Nieuwe trend in campermodellen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Nieuwe trend in campermodellen?



Bericht door Aloys »

We zijn nu in Noorwegen en ik kom hier veel nieuwe (vaak Duitse) buscampers (L2H2) tegen met jonge gezinnen. Soms zelfs met 3 kinderen. Extra tentje erbij, zul je denken. Nee, buscampers met hefdak!

Die waren tot voor kort vrij zeldzaam. Nu zie ik er soms drie tegelijk, verspreid over een parkeerplaats. Blijkbaar een nieuwe trend.
Ik wist wel dat ze bestonden, maar in Nederland zie je ze (nog) bijna niet.

Is dit meer mensen opgevallen?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Nieuwe trend in campermodellen?



Bericht door Will »

Waarschijnlijk huurcampers maar zo zeldzaam zijn ze niet hier kom je ze ook steeds meer tegen.
Maar met drie kinderen dat zal voor een keertje zijn lijkt mij dat is wel heel beperkt en gelukkig is het nu mooi weer.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Nieuwe trend in campermodellen?



Bericht door isoplus »

Nu heb ik ook zo'n busje maar zonder hefdak, met drie man in dat ding is gewoon een ramp. Met twee moet je al erg van elkaar houden :-B . Grootste probleem is ook hier weer het gewicht, dus onder 3500kg blijven voor de B chauffeurs. In Duitsland speelt dat niet zo. Als wij naar het zuiden gaan voor de winter nemen wij slechts de e-fietsen mee en geen voedselvoorraden, wat kleren en een volle tank diesel, twee ligstoelen en een tafeltje. De 3500kg grens is dan al in zicht, kijk maar eens in de advertenties van die bekende busverkoper, met de lege gewichten wordt nog steeds creatief omgegaan!
Camper-T
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Nieuwe trend in campermodellen?



Bericht door Camper-T »

Ik heb begrepen dat de camperaars in spee vaker voor een klein camperbusje kiezen, zelf gebouwd, tweedehands maar zeker ook nieuw.
Buscamper-rijders noemen voordelen als kleinere wegen kunnen berijden, op andere plekken kunnen komen, makkelijker parkeren, etc.
En in Duitsland hebben ze andere regels waardoor een camper tegen goedkoop tarief ook als normale auto/bus goedkoop gebruikt wordt.
Misschien zijn het de voordelen van een kleinere camper waardoor deze klasse vaker gekocht wordt en fabrikanten hierop inspelen.
Persoonlijk ben ik het met de eerste reacties eens: erg leuk allemaal maar wel wat krap. En met een gezin zou ik persoonlijk gek worden.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Nieuwe trend in campermodellen?



Bericht door Rob A2 »

De meeste merken hebben inmiddels voor de Ducato, VW Crafter en Mercedes Sprinter diverse modellen met een hefdak in hun programma. Dat zijn dus geen krappe bussen meer zoals de VW Tx serie maar de grotere. Kijk maar eens op hun sites. In de UK en Spanje wordt ook in de zelfbouw deze daken al meer toegepast. Dit geeft natuurlijk meer leefruimte, maar vooral meer slaapplekken. Voor gezinnen met kinderen is dit prettiger dan de kleine buscampertjes.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80398
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Nieuwe trend in campermodellen?



Bericht door Dafluc »

Buscampers zijn de populairste soort in Duitsland. En dat al de nodige jaren. De eerste Hymer buscamper met hefdak dateert van 2009. Later volgden ook de andere merken.
Afbeelding
PE1OPQ Theo
Berichten: 4584
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Nieuwe trend in campermodellen?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Een T3 is ruimer dan een T4, zou je niet zeggen maar is wel zo.
Bij de T5 en hoger weet ik het niet, nooit bekeken.
En hefdaken, ik zie ze al jaren voorbij komen ook in de vorm van een belasting excuus flinterdun hefdakje.

Theo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Nieuwe trend in campermodellen?



Bericht door gjvonk »

Ja Aloys, die ontwikkeling bij de buscampers in de Ducato/Jumper/Boxer is ons ook opgevallen. Ondertussen hebben bijna alle buscamper bouwers wel 1 of meerdere modellen met een klapdak (schuin net als bij de VW Californië) waar nog 2 ruime slaapplaatsen in zijn. De ingang van "de slaapzolder" zit dan op de plek waar de meeste fabrieksbuscampers het voorste Midi-Heki dakluik hebben.

Deze zomer meerdere H2 Weinsberg, Pössls, Hymers en Camperève buscampers met hefdaken gezien, zowel in L2 als in L3 en zelfs een L4.

Er zijn zelfs varianten met een 5e gordelzitplaats: het dinettebankje wordt dan voor de rit verbreed.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80398
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Nieuwe trend in campermodellen?



Bericht door Dafluc »

Echt nieuw is de alkoof die op de plaats van bestemming openklapt. De Bürstner Lyseo Galaxy.
Bijlagen
csm_Lyseo-Gallery_c4bb19d333-1568x980-1.jpg
csm_Lyseo-Gallery_c4bb19d333-1568x980-1.jpg (233.9 KiB) 1055 keer bekeken
Afbeelding
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Nieuwe trend in campermodellen?



Bericht door isoplus »

En dat allemaal op het Ducato voortreintje dat toch al niet uitblinkt in soepele vering :|
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Nieuwe trend in campermodellen?



Bericht door Camperbassie »

Op die " nieuwe " ontwikkeling probeer ik in te spelen door het ontwerpen van een camper die wel ruimte biedt. Een compacte camper tijdens het rijden en veel ruimte op de plaats. Camperen is de laatste tijd voor veel nieuwe camperaars niet meer als nomaden rondtrekken maar bewust op campings staan, veelal van alle gemakken voorzien.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Nieuwe trend in campermodellen?



Bericht door Camperic »

Camperbassie schreef:
di 16 aug 2022, 16:16
Een compacte camper tijdens het rijden en veel ruimte op de plaats. Camperen is de laatste tijd voor veel nieuwe camperaars niet meer als nomaden rondtrekken maar bewust op campings staan, veelal van alle gemakken voorzien.
Waarom zou dat niet praktisch zijn voor “Nomaden” :think:

Die Bürstner is echt een interessante ontwikkeling :thumbup:

Buscampers met hefdak op andere basis dan VW zijn al een paar jaar een “normale” verschijning op plekken waar wij staan. Zie bijvoorbeeld de foto in mijn bericht hier
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nieuwe trend in campermodellen?



Bericht door Aloys »

Nee, dat is een Peugeot Partner of iets dergelijks. Die is formaat Volkswagenbusje.

En die van Dafluc daarboven dat is een halfintegraal met uitklap alkoof...

Niet de bussen die ik bedoelde!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Nieuwe trend in campermodellen?



Bericht door Camperic »

Was slechts een voorbeeld waar ik een foto van heb :wink:
Ook regelmatig L2H2 en L3H2 busjes met hefdak.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie