Nee dat lijkt me ook niet inderdaad, maar hopelijk wel naar bijv 2900 of 3000, dat zou al enorm schelen. Massa rijklaar op het kenteken is gek genoeg ook 2590 kg - hij weegt nu omgebouwd tot camper met volle water/dieseltank ongeveer 2500 kilo
Extra gekeurde zitplaats & opkeuren maximum massa
Re: Extra gekeurde zitplaats
Re: Extra gekeurde zitplaats
Nu weet ik niet waar je de gegevens hebt gevonden, op het kentekenbewijs of op het typeplaatje van de bus.
Als het typeplaatje deze lage waarde vermeld wordt het moeilijk.
Als het kenteken dat vermeld dan kan het een typefout zijn bij het registreren van de bus. Daarvoor zal je bij de importeur meer gegevens op moeten vragen en dan kan je misschien een correctie daarvan aanvragen.
Bij het invoeren 2950 verwarren met 2590 is eenvoudig gedaan en als niemand er op let blijft het heel lang staan.
Ik heb ooit drie dezelfde bussen gezien (ex leger) en twee hadden een aanhangwagen gewicht van 1900 kg en een bus 900 kg. Dat was duidelijk een typefout.
Als het typeplaatje deze lage waarde vermeld wordt het moeilijk.
Als het kenteken dat vermeld dan kan het een typefout zijn bij het registreren van de bus. Daarvoor zal je bij de importeur meer gegevens op moeten vragen en dan kan je misschien een correctie daarvan aanvragen.
Bij het invoeren 2950 verwarren met 2590 is eenvoudig gedaan en als niemand er op let blijft het heel lang staan.
Ik heb ooit drie dezelfde bussen gezien (ex leger) en twee hadden een aanhangwagen gewicht van 1900 kg en een bus 900 kg. Dat was duidelijk een typefout.
Re: Extra gekeurde zitplaats
Goeie! Had de info uitmeet kenteken. Net even het typeplaatje opgezocht daar staat volgende:
Maar wat deze gewichten nou precies betekenen? De 2590 is dus niet perse een typefouten zo lijkt het maar zou de tech Max massa dan die 4590 kunnen zijn (hoop het in elk geval )
Maar wat deze gewichten nou precies betekenen? De 2590 is dus niet perse een typefouten zo lijkt het maar zou de tech Max massa dan die 4590 kunnen zijn (hoop het in elk geval )
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 16 aug 2022, 9:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Re: Extra gekeurde zitplaats
Haha nee 4590kg is het maximum massa samenstel. Dus het totaal gewicht van jou voertuig met een aanhanger eraan vast.
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 379
- Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
- Locatie: Het mooie West Friesland
Re: Extra gekeurde zitplaats
heb even in mijn instructieboekje gekeken, voor de LT28 staan de volgende MTM's vermeld:
-2590
-2800
-2950
Dus aflasten naar 2590kg (vermoedelijk goedkoper, of beter rijcomfort bij gebruik met weinig/geen lading) was inderdaad een originele mogelijkheid zoals op je stikker ook al te zien is.
Wat je technisch aan zou moeten passen om het MTM van Volkswagen te mogen verhogen zou je via Dealer/Importeur moeten navragen.
Mijn LT46 is van 3500kg naar 4600kg gegaan (met nieuwe stikker) dus via VW moet er een weg zijn en zij kunnen ook vertellen wat je nodig hebt.
Groeten Jeroen
-2590
-2800
-2950
Dus aflasten naar 2590kg (vermoedelijk goedkoper, of beter rijcomfort bij gebruik met weinig/geen lading) was inderdaad een originele mogelijkheid zoals op je stikker ook al te zien is.
Wat je technisch aan zou moeten passen om het MTM van Volkswagen te mogen verhogen zou je via Dealer/Importeur moeten navragen.
Mijn LT46 is van 3500kg naar 4600kg gegaan (met nieuwe stikker) dus via VW moet er een weg zijn en zij kunnen ook vertellen wat je nodig hebt.
Groeten Jeroen
Re: Extra gekeurde zitplaats
En met aanhangwagen mag je tot 4590kg.
Dus maximaal een 2000kg aanhangwagen. Als de trekhaak dat aankan.
Een LT28 is geen LT46
Dus maximaal een 2000kg aanhangwagen. Als de trekhaak dat aankan.
Een LT28 is geen LT46
Groeten Kampo
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 379
- Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
- Locatie: Het mooie West Friesland
Re: Extra gekeurde zitplaats
klopt natuurlijk, maar geeft in mijn geval aan dat de gewichten die in het instructieboekje staan officiele mogelijkheden zijn.
Mijn bus is op 3500kg afgeleverd en daarna op 4600kg omgezet waarbij ook het hele kenteken veranderd is omdat vrachtwagens in andere reeksen grijze kentekens vallen. Is nog bij de vorige eigenaar die hem bedrijfsmatig gebruikte gebeurd, dus hoe dat traject gelopen is weet ik zelf niet uit eigen ervaring, maar er zit een officiele VW stikker zoals TS poste met de nieuwe gewichten op de stoelkist (op enkele andere plekken kun je nog zien dat het een 3500kg uitvoering was zoals aan het oude kenteken in het instructieboekje en de bandenspanningtabel)
----------------------------
@TS Alleen VW kan je vertellen wat er wel of niet mogelijk is en welke mogelijke wijzigingen aan vering, remmen, wat dan ook je moet doen (of niet, in het gunstigste geval).
Hier trouwens 2 foto's uit het boekje die de mogelijkheden voor een LT28 aangeven. De technische verschillen staan er niet in (het is ook maar een instructieboekje). Zoals je ziet zijn er versies met verlaagd, normaal en verhoogd laadvermogen.
Groeten Jeroen
- Bijlagen
-
- IMG_20220815_184955558.jpg (100.94 KiB) 5566 keer bekeken
-
- IMG_20220815_184951602.jpg (128.78 KiB) 5566 keer bekeken
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 379
- Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
- Locatie: Het mooie West Friesland
Re: Extra gekeurde zitplaats
aanname
ik zie nu trouwens dat het leeggewicht van de 2950kg versie hoger is en de waarschijnlijkheid van technische wijzigingen (vering, stabilisator, wat het dan ook mag zijn) lijkt daar groter. Het leeggewicht van de 2590 en 2800kg versies is wel gelijk...
edit: deze foto's met gewichten zijn allemaal van de 83pk vijfcilinder, dus relatief onderling vergelijkbaar, maar niet noodzakerlijkerwijs correct voor TS's bus.
Ik ben benieuwd waar VW mee komt
ik zie nu trouwens dat het leeggewicht van de 2950kg versie hoger is en de waarschijnlijkheid van technische wijzigingen (vering, stabilisator, wat het dan ook mag zijn) lijkt daar groter. Het leeggewicht van de 2590 en 2800kg versies is wel gelijk...
edit: deze foto's met gewichten zijn allemaal van de 83pk vijfcilinder, dus relatief onderling vergelijkbaar, maar niet noodzakerlijkerwijs correct voor TS's bus.
Ik ben benieuwd waar VW mee komt
Re: Extra gekeurde zitplaats
Nou heb al eerste reactie van volkswagen dat ze het volgende hebben staan:
Bij mijn type staat daar dus 2950 in de officiele tabel - en 2590 op mijn kenteken/typeplaatje. Foutje in het typeplaatje??
Voor €50 krijg ik nu individueel onderzoek naar de mogelijkheden, dus maximale massa en evt aanpassingen die daar voor nodig zijn. Dat heb ik nu in gang gezet, ben benieuwd!
Nb. de extra zitplaats, waar dit topic eigenlijk mee begon, parkeer ik eerst even, ga nu eerst kijken wat met het gewicht de mogelijkheden zijn logischerwijs.
Bij mijn type staat daar dus 2950 in de officiele tabel - en 2590 op mijn kenteken/typeplaatje. Foutje in het typeplaatje??
Voor €50 krijg ik nu individueel onderzoek naar de mogelijkheden, dus maximale massa en evt aanpassingen die daar voor nodig zijn. Dat heb ik nu in gang gezet, ben benieuwd!
Nb. de extra zitplaats, waar dit topic eigenlijk mee begon, parkeer ik eerst even, ga nu eerst kijken wat met het gewicht de mogelijkheden zijn logischerwijs.
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 379
- Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
- Locatie: Het mooie West Friesland
Re: Extra gekeurde zitplaats
Zoals in het instructieboekje te zien is waren er 3 uitvoeringen, en wat VW aangeeft is het maximale wat voor dit model kan.
Minder kan altijd, als je minder krijgt, betaal je meestal ook minder, in jouw geval heeft de 1e eigenaar minder (toen nog Guldens) uitgegeven en in ruil daarvoor ook minder laadvermogen gekregen. Misschien was het een piepschuimtransportbedrijf
Ben benieuwd naar het verdere onderzoek, wel mooi dat je zelfs voor zo'n oudere bus nog dit soort info en dingen kunt krijgen.
Groeten Jeroen
Re: Extra gekeurde zitplaats & opkeuren maximum massa
Even een update hierover: Na heeeeeel veel bellen, mailen, navragen en wachten heb ik eindelijk de bevestiging binnen dat de bus kan worden opgekeurd zonder aanpassingen naar 2800 kilo. Niet superveel, maar precies genoeg om hem gewoon te kunnen gebruiken.
Maar wat een drama om dit te regelen bij VW/PON zeg. Meerdere keren moeten bellen en namailen voor iemand uberhaupt mijn vraag snapte, daarna maanden voor niets gewacht omdat ze vergeten waren mij de reactie van VW terug te koppelen (maar mij wel erop wezen geduldig te moeten zijn toen ik bleef navragen).
Kosten onderzoek €50 en toesturen benodigde docs voor rdw €272. Komen straks de keuringskosten van RDW nog wel bij...
Het opkeuren van aantal zitplaatsen laten we verder zitten, teveel gedoe en kosten.
Maar wat een drama om dit te regelen bij VW/PON zeg. Meerdere keren moeten bellen en namailen voor iemand uberhaupt mijn vraag snapte, daarna maanden voor niets gewacht omdat ze vergeten waren mij de reactie van VW terug te koppelen (maar mij wel erop wezen geduldig te moeten zijn toen ik bleef navragen).
Kosten onderzoek €50 en toesturen benodigde docs voor rdw €272. Komen straks de keuringskosten van RDW nog wel bij...
Het opkeuren van aantal zitplaatsen laten we verder zitten, teveel gedoe en kosten.
Re: Extra gekeurde zitplaats & opkeuren maximum massa
Als je toch bij de RDW bent kun je vragen of ze het aantal zitplaatsen naar 3 ophogen. Je kan zeggen dat je nu alleen de stoel erin hebt staan. Of je zet er een bankje in en dan vraag je of ze het corrigeren, er was wel meer mis met het kenteken bewijs.
Mijn vorige bus had wel een "goed" kenteken maar bij het omkeuren naar camper zag de keurmeester in het systeem staan dat er allemaal ramen in de bus zouden zitten. ( het was er maar 1) Dus dat heeft hij ook maar even gecorrigeerd.
Maar in ieder geval leuk dat het gewicht verhoogd kan worden.
En leuk dat je het weer deelt met ons.
Mijn vorige bus had wel een "goed" kenteken maar bij het omkeuren naar camper zag de keurmeester in het systeem staan dat er allemaal ramen in de bus zouden zitten. ( het was er maar 1) Dus dat heeft hij ook maar even gecorrigeerd.
Maar in ieder geval leuk dat het gewicht verhoogd kan worden.
En leuk dat je het weer deelt met ons.