldoende 230V voor mijn (toekomstige) gebruikers.
Dan ben ik voor ruim 900 euro klaar. Met Victron kost dat meer dan het dubbele.
Of zie ik iets over het hoofd?
De accu's worden LiFePO4 200 Ah of meer.
Wie heeft daar ervaring mee?
Ik denk aan een combi van de SSB60 en CSI25.
https://www.ective.de/ECTIVE-SBB-60-Sol ... regler-60A
https://www.ective.de/ECTIVE-CSI-25-250 ... 2V-und-24V
De eerste regelt mijn zonnepaneel, bijvoorbeeld een 395 Wp en laadt de accu met de dynamo tijdens het rijden.
De tweede laadt de accu met walstroom en genereert voldoende 230V voor mijn (toekomstige) gebruikers.
Dan ben ik voor ruim 900 euro klaar. Met Victron kost dat meer dan het dubbele.
Of zie ik iets over het hoofd?
De accu's worden LiFePO4 200 Ah of meer.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Ective is prima spul als je niet al te hoge eisen stelt.
Tov Victron zitten er wel wat nadelen aan, maar als je daar bewust van bent en/of niet nodig hebt is dat geen enkel probleem.
- D+ nodig voor de booster
- Max 50V PV input (maar dat is voor de meeste panelen voldoende - let wel op de max spanning bij lage temperaturen)
- Maar 20A laadstroom vanaf de paal. Grote accu kan dus wel ff duren...
- Geen powerassist of andere fancy dingen die een Victron wel biedt.
De 60A DCDC is wel weer een voordeel, mits je dynamo het aankan.
Ter info: Ective is overigens gewoon een stickerplakker, net als bv Renogy. Maar niet perse een slechte
https://nl.aliexpress.com/item/1005002234874682.html
Als je al die Victron dingen niet nodig hebt, dan scheelt dat wel euro's. En dan ben je met 2200 euro een eind incl accu.
Tov Victron zitten er wel wat nadelen aan, maar als je daar bewust van bent en/of niet nodig hebt is dat geen enkel probleem.
- D+ nodig voor de booster
- Max 50V PV input (maar dat is voor de meeste panelen voldoende - let wel op de max spanning bij lage temperaturen)
- Maar 20A laadstroom vanaf de paal. Grote accu kan dus wel ff duren...
- Geen powerassist of andere fancy dingen die een Victron wel biedt.
De 60A DCDC is wel weer een voordeel, mits je dynamo het aankan.
Ter info: Ective is overigens gewoon een stickerplakker, net als bv Renogy. Maar niet perse een slechte
https://nl.aliexpress.com/item/1005002234874682.html
Als je al die Victron dingen niet nodig hebt, dan scheelt dat wel euro's. En dan ben je met 2200 euro een eind incl accu.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Dank je Smiley.
Ik had inderdaad gezien dat de laadcapaciteit beperkt is, maar aan de paal hoeft de accu ook niet in een uurtje vol te zijn.
Ik moet nog checken wat de capaciteit van mijn dynamo is. Op de dynamo zelf zitten geen stickertjes of aanwijzingen. Het internet geeft voor de 177pk Maxi Ducato uit 2013 2 mogelijkheden: 110A of 140A. Dat lijkt voldoende, toch?
Stel dat ik na een paar jaar de capaciteit toch niet toereikend vind. Is het dan mogelijk er een systeem parallel naast te plaatsen, bijvoorbeeld een MPPT voor een 2e PV paneel en/of extra omvormer en/of extra walstroom acculader? Ik begin liever wat kleiner om later uit te breiden, maar als dat niet gaat, moet ik gelijk fors inzetten. Weet even dat ik het systeem ook gebruik om ervaring op te doen om t.z.t een thuis accu te nemen voor het opslaan van overtollige elektriciteit van mijn zonnepanelen op mijn huis. Het zou wel aardig zijn als ik de installatie van de camper daarbij aan zou kunnen sluiten. Dan doet die ook nog wat als ik niet op vakantie ben. Met de huidige elektriciteitsprijzen kan dat zomaar honderden euro's per jaar schelen...
Ik had inderdaad gezien dat de laadcapaciteit beperkt is, maar aan de paal hoeft de accu ook niet in een uurtje vol te zijn.
