Dynamo defect of startaccu? [Opgelost]
Re: Dynamo defect of startaccu? [Opgelost]
en na montage van een nieuwe massa kabel of hermontage na reinigen contactvlakken de boel lekker in de tectyl spuiten, zit het voor (bijna) eeuwig
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- pepon
- Berichten: 2426
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: Dynamo defect of startaccu? [Opgelost!]
En er zijn nogal wat massakabels in een Ducato 250.
>
> >
Hieronder zijn de massa-aansluitingen op de auto onderverdeeld per kabelbundel aangegeven.
Massakabel van accu:
min accu, A001 B
massa-aansluiting voor accu op motor, C002
massa-aansluiting voor accu op carrosserie, C003 A (nabij de accu) en C003 B (in de motorruimte)
Radiateurkabelbundel:
massa radiateur, C045
Kabelbundel voor:
massa linksvoor, C010 A en C010 B
massa voor voor ABS, C012
Dashboardkabelbundel:
massa midden op dashboard, C022
massa voor airbagsysteem, C050 A
Kabelbundel verwarming / airconditioning:
massa voor klimaatregeling, C016
Hoofdkabelbundel links:
massa-aansluiting op achteras, C102
Hoofdkabelbundel rechts (alleen bij uitvoeringen Bestel, Minibus, Combi en Panorama):
massa-aansluiting linksachter, C030
massa-aansluiting rechtsachter, C031
Aansluitkabel achterlichttraverse (alleen bij uitvoeringen Chassis/cabine en Chassis/dubbele cabine):
massa-aansluiting linksachter, C030
Cabine-kabelbundel:
cabine-massa, C100
massa voor airbagsysteem, C050 B
Cabine-OPT-kabelbundel:
massa treeplank zitplaatsen rechtsvoor, C098
Cabine-OPT-massa, C099
Kabelbundel dubbele cabine:
massa dubbele cabine C101
>
> >
Hieronder zijn de massa-aansluitingen op de auto onderverdeeld per kabelbundel aangegeven.
Massakabel van accu:
min accu, A001 B
massa-aansluiting voor accu op motor, C002
massa-aansluiting voor accu op carrosserie, C003 A (nabij de accu) en C003 B (in de motorruimte)
Radiateurkabelbundel:
massa radiateur, C045
Kabelbundel voor:
massa linksvoor, C010 A en C010 B
massa voor voor ABS, C012
Dashboardkabelbundel:
massa midden op dashboard, C022
massa voor airbagsysteem, C050 A
Kabelbundel verwarming / airconditioning:
massa voor klimaatregeling, C016
Hoofdkabelbundel links:
massa-aansluiting op achteras, C102
Hoofdkabelbundel rechts (alleen bij uitvoeringen Bestel, Minibus, Combi en Panorama):
massa-aansluiting linksachter, C030
massa-aansluiting rechtsachter, C031
Aansluitkabel achterlichttraverse (alleen bij uitvoeringen Chassis/cabine en Chassis/dubbele cabine):
massa-aansluiting linksachter, C030
Cabine-kabelbundel:
cabine-massa, C100
massa voor airbagsysteem, C050 B
Cabine-OPT-kabelbundel:
massa treeplank zitplaatsen rechtsvoor, C098
Cabine-OPT-massa, C099
Kabelbundel dubbele cabine:
massa dubbele cabine C101
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19156
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Dynamo defect of startaccu? [Opgelost!]
Check en vervanging of extra montage staat op het lijstje voor “winterprojecten”
Better safe than sorry
Better safe than sorry
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
- pepon
- Berichten: 2426
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: Dynamo defect of startaccu? [Opgelost]
@aloys
Er komen heel wat vragen op het moment over campers op Renaultbasis.
Dus ja, we houden elkaar wel bezig.
Groet, Ron.
Er komen heel wat vragen op het moment over campers op Renaultbasis.
Dus ja, we houden elkaar wel bezig.
Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19156
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Dynamo defect of startaccu? [Opgelost]
Leuk Ron!
Ik heb dus tot nu toe vervangen (of laten vervangen):
- de massa van motorblok naar carrosserie
- de massa van de ventilatieregeling stand 1/2/3
- de massa van het complete rechter achterlicht.
Nog meer massaproblemen bekend?
Ik heb dus tot nu toe vervangen (of laten vervangen):
- de massa van motorblok naar carrosserie
- de massa van de ventilatieregeling stand 1/2/3
- de massa van het complete rechter achterlicht.
