Gewicht (massa) bij keuring RDW

Algemene campervragen en -opmerkingen.
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door kampertjes »

Zijspan schreef:
do 18 aug 2022, 10:03
Hoe minder je leeg gewicht van je camper, des te meer laad capaciteit lijkt mij, dus zoveel mogelijk er uit en af op de rdw keuring.
En even later zitten we hier te schelden op de fabrikanten die te lage eigen gewichten opgeven, dat het bij het criminele af is…. :bang:
Peter R
Berichten: 110
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 10:33
Locatie: Anna Paulwna

Re: Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door Peter R »

Mijn camper vanuit België zelf ingevoerd en laten keuren in Heerenveen.
Alle zware spullen eruit, 2e accu ,luifel, reservewiel, lege watertanks en op mijn verzoek laten wegen, werd 2 groepen lager in de wegenbelasting.
Er zat ook een coc formulier bij.
Peter

Follow your dreams, before it's too late.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door hathi »

kampertjes schreef:
do 18 aug 2022, 19:17
Zijspan schreef:
do 18 aug 2022, 10:03
Hoe minder je leeg gewicht van je camper, des te meer laad capaciteit lijkt mij, dus zoveel mogelijk er uit en af op de rdw keuring.
En even later zitten we hier te schelden op de fabrikanten die te lage eigen gewichten opgeven, dat het bij het criminele af is…. :bang:
Ja kampertjes,…als het om de eigen portemonnee gaat is alles ineens weer anders :thumbup:
Hans
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door willemzon »

Zou het voor campers uit België anders gaan dan. Ik heb nu in totaal 4 campers uit dld geïmporteerd, ben nooit gewogen, namen gewoon het gewicht over van het Duitse kent bewijs.

Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door tonic »

Ja, het Duitse kent8bevat veel meer gegevens dan het Belgische. Op het Duitse staan bijvoorbeeld Europese typegoedkeuringsnummers. Dus dan is wegen niet direct nodig.
Maar voordat iedereen weer begint te roepen, bij mij wel of bij mij niet.
Het is afhankelijk uit welk jaar de camper is en uit welk land hij komt. Wel of geen COC en bevat het buitenlandse kentekenbewijs gegevens daarover.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door gjvonk »

Zijspan schreef:Hoe minder je leeg gewicht van je camper, des te meer laad capaciteit lijkt mij, dus zoveel mogelijk er uit en af op de rdw keuring.
Hoe dan de keuring gaat? Heb dat nog niet gedaan voor een camper.
Nee Zijspan, het begin van je stelling klopt niet. Jij zegt in feite: de camper met reservewiel, gereedschap en huishoudaccu weegt 3.000 kg. Dan heb ik in de BE klasse 500 kg laadvermogen. Zonder die zaken weegt de camper 2.900 kg dus heb ik 600 kg laadvermogen. Dat klopt nog, maar als je op reis gaat en je stopt eerst het reservewiel, gereedschap en de huishoudaccu terug, blijft er toch maar weer 500kg laadvermogen over.
Bij het wegen onderweg in het kader van controle op overbelading kijken ze niet naar het laadvermogen, maar naar het totaalgewicht en naar het gewicht per as. En die waarden mogen niet over de kentekengegevens heen gaan.

Wat wel klopt: als het je lukt om bij weging bij de RDW voor het kenteken 1 of 2 gewichtsklassen lager uit te komen op het leeggewicht, je minder houderschapsbelasting betaald. En dat kan wel heel interessant zijn. De gewichtsklassen zijn telkens blokken van 100 kg. De houderschapsbelasting wordt bepaald op basis van het leeggewicht volgens het kenteken, niet het rijklaargewicht wat stelselmatig op leeggewicht + 100 kg staat.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -berekenen

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk





Buscamper fan
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door debruinfd »

Zojuist terug van de keuring (Den Bosch). Ik mocht NIET op de weegbrug. Keurmeester gaf aan dat hij de waardes van de CVO over moest nemen. Hij was niet over te halen. Nu denk ik overigens niet dat ik er nog 100 kg af heb kunnen krijgen, maar het was toch interessant geweest om de huidige massa te weten. Ook "even" voor mezelf mocht ik niet op de brug. Nou ja, we doen het er maar mee.
Conclusie: Een keurmeester is ook maar een mens :-B
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door hathi »

Wat let je,om het zelf te laten wegen,voor die paar €, dan weet je het ook :-B mogelijkheden genoeg,incl bewijs
Hans
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door debruinfd »

Gaat me niet zo zeer om het geld als wel de verschillen in werkwijzen tussen de keurmeesters. En, misschien was "mijn" keurmeester met het verkeerde been uit bed gestapt. Hij was niet erg soepel. Camper is in ieder geval goed bevonden. Bij thuiskomst direct de BPM voldaan dus als mijn berekening wordt geaccepteerd heb ik met een paar dagen het kentekenbewijs in huis en dan kan er weer gecamperd worden: JIPPIE :-B :-B :-B
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door kampertjes »

Nog wel zelf kwarttarief aan vragen (mocht je dat nog niet gedaan hebben).
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door tonic »

debruinfd schreef:
ma 22 aug 2022, 17:56
Gaat me niet zo zeer om het geld als wel de verschillen in werkwijzen tussen de keurmeesters. En, misschien was "mijn" keurmeester met het verkeerde been uit bed gestapt. Hij was niet erg soepel.
Hoe weet jij dat het een verschil is tussen keurmeesters????? En wordt er meteen maar even een conclusie getrokken (verkeerde been uit bed)????
Weet jij de werkinstructies van de RDW? Weet jij of in andere gevallen precies dezelfde gegevens beschikbaar waren? Toch knap van je! Of toch zelf een misschien verkeerde conclusie getrokken uit de beschikbare camperforum info?
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door debruinfd »

ho ho, niet zo fel. Exact een jaar geleden heb ik ook een camper uit België ingevoerd (met exact dezelfde papieren) en toen werd er (op mijn verzoek) WEL gewogen. Lees verder mijn teksten nog maar eens goed door en dan zie je dat ik het allemaal nogal luchtig opneem, dit in tegenstelling tot hetgeen jij schrijft. Ik zou zeggen: Denk aan je hart en maak je niet zo druk.
Hartelijke groeten.
Gebruikersavatar
debruinfd
Berichten: 185
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 20:18

Re: Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door debruinfd »

kampertjes schreef:
ma 22 aug 2022, 18:18
Nog wel zelf kwarttarief aan vragen (mocht je dat nog niet gedaan hebben).
Klopt. Maar dat kan pas als het kenteken er is. Eén van de foto's moet met (nieuw) kenteken gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Gewicht (massa) bij keuring RDW



Bericht door Bas vd laar »

Dit is een mailtje van de belastingdienst van hoe ze de foto's minimaal willen hebben, meer foto's mogen ook.
En kleed het even iets aan met een matrasje of zo, om problemen te voorkomen.
Bijlagen
foto's kwarttarief.jpg
foto's kwarttarief.jpg (72.62 KiB) 180 keer bekeken
Plaats reactie