Ik moet nog checken wat de capaciteit van mijn dynamo is. Op de dynamo zelf zitten geen stickertjes of aanwijzingen. Het internet geeft voor de 177pk Maxi Ducato uit 2013 2 mogelijkheden: 110A of 140A. Dat lijkt voldoende, toch?
Stel dat ik na een paar jaar de capaciteit toch niet toereikend vind. Is het dan mogelijk er een systeem parallel naast te plaatsen, bijvoorbeeld een MPPT voor een 2e PV paneel en/of extra omvormer en/of extra walstroom acculader? Ik begin liever wat kleiner om later uit te breiden, maar als dat niet gaat, moet ik gelijk fors inzetten. Weet even dat ik het systeem ook gebruik om ervaring op te doen om t.z.t een thuis accu te nemen voor het opslaan van overtollige elektriciteit van mijn zonnepanelen op mijn huis. Het zou wel aardig zijn als ik de installatie van de camper daarbij aan zou kunnen sluiten. Dan doet die ook nog wat als ik niet op vakantie ben. Met de huidige elektriciteitsprijzen kan dat zomaar honderden euro's per jaar schelen...
- MarceldeHoog
- Berichten: 790
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Als je goed shopt, kiomen sets zonnepanelen met een MPPT van Victron: heel duur zijn die niet, en het is fijn om in de app de opbrengst te kunnen zien, ook historisch.
Wat ik heb liggen is het volgende:
- MPPT van Victron, met bluetooth. Dat is de 75/15 in mijn geval.
- 2x 115W zonnepaneel
- Victron Cyrix-ct scheidingsrelais. Meer is niet nodig als je geen "slimme" dynamo hebt,
- Ective CSI 15: die fungeert als accu lader, omschakel automaat en omvormer. Zolang ik geen 220 nodig heb staat deze uit (bestuurd met extern paneeltje).
Bovenstaande is aangesloten op een 220Ah AGM accu, en ik heb zelden walstroom nodig. Bij zonnig weer eigenlijk nooit. Mijn boiler (400W) zet ik aan tijdens het rijden, en als de zon schijnt. Dat is dan ook de grootste verbruiker.
Wat ik heb liggen is het volgende:
- MPPT van Victron, met bluetooth. Dat is de 75/15 in mijn geval.
- 2x 115W zonnepaneel
- Victron Cyrix-ct scheidingsrelais. Meer is niet nodig als je geen "slimme" dynamo hebt,
- Ective CSI 15: die fungeert als accu lader, omschakel automaat en omvormer. Zolang ik geen 220 nodig heb staat deze uit (bestuurd met extern paneeltje).
Bovenstaande is aangesloten op een 220Ah AGM accu, en ik heb zelden walstroom nodig. Bij zonnig weer eigenlijk nooit. Mijn boiler (400W) zet ik aan tijdens het rijden, en als de zon schijnt. Dat is dan ook de grootste verbruiker.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Ik lees in de Ective online handleiding dat je hun omvormers absoluut niet aan het net mag hangen (voor stroom terug leveren) en dat dit uitsluitend geschikt is voor autarke systemen. Dus thuisgebruik valt daarmee af. Dat is wel erg jammer. Zou dit met Victron, ander merk of aanpassing wel gaan?
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Die Ective is zeker niet geschikt om terug te leveren op het lichtnet.
Je kunt beter een geschikte omvormer kopen, laag (passend) vermogen, en dan de zonnepanelen van de camper hieraan koppelen wanneer je thuis staat.
//Kees
Je kunt beter een geschikte omvormer kopen, laag (passend) vermogen, en dan de zonnepanelen van de camper hieraan koppelen wanneer je thuis staat.
//Kees
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Die Ective geeft vuurwerk als je de uitgang aan het net hangt.
Victron kan het wel met hun ESS optie in de Multiplus serie.
https://www.victronenergy.com/upload/do ... ual-nl.pdf
Victron kan het wel met hun ESS optie in de Multiplus serie.
https://www.victronenergy.com/upload/do ... ual-nl.pdf
Maar met de kleine hoeveelheid panelen op een camperdak zet dat geen zoden aan de dijk. Als je zoiets zou willen is de panelen op een kleine losse netgekoppelde omvormer aansluiten veel handiger. (micro omvormer of bv een stecagrid 500) Let wel dat de PV stringspanning voor beide geschikt moet zijn...Een energieopslagsysteem (ESS) is een specifiek type voedingssysteem dat een aansluiting op het elektriciteitsnet integreert met een Victron-omvormer/acculader, GX-apparaat en een accusysteem. Het slaat gedurende de dag zonne-energie op in de accu,voor later gebruik wanneer de zon niet meer schijnt.
Het past de stroomvoorziening aan, aan de tijd van de dag, maakt opslag van zonne-energie mogelijk, biedt ondersteuning netstroom en het voert stroom terug naar het elektriciteitsnet
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Hmmm, interessant. Ik ben me daar nu in aan het verdiepen. Met een 5-10 kWh accu en de juiste omvormer kan je thuis het grootste deel van het jaar energie neutraal zijn. De camperaccu kan daar zo te zien best een aardig steentje aan bijdragen. Het zonnepaneel misschien ook, maar dat is meer bijzaak. De panelen op het staldak doen hun werk daarvoor wel. Met een 200 Ah zit je al op 2.5 kWh. Dan heb je voor thuisgebruik alleen een andere (2e) omvormer nodig waar je de camperaccu inplugt als je thuis bent en de mogelijkheid de camperaccu thuis met zonnestroom te laden. Maar dat kan denk ik wel met een walstroomaansluiting, die er toch al op zit.
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
De campertafel
De campertafel is klaar. Voorlopig dan tenminste. De ruwe vorm. Afwerken doen we wel als de tijd daar is. Volgend voorjaar. Binnenkort gaan we voor de camperkeuring en de keurmeester zal hier vast wel een tafel in herkennen. Tijd dus voor een biertje. Zo’n tafeltje moet je natuurlijk wel even natmaken…
De campertafel is klaar. Voorlopig dan tenminste. De ruwe vorm. Afwerken doen we wel als de tijd daar is. Volgend voorjaar. Binnenkort gaan we voor de camperkeuring en de keurmeester zal hier vast wel een tafel in herkennen. Tijd dus voor een biertje. Zo’n tafeltje moet je natuurlijk wel even natmaken…
- Bijlagen
-
- even natmaken.jpg (165.08 KiB) 202 keer bekeken
-
- campertafel.jpg (241.71 KiB) 202 keer bekeken
Re: Fiat Ducato L4H3 conversie naar ‘Klein Knoevenstein’
Zoals eerder geschreven is het concept dat van een openklapbare behangtafel. Opgeklapt is het gewoon een klein tafeltje van 55 bij 85 cm. Het weegt al met al ruim 7 kg. Niks fancy. Gewoon eenvoudige materialen gebruikt zoals een paar restjes panlat, een paar 20 mm Al kokers en 16 en 12 mm Al buis. Dat in elkaar gestoken is best sterk, licht en indien nodig uitschuifbaar. Zelfs de sluithaakjes zijn uit reststukjes Al gemaakt.
In de camper staat het tafeltje nu op een dun pootje. Daar neem ik t.z.t. misschien iets robuusters voor. Ik denk aan 35 mm buis. Maar het valt me niet tegen hoe stevig het op dat dunne pootje staat. Ik ben niet bang dat de soepborden tijdens het eten op schoot belanden. Voor de stevigheid heb ik een reststukje 45 mm Al koker van de bedconstructie gebruikt. Daar steekt de tafelpoot doorheen.
De tafel is opklapbaar, zodat je daar tijdens het rijden geen last van hebt. De tafelpoot zit met een scharnier aan het blad verbonden en klapt dan ook in. Ik had nog 2 raamsluitingen liggen, waarmee het blad op de buswand gezekerd kan worden. Straks komt daarboven een schap of kastje voor boeken, kranten en/of de laptop. Een mobiel kantoor… He, wat zeg ik nou?...
In de camper kan je de tafel ook uitklappen. Het komt dan te rusten op het keukenblad. De keuken zit er nog niet in, dus dat kan ik nog niet demonstreren. Maar je hebt dan in de camper een royale tafel van 160 bij 55 cm. Daar kan je desgewenst ruim met z’n vieren aan zitten. Of ik dat veel gebruiken zal, weet ik niet. Het uitklappen is vooral voor buiten gebruikt.
De rechterraamsluiting moest ik nu noodgedwongen aan de bovenkant vastmaken, omdat de cabinehemel in de weg zat. Dat hoop ik straks anders op te lossen. Ook overweeg ik de hoeken van het blad aan de gangpadzijde iets af te ronden of af te schuinen. En natuurlijk aan de wandzijde een schuifrailtje, waarmee de tafel ook makkelijk te verwijderen is. Nu zit het voor de camperkeuring met 9 schroefjes door het pianoscharnier op de wand vast en is het eruit halen toch een beetje gedoe. Verder twijfel ik over lakken of bekleden met vinyl. Ik denk dat ik begin met het eerste, waarbij ik het raamwerk een andere kleur geef dan het blad. Het blad is van Okoume, dus redelijk hard en goed te verven. Vinyl kan altijd nog. Omgekeerd is een stuk lastiger.
Het is nu allemaal nog quick and dirty. Hoewel, zo snel ging het ook weer niet. Ik ben er toch 2 weekenden mee bezig geweest en er zijn heel wat bezoekjes aan de doe-het-zelf-zaak aan vooraf gegaan om de juisten materialen bij elkaar te zoeken. Hieronder een paar foto’s van het resultaat tot nu toe. Op de tafel ligt een A-4tje met de werkwijze die ik van tevoren voor mezelf had uitgedacht. Dat is wel zo prettig werken. Vooral in het begin. Zoveel campertafels heb ik namelijk nog niet gebouwd…
Nu het ruwe keukenblok. Dan is ie klaar voor de keuring. Wordt vervolgd.
In de camper staat het tafeltje nu op een dun pootje. Daar neem ik t.z.t. misschien iets robuusters voor. Ik denk aan 35 mm buis. Maar het valt me niet tegen hoe stevig het op dat dunne pootje staat. Ik ben niet bang dat de soepborden tijdens het eten op schoot belanden. Voor de stevigheid heb ik een reststukje 45 mm Al koker van de bedconstructie gebruikt. Daar steekt de tafelpoot doorheen.
De tafel is opklapbaar, zodat je daar tijdens het rijden geen last van hebt. De tafelpoot zit met een scharnier aan het blad verbonden en klapt dan ook in. Ik had nog 2 raamsluitingen liggen, waarmee het blad op de buswand gezekerd kan worden. Straks komt daarboven een schap of kastje voor boeken, kranten en/of de laptop. Een mobiel kantoor… He, wat zeg ik nou?...
In de camper kan je de tafel ook uitklappen. Het komt dan te rusten op het keukenblad. De keuken zit er nog niet in, dus dat kan ik nog niet demonstreren. Maar je hebt dan in de camper een royale tafel van 160 bij 55 cm. Daar kan je desgewenst ruim met z’n vieren aan zitten. Of ik dat veel gebruiken zal, weet ik niet. Het uitklappen is vooral voor buiten gebruikt.
De rechterraamsluiting moest ik nu noodgedwongen aan de bovenkant vastmaken, omdat de cabinehemel in de weg zat. Dat hoop ik straks anders op te lossen. Ook overweeg ik de hoeken van het blad aan de gangpadzijde iets af te ronden of af te schuinen. En natuurlijk aan de wandzijde een schuifrailtje, waarmee de tafel ook makkelijk te verwijderen is. Nu zit het voor de camperkeuring met 9 schroefjes door het pianoscharnier op de wand vast en is het eruit halen toch een beetje gedoe. Verder twijfel ik over lakken of bekleden met vinyl. Ik denk dat ik begin met het eerste, waarbij ik het raamwerk een andere kleur geef dan het blad. Het blad is van Okoume, dus redelijk hard en goed te verven. Vinyl kan altijd nog. Omgekeerd is een stuk lastiger.
Het is nu allemaal nog quick and dirty. Hoewel, zo snel ging het ook weer niet. Ik ben er toch 2 weekenden mee bezig geweest en er zijn heel wat bezoekjes aan de doe-het-zelf-zaak aan vooraf gegaan om de juisten materialen bij elkaar te zoeken. Hieronder een paar foto’s van het resultaat tot nu toe. Op de tafel ligt een A-4tje met de werkwijze die ik van tevoren voor mezelf had uitgedacht. Dat is wel zo prettig werken. Vooral in het begin. Zoveel campertafels heb ik namelijk nog niet gebouwd…
Nu het ruwe keukenblok. Dan is ie klaar voor de keuring. Wordt vervolgd.
- Bijlagen
-
- tafel opgeklapt.jpg (105.44 KiB) 201 keer bekeken
-
- tafel binnen.jpg (101.3 KiB) 201 keer bekeken