Nog meer massaproblemen bekend?
Re: Dynamo defect of startaccu? [Opgelost]
Je begrijpt nu waarom ik meermaals herhaald heb dat massa via de carrosserie laten lopen niet meer gebruikelijk is bij auto elektriciteit. Dat is iets uit het verleden. Behalve contactproblemen krijg je ook sneller roest.
Sommige merken doen er wat langer over.om om te schakelen.
Sommige merken doen er wat langer over.om om te schakelen.
Groeten Kampo
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19156
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Dynamo defect of startaccu? [Opgelost]
Ik respecteer jouw deskundigheid maar ik vind, voor mij persoonlijk, de voordelen te groot.
Ik heb de afgelopen 30 jaar ook nooit eerder massa-problemen gehad. In dit geval lag de oorzaak van de storing ook niet bij de door mij geïnstalleerde elektrische installatie, de schuld lag hier bij Iveco als de maker van dit motorblok, of bij de maker van de carrosserie...
Ik heb de afgelopen 30 jaar ook nooit eerder massa-problemen gehad. In dit geval lag de oorzaak van de storing ook niet bij de door mij geïnstalleerde elektrische installatie, de schuld lag hier bij Iveco als de maker van dit motorblok, of bij de maker van de carrosserie...
Re: Dynamo defect of startaccu? [Opgelost]
Of bij de maker van de partij massakabels? Auto fabrikanten bestaan tegenwoordig uit nauwelijks meer dan een afdeling marktonderzoek, een R&D afdeling, een afdeling componenten inkoop, een logistieke afdeling, een grote assemblage lijn en een marketing afdeling.
Ik denk dat in autofabrieken zo langzamerhand 90% als halffabrikaat of compleet geassembleerd component aangeleverd wordt en misschien is dat percentage zelfs nog wel hoger... wellicht dat de bouwers van Rolls Royce en Ferrari etc hier nog van afwijken, maar verder is een autofabriek niet meer dan een assemblagebedrijf. Kijk eens naar NedCar...
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Ik denk dat in autofabrieken zo langzamerhand 90% als halffabrikaat of compleet geassembleerd component aangeleverd wordt en misschien is dat percentage zelfs nog wel hoger... wellicht dat de bouwers van Rolls Royce en Ferrari etc hier nog van afwijken, maar verder is een autofabriek niet meer dan een assemblagebedrijf. Kijk eens naar NedCar...
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Dynamo defect of startaccu? [Opgelost]
en het moet allemaal sneller gemakkelijker en goedkoper, tja dan moet je zelf soms aan de bak(massa)
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: za 08 jan 2022, 14:08
Re: Dynamo defect of startaccu? [Opgelost]
Stelt zich de vraag of je door dit probleem (slecht accu's laden, ook je huishoudaccu (helaas de derde) stuk maakte.
Of is Baut geen kwaliteitsaccu meer?
Had jij geen (ongebruikte) accu meter in je camper?
Al moeten jouw 200Wp panelen de HH toch wel voldoende kunnen laden.
(Is de oude autoaccu niet te gebruiken als HH?)
Eventueel thuis uit te testen.
Of is Baut geen kwaliteitsaccu meer?
Had jij geen (ongebruikte) accu meter in je camper?
Al moeten jouw 200Wp panelen de HH toch wel voldoende kunnen laden.
(Is de oude autoaccu niet te gebruiken als HH?)
Eventueel thuis uit te testen.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19156
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Dynamo defect of startaccu? [Opgelost]
Mijn Beaut accu is misschien niet goed geladen door de dynamo (met te weinig Amperes) en had daardoor voor mij onvoldoende capaciteit, maar ik heb 'm niet gebruikt onder de 12V. Integendeel, daarom hing ik 'm aan een goede wallader. Echt ontladen (beneden de 12V) is ie niet geweest. Toch houdt hij onvoldoende vermogen vast. Accu van 180Ah: je laadt 'm vol, gebruikt ca. 30-40A en dan is de spanning nog maar 12V. Leeg dus.
De beslissing om voor LiFePO4 te gaan is hier al genomen, dus ik maak me er verder niet meer druk om.
De beslissing om voor LiFePO4 te gaan is hier al genomen, dus ik maak me er verder niet meer druk om.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19156
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer: